2019-04-12, 14:37
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Man ser ju klart och tydligt att paret och framöver allt pappan fuskar minst sagt rejält med luftdieten. 😆
En riktigt förvirrad tomte, på facebook har han tex för inte så många år sen lagt upp en stolt bild på hans grillade, saftiga köttbit.

Mer fusk:

'Living without eating for NINE YEARS' BUSTED!

https://m.youtube.com/watch?v=iwOX7vOf0_s
Citera
2019-04-12, 14:52
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ang det jag fetat:
Låt oss inte bli lurade. Detta kan lika gärna vara en omvändelse under galgen.

Av de båda föräldrarna, är det kanske så att mamman är den mindre "omtöcknade" av de två. Hon kan därför se hur hon bäst bör svara för att på sikt kunna bli bedömd som lämplig vårdnadshavare för flickan.
Hon må på många sätt vara helt kocko, men hon är ändock ingen fullblodsweirdo, så nånstans kan hon under de många förhören få tillräckligt med info för att se hur hon bäst bör presentera sig: "ångerfull", "insiktsfull", "framtidstroende" etc.

Pappan, Mats, bör även med sitt barn #2, alltså den nu aktuella flickan, förlora vårdnaden.
Den vårdnad han ännu inte haft, åtminstone inte på pappret, eftersom dottern är "oregistrerad".

Inte vet jag om mamman spelar smart i förhören. Men som någon skrev tidigare, kommer de inte ha en chans få tillbaka flickan om de inte visar med praktisk handling att de förstått.

Det jag gått på är mitt intryck av FUPen, läste igenom hela Pappan kör på i samma spår, han har lärt sig via google och vet bättre än läkare. Mamman är ungefär lika koko till att börja med, men nånstans mitt i ger hon intrycket att det går upp ett liljeholmens. Hon förstår att järn inte passerar över i bröstmjölk och efter det blir resonemanget vettigare.

Tänkte skriva lite om katolskt kristna breatharianer/luftarianer, dvs läran att man kan leva enbart på luft. Många av oss är bekanta med Bibelns legend/saga om Jesus som utspisade en folkmassa på 4000 personer med två fiskar och fem bröd - men alla blev mätta! Det är tankar i samma stil och det finns mer i Bibeln.

Det finns många krista helgon som levde på breatharianskt sätt eller kanske ännu mer asketiskt, eftersom de enligt utsagor vare sig åt, drack, sov eller skötte sin hygien. Nattvarden en gång i veckan sägs varit mångas enda näring. Det extremasketiska levernet skulle kunna ha pågått 20 år eller mer, fram till personens död. Några har arbetat i klostret under tiden, bl a med att servera mat men inget äta själv. De ibland får sår på samma ställen som Jesus fick på korset, stigmata.

Enligt artikeln jag hittade var det var oftast fråga om nunnor och kvinnor, ett fåtal munkar/män nämns. Det pågick från medeltid in på sena 1900-talet och kanske finns det kristna breatharianer än idag. Har inte forskat så mycket, bara tillräckligt för att stilla min egen nyfikenhet om dessa kristna asketer som levde på ingenting.

Källa: http://breatharianchristian.blogspot.com/2014/08/breatharianism-christian-tradition.html

Behöver kanske nämna jag tror givetvis dessa kristna smygätit/druckit och att de är ännu knäppare än föräldrarna.

Blir lite OT men tycker det är intressant vi haft samma kultur här i Europa, och jag skriver bara detta och inget mer. Spekulerar om mannen förläst sig på Bibeln också? Kristendom är ju alla infödda svenskars grundkultur även om mig veterigen protestanter inte hållit på så här.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2019-04-12 kl. 15:19.
Citera
2019-04-12, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Mer fusk:

'Living without eating for NINE YEARS' BUSTED!

https://m.youtube.com/watch?v=iwOX7vOf0_s
Mycket bra video, som förklarar att alla lufttätare konsumerar mat och dryck, men att själva grejen är att man får en mer avslappnad inställning till ätandet, exvis förekommer perioder av fasta.
Begreppet breatharian är felaktigt.
Citera
2019-04-12, 15:00
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Mycket bra video, som förklarar att alla lufttätare konsumerar mat och dryck, men att själva grejen är att man får en mer avslappnad inställning till ätandet, exvis förekommer perioder av fasta.
Begreppet breatharian är felaktigt.
Naturligtvis handlar det om längre perioder av fastande, har gjort i alla tider och ingen total avhållsamhet. Den som påstår sig följa en total luftdiet ljuger då det är kroppsligt omöjligt.
Citera
2019-04-12, 16:10
Medlem
Låt mig gissa att pappans tidigare erfarenhet att bli fråntagen vårdnaden har fått honom att se till att mamman och barnet helt undviker kontakt med myndigheter. Då kan han fortsätta med de beteenden som gjorde att att han förlorade vårdnaden förra gången utan att någon kan ingripa. En svältande kvinna och ett litet barn är troligen lättkontrollerade och kan inte käfta emot.
Citera
2019-04-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konsumkassen
Jag tror att du läste mig helt fel. Jag skrev nämligen att jag inte såg några som helst möjligheter för farmodern att få hand om vare sig juridisk eller faktisk vårdnad (dvs lär ej finnas på kartan att soc familjehemsplacerar barnet hos farmor).

Farmors ribba verkar ligga helt åt helvete fel, ja verkligen. Har hon också ASD, månne?
Dumheter, det är du som läste mig fel.
Vi är helt överens om farmors oförmåga att tillgodose barnets behov. Mitt "tvärtom" var en direkt fortsättning på ditt resonemang i sista stycket. Genom att låta dem hållas med att vanvårda barnet är hon ju en enabler, hon har ju möjliggjort den här extrema livsstilen genom att helt enkelt låta dem hållas.

Det är väl inte otänkbart att farmor själv tolkar omvärlden annorlunda än vi andra pga någon diagnos. Att hon hyser värderingar som är något....alternativa måste ju nästan vara en förutsättning för att tillåta sådan här galenskap.
Citera
2019-04-12, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Låt mig gissa att pappans tidigare erfarenhet att bli fråntagen vårdnaden har fått honom att se till att mamman och barnet helt undviker kontakt med myndigheter. Då kan han fortsätta med de beteenden som gjorde att att han förlorade vårdnaden förra gången utan att någon kan ingripa. En svältande kvinna och ett litet barn är troligen lättkontrollerade och kan inte käfta emot.
Hela nyckeln till det här tror jag ligger i den lättkontrollerade mamman. Hon har (om jag inte totalt missuppfattat) ett rejält sammanbrott bakom sig där hon bara reste sig upp från tillvaron och gick på walkabout för några år sedan. Vilsen och förvirrad gled hon omkring i världen och stötte någonstans på Mats. Han hade en väldig massa tvärsäkra Svar och är det något som vilsna och förvirrade själar vill ha så är det enkla Svar. Det ska också gärna vara inbyggt.i Svaren att allt dåligt som händer individen är Någon Annans Fel. Staten, patriarkatet, big pharma, borgarna, mm.
Är hon så svag i sig själv som jag misstänker så är det nog inte fel att någon tar rodret åt henne i tillvaron. Men det ska nog inte vara ett sådant hjon som Mats. Det blir jäkligt läskiga sekter på det här viset.
Citera
2019-04-12, 18:13
Medlem
yournotlikemes avatar
Jag respekterar visserligen vegetarianer och liknande, men detta var ju bara vedervärdigt. Äckliga jävla föräldrar som tror att livsviktiga mineraler och vitaminer det kan man få från solsken och kramar?

Vidrigt att göra nåt sånt mot sitt egna lilla barn. Föräldrarna borde själva få svälta (och förhoppningsvis dö så slipper ungen dessa idioter framöver)
Citera
2019-04-12, 19:34
Medlem
vanligajags avatar
Visst hade hon varit gravid 2012 också, enligt antingen något blogginlägg eller i FUP:en ? Vad hände med den graviditeten ?
Citera
2019-04-12, 19:38
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Sannolikt en kombination av båda - b12-nivån var inte ens uppmätbar i hennes fall, vilket sannolikt innebär att hon knappt få i sig det alls i hennes korta livstid. Hon hade också en käkfraktur så det är helt möjligt att hon kan ha haft jobbigt att äta ovanpå det...

Kvinnan är närmare 40 och fem år äldre än Mats - hon kommer inte heller från något u-land utan är uppväxt i Australien. Hon visste nog mycket väl att man ska registrera barn, men å andra sidan så verkar hon hemskt lättledd. Man kan hoppas att några månader i häktet får henne att bryta upp denna folié a deux som hon hamnat i och få perspektiv på saker och ting. Hon verkade visa åtminstone någon förståelse hur illa det faktiskt var med barnet medan Mats bara verkar "double down" om man säger så...

Det kan ju vara så att även hans fru har drag av autism,hon är ju också
väldigt besatt av olika dieter och flummiga idéer.
En del kvinnor med autism kan vara just jagsvaga, naiva och lättpåverkade.
Eftersom hon är sent ute med att få barn,skulle jag inte bli förvånad direkt
om det visade sig att hon också ligger inom spektrat.
Citera
2019-04-12, 19:41
Medlem
vanligajags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Det kan ju vara så att även hans fru har drag av autism,hon är ju också
väldigt besatt av olika dieter och flummiga idéer.
En del kvinnor med autism kan vara just jagsvaga, naiva och lättpåverkade.
Eftersom hon är sent ute med att få barn,skulle jag inte bli förvånad direkt
om det visade sig att hon också ligger inom spektrat.

Hon har absolut varit gravid tidigare.
Citera
2019-04-12, 19:50
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Det här är ett praktexempel på veganer som inte förstår hur riskebel deras diet är när de ska blanda in barn som växer upp. Nu kommer förmodligen barnet få men för livet då hennes hjärna inte växt som den ska enl rättaundersökningen. Det är oerhört tragiskt.

Pappan måste dessutom vara psykopat och narcissist, för han tror fortfarande att han har rätt och alla andra fel, trots att han saknar fundamentala kunnskaper i allt han pratar om i förhör. Han refererar till «studier» om lipider och slänger med begrepp han förmodligen inte förstår innebörden av.

Han var ute och vandrade när barnet låg dödssjuk. Han verkar ha manipulerat mamman dessutom som enl förhör nu verkar ångra sig. Han framstår lite som en light version av Charles Manson fast mindre framgangsrik, dummare, mindre charmig och karismatisk.

De förklarar otalet gånger hur mycket brister på vitaminer, mineraler och dödliga blodvärden hon hade, men han fortsätter att påstå att hon inte hade det. Han ska spärras in. Inget annat.

Han saltar inte ens maten för han tror seriöst att all havsalt är giftigt och innehåller spår av plast osv. Ham tror ochså att den lilla mängd antibiotoka som finns i svenskt kött är livsfarlig och att köttet är så pass «sjukt» och fyllt med stresshormoner att det inte går att äta.

Det är helt perversa tankar faktiskt och allt är på bokostnad av barnets hälsa.

Han snackar om människokroppen och att «hela» den, vad som är sunt men han verkar ha noll tilltro till kroppens egna filtrerings- och reningssystem i form av organ.

Det är pga sånt här som gör art jag blir totalt emot vegankost.

Det har inte något med att göra att han är vegan, det beror på
att han är autistisk med en fixering av kost,oförmåga att förstå konsekvenser,
oförmåga till ansvarstagande,omognad och nedsatt förmåga till att sätta sig
in hur andra har det.
Det är ju hans diagnoser som gör att han fungerar fucked up, inte blir
det bättre av droganvändande och förmodligen en uppväxt hos föräldrar
med antagligen AST då den högsta ärftligheten bland npf är just inom autism.

Normala veganer, förstår ju att de måste ge barnen kost med inriktning på
barnets väl och ve och de följer läkares rekommendationer.
Det är inte ovanligt att autister har problem med att samarbeta och de har
svårt att tolka andras intentioner, är fast i ett rigida tankar och är paranoida.

Ibland har man svårt att urskilja autister från narcissister, då självfokus kan
vara väldigt hög i båda fallen.
Okänslighet för andra kan feltolkas som antisocial beteende, dock finns det
autister som även har antisocialstörning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in