2019-04-12, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fakiren08
Kommer tjänstemännens namn att offentliggöras nu?

Högst tveksamt, kan tänka mig att de omnämns i form av tjänstenummer eller liknande.

Men det känns inte relevant för min del, huvudsaken är att någon form av rättssäkerhet faktiskt efterlevs samt att man kan få stopp på sådant här och andra uppenbart klantiga ingripanden (milt uttryckt) i framtiden.

Den enskilda tjänstemannen är inte problemet, utan att det har fått fortgå under så många år (att de har frikort när de har ihjäl civilister).
Citera
2019-04-12, 14:43
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Det har du helt rätt i men jag tyckte att du skrev något idag om att åklagaren hade med något om "olaga hot" i stämningsansökan (viss reservation för att jag läst galet).

Men jag ÄR rätt skeptisk till att Eric verkligen har stått och riktat "vapnet" mot poliserna, mest pga det där som man de facto vet, att poliser har en förkärlek att prata ihop sig och gärna landa i en samstämmig version som är som om den vore skriven med karbonpapper emellan.. (säger inte att det behöver vara så i det här fallet men blir inte förvånad om det så vore).

Poliser må hålla varandra, men inte på alla villkor. Jag tyckte åklagaren lät säker i beskrivningen, och i hävden att man utrett grundligt och exakt händelseförlopp.
Syns egentligen inga tecken på att det är något mysko, och jag håller det osannolikt att poliser skyddar varandra runt ett dödsfall.

Fup är på g, den är fortf under sekretessberedning men jag lovar att posta när jag har den.
Citera
2019-04-12, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är föräldrarnas dåliga samvete som får dem att skrika högt när det gäller ”polisens ansvar” - istället för deras egna ansvar.
En del journalister anser att allt ont härstammar från poliskåren. Men konstigt nog är det till polisen de ringer när de själva sitter i skiten: blir attackerade, bestulna etc.

Detta var ingen ”olycka” i riktig mening. Förr eller senare skulle Eric ha råkat riktigt illa ut om man inte satte stopp på hans rymningar. En 3åring ute i nattmörkret brukar inte klara sig utan riskerar att drabbas av en mängd otrevliga saker. Det är därför 3åringar har föräldrar som ser till att 3åringen inte vistas utomshus nattetid – allra minst med ett vapen under armen.

Håller med helt. Tycker att det är osmakligt att så mycket skuld läggs på polisen i detta fall. De är lika mycket offer för omständigheterna som Eric.

Förstår att föräldrarna har dåligt samvete. Det var ju de som genom att agera annorlunda i fråga om leksakspistol och rymningar hade kunnat förhindra att situationen uppstod.
Citera
2019-04-12, 14:45
Medlem
in-i-din-muns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BulkAndreas
Du inser att valet att inte påkalla hjälp också kan resultera i ”liv på ditt samvete”?

Du är ganska svart och vit va?
Måhända att det var ironiskt menat men rensas det inte från dolda avtryckarhjärnor som inte kan vänta på ursäkt att döda då blir det fanimej så man tvekar.
Citera
2019-04-12, 14:48
Medlem
nemesis67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Minns inte exakt, något liknande var det i alla fall.

Kollade precis på Åklagarens presskonferens.
Poliskvinnan O stod på 15,2m avstånd och avlossade 12 skott.

På hans Overhead fanns en markering P som var inaktiv i skottlossningen. Den polisen var 7,2 meter ifrån..
Citera
2019-04-12, 14:53
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis67
Kollade precis på Åklagarens presskonferens.
Poliskvinnan O stod på 15,2m avstånd och avlossade 12 skott.

På hans Overhead fanns en markering P som var inaktiv i skottlossningen. Den polisen var 7,2 meter ifrån..
Tack.

Fanns det alltså en till polis där som bara stod sju meter där ifrån? Det hade jag missat helt.
Citera
2019-04-12, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nja, dom åtalas för bristande verkanskontroll (tjänstefel & vållande till annans död), och det är i sak kopplat till verkanselden, men handlar om att man skulle avbrutit verkanseld efter att Eric vänt sig om.

Att PICen åtalas här, tycker jag åklagaren har på fötterna om.
Särskilt i att han inte uppgiftssamlat vid påträffandet av Eric´s pappa.

Helt klart ett åtal pga den massmediala uppmärksamheten, inte första gången en åklagare räds att ta det friande beslutet utan överlåter detta till tingsrätten.

För att dom skulle ha skjutit på lattjo när den hotfulla situationen helt klart var över är ju inget annat än rättshaveristiskt snömos av foliehattarna återigen

Det är få, om ens några( möjligen somliga polishatande lowlife i denna tråd) som vill ha ett rättssystem där man som angripen förlorar sin rätt till nödvärn för att en gärninsman vrider på kroppen ett varv, eller ett halvt
Citera
2019-04-12, 15:05
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Och med den ammunition som den svenska polisen använder är sannolikheten närmast hundraprocentig. Polisens kulor expanderar nämligen när de når sitt mål, och orsakar massiva skador. Denna typ av kulor, kallade dumdum-kulor, är sedan över hundra år förbjudna i krig på grund av att de orsakar så fruktansvärda skador. Men den svenska polisen har den som standard sedan 2003.

Sinnessjukt. Hade det varit normala kulor så kanske han hade levt. Jag skäms!!!
Citera
2019-04-12, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ancient-Lurker
N Vi hänvisar till Lex Eric...

Tjo flöjt!

Eller varför inte: " Nä tänk om han har downs syndrom? Vi väntar va och låter han springa runt med vapnet..."

I detta fall fanns det inte en möjlighet att åtala för själva verkanselden, den putativa nödvärnssituationen var för uppenbar, den enda punkten som giver åklagarens ens ett uns motivation att åtala var skotten i ryggen. Men då den friande domen från tingsrätten kommer så har vi väl fler konspirationsteorier att vänta från foliehattarna

Annars får ju hovrätten göra om och göra rätt, det har ju hänt tidigare när åklagare åtalat av feghet. Men i detta fall tvivlar jag på att ens tingslottot kan vara så osakliga, för så illa kan det ju inte vara med svenskt rättsväsende att motsvarande begåvningsreserven som huserar i denna tråd skulle få sitta som nämndemän där, även om man vet fall med nötter som fått göra så
Citera
2019-04-12, 15:10
Medlem
in-i-din-muns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Helt klart ett åtal pga den massmediala uppmärksamheten, inte första gången en åklagare räds att ta det friande beslutet utan överlåter detta till tingsrätten.

För att dom skulle ha skjutit på lattjo när den hotfulla situationen helt klart var över är ju inget annat än rättshaveristiskt snömos av foliehattarna återigen

Det är få, om ens några( möjligen somliga polishatande lowlife i denna tråd) som vill ha ett rättssystem där man som angripen förlorar sin rätt till nödvärn för att en gärninsman vrider på kroppen ett varv, eller ett halvt
Var glad för din del att detta är ett sällsynt fall där nån från "VI" klungan åker dit och att normalt är att nån från "DEM" klungan får all skuld.

Nej lille du, ett massakermord på en underutvecklad är lite för mycket begärt att slänga i sedvanliga papperskorgen.
Citera
2019-04-12, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av in-i-din-mun
Var glad för din del att detta är ett sällsynt fall där nån från "VI" klungan åker dit och att normalt är att nån från "DEM" klungan får all skuld.

Nej lille du, ett massakermord på en underutvecklad är lite för mycket begärt att slänga i sedvanliga papperskorgen.

Nu var ju ingen av åtalspunkterna mord, och sen så råkar det vara så att man i detta land( iaf tills nu) har nödvärnsrätt ÄVEN emot mongoloider.

Du får be din godeman att ha bättre koll på dig i fortsättningen, då skall nog detta går bra ska du se
Citera
2019-04-12, 15:13
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Polisen får inte heller skjuta någon i ryggen. Bra att det blir utrett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in