2019-04-10, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Vi kan nog vara ganska trygga med att alla bevis man hittat i form av brev, testamente, USB-minne, datorer i form av mailkonversation, tömning av Iphone etc etc etc är bevis nog för polisen för att dra vissa slutsatser. Utöver det finns andra analyser som vi inte fått ta del av. Dessutom förhör av massor av människor. I Iphonen fanns material som "var intressant för ärendet". Dvs inte bara "god morgon" eller nåt sånt.

Det är en gedigen utredning med tanke på att det inte fanns någon yttre gärningsman. Du har inte läst utredningen, ingen annan här heller. Ändå är ni fullt övertygade om att stackars Hanna är ett offer.

Du säger att det "inte finns något spår på brottsplatsen" ang planering. Är du dum på riktigt? Tror du verkligen att polisen gått ut med sin pressträff och presenterat sin slutsats om de varit tveksamma? Jag blir mer och mer förvånad vilka korkskallar som finns i den här tråden.

Tur ni inte är utredare. Ni går efter egen blinda övertygelse. Det får man inte göra. Man söker förutsättningslöst. När man sammanställt materialet så drar man slutsatser. Att polisen valde att tidigt påpeka att det till synes är två föräldrar som beslutat och planerat mordet gemensamt, berodde på det stora trycket från allmänheten och media. Pressträffen den 11 dec var enbart ett fastställande av den informationen då utredningen var klar.

Ang maskningen åligger inte det dig att avgöra vad som är skydd för anhöriga eller inte, eftersom du inte vet vad som står därunder. Man har valt att maska allt som inte redan blivit offentligt. Det är polisens rättighet i ett sånt här fall.

Nej jag är på riktigt oroad över polisens tafsiga presentation av FUP. Mörklagd utedning kan man kalla den. Polisen har uttryckligen valt att maska. Det är inte förbjudet att göra annorledes. Ingen hade hindrat dem.

Detta är dessutom inte en ”förutsättningslös” spaningsutredning vi diskuterar. Det tog en dryg vecka så var polisen klar med sin slutsats på mordet av en kvinna och hennes två barn och sa att utredningen skulle läggas ned. Det är fakta. Teknikerna kan ju inte ha hittat något avancerat att undersöka. Polisen läste det framlagda avskedsbrevet och intervjuade anhöriga och kollegor som kunde bekräfta att Oskar varit orolig. Två gånger har förresten Oskars chef uttalat sig i media. Hannas chef har inte behövt göra reprisen.
Citera
2019-04-10, 17:21
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Här ser vi en rejäl halmgubbe som nästintill kan självantända för den är torr som fnöske.

Att Hanna är misshandlad finns det inget fog för och att diskutera misshandlade kvinnor rent generellt är inte vad argumentet berör överhuvudtaget.
Det samma gäller hur en annan människa kan brytas ner psykiskt av en annan person. Det är inte direkt rocket science.

I tråden framställs däremot Hanna som kuvad av Oskar. Förtryckt. Utan minsta fog igen.
Varav hon då i klass med en Ferdinand påminner om en som sitter och luktar på blommor under sin korkek och tillvaron förfaller kring barnen. Hon är inte isolerad överhuvudtaget, hon går till jobbet likt Oskar. Hon är med på möten med skolan.

Samtidigt låter hon barnen lida i åratal av en isolering. De lider, Agnes is bored och Moa pratar med träd. Barnen vill gå i skolan med får inte. Kan det vara incest också i det fördolda mörkret?
Detta kallar jag ett jävla mähä till morsa.

Men saken är den att det som sagt är påhitt fritt förankrat i luften som går som på repeat i tråden. Man kan rent av snarare fundera på hur det är ställt med personerna ifråga med tanke på en sån hätskhet, en sån evig överfixering.

Halmgubbe?

Det finns väl material för två julbockar modell Gävle i det där inlägget, sällan har jag läst något som så infernaliskt försöker projicera något annat än vad som ska besvaras.

Varför ska H framställas som ett viljelöst fån när hon i själva verket var en viljestark kvinna som visste vad hon ville och såg till att det skedde?

Inget av det vi vet om H pekar på att hon på något sätt var ett svagt objekt, tvärtom, hon hade gjort karriär i en bransch där svaghet inte är en fördel.
Citera
2019-04-10, 17:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Vad jag reagerar på är att den stringente Oskar inte vet när hans enda syster är född.
Däremot är Hannas brors födelsedag korrekt.

Oavsett om män har en tendens att vara drömgrötar på den fronten verkar det konstigt när det kommer till nåt så seriöst som ett testamente samt följande (förutom hans korrekta personlighet);
Jag reagerar för att om man även har bolag ihop så förekommer dokument där personnummer ska anges.

Sen skrev Remark nyss om en familj som höll på traditionerna, träffades vid födelsedagar och kanske högtider såsom påsk?
Sant eller inte beror givetvis på uppgifter i tråden.

Om testamentet är upprättat i samförstånd så spelar det ingen roll vem som höll i pennan och vem som ropade siffror från övervåningen...

Siffror är kluriga.

Vi ska alla vara glada för att O (eller vem der var) snubblade på siffrorna men skötte övrigt desto bättre — bättre än exv den s.k. Hästtjejen, som trots förberedelser och studier av flera episoder ur Dexter gick lös på sin rival med blandad framgång på bästa sändningstid hos farbror GW igår kväll. Man hade önskat att hon hade snubblat på siffror.

Är det inte lite ”lagen om alltings jävliget” att man snubblar på saker när man hade tänkt sig att det skulle gå friktionsfritt? Det är väl en signal om att man tänkt fel kanske, och drivs av en främmande eller lite skev vilja och bevekelsegrund.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-04-10 kl. 17:34.
Citera
2019-04-10, 17:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det skulle ju åtminstone bli en flerdelad dokumentär i sepiaskuggor och motljus med drönare och halvstångsflaggade byxben, och s.k. ’nollvetande berättare’ som snöpulsar mellan 70-talsvillorna. Jag får hjärtklappning bara jag tänker på det.

”Jakten på trippelmössstryparen från socialgrupp 2,5”. I tjugotre entimmesavsnitt. Scientologerna berättar om misstankarna. Granne kom över osannolika bilder. Polismännen vittnar igen. Disk som du aldrig sett den förut — varning för starka bilder. Källaren som inte fanns. Kurvor över värmeskillnader. Beväpningen. Hemligheterna och sveken. Vart kom de ifrån och vart var de på väg? Ingen som vet. Ingen som vet.
Den eviga cliffhangern som år ut och år in aldrig tar sig in i nya avsnitt. Producenten ter sig som en repetitiv papegoja.

Sen är det ju ett intressant fenomen att när man ifrågasätter de skeva bilderna som framträder, skapat på en grund som mer liknar förrädisk gungfly - då värnar man om Oskar.

Inget kan vara mer fel. Det handlar om att lögner, förtal och konspirationer är ett förbannat vanskligt beteende - om man sätter det i ett annat perspektiv såsom barn som mobbas i skola, vuxna som kränks på arbetsplatser.

Allt vad sådan fabler heter kan förpassas ner i en stor säck - för det är inte ett beundransvärt beteende överhuvudtaget.

Sen är det grov projicering snarare, sin egen svaghet appliceras på andra. De som snarare värnar om en mördare är nämligen de som försöker fria Hanna från skuld.

Där ser man snarare hur det egna beteendet försöker överföras på de som anser att förundersökningen är korrekt utifrån medgärningsmannaskap:

Båda är lika eländiga, lika överjävliga föräldrar - lika skyldiga till att barnen har mördats.
Senast redigerad av develi 2019-04-10 kl. 17:34.
Citera
2019-04-10, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
. Då är det enklare att sitta på ett anonymt forum och spy ur sig elakheter. Om man slipper se sina offer i ögonen. Eller?

Är du medveten om att du i likhet med alla andra här i tråden inte är offren i den här historien? Det är främst Agnes och Moa. Du vet de där flickorna som hade svåra sjukdomar som de led av innan de blev mördade av sina två föräldrar. Jag undrar just vad de hade sagt om att man förringar deras lidande och förnekar dem en av deras mördare?

I andra hand är det familjens anhöriga, de enda nu levande offren. Vi pratar om mormor, farfar, morfar, farmor, mamma, pappa, syster, bror, kusin. Men också vänner som tex Moas barnvakt som blev nära vän med Agnes eller nära kollegor till Hanna och Oskar.

Skänk dem en tanke då och då när du kan slita dig från dina egna känslor. Då kanske du också kan se det djupt kränkande i att ringa och trakassera Oskars kollegor, sätta griller i Hannas mor, djupt kränka en sörjande farfar och ifrågasätta bevekelsegrunderna för en ung flickas vänskap med Agnes. Vem vet, du kanske tom klarar av att se det djupt omoraliska i att ställa sig utanför ett förintelsehus och fotografera in i det eller att kränka ME-sjuka och deras anhöriga. Om du bara för en liten stund förmår att sätta dina egna känslor och behov i andra rummet.

Jag tror att om du tänker efter lite hade varit svårt för många att öga mot öga upprepa övergreppen de spytt ur sig i denna tråd om ovanstående offer. Eller?

Själv hade jag inte haft några som helst problem att försvara de enda verkliga offren utanför denna lekstuga av krösamajor. Det är varken första eller sista gången jag skulle stått ansikte mot ansikte och förklarat det olämpliga i att ge sig på svaga grupper som ligger ner. Om det då slinker ur mig en förolämpning för att förtydliga deras övertramp — särskilt om de vägrar att inse hur illa de beter sig och fortsätter sina kränkningar — så är det helt enkelt något som dessa får lära sig leva med när de ger sig på oskyldiga!
Senast redigerad av Frank-Jesus 2019-04-10 kl. 17:36.
Citera
2019-04-10, 17:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Om testamentet är upprättat i samförstånd så spelar det ingen roll vem som höll i pennan och vem som ropade siffror från övervåningen...

Siffror är kluriga.

Vi ska alla vara glada för att O (eller vem der var) snubblade på siffrorna men skötte övrigt desto bättre — bättre än exv den s.k. Hästtjejen, som trots förberedelser och studier av Dexter gick lös på sin rival med blandad framgång på bästa sändningstid hos farbror GW igår kväll. Man hade önskat att hon hade snubblat på siffror.

Är det inte lite ”lagen om alltings jävliget” att man snubblar på saker när man hade tänkt sig att det skulle gå friktionsfritt? Det är väl en signal om att man tänkt fel kanske, och drivs av en främmande eller lite skev vilja och bevekelsegrund.
Vilket jag skrev så det behöver inte upprepas. Däremot pekar det mer mot att oskyldiga Hanna är sekreterare än att det är Oskar.

Edit.
Men det var visst till reimer ser jag nu:
Citat:
Han har givetvis varit med och dikterat hur han tänkt sig så det gemensamma kvarstår oavsett.
Senast redigerad av develi 2019-04-10 kl. 17:38.
Citera
2019-04-10, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Men varför skulle H gå med på ett sådant tragiskt slut? Varför offrade hon barnen?
Som jag skrev så tror jag att både Hanna och barnen var offer.
Citera
2019-04-10, 17:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Som jag skrev så tror jag att både Hanna och barnen var offer.
Ser att gubben i lådan vilat upp sig och återkommit.

Det kan du tro - men du lär behöva argumentera trovärdigt för din sak och det lyser tyvärr med sin frånvaro när du försöker fria en misstänkt barnmördare.
Citera
2019-04-10, 17:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du hade trott på att det var samförstånd om Oskar hade mosat sin familj till köttfärs med bilen mot en bergvägg men inte nu. Jag måste säga att det är svårt att hänga med i dina tankar.

... och inte gör de nån förundersökning heller på de där som far ner i en sjö eller ut för ett stup. Det blir automatiskt gemensamt familicide.
Citera
2019-04-10, 17:45
Medlem
Citat:
Vilket jag skrev så det behöver inte upprepas. Däremot pekar det mer mot att oskyldiga Hanna är sekreterare än att det är Oskar.

Edit.
Men det var visst till reimer ser jag nu:

Jag tror att det är den typen av digital kommunikation som man bl.a. anser styrka den gemensamma planering mellan paren och att den fanns redan under hösten 2017.
Citera
2019-04-10, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Om de nu skulle gjort detta i samförstånd, då kunde de drämt in med bilen i en bergvägg med full fart eller nerför ett stup. Eller hyrt en båt och åkt ut till havet och sänkt den. Alla hade drunknat tillsammans, som en lycklig familj som endel vill påstå att de var. Eller så hade de sagt upp sig från sina jobb, sålt huset och åkt på safari och vips hade de försvunnit bland de vilda djuren. Då Hade de gjort det i samförstånd.

Nu var det endast en som hade sin egen enmansshow. Förmodligen blev han attackerad och riven av sina tre offer. De tre katterna på hans savann. Som till slut blev tystade för evigt.

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du hade trott på att det var samförstånd om Oskar hade mosat sin familj till köttfärs med bilen mot en bergvägg men inte nu. Jag måste säga att det är svårt att hänga med i dina tankar.

Du kanske har lite svårt med inlevelseförmågan kring just det exemplet. Kanske lättare då att hänga med i tankarna om föräldrarna låtit lejonen slita flickorna i stycken på safarin?
Citera
2019-04-10, 17:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att det är den typen av digital kommunikation som man bl.a. anser styrka den gemensamma planering mellan paren och att den fanns redan under hösten 2017.
Det kan det vara, att man granskar vem som skrivit ur olika krim.tekniska synvinklar (förvänta dig dig att Oskar givetvis smygit upp nattetid och snott H:s dator och fejkat alltihop..).

Som jag skrivit innan så ser det ut som om det finns ett ytterligare ett argument till gällande avskedsbrevet (krim.tekniskt protokoll) när man ser på stycken, uppräkning per indelning.
En hel mening är maskad.

Sen är det som sagt usb och annat helt maskat gällande digital bevisning.
Men att det är tillräckligt för att förstå det gemensamma verkar anhöriga ha kommit till ro med. Alla fyra har vidimerat testamente redan mitten på mars utan att opponera sig. De är även med på pressträffens utformning vilket inkluderar skuldfrågan.
Är det nån som skulle ifrågasätta är det väl ändå de om nån.

Då måste man ju givetvis hitta på nåt. Oskars vältaliga juristsläkt med makt. Nu börjar det dra mot rättsröta.
Senast redigerad av develi 2019-04-10 kl. 18:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in