Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Kom ihåg att JokerMannen har humor. Bullerplankets
"rispnings-spår på den vänstra längdsidan i vertikal-riktningar" ser ut att kunna vara fågelbajs:
Jag håller med om att "rispningarna" i planket mest liknar fågelbajs.
Att rispor skulle kunna uppstå i ett tumult på liv och död bakom planket tvivlar jag inte på.
Nu vet jag inte om JokerMannen har en skämtsam sida, eller om han skulle mena andra "rispor" än de vi kan se på @sommarljums bild, men de helt lodräta repor som syns på planket är i mina ögon alltför lodräta och raka för att få mig att tycka att det finns en riktig bra förklaring till att de ska ha uppstått vid mordet. Jag kan ha fel.
Man tänker sig att eftersom LW inte lyckades fly (visserligen till viss del instängd mellan plank, gunnebostängsel och förmodligen gm) borde hon blivit övermannad med stor beslutsamhet och kraftigt våld ganska snabbt.
Trots detta har hon inte avlidit och inte heller blivit helt utan kraft för att skrika högt i flera minuter.
Kan tänka mig några möjligheter hur de ändå skulle ha uppstått (om de har med mordet att göra):
- För att slå ett helt lodrätt slag som skulle ge ett sådant avtryck i planket, borde GM mer eller mindre stå mitt framför sitt offer med ett tillhygge (sten, basebollträ, tegelsten eller liknande) och offret står med ryggen mot planket. Offret borde då behöva "sjunka" ner mot marken för att slaget ska skrapa en repa helt lodrätt i planket.
- En annan möjlighet skulle kunna vara att gm haft något riktigt tungt som en stor sten, en tegelsten eller liknande som har släppts/forcerats ner i lodrät riktning.
Om gm och offer däremot stått parallellt med planket, dvs med ena sidan mot planket(vilket jag ofta har föreställt mig) borde ett slag med ett tillhygge ge en bågformad repa.
Jag har viss skepsis till att gm ska ha hittat en större sten/tegelsten eller haft med sig ett större tillhygge (typ basbollträ) med sig.
Det skulle kunna varit så av en händelse att någon större sten legat till handa, men att gm skulle kunnat ta med sig ett större tillhygge utan att LW märkt något verkar mindre troligt (typ basebollträ).
http://forumbilder.se/H7EVN/0fc68e7b-078a-4288-a1a9-9532bd636499