2019-04-12, 15:43
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hur många skott rymmer det i en sådan pistol?

15st, 9mm hålspetsammunition.
Citera
2019-04-12, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av in-i-din-mun
Nej gud förbjude att åklagaren skulle kalla det mord i rådande avloppsklimat. Nödvärn är ett vackert ord, krävs bara lite ansträngning att övertyga och går säkert även att klämma in i Malexanderfallet. Vem vet kanske Tony Ohlsson & co kände sig såpass hotade att de hade inget val.

Du är uppenbarligen för korkad för att begripa definitionen av " påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp".

Grattis

Citat:
Tack detsamma men din fru sa igår natt att detta går tillräckligt bra som det är.Fel, nån som dödats med skott i ryggen kan svårligen avfärdas som nödvärn, hoppa tilbaks i flaskan med dig

Beskåda den intellektuella eliten och dess briljanta analyser.

Om någon tar skydd för att kunna döda mig så är det alltså inte nödvärn.

Om någon riktar ett vapen mot mig men hinner vända på sig under tiden jag bedömer , definierar och agerar så är det inte längre nödvärn.

Om någon riktar vapen mot annan och jag skjuter i ryggen för att freda annan så är det morrd

Ledsen kompis, men lagen och rättsfallen håller inte med dig.

Se över din medicinering nu
Citera
2019-04-12, 15:46
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
En p225 har 8 skott. Det var någon som sköt 12. Då måste de ha laddat om? Kanske alla laddade om?

Idag använder polisen främst p226 som rymmer 15 patroner. Edit: Puck tvåa.
Senast redigerad av Blundetto 2019-04-12 kl. 15:49.
Citera
2019-04-12, 15:47
Medlem
Har någon koll på poliserna som åtalas.
En för vållande för annans död eftersom han fortsatte skjuta trots att erik träffad vänder dig om. Dessutom pekade inte leksaksvapnet mot polisen. Två för tjänstefel. Måste finnas uppgifter om vilka dessa är eller vilken domstol
Citera
2019-04-12, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Skotten har gått in i sidan, inte i ryggtavlan.
Detta enligt både åklagare och försvarare, alltså rättsmedicinskt belagt.
Det kan bli intressant hur man bedömer skottvinkeln kontra tidsspannet för dessa sista skott, som ju åklagaren hävdar vara vållande till annans död, och tjänstefel.

På den tiden som det tar att bedöma, definiera och agera så kan en beväpnad person mkt väl vända på sig. Det har vi alla som ens övat dylika scenarion upplevt och varit med om.

Dessutom kan skott avlossas i nödvärn även för att freda annan. Det kan således vara nödvärn även om man medvetet skjuter någon i ryggen.
Citera
2019-04-12, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Idag använder polisen främst p226 som rymmer 15 patroner.

P229 har jag sett oftast. Med 13 skott. Den modellen som gäller på skolan också.
Citera
2019-04-12, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har mycket svårt att tänka mig att det kommer att räcka till ett fällande. Fälls de TR så frias de HvR -- i synnerhet som det enbart handlar om ETT skott från vardera polis.

Att det blir åtal är förmodligen för att åklagaren inte vill vara den som själv tar det friande beslutet, det har man ju tyvärr sett exempel på i andra fall där poliser varit misstänkta. Detta är något som polisförbundet tagit upp bla, att rättsliga krav skall vara lika för alla, och man skall inte bli åtalad på svag bevisning bara för att man är polis.

Foliehattarna hittar ju på sina konspirationsteorier iaf, är det inte åklagaren så är det domstolen som är inblandade i komplotten
Citera
2019-04-12, 16:03
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
På den tiden som det tar att bedöma, definiera och agera så kan en beväpnad person mkt väl vända på sig. Det har vi alla som ens övat dylika scenarion upplevt och varit med om.

Dessutom kan skott avlossas i nödvärn även för att freda annan. Det kan således vara nödvärn även om man medvetet skjuter någon i ryggen.
Exakt. Fattar inte att detta gått till åtal ens.
Åklagaren dansar troligtvis efter några vänstertomtars pipa.
Citera
2019-04-12, 16:04
Medlem
Citat:
Enligt vilken lag har Eric handlat fel menar du?

Var står i lagen står det att man inte får peka med leksaker mot polisen?
Att rikta ett vapen, eller ett föremål som ser ut som ett vapen, mot någon (polis eller ej) är olagligt. (Olaga hot.) Det borde du begripa, gamla människa. Och försök inte länstols-filosofera om att poliserna "borde" sett att det var en leksak. Jag är legitimerad vapenkontrollant och har känt och klämt på så gott som alla modeller av enhandsvapen som används för sportskytte i det här landet. Jag hade inte kunnat avgöra om det var en leksak på några meters håll. Så du kanske skulle ta och tagga ner ditt polishat några grader?
Citera
2019-04-12, 16:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Att rikta ett vapen, eller ett föremål som ser ut som ett vapen, mot någon (polis eller ej) är olagligt. (Olaga hot.) Det borde du begripa, gamla människa. Och försök inte länstols-filosofera om att poliserna "borde" sett att det var en leksak. Jag är legitimerad vapenkontrollant och har känt och klämt på så gott som alla modeller av enhandsvapen som används för sportskytte i det här landet. Jag hade inte kunnat avgöra om det var en leksak på några meters håll. Så du kanske skulle ta och tagga ner ditt polishat några grader?
Nej, det är inte olaga hot att rikta ett leksaksvapen vare sig mot polis eller annan.
Faktum är att inte ens ett riktigt vapen behöver utgöra olaga hot bara för att det pekas mot någon.

Polishat??
Senast redigerad av micro113 2019-04-12 kl. 16:14.
Citera
2019-04-12, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Att det blir åtal är förmodligen för att åklagaren inte vill vara den som själv tar det friande beslutet, det har man ju tyvärr sett exempel på i andra fall där poliser varit misstänkta. Detta är något som polisförbundet tagit upp bla, att rättsliga krav skall vara lika för alla, och man skall inte bli åtalad på svag bevisning bara för att man är polis.

Att du kapat tråden är ju helt i sin ordning (du bor, lever och andas 100% av ditt liv här på forumet).

Men för en gångs skull, försök att hålla dig till sanningen (även om det tar emot för ett troll eller ja, rentav är en omöjlighet).

Seså, berätta nu om alla de fall där poliser lättvindigt åtalas för civilisters död!

Nä just det, du kan inte frambringa ett enda sådant fall ditt jävla stolpskott till ynkedom!

Ta nu och stå upp för ditt patetiska jävla skitsnack om att inga åtal skulle väckas.
Att du nu på senare tid (när du märkt att vinden vänt i åtalsfrågan senaste månaderna) börjar orera om att "om åklagaren åtalar, då är det pga medialt tryck", det gör bara dig till samma vindflöjel som du hävdar att åklagaren är.

Patetiska kräk.
Citera
2019-04-12, 16:10
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Nej, det är inte olaga hot att rikta ett leksaksvapen vare sig mot polis eller annan.
Faktum är att inte ens ett riktigt vapen behöver utgöra olaga hot bara för att det pekas mot någon.
Fast nu är du ute och snurrar i det blå.
Samtidigt så upplevde poliserna ett hot, det räcker för att klassas som olaga hot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in