2019-04-12, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Dom benämndes som "förbipasserande" av åklagaren. Två yngre kvinnor.
Ledningscentralen ska ha haft telefonkontakt med dessa under hela förloppet, och då lär operatören styrt dessa förbipasserande till att fortsatt hålla sig i området, men i säkerhet.
Detta lär innebära en ganska lång framläggning/vittnesuppgift av just inringaren.

Innan någon går loss på det, kan jag även nämna att det ju uppgavs att fler personer träffat Eric strax innan, varav dessa verkar haft extremt svårt att ens på nära avstånd kunna se om det var ett riktigt vapen eller leksak som Eric bar runt på.

Ja tack, mycket intressant. Vet inte ska tolka detta, får se om larmet kommer med i fupen sen. Tycker det är lite överreaktion, det var ju detta samtal som startade det hela kan man säga.Var tjejerna nyktra? Var inte Eric "känd" på gården? Kunde man inte se att det var en Down kille?
Citera
2019-04-12, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
En inringare, ett larm,
men som utgjordes av två personer som observerade. Dessa uppgavs vara rädda.
Uppges? Av vem?

Man kan ju fråga sig varför killen som Eric stötte på tidigare under kvällen inte blev rädd. Den killen hade senare sett polisen som sköt och ropat till dom skjut inte

En civilperson som får ett vapen riktat mot sig förstår alltså att Eric inte utgjorde fara,men en utbildad polis förstår inte?

Skrämmande.
Citera
2019-04-12, 20:18
Medlem
Fezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Uppges? Av vem?

Man kan ju fråga sig varför killen som Eric stötte på tidigare under kvällen inte blev rädd. Den killen hade senare sett polisen som sköt och ropat till dom skjut inte

En civilperson som får ett vapen riktat mot sig förstår alltså att Eric inte utgjorde fara,men en utbildad polis förstår inte?

Skrämmande.

Är jag polis och är på en utryckning där jag letar efter en beväpnad man så reagerar man nog olika än om en privatperson ser nån som verkar ha nåt som kan påminna om ett vapen.
Jag kopplar inte direkt att det är ett vapen som han han använda mot mig då medans polisen gick in i situationen medveten om att ett larm gått och det var stor risk det var en person med skarpladdat vapen i området.

Stor skillnad.
Citera
2019-04-12, 20:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Uppges? Av vem?

Skrämmande.

Av RLC, i samtalsloggen som anteckning.
Under presskonferensen idag tog åklagaren upp en bild som visade larmsamtalet som logg.

Vem/vad säger att inte fler blev rädda?
Eric har kanske inte riktat vapen mot någon annan än polisen, utan bara betett sig & uppehållit sig i området, och det är ganska avgörande kring vilket manér man beter sig som avgör hur folk reagerar eller interagerar.
Citera
2019-04-12, 20:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Uppges? Av vem?

Skrämmande.
Han ropade väl inte.

Dessutom hur skulle poliserna veta att han ropade till dem och inte till Eric?
Citera
2019-04-12, 20:34
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja tack, mycket intressant. Vet inte ska tolka detta, får se om larmet kommer med i fupen sen. Tycker det är lite överreaktion, det var ju detta samtal som startade det hela kan man säga.Var tjejerna nyktra? Var inte Eric "känd" på gården? Kunde man inte se att det var en Down kille?

Som sagt, det beror på beteendet vid det givna tillfälle dessa passerande såg Eric. Kanske han just då var i färd att angripa en påhittad fiende, eller liknande beteende ett barn med plastvapen kan förväntas ha.
Jag tror man får försöka sätta sig in i att Eric´s beteende kan ha varit dynamiskt på plats, stundtals lite aktiv i krigslek, stundtals uppehåll, precis som ett barn.
Därav inte säkert observationen är en överreaktion. Eric är ju fysiskt stor, och leksaken såg ganska verklighetstrogen ut. Dessutom dunkel timma på dygnet.

Förhoppningsvis framgår allt, även om det kanske ser ut som ett pussel.
Citera
2019-04-12, 21:04
Medlem
Citat:
Uppges? Av vem?

Skrämmande.
Jo men i somras var det intervju med killen han träffade innan som talade dålig svenska. Han blev väldigt rädd först men förstod att det inte var ett riktigt vapen då Erik satte sig bredvid honom på bänken och att han ville leka. Tror säkert att artikeln finns i tråden någonstans.

här är intervjun https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21AqjR/vittne-traffade-eric-precis-fore-skotten-han-ville-leka
Senast redigerad av Kiya123 2019-04-12 kl. 21:22.
Citera
2019-04-12, 21:33
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Uppges? Av vem?

Skrämmande.

Han hade själv en bror tror jag det var som hade Downs syndrom så han fattade ju. I den artikel jag läste stod det att Eric hade gått iväg ifrån honom efter en kort stund så han var skymd och omgående sen smällde det
Citera
2019-04-12, 21:40
Avslutad
En av de skjutglada poliserna hade det goda omdömet att anlita Thomas Martinsson som försvarare, finns en tråd om honom här på Flashback.
(FB) Gangsteradvokaten Thomas Martinsson - vad gör han nu?
Citera
2019-04-12, 21:57
Medlem
DannyButtermans avatar
Har ni tänkt på vilka raskravaller det hade blivit om Erik var en SVART kille med downs syndrom? Hade blivit stora internationella nyheter och upplopp i flera månader. För att inte tala om vilka äckliga politiska partier som hade utnyttjat det.
Citera
2019-04-12, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Det är väl en riskkalkyl man gjort. Om kulan går igenom kroppen riskerar den att träffa tredje man.

Märkligt då med tanke på att snuten missade en jävla massa skott.. Då borde riskkalkylen vara att använda lösa skott...
Citera
2019-04-12, 22:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.O.O...Goodwood
De inblandade poliserna har så vitt jag förstår fått tämligen engagerat stöd för sina insatser i vissa polisiära kretsar. Jag skulle vilja komma med ett förslag på hur de skulle kunna ge ännu tydligare uttryck för den typen av stöd.

Föreställ er en helt vanlig kortärmad tröja. På tröjans baksida sitter ett foto av Eric Torells ryggsida. På Torells rygg har två kulhål lagts till.

På tröjans framsida finns tryckt ett foto av Eric Torells ansikte. På ansiktet har ett vapensikte lagts till.

Under fotot återfinns texten: " Jag sköt Eric Torell! "

Genom en sådan tröja ger bäraren uttryck för en kollegial anda, "en för alla, alla för en" och uppfattningen att skyttarna inte står ensamma.

Budskapet är att "vi sköt alla Eric Torell", ett budskap vilket varje polis kan stå för genom att bära tröjan såväl på fritiden som i tjänsten. På det sättet kan även allmänheten få ta del av budskapet och ett starkare och mer tydligt uttryck för polisiär solidaritet har jag svårt att föreställa mig.

Ta en funderare på hur saker och ting utvecklats, så får du kanske möjlighet att se det litet annorlunda:

I tråden har vi en rabiat apologet, som bara ser saken i svart och vitt (vitt i detta fall). Här finns ingen reflektion eller ödmjukhet inför möjligheten att det begåtts misstag. Men det här är inte alldeles enfärgat.

Två relativt nybakade poliser inser (till sin fasa) att deras ingripande riktats mot en handikappad, helt ofarlig och mer allmänt oskyldig person, en person som de, troligtvis, hade hjälpt hem eller tagit hand om, om de nu inte larmats in i en hotfull situation och varskotts om "beväpnad person".

I det läget är det förväntat att arbetskamrater och chefer stöttar sina kollegor, förklarar att "Det kan bli så här fel ibland" och mer allmänt försöker skydda dem - det är inte riktigt samma sak som att med gillande se hur landstingets vårdbudget minskad på litet sikt...

Nu prövas tre poliser (ett befäl och två av "fotfolket" för tjänstefel, troligen eftersom man borde väntat sig mer behärskning, omdöme och eftertanke innan man går tokloss med vapnen. Tydligen har en av de tre på platsen inte skjutit, och det kan minsann vara både bra och dåligt - mest beroende på anledningen att inte skjuta. Oavsett anledningen att inte skjuta kan hon heller inte må särskilt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in