2019-04-10, 15:01
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Mähä är ett så löjligt ord men eftersom vi använder det så ok.

Tillhör du dom som anser att misshandlade kvinnor är mähän som inte går? Att dom i viss mån får skylla sig själva?
Då vet du ingenting om hur en människa kan brytas ner psykiskt av en annan person.
Att kalla dessa kvinnor för mähän är att skuldbelägga offren.
Du säger att vi vet. Jag har aldrig skrivit att jag vet. Jag tror och jag kan inte påmnna mig att någon skrivit något annat heller.
Det är väl isåfall i er grupp som ni självsäkert uttalar er trots så lite underlag.
Ni vet att beslutet var gemensamt trots att det enda redovisade för det är en mening från ett avskedsbrev. Inte ens en hel mening utan några obegripliga ord som satts samman.
Du blir väldigt upprörd när Oskar kritiseras men jag har inte sett dig ifrågsätta Reimers många uttalande om Hanna. Är det bara förtal att tala illa om Oskar?
Ingen av oss här kände Hanna. Märkligt då att den enda som kände henne lite grann ständigt ska misstänkliggöras och rent av hånas.

Hela tråden handlar om att vi inte vet. Skillnaden är bara att vi skriver vad vi tror har hänt och ni andra VET.
Ja ni hänvisar till polisens utredning. Påstår att vi säger att polisen ljuger. Åter igen. Har inte sett någon skriva att polisen ljuger. Varför skulle dom?
Däremot har dom haft det svårt tror jag. Svårt att få ihop en bakgrundsbild. Tror inte att alla dessa förhör gett så mkt.Jag är övertygad om att dom var isolerade och hade väldigt små om ens några nära kontakter. Hade dom haft det hade fasaden rämnat. Nu lyckades dom upprätthålla ställningarna uttåt. Säg att någon vän eller släkting sett igenom fasaden och sagt: nu kommer jag hem till er och stannar en vecka för att avlasta. Då hade nog den vännen/ släktingen sett att ”vi fixar detta” inte var riktigt så nej.
Jag tror åxå att polisen varit hårt pressade av vissa anhöriga. Jag tror att detta varit en helvetisk utredning för polisen. Dels det vidriga i själva brottet och svårigheter att få fram bakgrundsuppgifter.
Som sagt. Ingen av oss vet. Men vi har en grupp som ständigt måste påpeka hur dumma i huvudet och konspiratoriska vi andra är. Det tillfredställer väl något hos dom själva kan jag tro.

Såg du inte kommateringarna? De skiljer varje ord från det andra i en upprepning. Det innebär inte att det är ett likhetstecken. Jag upprepade var folk skrivit i sina inlägg - förutom "mähä" - det var min egen uppfinning. Jag vet ganska mycket om misshandlade kvinnor. Min erfarenhet därav kommer jag dock inte utlämna bland det här folket.

Jag blir upprörd över att folk kräks över Oskar. Ja, det blir jag. Därför att samma människor höjer Hanna till skyarna. Trots att de, enligt utredningen, gemensamt beslutat och planerat morden på sina barn. Det är så blåögt. Och taskigt.

Du skriver att det är en enda mening, i ett totalmaskat brev, som är bevis för att det är ett gemensamt beslut. FEL FEL FEL. Polisen har många bevis och sammantaget är de övertygade om vilka som är skyldiga. Paret gemensamt. Dock har de valt att inte yppa dessa för oss. Vad som finns under maskningen vet vi inte, och kan då välja att tro foliehattarna i tråden eller en erfaren poliskår. Till skillnad från oss har de varit involverade i utredningen. Dessutom är det ett flertal jurister och poliser som granskat hela materialet. Erfaret folk som faktiskt läst och gått igenom hela den omaskade utredningen. Och därmed litar jag faktiskt mer på dom än de känslomässigt drabbade skribenterna i tråden här, som har behov av att göra Hanna till ängeln och Oskar till djävulen. Om det varit sant hade familjerna inte låtit hela familjen haft en gemensam begravningsceremoni. Inte bara en - två ceremonier.
Citera
2019-04-10, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men Hannas bror gick bra.

Om jag förstått Elli09, som hade en källa med insikt i Os familj, så var familjen traditionell vad gäller olika bemärkelsedagar, familje- och släktmiddagar vilket gör det än mer osannolikt att han skulle missat sin systers personuppgifter. Om han själv skrivit brevet.

Dom kan ha delat på uppgifterna.
Citera
2019-04-10, 15:10
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om jag förstått Elli09, som hade en källa med insikt i Os familj, så var familjen traditionell vad gäller olika bemärkelsedagar, familje- och släktmiddagar vilket gör det än mer osannolikt att han skulle missat sin systers personuppgifter. Om han själv skrivit brevet.

Eller så var han/hon stressad och blandade ihop dagar. Vore nästan konstigt om han INTE var stressad.
Citera
2019-04-10, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Eller så var han/hon stressad och blandade ihop dagar. Vore nästan konstigt om han INTE var stressad.

Så kan det också vara förstås men är det gemensam planering borde dom fördelat arbetet mellan sig också och Hs brors personuppgifter var ju korrekta. Tänker jag.

Men testamentet har redan vunnit laga kraft. Dess utformning styrker även förklaringsbrevet.
Citera
2019-04-10, 15:34
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Så kan det också vara förstås men är det gemensam planering borde dom fördelat arbetet mellan sig också och Hs brors personuppgifter var ju korrekta. Tänker jag.

Men testamentet har redan vunnit laga kraft. Dess utformning styrker även förklaringsbrevet.
Karlar och födelsedagar. De brukar inte ha sån detaljkoll kan jag tänka. Har man flera syskon kan lätt nån siffra månad/dag blandas ihop.
Citera
2019-04-10, 15:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag håller ju stenhårt på 3. Men det finns faktiskt flera här i tråden som är ettor. Hanna beskrivs ju som ett mähä, ett offer, misshandlad, kuvad, lättmanipulerad och fullständigt bakom flötet. Detta är ju oerhört märkligt med tanke på att ingen här kände henne eller familjen. Förutom Missan27 som "kände" Hanna "väl" och påstår att H minsann visste exakt hur man tar livet av sig och skulle aldrig i livet låta sig bli tagen av daga medelst strypning, och därmed inte hade något alls att göra med detta dåd.

Konstigt är också att alla vet exakt vem som gjort vad och varför och att O var ensam gärningsman gällande hela beslutet, planeringen och morden. Hur vet dom det? Fupen vi fick, visade ju 1 promille av hela undersökningen. Ganska skickligt av trådens skribenter att lösa hela fallet med det lilla underlag vi fick.
De facto vet ingen nästintill nåt förutom att hon likt Oskar var omtyckt och med hög arbetsprestation.
Däremot har missan lagt grunden till vad som sen vävts fram till en kuvad personlighet, troligen till oigenkännlighet.
Missan har sen kryddat med ord om Oskar - som är tolkningar och inte ett dugg annat:
Kontrollbehov på extremt svag grund (han sa till sin dotter som pratade på pianolektion). Nåt annat finns inte.
Sen så gillade då inte Moa att han la sig i när hon spelade piano. Vilket barn gör det?
Innan det var klart så kokade han - men som jag citerade in så backade missan, det var inte så märkvärdigt trots allt.

Fortsättningsvis är Oskar psykiskt sjuk. Han har en mössa på sig inomhus vid påsk. Han är deprimerad men framställs mer och mer okontrollerat psykiskt labil ju mer tiden går. Han har tvångstankar enligt missan. Ett par lavetter på Hanna via den bannade RK så börjar det ta form. Kontrollen förstärks via övervakningskameror. Det börjar dra mot isolering och kontrollfreak.
Hanna och barnen är kuvade av en grav narcissist.. eller asperger grad 6-7 på skalan?
Take a pick.

Med det grundläggande kontrollbehovet och sin vältalighet har Oskar övertalat skolan gällande hemundervisning. Missan tippade att han nog var till Tyskland, fixade falska alternativmedicinska intyg och bländade skolan.
Likt RK som även drog in försäkringsbedrägeri.

Hanna pyser runt och tycker nog det är lite knäppt. Hon skäms nog. Går promenader, lyssnar på musik, blickar tänkande ut i trädgården.

Agnes är frisk efter en kontroll på 40 minuter. Hon kan gå utan problem och är inte dödssjuk. Hon är mer likt sin pappa och hon gjorde nog uppror som tonåring. Resultatet? Oskar dödade barnen.
Hon har hemundervisning som frisk men det är det ingen reaktion på sen missan får veta att hon är kroniskt trött.
Det är således flertal varningssignaler kring familjen men missan behöver ett par år att prata om blommor och Dylan så det blir ingen diskusssion med Hanna om sin psykiskt sjuke, kontrollerande man med tvångstankar.

Men sen ska man då jaga skolan som syndabock. Varför reagerade ingen? Hur kunde Oskar föra dem bakom ljuset?
Och så har vi då detta med ME-lobbyn mitt i all smörja. Jaga alla de sjuka. För ME sitter ju i skallen på dem bland elallergiker och annat skrömt.
Lite frisk luft har aldrig skadat, det är dags att bryta isoleringen.
För borta från tillvaron det är de, gravt isolerade och väninnan är uppköpt - fejkad vänskap.

De facto stämmer detta föga med vad som framkommit i media eller via pressträff om varken Oskars personlighet eller annat. Hanna har blivit en stackars kuvad kvinna per automatik då omgivningen undlåter att prata om henne.

Ja, det var väl tråden i ett sammandrag rent generellt och en reflektion kring teorierna vars huvudtema kretsar kring:

- hemundervisning och isolering.
- ME som sjukdom som är psykiskt betingad och en ME-lobby.
- Oskar som ett kontrollfreak med tvångstankar.
- Hanna som ett intetsägande mähä.
- Barnen isolerade, Oskar har fixat läkarintyg och grundlurat skolan för att få barnen svårt isolerade.
- Läkaren har fel. Moa kanske var bipolär? Agnes nåt med AST?
- Hanna är det synd om. Hennes heder ska upprättas och PT kan ha förtalat henne när Fu presenterar Fu:s resultat om båda föräldrarnas skuld.
- Oskars vältaliga juristsläkt med makt har nog påverkat resultatet. (klasskillnad, underdog, fina fasader).
- För övrigt finns förgreningar med ett sammelsurium av analyser av bokstäver, mystik och mixade religiösa aspekter.

Voila.
Senast redigerad av develi 2019-04-10 kl. 16:00.
Citera
2019-04-10, 15:45
Medlem
develis avatar
Citat:

Det är väl lite detta jag funderar kring, om de delat upp uppgifterna. Han har givetvis varit med och förmedlat sin önskan hur det ska fördelas men det verkar långsökt att hans systers födelsedag är fel och Hannas brors skrivs rätt.

Hade de ett bolag tillsammans innan frånfället? Då borde det väl ha varit en del del dokument som berör systerns personnummer också tänker jag.
Senast redigerad av develi 2019-04-10 kl. 16:08.
Citera
2019-04-10, 15:47
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
De facto vet ingen nästintill nåt förutom att hon likt Oskar var omtyckt och med hög arbetsprestation.
Däremot har missan lagt grunden till vad som sen vävts fram till en kuvad personlighet, troligen till oigenkännlighet.
Missan har sen kryddat med ord om Oskar - som är tolkningar och inte ett dugg annat:
Kontrollbehov på extremt svag grund (han sa till sin dotter som pratade på pianolektion). Nåt annat finns inte.
Sen så gillade då inte Moa att han la sig i när hon spelade piano.
Innan det var klart så kokade han - men som jag citerade in så backade missan, det var inte så märkvärdigt trots allt.
Fortsättningsvis är Oskar psykiskt sjuk. Han har en mössa på sig inomhus vid påsk. Han är deprimerad men framställs mer och mer okontrollerat psykiskt labil ju mer tiden går. Han har tvångstankar enligt missan. Ett par lavetter på Hanna via den bannade RK så börjar det ta form. Kontrollen förstärks via övervakningskameror. Det börjar dra mot isolering och kontrollfreak.
Hanna och barnen är kuvade av en grav narcissist..

Med det grundläggande kontrollbehovet och sin vältalighet har Oskar övertalat skolan gällande hemundervisning. Missan tippade att han nog var till Tyskland, fixade falska alternativ med. intyg och bländade skolan.
Likt RK som även drog in försäkringsbedrägeri.

Hanna pyser runt och tycker nog det är lite knäppt. Hon skäms nog. Går promenader, lyssnar på musik, blickar tänkande ut i trädgården.

Agnes är frisk efter en kontroll på 40 minuter. Hon kan gå utan problem och är inte dödssjuk. Hon är mer likt sin pappa och hon gjorde nog uppror som tonåring. Resultatet? Oskar dödade barnen.
Hon har hemundervisning som frisk med det är det ingen reaktion på sen missan får veta att hon är kroniskt trött.
Det är således flertal varningssignaler kring familjen men missan behöver ett par år att prata om blommor och Dylan så det blir ingen diskusssion med Hanna om sin psykiskt sjuke, kontrollerande man med tvångstankar.

Men sen ska man då jaga skolan som syndabock. Varför reagerade ingen? Hur kunde Oskar föra dem bakom ljuset?
Och så har vi då detta med ME-lobbyn mitt i all smörja. Jaga alla de sjuka. För ME sitter ju i skallen på dem bland elallergiker och annat skrömt.
Lite frisk luft har aldrig skadat, det är dags att bryta isoleringen.
För borta från tillvaron det är de, väninnan är uppköpt och fejkad vänskap och gravt isolerade.

De facto stämmer detta föga med vad som framkommit i media eller via pressträff om varken Oskars personlighet eller annat. Hanna har blivit en stackars kuvad kvinna per automatik då omgivningen undlåter att prata om henne.

Ja, det var väl tråden i ett sammandrag rent generellt och en reflektion kring teorierna vars huvudtema kretsar kring:

- hemundervisning och isolering.
- ME som sjukdom som är psyiskt betingad och en ME-lobby.
- Oskar som ett kontrollfreak med tvångstankar.
- Hanna som ett intetsägande mähä.
- Barnen isolerade, Oskar har fixat läkarintyg och grundlurat skolan för att få barnen svårt isolerade.
- Hanna är det synd om. Hennes heder ska upprättas och PT kan ha förtalat henne när Fu presenterar Fu:s resultat om båda föräldrarnas skuld.
- Oskars vältaliga juristsläkt med makt har nog påverkat resultatet. (klasskillnad, underdog, fina fasader).
- För övrigt finns förgreningar med ett sammalsurium av analyser av bokstäver och mystik och mixade religiösa aspekter.

Voila.

Jäklar... det där kunde bli en förbannat bra skräckis faktiskt. Kanske inte en Hitchcock men strax under. En psykologisk thriller.

Det är lite märkligt hur fantasin skenar iväg. Och otäckt. Det är nog tur att inte hela fupen släppts faktiskt. Jag misstänker att det står en del som faktiskt skulle kunna skada anhöriga om folieflocken fick fri insyn i fupen och sen släpptes lösa.
Citera
2019-04-10, 16:02
Medlem
Citat:
Jäklar... det där kunde bli en förbannat bra skräckis faktiskt. Kanske inte en Hitchcock men strax under. En psykologisk thriller.

Det är lite märkligt hur fantasin skenar iväg. Och otäckt. Det är nog tur att inte hela fupen släppts faktiskt. Jag misstänker att det står en del som faktiskt skulle kunna skada anhöriga om folieflocken fick fri insyn i fupen och sen släpptes lösa.

Ja. Med tanke på hur den lilla begränsade men de mest väsentliga uppgifterna som polisen informerat om misstolkas så vore en komplett FUP förödande utan att en rättsprocess följer. Jag förstår väl varför det blir en nedlagd Fu i sådana här fall där så inte sker.
Senast redigerad av Remark 2019-04-10 kl. 16:06.
Citera
2019-04-10, 16:06
Medlem
develis avatar
Citat:

Ja, det är intressant. Speciellt när samma argument används och blir motsägelsefullt.

Barnen var ute och lekte i bassängen i somras, Moa var ute i mellandagarna. Lite frisk luft skulle inte skada när man har ME.

Samtidigt är det ett tecken på att barnen minsann inte var DÖDSsjuka. Men hur gick det nu då med den svåra isoleringen där de inte fick vara ute i friska luften?
Citera
2019-04-10, 16:10
Medlem
Citat:
Det är väl lite detta jag funderar kring, om de delat upp uppgifterna. Han har givetvis varit med och förmedlat sin önskan hur det ska fördelas men det verkar långsökt att hans systers födelsedag är fel och Hannas brors skrivs rätt.

Hade de ett bolag tillsammans innan frånfället? Då borde det väl ha varit en del del dokument som berör systerns personnummer också tänker jag.

Ja, både systern och pappan fanns med i bolaget.
Citera
2019-04-10, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Bevisen om Oskars skuld kommer väl från polisen? Hur kan du motivera att du väljer att tro på polisens bevis om Oskar men inte om Hanna? För i tråden har det inte framkommit några andra bevis än dom som polisen har presenterat.

Din bevisvärdering är väldigt märklig när du bara accepterar dom delar av bevisen som du själv väljer. Du sitter och sorterar i polisens förundersökning och tar till dig dom valda delar som känns bra, men det är ingen bevisvärdering. Det är att anpassa verkligheten efter dina känslor.
Javisst handlar det delvis om känslor. Hur skulle man man kunna klara sig igenom livet utan att förlIta sig på sina känslor? Jag har alltid satt stor tilltro till min intuition och magkänsla. Och det har sällan lett mig fel eller gjort mig besviken. Vågar påstå att det också gett mig en god människokännedom med åren. Och min sammantagna bild, där jag både tar hänsyn till känslor och logik, dvs vad jag läst i tråden, är att jag tror att Oskar led av någon form av personlighetsstörning som gav uttryck i stort kontrollbehov som till slut gick överstyr. Detta är vad jag tror. Du skriver vad du tror. Och vi har båda rätt att vädra våra åsikter men ingen av oss sitter på sanningen, vare sig vi förlitar oss på logik eller känslor. Att däremot sätta sig över andra skribenters tankar och skriverier med hånfulla tillmäten anser jag tyder på dålig bildning och bristfällig uppfostran. Jag undrar om dessa personer (ni vet vilka ni är) har några arbeten och relationer över huvudtaget och hur de i så fall klarar av den sociala biten då översittare inte brukar bli så populära i kaffesoffan eller i bekantskapskretsen. Då är det enklare att sitta på ett anonymt forum och spy ur sig elakheter. Om man slipper se sina offer i ögonen. Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in