2019-04-12, 18:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Din uppräkning ovan känns logisk. En långvarig nedåtgående spiral. Jag kan inte tänka mig att detta var ett lättvindigt beslut. Med vilken ångest och sorg dessa två levt med, trots ett - för dem - rationellt beslut, har de inte genomlevt under flera månader? Bara att tro sig veta att livet blir svartare och svartare för barnen, och de själva, måste varit fruktansvärt jobbigt. Kanske var det en lättnad att ta beslutet, då finns det ett slut på allt detta svarta. Men att utföra detta dåd måste varit fruktansvärt för föräldrarna. Och vaknade flickorna.... orkar inte ens tänka på det. Två flickor slåss för sitt liv, och två föräldrar som bestämt att det här livet är varken för barnen eller dem själva.

Så otroligt fruktansvärt.
Ja, krisens väg har jag inga svårigheter att skönja konturerna på. Den är likt många andras väg i mångt och mycket. Lägg därtill trolig överdriven omsorg som sen kryddas med oro och ångest ju mer de sugs ner i den långvariga nedåtgående spiralen.

Det som däremot är nästintill obegripligt är att de som sagt går samman och det som redan är illa blir fullständig katastrof när det kommer till problemlösning i det dystras utpost.
Att deras personlighet spelar in (likaså konstellationen hur de interagerar) råder ingen tvekan.
Jag undrar även om de satt likadant när Hanna blev sjuk men då löste det sig av sig självt på acceptansfronten - hon tillfrisknade ju..
Citera
2019-04-12, 18:21
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, krisens väg har jag inga svårigheter att skönja konturerna på. Den är likt många andras väg i mångt och mycket. Lägg därtill trolig överdriven omsorg som sen kryddas med oro och ångest ju mer de sugs ner i den långvariga nedåtgående spiralen.

Det som däremot är nästintill obegripligt är att de som sagt går samman och det som redan är illa blir fullständig katastrof när det kommer till problemlösning i det dystras utpost.
Att deras personlighet spelar in (likaså konstellationen hur de interagerar) råder ingen tvekan.
Jag undrar även om de satt likadant när Hanna blev sjuk men då löste det sig av sig självt på acceptansfronten - hon tillfrisknade ju..

Cancer är för det mesta inte kroniskt. Men det händer. Oftast får man ett bra besked, överlevnadschansen är stor, men ibland ett dåligt besked - vi gör vårt bästa men prognosen är inte bra. Sen finns det uppehållande medicinering som gör att man kan leva i många år med cancer, hålla den stången så att säga. I fallet med flickornas ME så fanns dåligt med forskning. Och troligen läste de in sig på hur de värsta fallen utvecklades. Lätt att gå in i svarta hålet då.
Citera
2019-04-12, 18:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tyvärr så måste man nog sluta sig till att när M fick sin diagnos blev det halmstrået som knäckte kamelens rygg, sedan att de vuxna var helt skeva i sin egen lilla bubbla är ju konstaterat sedan länge men trots det så finns ju undran kvar, varför gick allt i moll och svart, vi som lever vet ju att allt ändras med tid, Aoch M hade kunnat leva fullvärdiga liv men med begränsningar men det ansåg ju inte de vuxna i familjen.

Situationen blev ohållbar uppenbarligen men det måste ju ha funnits en svartsyn innan som accelerade fatalt när döttrarna blev sämre.
Nej, precis. tolkning i moll är inte bra vad det än rör sig om. Det som blir cirkelresonemang när de ska eliminera lidande är ju att sådana här föräldrar (info överlevare via forskning) även resonerar att barnen inte kan leva utan dem (ser sig oumbärliga i föräldrarollen, överbeskyddande) och även ska slippa sorgen som föräldralösa. Då lider de ju ännu mer. When altruism gone wild..
Citera
2019-04-12, 19:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Cancer är för det mesta inte kroniskt. Men det händer. Oftast får man ett bra besked, överlevnadschansen är stor, men ibland ett dåligt besked - vi gör vårt bästa men prognosen är inte bra. Sen finns det uppehållande medicinering som gör att man kan leva i många år med cancer, hålla den stången så att säga. I fallet med flickornas ME så fanns dåligt med forskning. Och troligen läste de in sig på hur de värsta fallen utvecklades. Lätt att gå in i svarta hålet då.
Men via friskhetsfaktorn så kunde de avancera framåt.
Introverta och neurotiskt lagda personlighetstyper löper större risk att drabbas av depression och innan dess kan det ha varit ältande. Deras personlighet, brist på coping, lär ha varit likadant.
Citera
2019-04-12, 19:05
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Men via friskhetsfaktorn så kunde de avancera framåt.
Introverta och neurotiskt lagda personlighetstyper löper större risk att drabbas av depression och innan dess kan det ha varit ältande. Deras personligheter, brist på coping, lär ha varit likadant.

Funderar lite på det där onkologbesöket som H hade i Augusti enligt uppgifter i tråden, kan det varit ett orosmoment som lades ovanpå alla andra moment som paret oroade sig över?

Jag vet att det inte är bekräftat att H fått ett recidiv men ett sådant besked och sedan diagnosen på M skulle ju kunna vara det som skickade ut dem i det totala mörkret.
Citera
2019-04-12, 19:09
Medlem
Solglittrets avatar
Vilket läger man än tillhör i denna tråd, torde man vara rätt klar över att fadern O i familjen sannolikt var den som hade den mycket ovanliga extraordinära förmågan att kunna strypa och kväva ihjäl andra människor.
En mycket ovanlig förmåga.

Han har gjort med H och därför med största sannolikhet även på likartat sätt mördat barnen.

Det är inte var och en av oss förunnat att vara kapabel att handgripligen mörda på detta sätt. Ytterst få individer klarar det. Att skjuta någon eller hälla gift i ett glas klarar många - men inte inte att strypa och kväva ihjäl andra människor.
För det fodras en hel del ”specialkopplingar” psyke och känsloliv.

Att O kunde strypa ihjäl H vet vi. Men sannolikheten att kvinnan H också skulle vara en sådan apart individ att hon skulle kunnat mörda sina barn på detta sätt är nästintill försumbar.

I backspegel framstår ”momsängelen från Lund” som en mycket obehaglig individ med ett extremt, tidigare dolt våldskapital och unik förmåga till att handgripliga mörda - sannolikt i tre fall.

Man kan psykologisera hur mycket som helst kring föräldrarna eventuella gemensamma väg mot katastrofen, men den hade nog aldrig inträffat utan Oskars underliggande dolda våldskapital och därmed underliggande störning. Han måste helt enkelt kunnat frambringa enormt adrenalinpåslåg, ilska ich möjligen hat för detta.

Precis som vid andra massmord dvs minst tre mördade personer vid ett och samma tillfälle - skjutningen i Las Vegas, Drottningatan, skolattentatet av A Lundin eller skolskjutningar i USA - har en enskild individs förmåga att utöva grovt våld varit helt avgörande för att det kunde ske.

Eftersom det är extremt att en tidigare ostraffad, enligt polisen uppgivet inte psykiskt sjuk individ plötsligt begår massmord - utan att det framkommer någon ens närliggande begripligt uppgiven reell orsak till varför just då - är det rimligt att man noga utreder och analyserar varför det hände.

Breivik har analyserats liksom Madsens sexualsadism, så även de suiciderade massmördarna i LAS Vegas och A Lundin. Därför bör man även i Bjärredsfallet helt enkelt dels klargöra vem som handgripligen bar på detta våldskapital samt analysera vilka tidigare tecken och vilken typ av störning denne person kan ha haft.

En massmördare ska helt enkelt inte komma undan postumt ansvar för sina handgripliga mord.
Det är den minsta upprättelse man kan önska för offren.
Oavsett dennes släktskap med mordiffren, dennes position i samhället eller vilka inflytelserika släktingar vederbörande kan ha.

OT: såg just vilken missmasch det blev i solen i tidigare inlägg . Tänk ändå vilket hat det mesta jag skriver väcker hos några i denna tråd - att ni orkar hata så mycket . Ja jag jobbar och sliter en stor del av min tid - nu har jag semester och umgås med anhöriga och vänner. Men får hat och skit för allt.
Tagga ner - man behöver inte hela tiden hata och vara elak - det ger fula rynkor, neddragna mungipor och gråa hår.
Vi lever i ett av väldens bästa länder (med skitväder) men njut av friheten.
Till meggechery jag har inte en droppe Iransk härkomst.
Citera
2019-04-12, 19:17
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vilket läger man än tillhör i denna tråd, torde man vara rätt klar över att fadern O i familjen sannolikt var den som hade den mycket ovanliga extraordinära förmågan att kunna strypa och kväva ihjäl andra människor.
En mycket ovanlig förmåga.

Han har gjort med H och därför med största sannolikhet även på likartat sätt mördat barnen.

Det är inte var och en av oss förunnat att vara kapabel att handgripligen mörda på detta sätt. Ytterst få individer klarar det. Att skjuta någon eller hälla gift i ett glas klarar många - men inte inte att strypa och kväva ihjäl andra människor.
För det fodras en hel del ”specialkopplingar” psyke och känsloliv.

Att O kunde strypa ihjäl H vet vi. Men sannolikheten att kvinnan H också skulle vara en sådan apart individ att hon skulle kunnat mörda sina barn på detta sätt är nästintill försumbar.

I backspegel framstår ”momsängelen från Lund” som en mycket obehaglig individ med ett extremt, tidigare dolt våldskapital och unik förmåga till att handgripliga mörda - sannolikt i tre fall.

Man kan psykologisera hur mycket som helst kring föräldrarna eventuella gemensamma väg mot katastrofen, men den hade nog aldrig inträffat utan Oskars underliggande dolda våldskapital och därmed underliggande störning. Han måste helt enkelt kunnat frambringa enormt adrenalinpåslåg, ilska ich möjligen hat för detta.

Precis som vid andra massmord dvs minst tre mördade personer vid ett och samma tillfälle - skjutningen i Las Vegas, Drottningatan, skolattentatet av A Lundin eller skolskjutningar i USA - har en enskild individs förmåga att utöva grovt våld varit helt avgörande för att det kunde ske.

Eftersom det är extremt att en tidigare ostraffad, enligt polisen uppgivet inte psykiskt sjuk individ plötsligt begår massmord - utan att det framkommer någon ens närliggande begripligt uppgiven reell orsak till varför just då - är det rimligt att man noga utreder och analyserar varför det hände.

Breivik har analyserats liksom Madsens sexualsadism, så även de suiciderade massmördarna i LAS Vegas och A Lundin. Därför bör man även i Bjärredsfallet helt enkelt dels klargöra vem som handgripligen bar på detta våldskapital samt analysera vilka tidigare tecken och vilken typ av störning denne person kan ha haft.

En massmördare ska helt enkelt inte komma undan postumt ansvar för sina handgripliga mord.
Det är den minsta upprättelse man kan önska för offren.
Oavsett dennes släktskap med mordiffren, dennes position i samhället eller vilka inflytelserika släktingar vederbörande kan ha.

OT: såg just vilken missmasch det blev i solen i tidigare inlägg . Tänk ändå vilket hat det mesta jag skriver väcker hos några i denna tråd - att ni orkar hata så mycket . Ja jag jobbar och sliter en stor del av min tid - nu har jag semester och umgås med anhöriga och vänner. Men får hat och skit för allt.
Tagga ner - man behöver inte hela tiden hata och vara elak - det ger fula rynkor, neddragna mungipor och gråa hår.
Vi lever i ett av väldens bästa länder (med skitväder) men njut av friheten.
Till meggechery jag har inte en droppe Iransk härkomst.

Du fortsätter att beskriva O som en våldsam person. Och att jämföra med Breivik och Madsen är ju helt otroligt. Du drar dig inte för något alls. "I backspegel framstår ”momsängelen från Lund” som en mycket obehaglig individ med ett extremt, tidigare dolt våldskapital". Vilket tidigare våldskapital? Dolt våldskapital dessutom.

O var en handlingskraftig person. Det ser man på hans karriär trots att han fortfarande var ung. Denna handlingskraft togs fram i detta fruktansvärda dåd. Det handlar inte om några dolda "våldskapital". Lägg dig under palmerna igen och andas. Eller i badkaret hemma. Jag vet inte var du är... och "ingen vill veta var du köpt din tröja....."

Umgås med dina vänner - nej, du får inte skit för det. Du får skit för dina texter. Ta nu semester från tråden också så du slipper oss. Ha det så gott i solen!

Edit. Jag var själv i Spanien 5 dgr i förra veckan. Skrev inte en rad här vad jag kan minnas. Jag njöt av sol och värme istället för att sitta framför en skärm.
Senast redigerad av Flashig78 2019-04-12 kl. 19:28.
Citera
2019-04-12, 19:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Funderar lite på det där onkologbesöket som H hade i Augusti enligt uppgifter i tråden, kan det varit ett orosmoment som lades ovanpå alla andra moment som paret oroade sig över?

Jag vet att det inte är bekräftat att H fått ett recidiv men ett sådant besked och sedan diagnosen på M skulle ju kunna vara det som skickade ut dem i det totala mörkret.
Jag tror inte på recidiv, däremot en väldigt orolig mor och i det skick hon troligen befann sig så var nog sånt ett rejält orosmoment som du nämner. Det handlar inte bara om att gå på kontroll och få positivt besked. Vid depression kan gamla trauman och obearbetat emotionellt bagage poppa upp och röra till det. Irrationellt. Att de lyckades uppförstora barnens framtid råder ju ingen tvekan så varför inte allt annat.
Att barnen sen hade det oerhört jobbigt med ME betvivlar jag dock inte.
Senast redigerad av develi 2019-04-12 kl. 19:23.
Citera
2019-04-12, 19:29
Medlem
Citat:
Jag tror inte på recidiv, däremot en väldigt orolig mor och i det skick hon troligen befann sig så var nog sånt ett rejält orosmoment som du nämner. Det handlar inte bara om att gå på kontroll och få positivt besked. Vid depression kan gamla trauman och obearbetat emotionellt bagage poppa upp och röra till det. Irrationellt. Att de lyckades uppförstora barnens framtid råder ju ingen tvekan så varför inte allt annat.
Att barnen sen hade det oerhört jobbigt med ME betvivlar jag dock inte.
Det var nog A som hade det jobbigt, men att vänta på samma utveckling för M var kanske lika påfrestande. Att vänta på stormen kan ibland vara värre än när man väl befinner sig i den.
Citera
2019-04-12, 19:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det var nog A som hade det jobbigt, men att vänta på samma utveckling för M var kanske lika påfrestande. Att vänta på stormen kan ibland vara värre än när man väl befinner sig i den.
Ja, jag tror det var så - Moa tolkades nog inte utifrån sin egen person.
Det är inte rationellt där de befinner sig..
Citera
2019-04-12, 19:46
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Vet du hur många onkologbesök och troliga andra läkar- och sjukhusbesök ett cancerrecidiv i augusti skulle inneburit för H? Sannolikt 1-2 i veckan, kanske operationer, flera veckor långa cellgiftsbehandlingar i omgångar.
Det hade inte så lätt kunnat döljas för arbetskamrater - och nog hade O beklagats sig även över detta på sitt jobb.
Många hade känt till det och H hade antagligen tacklat av av alka behandlingar eller av grundsjukdomen. Hon hade absolut inte väntats åter som vanligt efter julledigheten.
Citera
2019-04-12, 19:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tror inte att någon presenterar sig som läkarutbildad sjukgymnast när man träffas bland palmerna. Det låter så konstigt när man sätter ihop två yrken. Som pilotutbildad journalist eller lärarutbildad målare.
Hahaha. Ska testa att skriva så där nån gång i nån skrivelse.
Va fan e hon för nåt?

Från det ena till det andra så undrar jag om du vet hur Oskars meriter ser ut från tiden att Agnes insjuknade till att han söker professur. Finns det nån sammanställning om hans raketkarriär med sjukt barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in