2019-04-10, 16:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Mähä är ett så löjligt ord men eftersom vi använder det så ok.

Tillhör du dom som anser att misshandlade kvinnor är mähän som inte går? Att dom i viss mån får skylla sig själva?
Då vet du ingenting om hur en människa kan brytas ner psykiskt av en annan person.
Att kalla dessa kvinnor för mähän är att skuldbelägga offren.
Här ser vi en rejäl halmgubbe som nästintill kan självantända för den är torr som fnöske.

Att Hanna är misshandlad finns det inget fog för och att diskutera misshandlade kvinnor rent generellt är inte vad argumentet berör överhuvudtaget.
Det samma gäller hur en annan människa kan brytas ner psykiskt av en annan person. Det är inte direkt rocket science.

I tråden framställs däremot Hanna som kuvad av Oskar. Förtryckt. Utan minsta fog igen.
Varav hon då i klass med en Ferdinand påminner om en som sitter och luktar på blommor under sin korkek och tillvaron förfaller kring barnen. Hon är inte isolerad överhuvudtaget, hon går till jobbet likt Oskar. Hon är med på möten med skolan.

Samtidigt låter hon barnen lida i åratal av en isolering. De lider, Agnes is bored och Moa pratar med träd. Barnen vill gå i skolan med får inte. Kan det vara incest också i det fördolda mörkret?
Detta kallar jag ett jävla mähä till morsa.

Men saken är den att det som sagt är påhitt fritt förankrat i luften som går som på repeat i tråden. Man kan rent av snarare fundera på hur det är ställt med personerna ifråga med tanke på en sån hätskhet, en sån evig överfixering.
Senast redigerad av develi 2019-04-10 kl. 16:38.
Citera
2019-04-10, 16:30
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Här ser vi en rejäl halmgubbe som nästintill kan självantända för den är torr som fnöske.

Att Hanna är misshandlad finns det inget fog för och att diskutera misshandlade kvinnor rent generellt är inte vad argumentet berör överhuvudtaget.
Det samma gäller hur en annan människa kan brytas ner psykiskt av en annan person. Det är inte direkt rocket science.

I tråden framställs däremot Hanna som kuvad av Oskar. Förtryckt. Utan minsta fog igen.
Varav hon då i klass med en Ferdinand påminner om en som sitter och luktar på blommor under sin korkek varav tillvaron förfaller kring barnen. Hon är inte isolerad överhuvudtaget, hon går till jobbet likt Oskar.

Samtidigt låter hon barnen lida i åratal av en isolering. De lider, Agnes is bored och Moa pratar med träd. Barnen vill gå i skolan med får inte. Kan det vara incest också i det fördolda mörkret?
Detta kallar jag ett jävla mähä till morsa.

Men saken är den att det som sagt är påhitt fritt förankrat i luften som går som på repeat i tråden. Man kan rent av snarare fundera på hur det är ställt med personerna ifråga med tanke på en sån hätskhet, en sån evig överfixering.
Det fetade. Det är farligt. För folk som inte är inne ofta i tråden, kan se vissa saker och tro att det faktiskt är sanning. Att dessa epitet som klistras på föräldrarna faktiskt är sant. Det finns inte många sanna saker i tråden längre.
Citera
2019-04-10, 16:39
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Javisst handlar det delvis om känslor. Hur skulle man man kunna klara sig igenom livet utan att förlIta sig på sina känslor? Jag har alltid satt stor tilltro till min intuition och magkänsla. Och det har sällan lett mig fel eller gjort mig besviken. Vågar påstå att det också gett mig en god människokännedom med åren. Och min sammantagna bild, där jag både tar hänsyn till känslor och logik, dvs vad jag läst i tråden, är att jag tror att Oskar led av någon form av personlighetsstörning som gav uttryck i stort kontrollbehov som till slut gick överstyr. Detta är vad jag tror. Du skriver vad du tror. Och vi har båda rätt att vädra våra åsikter men ingen av oss sitter på sanningen, vare sig vi förlitar oss på logik eller känslor. Att däremot sätta sig över andra skribenters tankar och skriverier med hånfulla tillmäten anser jag tyder på dålig bildning och bristfällig uppfostran. Jag undrar om dessa personer (ni vet vilka ni är) har några arbeten och relationer över huvudtaget och hur de i så fall klarar av den sociala biten då översittare inte brukar bli så populära i kaffesoffan eller i bekantskapskretsen. Då är det enklare att sitta på ett anonymt forum och spy ur sig elakheter. Om man slipper se sina offer i ögonen. Eller?

Men varför skulle H gå med på ett sådant tragiskt slut? Varför offrade hon barnen?
Citera
2019-04-10, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Javisst handlar det delvis om känslor. Hur skulle man man kunna klara sig igenom livet utan att förlIta sig på sina känslor? Jag har alltid satt stor tilltro till min intuition och magkänsla. Och det har sällan lett mig fel eller gjort mig besviken. Vågar påstå att det också gett mig en god människokännedom med åren. Och min sammantagna bild, där jag både tar hänsyn till känslor och logik, dvs vad jag läst i tråden, är att jag tror att Oskar led av någon form av personlighetsstörning som gav uttryck i stort kontrollbehov som till slut gick överstyr. Detta är vad jag tror. Du skriver vad du tror. Och vi har båda rätt att vädra våra åsikter men ingen av oss sitter på sanningen, vare sig vi förlitar oss på logik eller känslor. Att däremot sätta sig över andra skribenters tankar och skriverier med hånfulla tillmäten anser jag tyder på dålig bildning och bristfällig uppfostran. Jag undrar om dessa personer (ni vet vilka ni är) har några arbeten och relationer över huvudtaget och hur de i så fall klarar av den sociala biten då översittare inte brukar bli så populära i kaffesoffan eller i bekantskapskretsen. Då är det enklare att sitta på ett anonymt forum och spy ur sig elakheter. Om man slipper se sina offer i ögonen. Eller?
Du tycker inte själv att det är hånfulla tillmäten att påstå att andra har dålig bildning och bristfällig uppfostran? Men du kanske har frikort på sånt som den känslomänniska du är.
Citera
2019-04-10, 16:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Karlar och födelsedagar. De brukar inte ha sån detaljkoll kan jag tänka. Har man flera syskon kan lätt nån siffra månad/dag blandas ihop.
Vem har flera syskon?
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Men Hannas bror gick bra.

Det måste ju handla om art av ”förlaga”. Sen om O kallar fram och visualiserar för sig själv först, får rabblat för sig av H, tar hjälp av en lapp eller kladd, eller sätter pennan till papperet och tror det ska komma ut rätt.

Ju mer främmande något kan förmodas vara för någon, ju troligare att en förlaga använts och det skrivits ner rätt direkt. Man sitter ju bara och gissar det man tror sig kunna.

Förstörde jag nåt nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Om de nu skulle gjort detta i samförstånd, då kunde de drämt in med bilen i en bergvägg med full fart eller nerför ett stup. Eller hyrt en båt och åkt ut till havet och sänkt den. Alla hade drunknat tillsammans, som en lycklig familj som endel vill påstå att de var. Eller så hade de sagt upp sig från sina jobb, sålt huset och åkt på safari och vips hade de försvunnit bland de vilda djuren. Då Hade de gjort det i samförstånd.

Nu var det endast en som hade sin egen enmansshow. Förmodligen blev han attackerad och riven av sina tre offer. De tre katterna på hans savann. Som till slut blev tystade för evigt.
Du hade trott på att det var samförstånd om Oskar hade mosat sin familj till köttfärs med bilen mot en bergvägg men inte nu. Jag måste säga att det är svårt att hänga med i dina tankar.
Citera
2019-04-10, 16:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det måste ju handla om art av ”förlaga”. Sen om O kallar fram och visualiserar för sig själv först, får rabblat för sig av H, tar hjälp av en lapp eller kladd, eller sätter pennan till papperet och tror det ska komma ut rätt.

Ju mer främmande något kan förmodas vara för någon, ju troligare att en förlaga använts och det skrivits ner rätt direkt. Man sitter ju bara och gissar det man tror sig kunna.

Förstörde jag nåt nu?
Vad jag reagerar på är att den stringente Oskar inte vet när hans enda syster är född.
Däremot är Hannas brors födelsedag korrekt.

Oavsett om män har en tendens att vara drömgrötar på den fronten verkar det konstigt när det kommer till nåt så seriöst som ett testamente samt följande (förutom hans korrekta personlighet);
Jag reagerar för att om man även har bolag ihop så förekommer dokument där personnummer ska anges.

Sen skrev Remark nyss om en familj som höll på traditionerna, träffades vid födelsedagar och kanske högtider såsom påsk?
Sant eller inte beror givetvis på uppgifter i tråden.
Citera
2019-04-10, 17:01
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Vad jag reagerar på är att den stringente Oskar inte vet när hans enda syster är född.
Däremot är Hannas brors födelsedag korrekt.

Oavsett om män har en tendens att vara drömgrötar på den fronten verkar det konstigt när det kommer till nåt så seriöst som ett testamente samt följande (förutom hans korrekta personlighet);
Jag reagerar för att om man även har bolag ihop så förekommer dokument där personnummer ska anges.

Sen skrev Remark nyss om en familj som höll på traditionerna, träffades vid födelsedagar och kanske högtider såsom påsk?
Sant eller inte beror givetvis på uppgifter i tråden.

Den enkla förklaringen är väl att det inte var O som författade testamentet men vad vet jag.

Om trådens alternativteoretiker får jobba lite till så kommer nog en annan förklaring.
Senast redigerad av Reimer 2019-04-10 kl. 17:06.
Citera
2019-04-10, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du tycker inte själv att det är hånfulla tillmäten att påstå att andra har dålig bildning och bristfällig uppfostran? Men du kanske har frikort på sånt som den känslomänniska du är.

Visst skönjer man människoföraktet i och mellan raderna? Poliser är kanske inte tillräckligt högt upp på samhällsstegen för att kunna betros med uppgiften att utreda brott? Inte heller skolan eller sjukvården har tillräcklig kompetens för att sköta sina jobb. Det räcker med att sitta på fragment av information för att göra det mycket bättre än dessa.

Hade vi i själva verket inte alla velat ha det så? Att människor skulle gå in på våra jobb och tillsammans med några spridda maskade papper ur den 400-sidiga högen, en perifer skvallerkärring och en jävla massa maggropar, förkasta hela vårt arbete? Inkompetensförklara och förringa en hel skola, hela SuS, det samlade polisväsendet och familjens anhöriga. Det är inte alls förmätet, kränkande, hånfullt och narcissistiskt... det är inte alls att sätta sig själv på en piedestal och blicka ner på de oupplysta.

Zirkusartisen har ju trots allt en god människokännedom så ingen ska komma och säga till henne att hon är ute på hal is. Ingen är bättre än någon annan och den fan som kommer och säger något har dålig bildning och bristfällig uppfostran.

Haha! Wow!
Senast redigerad av Frank-Jesus 2019-04-10 kl. 17:33.
Citera
2019-04-10, 17:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jäklar... det där kunde bli en förbannat bra skräckis faktiskt. Kanske inte en Hitchcock men strax under. En psykologisk thriller.

Det är lite märkligt hur fantasin skenar iväg. Och otäckt. Det är nog tur att inte hela fupen släppts faktiskt. Jag misstänker att det står en del som faktiskt skulle kunna skada anhöriga om folieflocken fick fri insyn i fupen och sen släpptes lösa.

Det skulle ju åtminstone bli en flerdelad dokumentär i sepiaskuggor och motljus med drönare och halvstångsflaggade byxben, och s.k. ’nollvetande berättare’ som snöpulsar mellan 70-talsvillorna. Jag får hjärtklappning bara jag tänker på det.

”Jakten på trippelmössstryparen från socialgrupp 1,75–2,5”. I tjugotre entimmesavsnitt. Scientologerna berättar om misstankarna. Granne kom över osannolika bilder. Polismännen vittnar igen. Disk som du aldrig sett den förut — varning för starka bilder. Källaren som inte fanns. Kurvor över värmeskillnader. Kameraöverflygningarna du inte trodde vi kunde göra. Beväpningen. Hemligheterna och sveken. Vart kom de ifrån och vart var de på väg? Ingen som vet. Ingen som vet.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-04-10 kl. 17:44.
Citera
2019-04-10, 17:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Den enkla förklaringen är väl att det inte var O som författade testamentet men vad vet jag.
Ja, det betvivlar jag också. Han har givetvis varit med och dikterat hur han tänkt sig så det gemensamma kvarstår oavsett.
Den stringente brydde sig heller inte om att få fram födelsedag överhuvudtaget på den om ska ärva rättigheterna till hans bok. Oavsett avkastning så lär boken haft ett affektionsvärde för O.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in