Citat:
Ursprungligen postat av
0.999...
Hmm, svarta hål verkar direkt ohälsosamma då. Tur att det ligger en bit bort. Men vad skall ha dem till då? Dom kan inte finnas där av slumpen liksom.
Jag är ingen astronom men av det jag förstår så finns det ett sammanband mellan storleken på en galax och de supermassiva svarta hål som troligen finns i centrum av varje galax. Så dom finns inte där slumpmässigt utan hänger samman med hur massiv en galax är.
Nyttan av svarta hål? Jag såg en video för några månader sedan om några teoretiska uträkningar om att använda dom som en raketmotor, du tar lite förenklat en laser och skjuter den mot det svarta hålet. Av gravitationen runt de svarta hålet så böjs ljuset tillbaka men även att du accelererar fotonerna. Låter du dom senare träffa ditt rymdskepp så utövar dom en kraft på rymdskeppet och därmed så har du en motor för att färdas mellan galaxer.
Det här svarta hålet dom har tagit en bild på ligger dock i en systergalax till våran galax vintergatan så det är en bit bort. Lite närmare är det kända svarta hålet som finns i vintergatan (Sagittarius A*), det ligger "bara" 25,640 ljusår bort. Även om det är närmre så handlar det fortfarande om väldigt stora avstånd så man får nog räkna med lite livsuppehållande åtgärder (eller nerfrysning) av de astronauter som teoretiskt kan använda ett svart hål som motor.
Det är i alla fall ett teoretiskt/kanske inte så praktiskt användningsområde för svarta hål.
Sagittarius A är det mest kända svarta hålet i våran galax men det finns fler närmre kandidater som kan komma på tal om man är ute efter en praktiskt tillämpning.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_nearest_black_holes