2019-04-12, 12:20
Medlem
Waross avatar
Boken känns som en mogen ungdomsroman.
Serien känns som en serie för unga vuxna/äldre ungdomar.
Hade det varit viaplay eller cmore som producerat serien i någon typ av budgetvariant hade serien knappast varit särskilt bra. Tycker det är gränsfall till låg nivå för att vara netflix. Men tack vare enorm budget vilket inneburit bra skådespeleri, ljussättning, statister etc etc, så blir serien absolut sevärd enligt mig!
Citera
2019-04-12, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sakae
Jag skulle gissa på att det är om vad som händer efter.
Hur andra behandlar och ser på henne, folk tror säkert fortfarande att hon är skyldig, osv.

Blir det en sån uppföljare skulle nog jag tappa intresset rätt fort. Maja som person är inte jättespännande direkt tycker jag.
Citera
2019-04-12, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Ditt motbjudande svammel bekräftar till 100% att din IQ är obefintlig din patetiska pissråtta.
OnT. Själv tycker jag att serien får en 0/10. Motivering är att den bitvis var otroligt korkad och fylld av töntig dialog. De hade med fördel kapat den till max 0 avsnitt och haft lite mer tempo. Bara en idiot av gubbtjuvens kaliber kan hitta någon förmildrande omständighet till denna sörja.
Boken får 3/10
Serien får 0/10
Ingenting fungerade över huvud taget i serien. Till en början ser Sebastian ut som en brittisk heroinmissbrukare, och inte som ett rikemansbarn. Dessutom är dialogen helt förjävlig som den brukar vara i svenska filmer/serier. Replikerna går inte ihop och hela känns krystadat. Sedan leverar skådespelarna allting med en onaturlig ton vilket minskar trovärdigheten ännu mer. Kameraarbetet är förjävligt, ingen scen är ordentligt filmad utan det är rörigt som fan där det konstant klipps fram och tillbaka. Det går knappt att se vad som händer, och inte ens den simpla inledningen lyckades de filma på ett effektfullt sätt. Historien i sig, är bara något tråkig recirkulation av standard tonårsdrama, fast de lagt till en skolskjutning på slutet. Själva skolskjutning var också en enorm besvikelse, den hade lika väl kunnat äga rum på en fest eller på en parkeringsplats. Rättegången var svår att ta på allvar med överseriösa skådespelare och dåliga replikskiften. Att besöka Stockholms tingsrätt på riktigt är betydligt mer spännande. Jag ger den 0/10 och det tycker jag är generöst.
Senast redigerad av LilleKanin 2019-04-12 kl. 12:33.
Citera
2019-04-12, 14:44
Medlem
Citera
2019-04-12, 14:48
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Den var skaplig, hade det inte varit för att jag behövde vakna tidigt i morse hade jag sett klart serien igår kväll och då i en sittning. Höjdpunkten var det sista avsnittet, spoiler och förklaring i nedanstående spoiler tag.

Några synpunkter har jag.
William Spetz är det många som klagar på men jag tycker faktiskt att hans insats i denna serie var bra, visserligen för att vara William Spetz men ändå bättre än t.ex. Labbe. Samir som roll var däremot riktigt unken men samtidigt trovärdig då det alltid finns en inkvoterad lirare med "frääscha åsikter" för att utöka färgpaletten på klassfotografiet.

Färja till Djursholm har jag däremot aldrig hört talas om. Läste i en faktagranskning skriven av en lokal förmåga med "självinsikt" att det minsann inte fanns och det är jag beredd att hålla med om, även om jag som sagt inte visste att det faktiskt var sant. Således är det i mina öron ett för stort faktafel att ha med, bara för att få till den där scenen på Djurgårdsfärjan. De hade lika gärna kunnat sitta på en mysig bänk i morgonsolen på Nybrokajen och sett stereotypiskt nykära ut. Blev de föresten kära bara genom att hålla handen lite kort utanför nattklubben och av att han sedan klättrade upp i trädet och väntade på henne? Löjlig och förhastad romans enligt mig.

"Dennis", den okränkbara invandraren med ett försvenskat namn, bara för att inte kränka honom. Har väl inte särskilt mycket att säga om honom, mer än att han inte känns som en rimlig karaktär att ha i det

Heter huvudkaraktären Maja, eller som hon nämns senare, Maria?

Politisk rant, delvis spoilervarning.

Utöver dessa punkter var den som många andra av Netflix miniserier, helt okej. Det som gjorde att jag faktiskt såg denna i stället för att strunta i den som jag brukar göra med de egenproducerade serierna var att den var just svensk och handlade om den spännande överklassen. Kan rekommendera den till en vän men inte till en Oscars, Störst Av Allt får betyget 6,8/9, alltså en väldigt hög medelnivå.
Citera
2019-04-12, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
"Dennis", den okränkbara invandraren med ett försvenskat namn, bara för att inte kränka honom. Har väl inte särskilt mycket att säga om honom, mer än att han inte känns som en rimlig karaktär att ha i det

Som jag har förstått det så går Dennis inte i klassen, men han går på skolan dock annan linje.
Citera
2019-04-12, 16:14
Medlem
Reggaemans avatar
Jag tycker många verkar tycka att serien är dålig, jag förbrukar ytterst lite svensk tv men jag tyckte den var rätt bra, lite smått "slarvigt" skådespeleri ibland men ganska stark, positivt överraskad.
Citera
2019-04-12, 16:58
Medlem
Nu har jag sett klart serien. Måste säga att det är en ovanligt bra serie för att vara svensk. Och att utöver det är David Dencik jäkligt bra!
Citera
2019-04-12, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Har du inte en enda polare som har Netflix, så du kan "låna" hans en kväll?

Alternativt så har de väl en gratis månad om du aldrig haft det förut.

Och letar du på obskyra ställen så heter serien Quicksand utomlands...

Det finns ingen gratismånad och har aldrig funnits, det är enbart ett försäljningsknep att få nya kunder, man är tvungen att skaffa konto och uppvisa hur man ska betala för nästa månad efter "gratismånaden" Netflix är och förblir en amerikansk sajt och det som anges som Free i USA är ingalunda gratis, allting kostar.
Citera
2019-04-12, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Det finns ingen gratismånad och har aldrig funnits, det är enbart ett försäljningsknep att få nya kunder, man är tvungen att skaffa konto och uppvisa hur man ska betala för nästa månad efter "gratismånaden" Netflix är och förblir en amerikansk sajt och det som anges som Free i USA är ingalunda gratis, allting kostar.

Det är bara för folk som har gått ut mellanstadiet och lärt sig hur Google funkar.
Men stay in school så släpper det en dag!
Citera
2019-04-12, 21:31
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
Den var skaplig, hade det inte varit för att jag behövde vakna tidigt i morse hade jag sett klart serien igår kväll och då i en sittning. Höjdpunkten var det sista avsnittet, spoiler och förklaring i nedanstående spoiler tag.

Några synpunkter har jag.
William Spetz är det många som klagar på men jag tycker faktiskt att hans insats i denna serie var bra, visserligen för att vara William Spetz men ändå bättre än t.ex. Labbe. Samir som roll var däremot riktigt unken men samtidigt trovärdig då det alltid finns en inkvoterad lirare med "frääscha åsikter" för att utöka färgpaletten på klassfotografiet.

Färja till Djursholm har jag däremot aldrig hört talas om. Läste i en faktagranskning skriven av en lokal förmåga med "självinsikt" att det minsann inte fanns och det är jag beredd att hålla med om, även om jag som sagt inte visste att det faktiskt var sant. Således är det i mina öron ett för stort faktafel att ha med, bara för att få till den där scenen på Djurgårdsfärjan. De hade lika gärna kunnat sitta på en mysig bänk i morgonsolen på Nybrokajen och sett stereotypiskt nykära ut. Blev de föresten kära bara genom att hålla handen lite kort utanför nattklubben och av att han sedan klättrade upp i trädet och väntade på henne? Löjlig och förhastad romans enligt mig.

Heter huvudkaraktären Maja, eller som hon nämns senare, Maria?

Politisk rant, delvis spoilervarning.

Utöver dessa punkter var den som många andra av Netflix miniserier, helt okej. Det som gjorde att jag faktiskt såg denna i stället för att strunta i den som jag brukar göra med de egenproducerade serierna var att den var just svensk och handlade om den spännande överklassen. Kan rekommendera den till en vän men inte till en Oscars, Störst Av Allt får betyget 6,8/9, alltså en väldigt hög medelnivå.

William Spetz var nog den sämsta i serien. Det ända jag såg var Spetz som läste repliker som Spetz, han blev aldrig en karaktär som heter Samir. Kroppspråk, miner osv. Nej, Spetz som Samir var inte trovärdig någonstans.

Dennis är ju inte en "försvenskat namn". Finns en hel del Dennis utanför Sveriges gränser. Dennis som karaktär tillförde dock inte särskilt mycket.

David Dencik går alltid att lita på, han gör alltid bra insatser. Tycker som helhet att serien var helt OK men inget mer. Många hyllar serien till skyarna men jag berördes aldrig på djupet. Hoppas i alla fall att serien går bra internationellt och att det öppnar för fler svenska serier på Netflix. Serien har i alla fall gjort mig intresserad av att läsa boken.
Citera
2019-04-12, 23:54
Medlem
Triremers avatar
Sett första avsnittet. Skådisen som spelar Maja är bra men hennes kille ser ju ut som en rysk alkis och passar inte i rollen. När de möttes utanför diskoteket och efterföljande scener med båtfärd i Stockholm var ju extremt dåliga och de lyckades inte visa någon kemi. Blev bättre väl i Frankrike.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in