2019-04-10, 23:09
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobsson
Att det inte låter troligt att någon anhörig är inblandad, är kanske anledningen att fallet inte är löst. Jag vet inte vad polisen kollade upp.

Inte heller jag vet vad polisen kollade upp, om de nu gjorde det?

Efter snart 27 år verkar det som om man står och stampar på samma ställe som man gjorde år 1992.
Citera
2019-04-11, 07:13
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Tänker mest på en mycket omnämnd kille i tråden som är/var stod familjen nära, nämnd tusentals gånger i tråden om "varför" "därför".. Tror däremot att Helenas systrar är vanliga ordinära "stolpskott" som varken kan eller vill fatta nånting..

Vilken av dem syftar du på? Det finns ett antal som nämnts.

Mitt intryck är att systrarna är långt ifrån två stolpskott. Däremot är deras irritation över GW:s utspel, hans teori samt kritik av polisutredningen, svår att förstå.

Särskilt när det är ett faktum att polisen inte kommer vidare.
Senast redigerad av Ejsidisi 2019-04-11 kl. 07:49.
Citera
2019-04-11, 08:18
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
"Perfekta mordet" skulle då innebära att det som hände var planerat, vilket det högst sannolikt INTE var. Det var högst sannolikt inte ens "bara" ett mord (alltså oplanerat). Allt talar för att det som hände faller under vållande till annans död, vilket är preskriberat. Det enda om den eller de behöver hävda är just vållande till annans död och de går fria. I utbyte mot detta får fallet sin lösning. Den eller de som gjorde detta kan lugnt gå till polisen, låta berget falla från axlarna samt ge de anhöriga ro.

Även om omständigheterna skulle ha varit grövre, kommer polisen aldrig att kunna bevisa det. Någon av dem som var med kan säga att han/hon bevittnade det som hände, men aldrig deltog. Brott mot griftefriden är preskriberat och skyddande av brottsling är inte ens tillämpligt. I sammanhanget kan det kanske vara läge att komma ihåg att just PK väntade till 1997/1998 innan han kontaktade polisen.
När PK kontaktade polisen- varför gjorde han det, är det känt? Vad kom fram samt hur såg misstankarna ut?
Citera
2019-04-11, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ejsidisi
Vilken av dem syftar du på? Det finns ett antal som nämnts.

Mitt intryck är att systrarna är långt ifrån två stolpskott. Däremot är deras irritation över GW:s utspel, hans teori samt kritik av polisutredningen, svår att förstå.

Särskilt när det är ett faktum att polisen inte kommer vidare.

Antar att han menar BW
Citera
2019-04-11, 11:24
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
"Perfekta mordet" skulle då innebära att det som hände var planerat, vilket det högst sannolikt INTE var. Det var högst sannolikt inte ens "bara" ett mord (alltså oplanerat). Allt talar för att det som hände faller under vållande till annans död, vilket är preskriberat. Det enda om den eller de behöver hävda är just vållande till annans död och de går fria. I utbyte mot detta får fallet sin lösning. Den eller de som gjorde detta kan lugnt gå till polisen, låta berget falla från axlarna samt ge de anhöriga ro.

Även om omständigheterna skulle ha varit grövre, kommer polisen aldrig att kunna bevisa det. Någon av dem som var med kan säga att han/hon bevittnade det som hände, men aldrig deltog. Brott mot griftefriden är preskriberat och skyddande av brottsling är inte ens tillämpligt. I sammanhanget kan det kanske vara läge att komma ihåg att just PK väntade till 1997/1998 innan han kontaktade polisen. Det var alltså fem år efter det att Helena försvann. Mig veterligen var preskriptionstiden för brott mot griftefriden just fem år på den tiden. PK kan alltså ha varit med i det som kom efter själva huvudhändelsen, men detta är givetvis bara en tanke från min sida.

Citat:
Ursprungligen postat av Ejsidisi
När PK kontaktade polisen- varför gjorde han det, är det känt? Vad kom fram samt hur såg misstankarna ut?

Enligt egen utsago i tråden ska han ha suttit och tittat på "Efterlyst" runt 1997 med sin dåvarande flickvän. Jag tror att Helena-fallet togs upp i programmet, men det behöver inte ha varit så (jag minns inte riktigt). Flickvännen ska då ha sagt att PK borde kontakta polisen, eftersom hon tänkte att han kanske satt med uppgifter som var viktiga i Helena-fallet. Antingen måste PK ha berättat för den aktuella flickvännen vid något tillfälle om vad han hade varit med om den där söndagsmorgonen 1992 eller så berättade han för flickvännen under programmets gång, och att hon då uppmanade honom att kontakta polisen. Dock är det i alla fall för mig obegripligt varför PK väntade i fem år. Medvetet eller en slump?
Senast redigerad av Ugglan. 2019-04-11 kl. 11:26.
Citera
2019-04-11, 15:27
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Inte heller du verkar förstå. Om Kl*s M*almgren - här i tråden utpekad som "mannen med pilotglasögon" - kan bevisa sin oskuld, torde Flashback-tråden om Helena vara det bästa stället att bevisa det på. Om jag vore Kl*s - och oskyldigt utpekad - hade jag tagit hjälp av ett juridiskt ombud och via den vägen begärt från Skövde-polisen att de lämnar ett pressmeddelande som säger just detta. Till exempel. Det finns andra varianter.

Lite märkligt att några som har varit aktiva stup i kvarten i den här tråden helt plötsligt håller sig undan några dagar, för att sedan dyka upp igen och - givetvis - attackera just mig. intressant! Varför måste ett sådant här förslag från mig överhuvudtaget ifrågasättas? Varför inte bara låta det passera okommenterat? Alla vill väl att vi får så mycket som möjligt klarlagt? Eller? Alla försök i denna riktning borde tas emot med öppna armar. Men icke!
Men I vilket universum lever du i om du tror att bästa sättet att rentvå sig är en tråd på Flashback?
Citera
2019-04-11, 19:56
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Men I vilket universum lever du i om du tror att bästa sättet att rentvå sig är en tråd på Flashback?

Han kan naturligtvis bevisa sin oskuld i andra medier (om han kan bevisa den på något sätt), till exempel i Mariestads-Tidningen, men givet att det kommer att landa här på Flashback ändå. Flashback-tråden har en sådan otrolig spridning att hans ansträngning skulle få bäst betalt just här. Men oavsett allt: Om KM kan bevisa sin oskuld, har han många möjliga kanaler att göra det i. Han är faktiskt en av Sveriges mest utpekade personer, men trots detta händer ingenting. Ska vi då tolka det som att KM faktiskt är "mannen med pilotglasögon"? Om jag hade varit i KM:s situation - och varit oskyldigt utpekad - hade jag aldrig suttit med armarna i kors och sett på när mobben förgör mig! Men, om jag inte skulle kunna bevisa min oskuld och/eller vet att jag är polisens man - ja, då skulle jag ju sitta där bakbunden utan möjligheter.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-04-11 kl. 19:59.
Citera
2019-04-11, 21:34
Medlem
Citat:
Han kan naturligtvis bevisa sin oskuld i andra medier (om han kan bevisa den på något sätt), till exempel i Mariestads-Tidningen, men givet att det kommer att landa här på Flashback ändå. Flashback-tråden har en sådan otrolig spridning att hans ansträngning skulle få bäst betalt just här. Men oavsett allt: Om KM kan bevisa sin oskuld, har han många möjliga kanaler att göra det i. Han är faktiskt en av Sveriges mest utpekade personer, men trots detta händer ingenting. Ska vi då tolka det som att KM faktiskt är "mannen med pilotglasögon"? Om jag hade varit i KM:s situation - och varit oskyldigt utpekad - hade jag aldrig suttit med armarna i kors och sett på när mobben förgör mig! Men, om jag inte skulle kunna bevisa min oskuld och/eller vet att jag är polisens man - ja, då skulle jag ju sitta där bakbunden utan möjligheter.

Lusadräparn....är väll mindre läsare än här.
Och vilka soper till sk. Journalister..
Skrattar Pär Warvlin...
Citera
2019-04-11, 21:43
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

Han är faktiskt en av Sveriges mest utpekade personer.???
Nej! KM är inte Sveriges mest utpekade person. Långt, långt därifrån.
Citera
2019-04-11, 21:50
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Han är faktiskt en av Sveriges mest utpekade personer.???
Nej! KM är inte Sveriges mest utpekade person. Långt, långt därifrån.

Ständigt dessa misstag från din sida. Jag skrev inte att KM är Sveriges mest utpekade person. Kan du inte läsa och förstå ens det enklaste? I den mening som du själv citerade och fetmarkerade står det något annat.
Citera
2019-04-11, 22:18
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

OM nu KM är MMPG, hur menar du att han skulle kunna bevisa sin oskuld? Om han hade ett alibi för sina "glömda" timmar (läs: den aktuella tiden den aktuella natten) så hade det väl detta tagits upp i radioserien? Eller menar du att han skulle veta vem den verklige gm är och lägga fram bevis för detta? Eller hur menar du? För vi vet ju alla hur meningslöst det är att skriva här i tråden och bedyra sin oskuld...

"Han är faktiskt en av Sveriges mest utpekade personer [...]", skriver du. Var? Jag har inte sett hans namn någon annanstans än här i tråden (och i PM).
Citera
2019-04-11, 23:33
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ständigt dessa misstag från din sida. Jag skrev inte att KM är Sveriges mest utpekade person. Kan du inte läsa och förstå ens det enklaste? I den mening som du själv citerade och fetmarkerade står det något annat.

Du förstår mycket väl vad jag menade med mitt inlägg. Du gör dig bara löjlig nu.

KM är inte en av Sveriges mest utpekade person. Nöjd?
Du famlar fortfarande i omkring mörkret och saknar dessutom de rätta verktygen. Tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in