Citat:
Ursprungligen postat av
von-Utfall
Varför är det så dålig upplösning? Är det ens en bild eller nåt de skapat i en dator som en slags visuell teori? Vad är ljuset för nåt och var kommer det ifrån?
För att det ligger över 50 miljoner ljusår iväg, vilket är ofattbart långt. Det spelar ingen roll om man säger 2 miljoner, 3 ljusår eller 600miljoner ljusår iväg, det är ändå så ofattbart långt iväg att det inte går att förstå det då man inte har något att jämföra med.
Det svarta hålet man fotograferat ligger i en massiv galax kallad Messier 87 i Virgohopen.
Lite småkul att det är just ditåt man fotograferat, för jag fotograferade själv virgohopen häromveckan, men ljusförhållande i den riktningen var ganska dålig så det var bara en galax man såg tydligt i bilden och sedan kunde man ana vissa dimmiga fläckar. Så på min futtiga bild syntes kanske en galax av närmare 1000 galaxer som finns i det klustret.
Ljuset du ser är materia som faller in mot hålet och värms av friktionen/andra krafter upp till miljontals grader och ringen du ser kallas ackreationsskiva om jag inte minns helt fel.
Men där har du iaf en förklaring till varför upplösningen är så "dålig".