2019-04-09, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag stör mig på att folk här uttalar sig så otroligt negativt om en människa som ni inte vet något om. Hade det varit en levande person så hade det klassats som grovt förtal. Vidrigt. Oskar kan heller inte ens förklara sig, eftersom utomstående sekretessbelade utredningen och förklaringsbrevet. Fy fan. Fyra människor är döda. Två dödade. De dödade barnen. Och en mördare dödas igen och igen och igen, verbalt/skriftligt. Snyggt.

Jag vet att han mördade sin familj. Jag vet att han hyllas av en ung kvinna på universitetet som verkar vara kär i honom. Jag vet att han planerade att döda sin familj. Jag vet att hans barn inte orkade gå i skolan. Jag vet att rektorn berättade om allvarliga problem inne i familjen, men inte med barnen. Jag vet att Oskar tog livet av sig sist och "hjälpte" hustrun att dö. Jag vet att han framstod som ytterst älskvärd på jobbet. Jag vet att män som misshandlar kan ha olika ansikten och absolut ingen kan tro att en sådan trevlig människa kan ha ihjäl sin familj eller misshandla dem psykiskt och/eller fysiskt. Jag vet att det kan gå så här. Jag vet att offren ofta hånas. Jag vet att de som försöker hjälpa skuffas undan. Jag vet att alla är döda nu. Jag vet att Oskar ville det. Det räcker för mig.
Senast redigerad av rappytt 2019-04-09 kl. 21:49.
Citera
2019-04-09, 21:47
Medlem
Citat:
Missan skrev att Moa sa att hon inte gillade att träna hemma eftersom O lade sig i där. Inte att han kritiserade/kom med råd (?) när hon var på sina pianolektioner i Lund. Det inlägget vill jag i så fall se. Jag har lusläst tråden. Och att han kom med pekpinnar på lektionerna har jag inte läst nånstans. Länk/källa, tack i så fall.

Att en unge kan ta åt sig och ta något som kritik när man istället visar barnet det rätta, är ganska vanligt. Det beror på situationen, hur man gör, vilket barn det är - individuellt alltså.

Det fetade: Ja just det!
Citera
2019-04-09, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kanske kunde du vara en bra lärare på grundnivå för socionomer eller lärare i detta ämne. Men att du själv skulle arbeta med människor i kris är förfärligt att ens föreställa sig.

Visst är det fruktansvärt. Mycket skrämmande. Ett exempel på hur "Oskartypen" kan verka trevlig så länge den får medhåll och en typ som manipulativt planterar åsikter.
Citera
2019-04-09, 21:48
Medlem
Citat:
DET är ju lite märkligt. Kan det vara så att Hanna faktiskt även på jobbet höll på sin integritet. Hon pratade tydligen inte om sig själv så mycket. Hon höll låg profil. Medan O var mer extrovert, social och väldigt uppskattad på universitetet. Vilket det har skrivits en del om. Och just den biten tror jag stör folk. "Kom inte här och kom" ungefär. Trist mentalitet. Jantelagen som skolbok?
Hon pratade men höll masken. Hon pratade om tjoa-Moa som var glad men inte om Agnes som var sjuk. Hanna och Agnes är osynliga genom hela berättelsen. Skuggor.
Senast redigerad av N.Armstark 2019-04-09 kl. 21:51.
Citera
2019-04-09, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hon pratade men höll masken. Hon pratade om tjoa-Moa som var men inte om Agnes som var sjuk. Hanna och Agnes är osynliga genom hela berättelsen. Skuggor.

Där har du det Armstark. Exakt så ser det ut i familjer när det råder hustru- och barnmisshandel. Tragiskt, eller hur. Det var med all säkerhet så i Bjärred tills barnen klappade ihop, när de blev vuxna nog att förstå. Eller inte totalt blåögda barn då.
Citera
2019-04-09, 21:51
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Men hur kan man förtala en barnamördare menar du? Oavsett vilka teorier som presenteras om honom här så det inte värre än det han uppenbarligen har gjort sig skyldig till. Förstår inte varför man skulle visa honom någon som helst respekt. Det kan du göra om du vill men jag kommer aldrig göra det. Förtal av en barnamördare - hör du hur det låter?
Jag hör inte ett enda ont ord om Hanna, som är medansvarig, medplanerare och godkände allt. Nåväl.
Citera
2019-04-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Där har du det Armstark. Exakt så ser det ut i familjer när det råder hustru- och barnmisshandel. Tragiskt, eller hur. Det var med all säkerhet så i Bjärred tills barnen klappade ihop, när de blev vuxna nog att förstå. Eller inte totalt blåögda barn då.
Jag tror inte att det är sinifikativt på något sätt för våld i nära relationer, jag tror att du ser det du vill se. Hela tiden och i allt.
Citera
2019-04-09, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tror inte att det är sinifikativt på något sätt för våld i nära relationer, jag tror att du ser det du vill se. Hela tiden och i allt.

Du kan googla, men vägrar höra på argument från nick som du kränker så mycket du kan. Typiskt beteende för någon som går starkt in för att vara på den sidan av nätet som misshandlar. Jag är övertygad om att det vi sett i tråden speglar det som förekom i hemmet där alla dog. Mycket enkelt och fruktansvärt svårt.
Citera
2019-04-09, 21:58
Medlem
Citat:
Jag stör mig på att folk här uttalar sig så otroligt negativt om en människa som ni inte vet något om. Hade det varit en levande person så hade det klassats som grovt förtal. Vidrigt. Oskar kan heller inte ens förklara sig, eftersom utomstående sekretessbelade utredningen och förklaringsbrevet. Fy fan. Fyra människor är döda. Två dödade. De dödade barnen. Och en mördare dödas igen och igen och igen, verbalt/skriftligt. Snyggt.

Spelar ingen roll. För antingen den ena eller andra eller båda föräldrarna har (i samförstånd) har mördat sina egna barn. Fattar inte hur det skulle kunna urskuldas. Även om de båda eller en av dem var sjuka.
Citera
2019-04-09, 22:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade: Ja just det!
Precis. Det gäller att inte göra en höna av en fjäder.
Citat:
Ursprungligen postat av missan27
Möjligtvis var det så att Oskar tyckte att Moa talade för mycket. Det var egentligen inte nåt särskilt.
Pianolärarinnan tog upp det med Oskar när Moa inte var närvarande. Kort .
Citera
2019-04-09, 22:00
Medlem
Citat:
Det är ju också det att folk stör sig på att de bor i Bjärred. Det är visserligen ett schyst samhälle, men snittinkomsten ligger på ca 380 000 kr/år. Inga jätteinkomster direkt. Normalt kan jag tycka. De var inte någon överklass. En vanlig medelklassfamilj med bra arbeten. Det skall fan behöva be om ursäkt för att man visat framfötterna i sina högskoleutbildningar. Suck.

För min egen del spelar det ingen roll vad de hade för utbildning eller var de bodde. Det är lika fruktansvärt ändå. Men för folk med makt och pengar är det lättare att visa upp en tjusig fasad än för en sliten 3-barnsmamma i en förort. Den som inte begriper det - den begripert igenting.
Citera
2019-04-09, 22:01
Medlem
http://www.lokaltidningen.se/nyheter/2018-06-06/-Polisen-dålig-på-att-bedöma-risken-för-upprepat-våld-i-relationer-2293857.html

Jag undrar om polisen ens närmat sig tanken att mor och barn i Bjärred kan ha varit utsatta för psykiskt och fysiskt våld i åratal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in