2019-04-12, 13:04
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jo han antydde faktiskt det, micro, eftersom man utrett att det fanns fog och var försvarligt med verkanseld, så kan man lika med det konstatera att Eric agerat fel.
Däremot skall jag vara väldigt noga med att påpeka att man absolut inte skall förvänta sig att en person som Eric kan förväntas göra den konsekvensanalysen, än mindre dömas eller lastas för sitt felagerande i efterhand.

Man kan alltså konstatera Eric´s felgärning ur ett perspektiv, men samtidigt hålla i medvetande att det häri finns ytterligare ett perspektiv som faktiskt säger motsatsen.
Nej, det kan man inte.
Citera
2019-04-12, 13:05
Medlem
in-i-din-muns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancient-Lurker
Nu är frågan vad som händer nästa gång någon ringer till polisen och anmäler att dom sett någon smyga runt med ett vapen...
Ja nästa gång då åker de ut till platsen utan att ha med sig TVfilmstudenter med hjärnan i pistolen. Dessa inavel skall leva som de lär, brott lönar sig inte.

Har namn på mordhororna kommit ut nu när åtal meddelats ?
Citera
2019-04-12, 13:05
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är skilt från att personen som riktar en leksakspistol mot polisen agerat fel.

Det kokar ju ner till, om man anser att det är fel att ta risker, som är förenade med livsfara.

Men du kanske anser, att det inte är fel att ta risker, som är förenade med livsfara?
Citera
2019-04-12, 13:07
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det kokar ju ner till, om man anser att det är fel att ta risker, som är förenade med livsfara.

Men du kanske anser, att det inte är fel att ta risker, som är förenade med livsfara?
Jag kör bil, flyger på semestrar, grillar på sommaren, osv .... Nej, jag anser inte att det är fel.
Citera
2019-04-12, 13:08
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Nej, det kan man inte.

Jo, man ser det faktiskt så och det spelar inte så stor roll vad vare sig du eller jag tycker.
Citera
2019-04-12, 13:10
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Jo, man ser det faktiskt så och det spelar inte så stor roll vad vare sig du eller jag tycker.
Nej, det gör man inte. Du får gärna citera åklagaren där denna lägger skulden på Eric.
Citera
2019-04-12, 13:12
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Nej, det gör man inte. Du får gärna citera åklagaren där denna lägger skulden på Eric.

Som jag skrev, så kan man inte lägga skulden på Eric. Men man kan samtidigt konstatera att Eric gjort fel, eftersom man inte väcker åtal i den frågan mot poliserna, utan meddelar att man grundligt utrett att poliserna agerat rätt med verkanseld.
Citera
2019-04-12, 13:13
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Som jag skrev, så kan man inte lägga skulden på Eric. Men man kan samtidigt konstatera att Eric gjort fel, eftersom man inte väcker åtal i den frågan, utan meddelar att man grundligt utrett att poliserna agerat rätt med verkanseld.
Nej eftersom Eric inte gjort något fel så kan man inte konstatera det.
Man får vara ute på kvällen, man får bära med sig och leka med leksaksvapen. Ingenstans har Eric gjort fel.
Citera
2019-04-12, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Så blir det såklart inte. Polis sköt ihjäl beväpnad man för inte så länge sen,så beväpnade personer -som riktar mot polis- kommer att bli skjutna. Endel i benet,andra med flertal dödande skott.

Att Eric riktade sitt (låtsas) vapen mot polis och blev dödad är tragiskt. Både för han,hans anhöriga och de unga poliserna. Kan inte kännas bra att börja sin karriär med att haft ihjäl nån. Dvs om dom nu känner nån männsklig empati..

Jag står dock fast vid att Eric kunde varit vid liv om mer erfarna,inte så osäkra,poliser hade kommit till plats först.

För det första var det ljus sommarnatt/morgon. Eric hade ett väldigt typiskt DS utseende,och redan där borde polisen tänka lite. Vem tror en känd,kriminell våldsman ska vara Ds?
För det andra kunde polisen tagit skydd bakom bildörr,väggar.
För det tredje kunde dom,bakom bildörren,skjutit ett varningskott först. El ev i benet/armen.

Vissa i tråden menar att man kritiserar dödandet enbart för Eric var Ds. En del tror man kritiserar polis för man själv skulle vara kriminell el missbruka droger. Andra tror man kritiserar pga att vapnet inte var äkta.
Det är inte orsaken till kritiken.

Vi måste ha rätt att reagera och kritisera polisen när sånt här händer. Polisen måste också tåla frågor och kritik.
Bara en sån sak som att kulregnet hamnade i träd,cyklar,fönster och väggar,hur samlad och säker är såna poliser?
Precis vem som helst kunde blivit träffad.

Att sen lägga skulden på föräldrarna är väldigt lågt. Dom mår nog tillräckligt dåligt idag.
När barn (räknar Eric som barn) råkar ut för tragiska olyckshändelser som leder till död,så vill man inte gärna lägga skulden på föräldrarna.
Ta den unga DS grabben som rymde hämifrån och tragiskt nog druknade. Missing people och en massa privatpersoner var ute och letade.
Skyllde nån på föräldrarna? Nej.
Så lägg ner såna onödiga kommentarer.

Så man kan inte kritisera föräldrarna för att de mår redan dåligt. Däremot kan man kritisera poliserna som tydligen enligt dig INTE mår dåligt?

Självklart kan man kritisera föräldrar som inte ser till att deras "3åring" hålls inomhus nattetid utan springer runt med en leksakspistol som kan förväxlas att vara äkta vara. Vilken ordentlig föräder agerar så? Dessutom var det "känt" ATT han "brukade" rymmas.. Ursäkta mig? En 3åring som "brukar" rymmas på nattetid utan att föräldrarna vet var han befann sig! :-0 Är föräldrarna helt blåsta? Svarar själv: jo, så tycks vara fallet.

Sen lägger man all skuld på poliserna som har blivit ditkallade av rädda samhällsmedborgare som tror att en aggressiv pistolman springer runt och härjar. Lågt.

Vem köpte vapnet till den här 3åringen? Vem såg till att han fick leka med den - även på nattetid och utan övervakning? Vad ska en 3åring med ett vapen till?
Citera
2019-04-12, 13:15
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Nej eftersom Eric inte gjort något fel så kan man inte konstatera det.
Man får vara ute på kvällen, man får bära med sig och leka med leksaksvapen. Ingenstans har Eric gjort fel.

Eric har smugit efter poliserna, han har ej släppt (leksaks)vapnet på polisen uppmaning, samt han har till sist riktat (leksaks)vapnet mot poliserna.
Detta är fel av Eric, sen kan du fortsätta rapa hur mkt du vill, det ändrar inte det faktum att man haft befogenhet till verkanseld, samt att Eric per lagens mening agerat fel.

Visa mig gärna var i lagen det står att det är ok att rikta något som liknar vapen mot poliser, samt var det står att man inte behöver lyssna till polisens uppmaningar.
Citera
2019-04-12, 13:17
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Jag kör bil, flyger på semestrar, grillar på sommaren, osv .... Nej, jag anser inte att det är fel.

Det var ett tramsigt svar alt. helt världsfrånvänt.

Du anser alltså, att köra bil eller grilla är i samma farlighetsklass som att rikta ett vapen mot en polis.

Och eftersom allt därmed är potentiellt farligt, så är det enl. dig således inte fel att rikta ett vapen mot en polis.
Citera
2019-04-12, 13:18
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Eric har smugit efter poliserna, han har ej släppt (leksaks)vapnet på polisen uppmaning, samt han har till sist riktat (leksaks)vapnet mot poliserna.
Detta är fel av Eric, sen kan du fortsätta rapa hur mkt du vill, det ändrar inte det faktum att man haft befogenhet till verkanseld, samt att Eric per lagens mening agerat fel.

Visa mig gärna var i lagen det står att det är ok att rikta något som liknar vapen mot poliser, samt var det står att man inte behöver lyssna till polisens uppmaningar.
Enligt vilken lag har Eric handlat fel menar du?

Var står i lagen står det att man inte får peka med leksaker mot polisen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in