2019-04-10, 15:27
Medlem
Paradisums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Hmm, svarta hål verkar direkt ohälsosamma då. Tur att det ligger en bit bort. Men vad skall ha dem till då? Dom kan inte finnas där av slumpen liksom.

De uppstår av att vissa större stjärnor kollapsar. Vad som finns på andra sidan är det ingen som vet. Finns flera teorier. En teori är att de leder till andra parallella universum.
Citera
2019-04-10, 15:29
Medlem
Hor-Ullas avatar
Nää detta var då inget att hurra över. Var precis som jag trodde, en enda stor besvikelse.
Citera
2019-04-10, 15:29
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
En suddig fisring är det jag ser. Vad säger forskarna att dom kan dra för slutsatser av denna "bild"?

Troligtvis är den här bilden på fisringen viktigare än vad t.ex. en bild på din fisring är för mänskligheten. Vad det innebär verkar dock ingen riktigt veta.
Citera
2019-04-10, 15:31
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvampDamp.
Vänta lite… Finns det inte redan en mängd fotografier på svarta hål? Eller är samtliga animerade eller illustrerade? Är verkligen inte insatt på rymdområdet. Till er som är insatta — ursäkta min dumma fråga — men skulle gärna vilja veta!

Tänk på att det närmsta ligger 54 miljoner ljusår bort och ge det en liten stunds tänkande på hur långt bort det är. Det är första gången man tar en sådan "närbild".

Tidigare bilder har som bäst sett ut så här: https://3.bp.blogspot.com/-ZyUIBknRqvA/UD6OYbGCm2I/AAAAAAAAIp4/CHAJZWlcrVw/s1600/Homing+in+on+%27Hot+Dogs%27.jpg

Obs: så som jag förstått det.
Citera
Medlem
pponmms avatar
Citat:
Vänta lite… Finns det inte redan en mängd fotografier på svarta hål? Eller är samtliga animerade eller illustrerade? Är verkligen inte insatt på rymdområdet. Till er som är insatta — ursäkta min dumma fråga — men skulle gärna vilja veta!

Det är absolut ingen dum fråga! Det är lätt att bli lurad till att tro att alla illustrationer - vilka brukar visas upp i både tidningar och på nätet - är riktiga bilder, eller åtminstone är baserade på riktiga bilder som vi redan har tagit. Det här är den absolut första bilden vi någonsin har tagit direkt på ett svart hål.
Citera
Medlem
Citat:

Nej vi har aldrig sett ett svart hål förut. Det du sett tidigare är illustrationer baserade på teori som nu verkar bekräftas
Citera
2019-04-10, 15:33
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Nää detta var då inget att hurra över. Var precis som jag trodde, en enda stor besvikelse.

Ja, vad hade du förväntat dig för resultat? Att det skulle se ut på något annat vis?

Detta är ett enormt teknisk framsteg och nu har vi för första gången en första autentisk bild på ett svart hål.
Citera
2019-04-10, 15:35
Medlem
kakelpannas avatar
Hur mycket av bilden är interpolerat tror ni?
Citera
2019-04-10, 15:37
Medlem
GanjaFarfars avatar
Häftigt! En del av teorierna kring svarta hål tycks därmed vara bekräftade.

För dom helt okunniga så är ett svart hål en gammal död stjärna vars gravitation är så stark att inget ljus kan ta sig ur den och vars gravitation drar närliggande solsystem emot sig och över tid även slukar dessa systems ljus. Det svarta hålet på bilden är alltså en gammal död stjärna och det kringliggande ljuset miljon/miljardtals stjärnor som dragits in i det svarta hålets omloppsbana. Väldigt förenklat förklarat.

direktlänk till bild: https://static.projects.iq.harvard.edu/files/styles/os_files_xlarge/public/eht/files/20190410-78m-800x466.png?m=1554877319&itok=m0gPFSet
Senast redigerad av GanjaFarfar 2019-04-10 kl. 15:46.
Citera
2019-04-10, 15:38
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treshar111
Vad menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Jag antar att han menar att man tar massor av bilder som man sen lägger på varann för att få hela bilden istället för en enda bild med kameran öppen under lång tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Treshar111
ja isåfall har han nog missförstått mig en gnutta ;p

Precis så jag mena.
Sorry, har inte riktigt följt diskussionen, men det är åtminstone så astrofotografer tar sina bilder.
Har en bekant som är extremt seriös som amatörfotograf och tar sjukt bra bilder.
Ibland stackar han ihop flera tusen bilder som han tar under flera nätter i rad.
Citera
2019-04-10, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Tänk på att det närmsta ligger 54 miljoner ljusår bort och ge det en liten stunds tänkande på hur långt bort det är. Det är första gången man tar en sådan "närbild".

Tidigare bilder har som bäst sett ut så här: https://3.bp.blogspot.com/-ZyUIBknRqvA/UD6OYbGCm2I/AAAAAAAAIp4/CHAJZWlcrVw/s1600/Homing+in+on+%27Hot+Dogs%27.jpg

Obs: så som jag förstått det.

Om det har tagit 54 miljoner ljusår för "bilden" att nå hit så är det väl inte sådär jättesäkert att det ser likadant ut nu i realtid. Eller att det ens finns kvar. Kanske har blivit något annat än ett hål.

?
Citera
2019-04-10, 15:39
Medlem
okok1s avatar
Hur tar man en bild på ett svart hål?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem