Citat:
Välkommen till tråden, alltid skoj att bli förärad ett förstainlägg, tack!
OnT: Ja, ett ironiskt [försök till] skämt.
Fast det inlägget är ju ett sorts nålstick riktat till Örebropolisen, så särskilt skämtsamt skall det inte uppfattas.
Nu vill jag inte dra igång den långa, tidigare förda diskussionen igen om varför det kan vara svårt för en lekman att förstå varför en hund i Polisens tjänst kan hitta kroppsdelar tillhörande en svensk, kvinnlig journalist på kanske 30 meters djup på havets botten, men inte kunna spåra hur en trebarnsmamma i Nya Hjärsta rört sig från sin olåsta ytterdörr till ett plank mindre än 150 meter bort.
Men.
Om du, utan att riskera gå OffT, på ett enkelt och begripligt vis kan förklara det där för mig och resten av tråden..
..so by all means, be my guest!

OnT: Ja, ett ironiskt [försök till] skämt.
Fast det inlägget är ju ett sorts nålstick riktat till Örebropolisen, så särskilt skämtsamt skall det inte uppfattas.
Nu vill jag inte dra igång den långa, tidigare förda diskussionen igen om varför det kan vara svårt för en lekman att förstå varför en hund i Polisens tjänst kan hitta kroppsdelar tillhörande en svensk, kvinnlig journalist på kanske 30 meters djup på havets botten, men inte kunna spåra hur en trebarnsmamma i Nya Hjärsta rört sig från sin olåsta ytterdörr till ett plank mindre än 150 meter bort.
Men.
Om du, utan att riskera gå OffT, på ett enkelt och begripligt vis kan förklara det där för mig och resten av tråden..
..so by all means, be my guest!

Tack!
Lena lämnar sin bostad någon gång mellan 23.00 och 23.30, hon går då ut på en asfalterad väg, ett hårt underlag som binder mindre doft. Doften från hennes fot går ner i asfalten och börjar sedan avdunsta. Tiden ett doftspår finns kvar beror på underlag och väder. På morgonen upptäcker familjen att hon är borta och att det inte verkar normalt, en anmälan görs och polisen kommer dit. Nu har flera personer rört sig i området mellan bostaden och vägen och mycket möjligt längs med vägen till planket. De har lämnat doftspår som för en spårhund skulle vara tydligare att följa även om det skulle finnas doftspår kvar av Lena, vilket inte är så troligt. Hunden vet ju inte att den ska följa Lenas spår utan bara att den ska följa ett spår.
I fallet med journalisten så användes ju en likhund - en hund som tränats att markera doften av ett lik, så hunden vet i förväg vad den letar efter.