2019-04-11, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Pressträff är inte en förundersökning. Skärp dig. Pressträffen är en informationskanal. Sen har jag en annan uppfattning än dig vad gäller känslosamhet i deras uttalande. Där fanns en viss lågmäldhet, och det var passande med tanke på brottets art.

Fattar du trögt? Polisens informationskanaler har använts till att beskriva föräldrarna som offer. De kunde knipit. Svensk polis uppgift är att förhindra brott. Föräldrar som dödar sina barn i kommer aldrig uppleva sig som mördare utan befriare. Kanske lockas att inte bara ta sitt eget liv utan även barnens. Möjligt att Sala-pappan fick sin ide från Bjärred. Polisen i Malmö har mycket att stå upp för. Du bör faktiskt också sluta att förringa brottets art och försköna föräldrarna. De finns inget värdigt i brottet. Det finns absolut ingenting som försvarar gärningen.
Citera
2019-04-11, 17:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det är just det jag tycker polisen gjort. Föräldrarna fick ta plats. Polisens PT var verkligen inte torr och tråkig. Den var känslomässig och oprofessionell. Aldrig tidigare hört någon polis beskriva mördare som så stora offer som dom i Bjärred. Ville de att svenska folket skulle förstå och förlåta?
Pressträffen informerade om vad som framkommit via förhör - det är med andra ord SAKFAKTA.
Det är information om hur deras tid innan mord på barnen sett ut.

Det är givetvis inte tagit fritt ur luften av polis.
Problemet ligger hos dig - du har noll koll på Fu. eller så är du för dum att begripa.

Ska du leta efter fall där de framställs som offer så finns det annat du kan ge dig på.

Varsågod - här kommer det säkert finnas massor av offer och tårdrypande framöver:
Citera
2019-04-11, 17:34
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Fattar du trögt? Polisens informationskanaler har använts till att beskriva föräldrarna som offer. De kunde knipit. Svensk polis uppgift är att förhindra brott. Föräldrar som dödar sina barn i kommer aldrig uppleva sig som mördare utan befriare. Kanske lockas att inte bara ta sitt eget liv utan även barnens. Möjligt att Sala-pappan fick sin ide från Bjärred. Polisen i Malmö har mycket att stå upp för. Du bör faktiskt också sluta att förringa brottets art och försköna föräldrarna. De finns inget värdigt i brottet. Det finns absolut ingenting som försvarar gärningen.

Förhindra brott? Absolut. Men också att UTREDA brott. Vad skulle de knipit om? De har inte framställt föräldrarna som offer. De har berättat om vad som framkommit i utredningen. De har inte berättat om vad DE tycker och tänker.

Helt riktigt. Det finns sällan något som försvarar en gärning. Men man kan FÖRKLARA varför ett brott sker. Därmed är det ingen som säger att det är accepterat.

Du har svårt att vara objektiv. Och när man inte kan vara det så blir det lite besvärligt att se alla aspekterna. De poliser som hittade familjen mådde definitivt inte bra efteråt. Deras känslotillstånd kan jag bara spekulera i. Även utredarna har med all säkerhet mått dåligt till och från i den här förundersökningen. Men det får man lämna utanför själva arbetet med brottsutredningen. Det får inte förblinda. Du får gärna banka på mig, men jag vidhåller att objektiviteten är det absolut viktigaste när det gäller att få ihop en sån här utredning, annars kan den bli riktigt snedvriden.
Senast redigerad av Flashig78 2019-04-11 kl. 17:58.
Citera
2019-04-11, 17:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade:
Men ändå sitter självutnämnda experter i tråden och ger mördarparet diagnoser - utan att ha träffat varken dem eller släkten.....
Nåt speciellt du vill angående att depression diskuteras? Med förankring i vad som är mest frekvent vid självmord och likaså familicide?
Som diskuteras utifrån aktuell forskning, vad som beskrivs av kollegor samt chef gällande beteende?
Om smiling depression som kan kopplas till just det som skett i Bjärred:
Fasader, masker och rollspel.

Eller är det missans asperger minst grad 6-7 på en skala du menar? Reviews om att konstnärssjälen Moa nog var bipolär? Mössan som är central när det kommer till analyserna?

Rapytts narcissistpsykopater utifrån isolering som inte finns?

Vad bidrar du själv med förutom att du mest tycker synd om dig själv och ständigt låter som det största offret i tråden?
Senast redigerad av develi 2019-04-11 kl. 17:41.
Citera
2019-04-11, 18:06
Medlem
Citat:
Förhindra brott? Absolut. Men också att UTREDA brott. Vad skulle de knipit om? De har inte framställt föräldrarna som offer. De har berättat om vad som framkommit i utredningen. De har inte berättat om vad DE tycker och tänker.

Helt riktigt. Det finns sällan något som försvarar en gärning. Men man kan FÖRKLARA varför ett brott sker. Därmed är det ingen som säger att det är accepterat.

Du har svårt att vara objektiv. Och när man inte kan vara det så blir det lite besvärligt att se alla aspekterna. De poliser som hittade familjen mådde definitivt inte bra efteråt. Deras känslotillstånd kan jag bara spekulera i. Även utredarna har med all säkerhet mått dåligt till och från i den här förundersökningen. Men det får man lämna utanför själva arbetet med gärningen. Det får inte förblinda. Du får gärna banka på mig, men jag vidhåller att objektiviteten är det absolut viktigaste när det gäller att få ihop en sån här utredning, annars kan den bli riktigt snedvriden.

Jag är neutral. Anhöriga till mördare och offer har det alltid jobbigt. PT? Jo föräldrarna blev offer. Barnens sjukdom hade tagit fokus från de stackarna. Orimlig slutsats om samförstånd efter att ha berättat att mamman var strypt. Inget förtydligande. Poliser, men ffa räddningspersonal, blir härdade med tiden men SS manus var nog inte bara formulerat av poliser. Detta om detta.

I den här tråden så skrivs fortfarande att föräldrarna gjorde allt vad de kunde fram till de tog livet av ungarna. Ett exempel på att försvara eller urskuldra dem. Ändå vet alla att Oskar sitter och snackar skit med sin chef ett par veckor innan morden. Dessutom vet inget något om hur flickorna verkligen hade det i huset. Med tanke på att de mördades på ett så omänskligt sätt så kan de haft det lika mänskligt.
Citera
2019-04-11, 18:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jag är neutral. Anhöriga till mördare och offer har det alltid jobbigt. PT? Jo föräldrarna blev offer. Barnens sjukdom hade tagit fokus från de stackarna. Orimlig slutsats om samförstånd efter att ha berättat att mamman var strypt. Inget förtydligande. Poliser, men ffa räddningspersonal, blir härdade med tiden men SS manus var nog inte bara formulerat av poliser. Detta om detta.

I den här tråden så skrivs fortfarande att föräldrarna gjorde allt vad de kunde fram till de tog livet av ungarna. Ett exempel på att försvara eller urskuldra dem. Ändå vet alla att Oskar sitter och snackar skit med sin chef ett par veckor innan morden. Dessutom vet inget något om hur flickorna verkligen hade det i huset. Med tanke på att de mördades på ett så omänskligt sätt så kan de haft det lika mänskligt.

Att du bara orkar att hålla på med dina idiotier i tråden är fan helt ofattbart, hur fan man komma så fel i hanteringen av en tragedi som du gjort är helt obegripligt.

Vad i att polisen har genomfört en mordutredning och redovisat resultatet av den har du svårast att förstå?
Citera
2019-04-11, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det intressanta är att suicidforskningen (filicide, familicide/murder-su) nu viker in mot att självmordstanken föregår mord.
Om dessa föräldrar är deprimerade och depression är starkaste markören vid självmord - och det då ses som utvidgat självmord - så finns det väl kanske mer prevention i det hela.
Det handlar ju om att ringa in riskfaktorer.

Såg en kommentar i Joiners bok; Why people die by suicide ang en studie.
Vid murder-suicide (familj, förälder, barn) var 75% av förövarna deprimerade. Noll när det kommer till homicide som det då jämfördes mot. Grupperna skiljer sig således och här är fortsättningen från annan länk:

Ja, det tror jag också är den mest rimliga väg att gå.

Intressant.
Citera
2019-04-11, 18:24
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:

Nej, man sa att "Föräldrarna har varit hårt ansatta och allt fokus har gått åt till barnens sjukdom". Inget alls om "stackarna". Inget alls om att "tagit fokus från...". Om detta är polisens egna ord, eller om den meningen är tagen från förklaringsbrevet låter jag vara osagt. Men jag tror föräldrarna skrivit det i brevet.

Jag förstår inte hur du tänker. Du gör allt för att vända saker upp och ner, utan minsta tanke på om det råkar bli rätt eller fel. Det skiter du fullständigt i. Det gäller 85% av inläggen från dig och många andra här. I grunden får man till det rätt - sen lägger man till och drar ifrån så hela meningen med vad polisen sagt/skrivit/menat blir precis tvärtom. Det är lögner, det är subjektivt, det är felciteringar. Inte konstigt att det blir trådsanningar.

Skärp till dig nu. Om du vill bli tagen för seriös får du nog göra ett lappkast. Men det är nog för sent nu förstås. Att bli tagen för seriös alltså.
Citera
2019-04-11, 18:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, man sa att "Föräldrarna har varit hårt ansatta och allt fokus har gått åt till barnens sjukdom". Inget alls om "stackarna". Inget alls om att "tagit fokus från...". Om detta är polisens egna ord, eller om den meningen är tagen från förklaringsbrevet låter jag vara osagt. Men jag tror föräldrarna skrivit det i brevet.
Självklart inte nåt om stackarna - fallskarmsjagaren har ältat samma tema sen december och överdrivit åt alla håll så mycket vederbörande bara förmår.

Här är vad som finns.

"Går det att säga nåt om föräldrarnas psykiska status?
"Nej det går inte att säga, utan det man kan konstatera det är ju att dom varit hårt ansatta av, allt fokus har gått till barnens sjukdomar och lösa det här (..)

Kan man konstatera så har det således framkommit via annat och inte bara föräldrarna.
Följande är en central del i en förundersökning eftersom förövarna är döda:
Citat:
Polisen har hållit ett femtiotal förhör med anhöriga och andra utanför familjekretsen för att få relevant information och kunskap om den situation som fanns i familjen.

Sen finns följande ordval i sammanhang när meningen citeras:
"Det har tagit så pass mycket fokus från barn och föräldrar så att föräldrarna i sitt brev skriver "Ingen av oss kommer någonsin att kunna leva ett liv i egentlig mening". Slut citat."
Senast redigerad av develi 2019-04-11 kl. 18:52.
Citera
2019-04-11, 18:52
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Självklart inte nåt om stackarna - fallskarmsjagaren har ältat samma tema sen december och överdrivit åt alla håll så mycket vederbörande bara förmår.

Här är vad som finns.

"Nej det går inte att säga, utan det man kan konstatera det är ju att dom varit hårt ansatta av, allt fokus har gått till barnens sjukdomar och lösa det här (..)

Kan man konstatera så har det således framkommit via annat och inte bara föräldrarna.
Följande som är en central del i en förundersökning eftersom förövarna är döda:

"Det har tagit så pass mycket fokus från barn och föräldrar så att föräldrarna i sitt brev skriver "Ingen av oss kommer någonsin att kunna leva ett liv i egentlig mening". Slut citat."

Det är olika citerat i olika tidningar. Det vi kan enas om att några "stackare" har det inte varit tal om, som fallskä(r)msjägaren hävdade. Förvanskardrottningen.

Dock kan vi konstatera att föräldrarna ansåg de hade det tillräckligt jobbigt för att utradera familjen. Jag kommer aldrig begripa det. Dessa till synes vettiga högutbildade intelligenta människor: hur i helvete kunde man halka så snett så man tog ett så vidrigt beslut?
Citera
2019-04-11, 18:56
Medlem
Citat:

Här är vad som finns.

Följande som är en central del i en förundersökning eftersom förövarna är döda:

Man skulle nästan kunna tro att föräldrarna tyckte mer synd om barnen än om sig själv, om det inte vore för att Fallskarmsjagare och Rappytt var så tydliga med att det måste varit tvärtom. Det spelar iofs mindre roll eftersom man inte ska ta livet av sig själv och sina barn i alla fall. Det finns alltid ett liv i egentlig mening att leva, man får försöka definiera om sina krav helt enkelt. Det är så nästan hela mänskligheten får göra eftersom dom allra flesta faktiskt inte lever sin dröm. Mer än stundtals i alla fall.
Citera
2019-04-11, 18:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är olika citerat i olika tidningar. Det vi kan enas om att några "stackare" har det inte varit tal om, som fallskä(r)msjägaren hävdade. Förvanskardrottningen.

Dock kan vi konstatera att föräldrarna ansåg de hade det tillräckligt jobbigt för att utradera familjen. Jag kommer aldrig begripa det. Dessa till synes vettiga högutbildade intelligenta människor: hur i helvete kunde man halka så snett så man tog ett så vidrigt beslut?
Jag skriver direkt från pressträffen.

Självklart har det inte varit nåt om några stackare - melodrama och inte ett dugg annat.

Det är en förundersökning som presenteras och inte nån bloggverksamhet - det är rå sakfakta utan några emotionella dravel - via vad som framkommit dels via föräldrarnas brev, dels via förhör.

Nej, det är inte lätt att förstå självmord - än mindre en självmordspakt och ännu svårare att ta in ett gemensamt familicide.
Eller utvidgat självmord eller murder-sucide. Vad man nu än kallar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in