2019-04-12, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
I detta fall är det alltid modern som får ansvaret som biologisk moder oavsett om hon är registrerad som moder eller ej. Det gör att hon får betydligt större ansvar än fadern. Dock kan domstolen komma fram till att fadern påverkat henne i negativ riktning men det är inte troligt med tanke på hur de levt.

Vad jag förstår så är det farföräldrarna som är de som oroas mest och som mycket väl kan få vårdnaden om socialen och rätten bestämmer sig för att utplacera barnet inom familjen. Det är dock inte så vanligt att socialen i Göteborg gör så för de är i regel väldigt hårda med omhändertaganden. (jag har anhöriga som jobbar med socialen så jag vet hur det går till).

Ett enkelt DNA-test kan snabbt fastställa huruvida de påstådda föräldrarna verkligen är biologiska föräldrar till barnet.

Ifall båda är biologiska föräldrar, så förstår jag inte varför modern skulle få ett hårdare straff än fadern. Svensk lagstiftning kommer sannolikt inte att betrakta henne som mer skyldig än barnafadern.
Citera
2019-04-12, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ang det jag fetat:
Låt oss inte bli lurade. Detta kan lika gärna vara en omvändelse under galgen.

Av de båda föräldrarna, är det kanske så att mamman är den mindre "omtöcknade" av de två. Hon kan därför se hur hon bäst bör svara för att på sikt kunna bli bedömd som lämplig vårdnadshavare för flickan.
Hon må på många sätt vara helt kocko, men hon är ändock ingen fullblodsweirdo, så nånstans kan hon under de många förhören få tillräckligt med info för att se hur hon bäst bör presentera sig: "ångerfull", "insiktsfull", "framtidstroende" etc.

Pappan, Mats, bör även med sitt barn #2, alltså den nu aktuella flickan, förlora vårdnaden.
Den vårdnad han ännu inte haft, åtminstone inte på pappret, eftersom dottern är "oregistrerad".

Jag tycker personligen att svenska myndigheter är alltför ivriga att ge tillbaka vårdnaden av barn som farit illa till den biologiska vårdnadshavaren. Jag känner själv till ett fall där en vanvårdad pojke flyttades till ett fosterhem, där han trivdes utmärkt och utvecklades mycket bra. Men så krävde den biologiska mamman att hon skulle få tillbaka honom, och de fega myndigheterna satte mammans rättigheter före barnets välbefinnande. De skickade tillbaka pojken till mamman, och snart mådde han lika dåligt som tidigare och klarade inte sin skolgång längre. Skandal är ordet.

I det fall som tråden handlar om, så tycker jag att det vore direkt livsfarligt att skicka tillbaka barnet till mamman så länge hon bor ihop med den galne barnafadern. Pappan verkar sitta så fast i sina veganska fantasier och sin avsky för all myndighetsutövning att han verkar vara nästan sinnesrubbad. Även mamman kan mycket väl vara en olämplig förälder även på längre sikt.

(Kan dock inte låta bli att notera att det är du, Carinah78, som varnar oss för mammans falskhet. Har jag fel, eller var det inte du som tyckte att Kim Wall fick skylla sig själv för att hon blev mördad, eftersom hon helt frivilligt gick ombord på Peter Madsens ubåt?)
Citera
2019-04-12, 11:30
Medlem
Konsumkassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
I detta fall är det alltid modern som får ansvaret som biologisk moder oavsett om hon är registrerad som moder eller ej. Det gör att hon får betydligt större ansvar än fadern. Dock kan domstolen komma fram till att fadern påverkat henne i negativ riktning men det är inte troligt med tanke på hur de levt.

Vad jag förstår så är det farföräldrarna som är de som oroas mest och som mycket väl kan få vårdnaden om socialen och rätten bestämmer sig för att utplacera barnet inom familjen. Det är dock inte så vanligt att socialen i Göteborg gör så för de är i regel väldigt hårda med omhändertaganden. (jag har anhöriga som jobbar med socialen så jag vet hur det går till).

Ja, men först måste det ju fastställas att modern är biologisk mor till barnet, eller hur? I och med att flickan är född i hemmet. Detta är inget som bara skrivs in i rullorna utan utredning. Och då tar de garanterat ett DNA-test på båda föräldrarna för att vara säkra. När testet visar att Mats och Isniaty är biologiska föräldrar återstår den formella biten med faderskapsbekräftelse. Och efter det frågan om hur den juridiska vårdnaden fördelas.

Sen är det ju helt ostridigt att både Isniaty och Mats haft del i den faktiska vårdnaden om barnet, vars konsekvenser blir det som tingsrätten får pröva straffansvaret för.

Jag som jobbat tiotalet år på domstol med bla LVU-mål kan inte se att farmor och bonusfarfar skulle ha några som helst utsikter att få del i den faktiska och/eller juridiska vårdnaden om flickan. De har ju inte förmått skydda barnet från vanvården innan, trots att mamma-pappa-barn tidvis bott hos dem.

Dessutom kommer den framtida risken att vägas in, i form av att tex Mats dyker upp hemma hos sin mamma och börjar sätta reglerna.
Senast redigerad av Konsumkassen 2019-04-12 kl. 11:32.
Citera
2019-04-12, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konsumkassen
Jag som jobbat tiotalet år på domstol med bla LVU-mål kan inte se att farmor och bonusfarfar skulle ha några som helst utsikter att få del i den faktiska och/eller juridiska vårdnaden om flickan. De har ju inte förmått skydda barnet från vanvården innan, trots att mamma-pappa-barn tidvis bott hos dem.
Snarare tvärtom. Bara att ha den här situationen i sitt hem, släkting eller ej, utan att agera tyder på att man inte är speciellt nyttig för någon. Allra minst ett värnlöst barn utlämnad till psyksjuka föräldrar. Det är väl för all del inte självklart att skvallra till myndigheterna och kanske dra på sig sonens ilska för evighet, kanske aldrig mer få se barnbarnet, men man måste. Det har i det här fallet varit så exceptionellt grymt och galet att det inte kan ursäktas med att det vore jättejobbigt att göra så mot sin egen son.
Med tanke på att farmors ribba verkar ligga just här, medvetslös nästintill död av svält, och inte vid förra månadens uppenbart undernärda, oregistrerade och hemlösa barnbarn, så ser jag med min blygsamma erfarenhet av vårdnadsutredningar inga utsikter för att hon skulle bedömas vara någon form av positiv faktor. En nära och trygg relation med en släkting vägs ofta in i bedömningen av en vårdnadshavares förmåga men här finns det ju inget att ens börja med.
Citera
2019-04-12, 12:39
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Tack för sammanfattningen!

Vilken galning. Vanliga antivaxxare får ju skämmas bredvid honom.

Han borde starta en Youtubekanal där man kan följa hans juridiska korståg mot staten. Det skulle innebära ett enormt underhå-, jag menar folkbildningsvärde om man på närmare håll kunde få ta del av hans visdom rörande medicin, näringslära, juridik och det otal andra områden han utan tvivel besitter långt högre kunskaper om än någon annan. Om någonting.

Ser hellre fram mot en dokumentär som förklarar vad som gått snett och hur man kan bli så otroligt ansvarslöst korkad.
Citera
2019-04-12, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Jag tycker personligen att svenska myndigheter är alltför ivriga att ge tillbaka vårdnaden av barn som farit illa till den biologiska vårdnadshavaren. Jag känner själv till ett fall där en vanvårdad pojke flyttades till ett fosterhem, där han trivdes utmärkt och utvecklades mycket bra. Men så krävde den biologiska mamman att hon skulle få tillbaka honom, och de fega myndigheterna satte mammans rättigheter före barnets välbefinnande. De skickade tillbaka pojken till mamman, och snart mådde han lika dåligt som tidigare och klarade inte sin skolgång längre. Skandal är ordet.

I det fall som tråden handlar om, så tycker jag att det vore direkt livsfarligt att skicka tillbaka barnet till mamman så länge hon bor ihop med den galne barnafadern. Pappan verkar sitta så fast i sina veganska fantasier och sin avsky för all myndighetsutövning att han verkar vara nästan sinnesrubbad. Även mamman kan mycket väl vara en olämplig förälder även på längre sikt.

(Kan dock inte låta bli att notera att det är du, Carinah78, som varnar oss för mammans falskhet. Har jag fel, eller var det inte du som tyckte att Kim Wall fick skylla sig själv för att hon blev mördad, eftersom hon helt frivilligt gick ombord på Peter Madsens ubåt?)
Ang det jag fetat:
Du har fel. Som vanligt, kan tilläggas.

Detta är inte tråden för att diskutera Kim Wall, men nåt sånt som du påstår, har jag INTE skrivit! (En dementi bör jag rimligen kunna få lämna utan att mod reagerar).

OffT: Jaså, du känner till ett (1) fall där sociala myndigheter, enligt dig, felaktigt lämnat ett barn tillbaka till den biologiska föräldern?
Inte för att briljera, men då kan jag berätta att i mina arkiv har jag fler fall, många fler. Tyvärr.

OnT: Det är inte särskilt fruktbart att här och nu försöka bedöma vem av de båda föräldrarna som är den galnaste. I en kommande process gissar jag att pappans ombud kommer att försöka minimera pappans ansvar för själva vållandet av kroppsskada genom att hänvisa till dennes neuropsykiatriska problem.

Mamman kan väl å sin sida hävda att hon låtit sig förföras av den "kunskap" pappan flashat?
Så om pappan detroniseras (avskiljs), och soc intensivutbildar mamman i föräldraskap och barnkunskap, inkl kostkunskap, är det inte helt otänkbart att hon så småningom kan få vårdnaden fastställd i en (eller två) förvaltningsdomstolar.
kan det komma att bli.
Domstolars uppgift är inte att bedriva hämnd.
Senast redigerad av Carinah78 2019-04-12 kl. 13:01. Anledning: Kursivering, 2 ggr
Citera
2019-04-12, 13:02
Medlem
SmygarBerits avatar
Undra om hon kör luftdiet nu i häktet också..
Citera
2019-04-12, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Ser hellre fram mot en dokumentär som förklarar vad som gått snett och hur man kan bli så otroligt ansvarslöst korkad.
Han har tydligen flera neuropsykiatriska diagnoser. Med tanke på att hans ADHD troligen också är genetiskt betingad är det helt avgörande för den lilla flickan att hon får en stabil, harmonisk uppväxt. Risken är ju annars att hon i sin tur utvecklar störningar och får svårigheter i skolan och vuxenlivet.
Citera
2019-04-12, 13:46
Medlem
Konsumkassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Snarare tvärtom. Bara att ha den här situationen i sitt hem, släkting eller ej, utan att agera tyder på att man inte är speciellt nyttig för någon. Allra minst ett värnlöst barn utlämnad till psyksjuka föräldrar. Det är väl för all del inte självklart att skvallra till myndigheterna och kanske dra på sig sonens ilska för evighet, kanske aldrig mer få se barnbarnet, men man måste. Det har i det här fallet varit så exceptionellt grymt och galet att det inte kan ursäktas med att det vore jättejobbigt att göra så mot sin egen son.
Med tanke på att farmors ribba verkar ligga just här, medvetslös nästintill död av svält, och inte vid förra månadens uppenbart undernärda, oregistrerade och hemlösa barnbarn, så ser jag med min blygsamma erfarenhet av vårdnadsutredningar inga utsikter för att hon skulle bedömas vara någon form av positiv faktor. En nära och trygg relation med en släkting vägs ofta in i bedömningen av en vårdnadshavares förmåga men här finns det ju inget att ens börja med.

Jag tror att du läste mig helt fel. Jag skrev nämligen att jag inte såg några som helst möjligheter för farmodern att få hand om vare sig juridisk eller faktisk vårdnad (dvs lär ej finnas på kartan att soc familjehemsplacerar barnet hos farmor).

Farmors ribba verkar ligga helt åt helvete fel, ja verkligen. Har hon också ASD, månne?
Senast redigerad av Konsumkassen 2019-04-12 kl. 13:52.
Citera
2019-04-12, 14:03
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygarBerit
Undra om hon kör luftdiet nu i häktet också..

Liksom alla andra lufterianer som testas under ordnade förhållanden så kommer hon att skylla på att det är dåligt ljus, fel energier och liknande och som gör att hon nu måste börja äta igen.

Se 'Breatharian FAIL. (Jasmuheen)':
https://www.youtube.com/watch?v=cnCuzUd4eC0

I den videon håller hon (Jasmuheen) på att gå under på slutet, men skyller med en manisk envishet på att det är miljön det är fel på och inte henne.
Senast redigerad av Trolltestet 2019-04-12 kl. 14:24.
Citera
2019-04-12, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konsumkassen
Jag tror att du läste mig helt fel. Jag skrev nämligen att jag inte såg några som helst möjligheter för farmodern att få hand om vare sig juridisk eller faktisk vårdnad (dvs lär ej finnas på kartan att soc familjehemsplacerar barnet hos farmor).

Farmors ribba verkar ligga helt åt helvete fel, ja verkligen. Har hon också ASD, månne?
Finns det inget syskon? Ingen farfar? Har ingen anhörig kunnat märka vad som pågått? Att neuropsykiatriska störningar bl a har genetiska förklaringar torde väl diskvalificera närmast anhöriga.
Citera
2019-04-12, 14:19
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Liksom alla andra lufterianer som testas under ordnade förhållanden så kommer hon att skylla på att det är dåligt ljus, fel energier och liknande och som gör att hon nu måste börja äta igen.

Se 'Breatharian FAIL. (Jasmuheen)':
https://www.youtube.com/watch?v=cnCuzUd4eC0
Man ser ju klart och tydligt att paret och framöver allt pappan fuskar minst sagt rejält med luftdieten. 😆
En riktigt förvirrad tomte, på facebook har han tex för inte så många år sen lagt upp en stolt bild på hans grillade, saftiga köttbit.
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2019-04-12 kl. 14:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in