Citat:
Ursprungligen postat av
Egnatankar
Jag tycker personligen att svenska myndigheter är alltför ivriga att ge tillbaka vårdnaden av barn som farit illa till den biologiska vårdnadshavaren. Jag känner själv till ett fall där en vanvårdad pojke flyttades till ett fosterhem, där han trivdes utmärkt och utvecklades mycket bra. Men så krävde den biologiska mamman att hon skulle få tillbaka honom, och de fega myndigheterna satte mammans rättigheter före barnets välbefinnande. De skickade tillbaka pojken till mamman, och snart mådde han lika dåligt som tidigare och klarade inte sin skolgång längre. Skandal är ordet.
I det fall som tråden handlar om, så tycker jag att det vore direkt livsfarligt att skicka tillbaka barnet till mamman så länge hon bor ihop med den galne barnafadern. Pappan verkar sitta så fast i sina veganska fantasier och sin avsky för all myndighetsutövning att han verkar vara nästan sinnesrubbad. Även mamman kan mycket väl vara en olämplig förälder även på längre sikt.
(Kan dock inte låta bli att notera att det är du, Carinah78, som varnar oss för mammans falskhet. Har jag fel, eller var det inte du som tyckte att Kim Wall fick skylla sig själv för att hon blev mördad, eftersom hon helt frivilligt gick ombord på Peter Madsens ubåt?)
Ang det jag fetat:
Du har fel. Som vanligt, kan tilläggas.
Detta är inte tråden för att diskutera Kim Wall, men nåt sånt som du påstår, har jag INTE skrivit! (En dementi bör jag rimligen kunna få lämna utan att mod reagerar).
OffT: Jaså, du känner till ett (1) fall där sociala myndigheter, enligt dig, felaktigt lämnat ett barn tillbaka till den biologiska föräldern?
Inte för att briljera, men då kan jag berätta att i mina arkiv har jag fler fall, många fler. Tyvärr.
OnT: Det är inte särskilt fruktbart att här och nu försöka bedöma vem av de båda föräldrarna som är den galnaste. I en kommande process gissar jag att pappans ombud kommer att försöka minimera pappans ansvar för själva vållandet av kroppsskada genom att hänvisa till dennes neuropsykiatriska problem.
Mamman kan väl å sin sida hävda att hon låtit sig förföras av den "kunskap" pappan flashat?
Så om pappan detroniseras (avskiljs), och soc intensivutbildar mamman i föräldraskap och barnkunskap, inkl kostkunskap, är det inte helt otänkbart att hon så småningom kan få vårdnaden fastställd i en (eller två) förvaltningsdomstolar.
Så
kan det komma att bli.
Domstolars uppgift är
inte att bedriva hämnd.