2019-04-12, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Ja, jag är mycket medveten om problemet. Vad du menar med svart eller vit förstår jag inte. Man ringer eller ringer inte. I det här fallet har någon som sett Eric ringt till polisen, och resultatet vet vi.

Felet ligger ju att han från början spatserade omkring ute, med ett vapenliknande föremål.

Vem ringer INTE polisen om man ser någon knalla runt med det som liknar vapen?

Och vilken polis skjuter INTE om denne får ett vapen riktat mot sig? INGEN som gör som denne är lärd ifrån skolan iaf, och INGEN som jag vill skall jobba nära mig, eller min flickvän.

Tjejen är klar med vad hon anser om värdegrundstramsande nya kollegor, hon känner sig otrygg med dom,
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-12 kl. 23:46.
Citera
2019-04-12, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Märkligt då med tanke på att snuten missade en jävla massa skott.. Då borde riskkalkylen vara att använda lösa skott...
Point taken!
Citera
2019-04-12, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fez
Är jag polis och är på en utryckning där jag letar efter en beväpnad man så reagerar man nog olika än om en privatperson ser nån som verkar ha nåt som kan påminna om ett vapen.
Jag kopplar inte direkt att det är ett vapen som han han använda mot mig då medans polisen gick in i situationen medveten om att ett larm gått och det var stor risk det var en person med skarpladdat vapen i området.

Stor skillnad.

Det kan ev spela in ja, men betänk att utgångspunkten var en vettvilling med vapen, som grundade sig på vad inringare sagt. Naturligtvis kände dom obehag och hade dom gjort det om dom förstått att det bara var en mongoloid som lekte kring. Naturligtvis inte
Citera
2019-04-12, 23:46
Bannlyst
Citat:
Märkligt då med tanke på att snuten missade en jävla massa skott.. Då borde riskkalkylen vara att använda lösa skott...

Spear gold dot är till för att få direkt stoppande verkan, samt att den inte studsar lika lätt som helmantlad ammunition.

Det man möjligen kan klaga på här är väl dålig hit rate, men antalet skott är faktiskt oväsentligt. Vid vapenhot verkar man tills målet är nere, oavsett om det kräver 5 eller 25 skott. Punkt.
Citera
2019-04-12, 23:52
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Det här blir intressant!
Jag tror polisen går helt fria såsom sig bör i detta fall.
De åker på larm och möter en man med en automatkarbin mitt i natten som agerar helt djävla tokigt.
Det kan bara bli en friande dom.
Polisen agerade föredömligt i rådande/uppfattad situation.
Du är inte speciellt uppkäftig om du går in i en duellsituation mot en automatkarbin med en pistol i din hand.
Jag tror trots känslostormen att polisen blir helt friad.
Citera
2019-04-12, 23:56
Medlem
Citat:
Polisen får tyvärr alldeles för lite träning med skjutvapen. Jag avlossar fler skott på två veckor, än en genomsnittlig polis gör på ett år. Lägg till det adrenalinpåslaget av att du upplever ett akut dödshot... Ja, då skulle du nog inte heller träffa så bra, du hade mest varit upptagen med att skita i brallorna.
Citera
2019-04-13, 00:05
Medlem
neuron-drones avatar
Om jag skulle döda en downsare för att han pekade på mig med låtsaspistol, skulle jag hamna i finkaburen. Det skulle vi alla som inte är poliser eller liknande. FACT.

Vem ringer inte polisen om de ser en misstänkt springa omkring? Ja, inte jag iallafall. Antingen är det en gänguppgörelse och de håller jag mig utan, eller också ser jag att det är något konstigt med personen, går ut för att kolla. Då ser jag att det är en downsare och skickar hem honom. Eller också är det ett fyllo, och då hjälper jag hen, hur jag gör beror på årstid. Vinter, skuffar in hen i mitt soprum så hon inte fryser ihjäl. Säger åt på skarpen att inte lägga sig i snön. Psykosmänniska, försöker sonda och se om hen bor någonstans medan jag säger att det är OK att skrika på mig, men skrik inte på polisen för de blir arga då. Alkoholister är de som sticker ut, vet inte hur många jag har tagit om hand på något vis. Och japp, riktiga vapen har ibland riktats mot mig (mest improviserade vapen, verktyg eller enstaka fall kniv).

Det mesta av detta har hänt i en form eller en annan. Angående vapen, beväpnar mig själv beroende på hur allvarligt det verkar. Tyvärr inga skjutvapen. Och som sagt, gängen får skjuta varandra på min bakgård bara de inte skjuter mig, håller mig undan.

Känns lite som jag är mer berättigad att ha vapen än en nybakad, stissig snut som är skiträdd för att dö.

Det blir ingen rättvisa i detta fallet. Det var polisens fel. Poliserna handlade fel. Överordnade handlade som helvete fel genom att skicka ut en tropp utan en erfaren polis. Vet inte åldrarna på dem men kan tänkas att de två yngsta var nästan i samma ålder som offret. Då vet man inte mycket. Man behöver guidning.
Citera
2019-04-13, 00:11
Medlem
Babydolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu prövas tre poliser (ett befäl och två av "fotfolket" för tjänstefel, troligen eftersom man borde väntat sig mer behärskning, omdöme och eftertanke innan man går tokloss med vapnen.
Tydligen har en av de tre på platsen inte skjutit, och det kan minsann vara både bra och dåligt - mest beroende på anledningen att inte skjuta. Oavsett anledningen att inte skjuta kan hon heller inte må särskilt bra.

Enligt expressen idag var det 4 st poliser på plats, varav 3 st var män.
Oklart i vilken formation de rörde sig genom gången mot innergården, och om samtliga fyra gick in eller om någon stod kvar och bevakade utanför.

Citat:

" Det är tidigare känt att fyra poliser har varit föremål för utredning. Förutom de tre poliser som var på plats har ett polisbefäl även ingått i förundersökningen.

Den kvinnliga polis som befann sig på plats i samband med skjutningen har under utredningens gång avförts från misstankar.

De övriga tre – samtliga män – har fortsatt varit aktuella. Det är de tre som åtalats. "

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/eric-torell-skots-till-dods-nu-ar-utredningen-fardig/
------------------------------------
Tre skott träffade Erik. Två olika poliser träffade i ryggen, men det var bara ett skott som var dödande. Därför olika brottsrubriceringar.
Citera
2019-04-13, 00:29
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Om jag skulle döda en downsare för att han pekade på mig med låtsaspistol, skulle jag hamna i finkaburen. Det skulle vi alla som inte är poliser eller liknande. FACT.

Vem ringer inte polisen om de ser en misstänkt springa omkring? Ja, inte jag iallafall. Antingen är det en gänguppgörelse och de håller jag mig utan, eller också ser jag att det är något konstigt med personen, går ut för att kolla. Då ser jag att det är en downsare och skickar hem honom. Eller också är det ett fyllo, och då hjälper jag hen, hur jag gör beror på årstid. Vinter, skuffar in hen i mitt soprum så hon inte fryser ihjäl. Säger åt på skarpen att inte lägga sig i snön. Psykosmänniska, försöker sonda och se om hen bor någonstans medan jag säger att det är OK att skrika på mig, men skrik inte på polisen för de blir arga då. Alkoholister är de som sticker ut, vet inte hur många jag har tagit om hand på något vis. Och japp, riktiga vapen har ibland riktats mot mig (mest improviserade vapen, verktyg eller enstaka fall kniv).

Det mesta av detta har hänt i en form eller en annan. Angående vapen, beväpnar mig själv beroende på hur allvarligt det verkar. Tyvärr inga skjutvapen. Och som sagt, gängen får skjuta varandra på min bakgård bara de inte skjuter mig, håller mig undan.

Känns lite som jag är mer berättigad att ha vapen än en nybakad, stissig snut som är skiträdd för att dö.

Det blir ingen rättvisa i detta fallet. Det var polisens fel. Poliserna handlade fel. Överordnade handlade som helvete fel genom att skicka ut en tropp utan en erfaren polis. Vet inte åldrarna på dem men kan tänkas att de två yngsta var nästan i samma ålder som offret. Då vet man inte mycket. Man behöver guidning.

Naturligtvis skulle du hamna i fängelse om du dödade en downsare med icke skarpt vapen. Det beror på att det inte är du som upprätthåller våldsmonopolet eller har ingripandeskyldighet som polisen har.
Det är inte heller så att poliserna är åtalade för att ha dödat en downsare. Utan det är de två sista skotten som är problemet.

För övrigt har jag liksom du träffat Lassie i en form eller annan, hon viftade på svansen då jag kliade henne på magen.
Citera
2019-04-13, 01:50
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Naturligtvis skulle du hamna i fängelse om du dödade en downsare med icke skarpt vapen.

Ett inlägg hävdar att vi skulle gå fria som av en naturlag.
Citera
2019-04-13, 05:31
Medlem
UndeadNinjas avatar
Det sades något om att de två som ringde polisen sade sig känna igen offret som en känd våldsverkare, kan ju förklara varför man tog det på så stort allvar då man kom till platsen.
Citera
2019-04-13, 06:48
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Naturligtvis skulle du hamna i fängelse om du dödade en downsare med icke skarpt vapen. Det beror på att det inte är du som upprätthåller våldsmonopolet eller har ingripandeskyldighet som polisen har.
Det är inte heller så att poliserna är åtalade för att ha dödat en downsare. Utan det är de två sista skotten som är problemet.

För övrigt har jag liksom du träffat Lassie i en form eller annan, hon viftade på svansen då jag kliade henne på magen.

En av poliserna är åtalad för vållande till annans död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in