2019-04-09, 11:07
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ejsidisi
Till greensky apropå fam: Vad får dig att tänka så?

Någon annan har typ redan svarat men ok jag tar det igen. Om du tänker dig att familjen Andersson bestämt sig för att det inte kan finnas någon nära anhörig inblandad därför att det bara inte får vara så! De vägrar tro sånt!

Om de har den inställningen stjälper/saboterar de snarare utredningen än hjälper. Tyvärr kan det nog vara på det sättet.

Tyvärr är det ett inte helt ovanligt fenomen, vi som är lite äldre vet det.
Senast redigerad av Greensky 2019-04-09 kl. 11:11. Anledning: förtydligande
Citera
2019-04-09, 13:10
Medlem
Messials avatar
Polisen kommer aldrig lösa mordet på Helena Andersson, man kan säga att mordet på Helena Andersson är ett s k perfekt mord.

Antingen så ströp gärningsmannen om de var en ensam gärningsman Helena och sedan körde fram bilen och körde kroppen till en plats där ingen kommer hitta henne någonsin eller så om de kvinnliga vittnet har hört Helenas röst så har två gärningsmän stoppat in Helena i en bil och kört iväg henne och sedan våldtagit henne på olika sätt och mördat henne slutligen och styckat kroppen.

Inte för att vara sådan, men Helenas familj skall inte hoppas på för mycket och varför skulle gärningsmannen eller gärningsmännen vilja sitta i fängelse om de har kommit undan i snart 27 år?
Citera
2019-04-09, 14:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Polisen kommer aldrig lösa mordet på Helena Andersson, man kan säga att mordet på Helena Andersson är ett s k perfekt mord.

Antingen så ströp gärningsmannen om de var en ensam gärningsman Helena och sedan körde fram bilen och körde kroppen till en plats där ingen kommer hitta henne någonsin eller så om de kvinnliga vittnet har hört Helenas röst så har två gärningsmän stoppat in Helena i en bil och kört iväg henne och sedan våldtagit henne på olika sätt och mördat henne slutligen och styckat kroppen.

Inte för att vara sådan, men Helenas familj skall inte hoppas på för mycket och varför skulle gärningsmannen eller gärningsmännen vilja sitta i fängelse om de har kommit undan i snart 27 år?

"Perfekta mordet" skulle då innebära att det som hände var planerat, vilket det högst sannolikt INTE var. Det var högst sannolikt inte ens "bara" ett mord (alltså oplanerat). Allt talar för att det som hände faller under vållande till annans död, vilket är preskriberat. Det enda om den eller de behöver hävda är just vållande till annans död och de går fria. I utbyte mot detta får fallet sin lösning. Den eller de som gjorde detta kan lugnt gå till polisen, låta berget falla från axlarna samt ge de anhöriga ro.

Även om omständigheterna skulle ha varit grövre, kommer polisen aldrig att kunna bevisa det. Någon av dem som var med kan säga att han/hon bevittnade det som hände, men aldrig deltog. Brott mot griftefriden är preskriberat och skyddande av brottsling är inte ens tillämpligt. I sammanhanget kan det kanske vara läge att komma ihåg att just PK väntade till 1997/1998 innan han kontaktade polisen. Det var alltså fem år efter det att Helena försvann. Mig veterligen var preskriptionstiden för brott mot griftefriden just fem år på den tiden. PK kan alltså ha varit med i det som kom efter själva huvudhändelsen, men detta är givetvis bara en tanke från min sida.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-04-09 kl. 14:32.
Citera
2019-04-09, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
I sammanhanget kan det kanske vara läge att komma ihåg att just PK väntade till 1997/1998 innan han kontaktade polisen. Det var alltså fem år efter det att Helena försvann. Mig veterligen var preskriptionstiden för brott mot griftefriden just fem år på den tiden. PK kan alltså ha varit med i det som kom efter själva huvudhändelsen, men detta är givetvis bara en tanke från min sida.

Antar att du menar att Krämer skulle varit med som ”städare” efter dådet. Kan väl inte uteslutas helt, även om det känns långsökt. Själv tror jag det var andra orsaker som låg bakom att han kontaktade polis först fem år efter försvinnandet.
Citera
2019-04-09, 21:03
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Någon annan har typ redan svarat men ok jag tar det igen. Om du tänker dig att familjen Andersson bestämt sig för att det inte kan finnas någon nära anhörig inblandad därför att det bara inte får vara så! De vägrar tro sånt!

Om de har den inställningen stjälper/saboterar de snarare utredningen än hjälper. Tyvärr kan det nog vara på det sättet.

Tyvärr är det ett inte helt ovanligt fenomen, vi som är lite äldre vet det.

Absolut är det så, mycket vanligt till och med. Vad får dig att tro att en nära anhörig är inblandad på något sätt i detta fall? Skulle vara intressant att höra din teori?

Jag utgår från att du tänker på UA som var den enda anhöriga som var med Helena på kvällen, timmarna innan försvinnandet, pratade med Helena på telefon på natten, någon timme innan hon, enligt uppgift från UA, gav sig hemåt och väntade på henne i bostaden..
Senast redigerad av Ejsidisi 2019-04-09 kl. 21:10.
Citera
2019-04-09, 22:16
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Antar att du menar att Krämer skulle varit med som ”städare” efter dådet. Kan väl inte uteslutas helt, även om det känns långsökt. Själv tror jag det var andra orsaker som låg bakom att han kontaktade polis först fem år efter försvinnandet.

Vilka andra orsaker tänker du på?
Citera
2019-04-10, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Vilka andra orsaker tänker du på?

Vedergällning, känsla av att känna sig hotad? Eller bara slumpen...?
Citera
2019-04-10, 13:06
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Absolut är det så, mycket vanligt till och med. Vad får dig att tro att en nära anhörig är inblandad på något sätt i detta fall? Skulle vara intressant att höra din teori?

Jag utgår från att du tänker på UA som var den enda anhöriga som var med Helena på kvällen, timmarna innan försvinnandet, pratade med Helena på telefon på natten, någon timme innan hon, enligt uppgift från UA, gav sig hemåt och väntade på henne i bostaden..

Tänker mest på en mycket omnämnd kille i tråden som är/var stod familjen nära, nämnd tusentals gånger i tråden om "varför" "därför".. Tror däremot att Helenas systrar är vanliga ordinära "stolpskott" som varken kan eller vill fatta nånting..
Citera
2019-04-10, 20:33
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Precis så är det - varför kan inte de 2 vittnen som sett den vita bilen...förmodligen en vit opel kadett bara säga vem det är....för de måste veta detta. BW hade en sådan...

Återigen, om det hade fastställts att det högst troligt var en vit Opel Kadett som grabbarna såg, och om BW haft (tillgång till) en sådan då tror jag nog att herr Wallberg* skulle haft väldigt långa o svettiga samtal med lagens väktare och förmodligen haft väldigt svårt att klara sig ur sitsen som huvudmisstänkt, trots sitt påstådda alibi. Risken att han skulle blivit häktad hade nog jnte varit helt obetydlig.
Citera
2019-04-10, 21:00
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Återigen, om det hade fastställts att det högst troligt var en vit Opel Kadett som grabbarna såg, och om BW haft (tillgång till) en sådan då tror jag nog att herr Wallberg* skulle haft väldigt långa o svettiga samtal med lagens väktare och förmodligen haft väldigt svårt att klara sig ur sitsen som huvudmisstänkt, trots sitt påstådda alibi. Risken att han skulle blivit häktad hade nog jnte varit helt obetydlig.

I Efterlysts rekonstruktion användes en vit Opel Kadett som parkerades vid sjukhuset. Frågan är om det var en vit Opel Kadett, eller om Efterlyst tog vilken mindre vit bil som helst.

I en annan rekonstruktion, den vid Ekudden (tror jag), användes en vit Peugeot 205. Förhoppningsvis har Efterlyst full koll på vilka bilmodeller och färg som har figurerat i fallet.
Citera
2019-04-10, 22:07
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

Att någon anhörig skulle vara inblandad låter inte särskilt troligt. Med benämningen anhörig
menar man oftast en i familjen eller släkten, även om det också kan innefatta personer som man inte har blodsband med.

Jag har i det längsta hoppats och trott att fallet kan lösas, men nu börjar jag tvivla. Om fallet blir löst så är det troligen inte ”Flashback-detektiverna” som löser gåtan.

Efter alla dessa år händer det än idag att man diskuterar bilmodeller och dess färger. Förutom initialer på personer har man även ibland skrivit ut hela för-och efternamn.

Hur många olika personer har deltagit i tråden genom alla dessa år? Kan det vara hundra olika personer? Det torde vara omöjligt att veta med tanke på att vissa har säkert haft mer än ett konto på Flashback.

Och jag säger det igen: Skövdepolisen bör byta ut de nuvarande utredarna och ta in några erfarna utredare som inte är alltför bekanta med Helena-fallet från ett helt annat polisområde.
Senast redigerad av Pajosv 2019-04-10 kl. 22:37.
Citera
2019-04-10, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Att någon anhörig skulle vara inblandad låter inte särskilt troligt. Med benämningen anhörig
menar man oftast en i familjen eller släkten, även om det också kan innefatta personer som man inte har blodsband med.

Jag har i det längsta hoppats och trott att fallet kan lösas, men nu börjar jag tvivla. Om fallet blir löst så är det troligen inte ”Flashback-detektiverna” som löser gåtan.

Efter alla dessa år händer det än idag att man diskuterar bilmodeller och dess färger. Förutom initialer på personer har man även ibland skrivit ut hela för-och efternamn.

Hur många olika personer har deltagit i tråden genom alla dessa år? Kan det vara hundra olika personer? Det torde vara omöjligt att veta med tanke på att vissa har säkert haft mer än ett konto på Flashback.

Och jag säger det igen: Skövdepolisen bör byta ut de nuvarande utredarna och ta in några erfarna utredare som inte är alltför bekanta med Helena-fallet från ett helt annat polisområde.
Att det inte låter troligt att någon anhörig är inblandad, är kanske anledningen att fallet inte är löst. Jag vet inte vad polisen kollade upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in