2019-04-09, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
De jobbade båda hemifrån då och då och han tog ut 10% i sänkt arbetstid. Vad fan är det för uppoffring? Inte ens 1 timme en vanlig arbetsdag.

Både H och O verkade ha väldigt svårt att inordna livet efter rådande förhållanden. De måste väl ha vetat att ME är kroniskt, ej behandlingsbart? Eller ÄR det trots allt det?

Med 2 välbetalda arbeten kunde de säkert ha ordnat sina arbetsförhållanden på ett mer stadigvarande och funktionellt sätt och tagit emot hjäp.

Men uppenbarligen låg föräldrarnas problem inte på den nivån. Deras problem låg på ett mycket djupare stadium där de drog ner varandra och hela familjen i döden.

Det finns familjer med mycket sämre förutsättningar och ekonomi än dem, t.o.m ensamstående, som kämpar på il ivet och klarar sånt även om det är fruktansvärt jobbigt, så det kan knappast handla om det. Självklart ligger det svår psykisk sjukdom bakom ett sånt dåd.

Bara så förbannat sorgligt.

Föräldrarnas relation var dödlig och barnen blev sjuka av den. Så enkelt, och svårt, är det nog tyvärr.
Citera
2019-04-09, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men det handlar väl inte om att man inte får rätta sina barn, gillar du att missförstå med flit? Nu var ju också barnen i tydligen sämre skick än dina barn, då ni som tror på extremt sjuka flickor med fruktansvärd trötthet och hemska smärtor! Borde man då inte vara lite försiktig att se fel hela tiden? Dessutom fick stackars Moa inte ens prata! Kan tänka mig att man blir pratsugen då hon kom ut från sitt isolerade hem. Skulle inte du vara det? Alltså vad visar att Oskars var en kärleksfull pappa? Jag hittar inget? Om Hanna vet jag inte så mycket. Däremot desto mer om egoisten och gnällisen Oskar! Dödar sin familj och fru för att dem inte var perfekta, eller för att de ville lämna honom? Han var minst sagt galen och han kan knappast varit en god far, då han planerade att döda sin familj sen länge. Måste vara hans fina klasskompisar från juristlinjen som bara ser gott hos honom?

Precis så. Det finns ett fel i familjen och det stavas O S K A R. En far som kontrollerade sin familj in i döden. Tog snaran till slut. Omvandlade livslust till trötthet och social katastrof.
Citera
2019-04-09, 21:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
DET är ju lite märkligt. Kan det vara så att Hanna faktiskt även på jobbet höll på sin integritet. Hon pratade tydligen inte om sig själv så mycket. Hon höll låg profil. Medan O var mer extrovert, social och väldigt uppskattad på universitetet. Vilket det har skrivits en del om. Och just den biten tror jag stör folk. "Kom inte här och kom" ungefär. Trist mentalitet. Jantelagen som skolbok?
Klart det stör. Det är uppenbart.
Hon kan likaväl vara i betydligt sämre skick, därav väldigt lite info, chefen vill inte ens uttala sig. Pratar inte på jobbet om de sjuka barnen som uppenbart folk vet har det jobbigt med ME.
Citera
2019-04-09, 21:36
Medlem
Citat:
Missan skrev att Moa sa att hon inte gillade att träna hemma eftersom O lade sig i där. Inte att han kritiserade/kom med råd (?) när hon var på sina pianolektioner i Lund. Det inlägget vill jag i så fall se. Jag har lusläst tråden. Och att han kom med pekpinnar på lektionerna har jag inte läst nånstans. Länk/källa, tack i så fall.

Att en unge kan ta åt sig och ta något som kritik när man istället visar barnet det rätta, är ganska vanligt. Det beror på situationen, hur man gör, vilket barn det är - individuellt alltså.

Helt riktigt.
Men att dessa föräldrar skulle vara särskilt smidiga tror jag inte ett dugg på.

Det visar inte minst deras sjuka tankar som sen ledde till mordet på deras egna barn.
Citera
2019-04-09, 21:38
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det kallas lång erfarenhet av att möta människor som farit illa i dysfunktionella relationer. Varsågod. Bakom sjukskrivningar, sammanbrott till och med social utslagning finns ofta allvarlig misshandel.
Jag stör mig på att folk här uttalar sig så otroligt negativt om en människa som ni inte vet något om. Hade det varit en levande person så hade det klassats som grovt förtal. Vidrigt. Oskar kan heller inte ens förklara sig, eftersom utomstående sekretessbelade utredningen och förklaringsbrevet. Fy fan. Fyra människor är döda. Två dödade. De dödade barnen. Och en mördare dödas igen och igen och igen, verbalt/skriftligt. Snyggt.
Citera
2019-04-09, 21:40
Medlem
develis avatar
Citat:
DET är ju lite märkligt. Kan det vara så att Hanna faktiskt även på jobbet höll på sin integritet. Hon pratade tydligen inte om sig själv så mycket. Hon höll låg profil. Medan O var mer extrovert, social och väldigt uppskattad på universitetet. Vilket det har skrivits en del om. Och just den biten tror jag stör folk. "Kom inte här och kom" ungefär. Trist mentalitet. Jantelagen som skolbok?
Klart det stör. Det är uppenbart.
Hon kan likaväl vara i betydligt sämre skick, därav väldigt lite info, chefen vill inte ens uttala sig. Pratar inte på jobbet om de sjuka barnen som uppenbart folk vet har det jobbigt med ME.
Citat:
Du kan få välja själv. Det bjuder jag på, men det är inte alls säkert att jag håller med dig. Det beror på vad du skriver.

Du har stora kunskaper, men det är ytterst synd att du använder dem på ett sätt där du kallar folk idioter om man inte tycker som du. Du kan mycket bättre än så.
Jag anser att man är sväljer saker allt för lätt om man påstår att en person är trovärdig i sina tolkningar och samtidigt rinner det av som en gås -> där det är uppenbart wacko.
Citera
2019-04-09, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det blir visst dummare. Detta är ett stort treårigt projekt med stöd ur fond. Det lär vara av vikt för arbetsgivare. Ska han bara skita i detta? Som var klart i september 2018.
Tanken var nog att försöka ro i land detta.
Däremot ställer han in flera andra evenemang.

Hanna sägs jobba mindre och det är inte ovanligt att man delar på tillvaron i familjer. För övrigt gäller mesta tiden med Agnes så det är ett barn.

Jag har nyss skrivit om en familj med tre företag som lär ta tid i anspråk. Söker assistens. Det är givetvis en oro för ekonomi med en betydligt sämre dotter. Krångel med FK.
Reaktion från ditt håll?
NOLL.

Är det utbildningsnivån som stör dig mest? Klasskillnader som nån jävla underdog?
Vart är Hannas roll i det hela?

Det fetade: Ja, föräldrarna prioriterade fel. Ibland måste man välja här i livet, men de klarade inte av att göra det på ett funktionellt sätt.

Deras barns väl och ve borde väl rimligen vara viktigare än att klättra på karriärsstegen? Tycker iaf jag.
Citera
2019-04-09, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Jag kan förklara för dig Reimer när du förklarar för mig var ditt kvinnohat kommer ifrån. Jag har frågat dig flera ggr hur du å ena sidan får ihop din hänvisning till polisens pt och samtidigt gång på gång hävdar att Hanna var drivande?
Det sa inte farbror polisen.
Är du lite konspiratorisk där?
Jag har en man och av våra fem barn är tre söner och jag älskar dom alla 😀 Har underbara manliga kollegor på jobbet och killkompisar. Bra män. Sedan finns det mindre bra män. Sådana som hatar kvinnor.

Och den typen av män lämnar efter sig människor som förlorat kontrollen över sig själva och sina liv. Ibland mördar dessa män, så det finns inget att följa upp, granska, hjälpa eller rätta till.

Spelet är över. Som i Bjärred.
Citera
2019-04-09, 21:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Det fetade: Ja, föräldrarna prioriterade fel. Ibland måste man välja här i livet, men de klarade inte av att göra det på ett funktionellt sätt.

Deras barns väl och ve borde väl rimligen vara viktigare än att klättra på karriärsstegen? Tycker iaf jag.
Han arbetat likt familjen (som hade sämre barn) jag nyss skrev om.

Är det karriärsstege att arbeta med projekt? Professur sökte han inte förrän i september.

Frågan är vad Hanna sysslar med. Det vore mer intressant att ta del av.
Citera
2019-04-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge40
Kan föräldrarnas kärlek till flickorna vara så stor, att även de måste dö?
Hanna och Oskar har nog diskuterat många gånger vad som kommer att ske om flickorna blir ensamma .
Med deras sjukdom och sorgen efter mor och far, kommer lidandet att bli svår. Kanske att dom dessutom blir placerade på något sjukhem eller hos främmande människor.
De tankarna tror jag har ältats fram och tillbaka.
Hur tänker känsliga personer i den situationen? Varför skulle dom annars ta flickorna med sig.

Hur resonerar du egentligen?

Inga föräldrar har rätt att bestämma över liv och död för sina barn
. Vem säger att barnen skulle få det sämre nån annanstans? Troligen skulle de ha fått det bättre utan såna krävande föräldar.
Citera
2019-04-09, 21:44
Medlem
Citat:
Jag stör mig på att folk här uttalar sig så otroligt negativt om en människa som ni inte vet något om. Hade det varit en levande person så hade det klassats som grovt förtal. Vidrigt. Oskar kan heller inte ens förklara sig, eftersom utomstående sekretessbelade utredningen och förklaringsbrevet. Fy fan. Fyra människor är döda. Två dödade. De dödade barnen. Och en mördare dödas igen och igen och igen, verbalt/skriftligt. Snyggt.
Men hur kan man förtala en barnamördare menar du? Oavsett vilka teorier som presenteras om honom här så det inte värre än det han uppenbarligen har gjort sig skyldig till. Förstår inte varför man skulle visa honom någon som helst respekt. Det kan du göra om du vill men jag kommer aldrig göra det. Förtal av en barnamördare - hör du hur det låter?
Citera
2019-04-09, 21:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Hur resonerar du egentligen?

Inga föräldrar har rätt att bestämma över liv och död för sina barn
. Vem säger att barnen skulle få det sämre nån annanstans? Troligen skulle de ha fått det bättre utan såna krävande föräldar.
Var det nåt skribenten påstod?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in