2019-04-09, 19:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Fast det var fel. Oskar hade gått ner i tjänst, till skillnad från hans medmördare Hanna. Vad säger det dig om henne? Hon försökte inte ens. Vilket svin!
Vänta lite nu: Vi vet att O från 24 nov minskade sin arbetstid med 10%. Betr. H (och de årsinkomster som återgetts i tråden) verkar hon ha arbetat 75% och av den tiden också kunnat arbeta en del hemifrån.
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2019-04-09, 19:39
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag läste läxor med mina barn. Gjorde de fel, så visade jag det rätta och hur ekvationer skulle räknas ex.vis. Jag förhörde på läxor, och sade de rätta svaren när de gav fel svar. Självklart gjorde jag det. Det gjorde säkert O också. Men det gillades inte av M. Hon tyckte han kritiserade medan han kanske tyckte han visade hur man skulle göra rätt.
Mina barn är idag välutbildade, och det hade M också blivit. Man lämnar inte barnen vind för våg. Inte med sitt lärande.
Men det handlar väl inte om att man inte får rätta sina barn, gillar du att missförstå med flit? Nu var ju också barnen i tydligen sämre skick än dina barn, då ni som tror på extremt sjuka flickor med fruktansvärd trötthet och hemska smärtor! Borde man då inte vara lite försiktig att se fel hela tiden? Dessutom fick stackars Moa inte ens prata! Kan tänka mig att man blir pratsugen då hon kom ut från sitt isolerade hem. Skulle inte du vara det? Alltså vad visar att Oskars var en kärleksfull pappa? Jag hittar inget? Om Hanna vet jag inte så mycket. Däremot desto mer om egoisten och gnällisen Oskar! Dödar sin familj och fru för att dem inte var perfekta, eller för att de ville lämna honom? Han var minst sagt galen och han kan knappast varit en god far, då han planerade att döda sin familj sen länge. Måste vara hans fina klasskompisar från juristlinjen som bara ser gott hos honom?
Citera
2019-04-09, 19:42
Medlem
Citat:
Nu klagade hon att han lade sig i hennes spel när hon övade hemma. Inte hos pianolärarinnan. Men när hon läser detta kommer hon säkert säga att "absolut satt han och lade sig i spelet hemma hos henne", också. Där finns nämligen inga nyanser alls.

Sysslar man som förälder med musik, språk, matematik, what ever, så försöker man se till att ens barn gör det rätt och gör det bra. Man rättar, visar, förklarar. Men hemma. Och det gillade inte Moa. Enligt Missan27. Dock tar jag den senares uttalanden med en stor skopa salt.

Varför tror du att Missan inte talar sanning? Vad skulle hon vinna på det?
Citera
2019-04-09, 19:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
/.../ Det är ett extremt engagemang i barnen, en överdriven oro i Bjärred. En jakt på bot trots diagnos ME. Då bränner man garanterat ljus i bägge ändar om man aldrig kommer till acceptans och snarare hamnar i krisreaktion.
Bror Duktigsyndrom. Kan själv. Ber inte om hjälp.
Varför skulle man inte engagera sig i sina sjuka barn och deras situation? - Något "extremt" är svårt att hitta härvidlag.

Klart att de jagade efter bot; efter en fungerande behandling. Man bör ha tagit fasta på varje halmstrå härvidlag.

De bad om hjälp: Läkare, skola, barnvakt, osv. - Säkert mycket mer som ej är känt.
Citera
2019-04-09, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vänta lite nu: Vi vet att O från 24 nov minskade sin arbetstid med 10%. Betr. H (och de årsinkomster som återgetts i tråden) verkar hon ha arbetat 75% och av den tiden också kunnat arbeta en del hemifrån.
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Ops. Där kom två påstående i konflikt med varandra. Den om att föräldrarna inte gjorde något för sina barn och bara jobbade på som vanligt varför de borde anmälas å ena sidan och den om att de båda sannolikt gick ner i tjänst och arbetade hemifrån å den andra. Kan du ta det där med Guldekot. Hon verkar grunda sina slutsatser på rena fantasier.
Senast redigerad av Frank-Jesus 2019-04-09 kl. 20:02.
Citera
2019-04-09, 19:50
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Oj! Har du en artikelhänvisning, text eller nåt att anknyta till?

https://diagnosdiskussion.wordpress.com/2017/07/14/kroniskt-trotthetssyndrom-en-omdiskuterad-diagnos/
Ett utbrott vid sjukhuset Royal Free Hospital i London 1955 omfattade omkring 300 personer, de flesta sjuksköterskor och elever, de få övriga var läkare eller patienter. Man trodde förstås, men kunde inte bevisa, att sjukdomen hade uppstått genom smittsam infektion.

http://me-foreningen.se/sjukdomen-historia.php

Sedan dess har författare såsom Melvin Ramsay [1] som intresserat sig för ME sedan ett utbrott på the Royal Free Hospital i London 1955. Andra är doctor Andrew Wallis från Skottland som i sin uppsats 1957 beskrev en epidemi i Cumberland i Norra England 1955
Citera
2019-04-09, 19:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Ops. Där kom två påstående i konflikt med varandra. Den om att föräldrarna inte gjorde något för sina barn och bara jobbade på som vanligt varför de borde anmälas å ena sidan och den om att de båda sannolikt gick ner i tjänst och arbetade hemifrån å den andra. Kan du ta det där med Ekot. Hon verkar grunda sina slutsatser på rena fantasier.
Man måste i en tråd som denna få pröva olika hypoteser. - Även om du har din åsikt klar - och är övertygad om att den är rätt och riktig - kan andra (däribland jag själv) vara mer ambivalenta och vilja veta mer om hur olika saker kan hänga ihop.
Citera
2019-04-09, 19:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Varför skulle man inte engagera sig i sina sjuka barn och deras situation? - Något "extremt" är svårt att hitta härvidlag.

Klart att de jagade efter bot; efter en fungerande behandling. Man bör ha tagit fasta på varje halmstrå härvidlag.

De bad om hjälp: Läkare, skola, barnvakt, osv. - Säkert mycket mer som ej är känt.
Så när de får diagnos så drar de till Tyskland flera ggr med en utmattad Agnes?
Normalt? Inte för fem öre med tanke på vad ME innebär gällande ansträngningsutlöst och att det inte finns bot.

ALLT fokus har gått till sjuka barn.
Normalt? Inte för fem öre med tanke på att om vårdnadshavare klappar ihop så lär inte det blir bra på sikt:
Det förödande resultatet vet vi.

När obearbetade krisreaktioner övergår till utmattning så finns det fara för depression. Inte bra.

Att gå och spela rollspel för omgivningen och inte ens söka stöd från kommunen vittnar ånyo om "kan själv". Inte bra beteende alls.

I allt detta är en barnvakt på söndagar nada. Uppenbart har de inte yppat ett skit till omgivningen hur illa det var ställt.

Så nej.
Det är uppenbart inte ok på en fläck med tanke på resultatet och allt kan man skylla föräldrarna som drog sig undan och ingen av dem satte ner foten.

Dina vanföreställningar till godnattsagor kan du ta med reviews eller nån annan som gillar analyser som inte är verklighetsförankrade.
Citera
2019-04-09, 20:00
Medlem
Citat:
Han drog ner på sin arbetstid. Förutom att han jobbade färre procent så lade han dessutom en del av arbetet hemma för att vara med döttrarna. Hon jobbade halvtid om jag minns rätt - men just där kan jag ha fel.

Nu skrev jag ovan, ser jag, att han var hemma med döttrarna en del. Det lär ju tolkas av vissa här i tråden att han ville ha kontroll över dom. Kanske satte han på dom en och en också. Det spelar ingen roll vad man skriver här, det tolkas alltid fel.

De jobbade båda hemifrån då och då och han tog ut 10% i sänkt arbetstid. Vad fan är det för uppoffring? Inte ens 1 timme en vanlig arbetsdag.

Både H och O verkade ha väldigt svårt att inordna livet efter rådande förhållanden. De måste väl ha vetat att ME är kroniskt, ej behandlingsbart? Eller ÄR det trots allt det?

Med 2 välbetalda arbeten kunde de säkert ha ordnat sina arbetsförhållanden på ett mer stadigvarande och funktionellt sätt och tagit emot hjäp.

Men uppenbarligen låg föräldrarnas problem inte på den nivån. Deras problem låg på ett mycket djupare stadium där de drog ner varandra och hela familjen i döden.

Det finns familjer med mycket sämre förutsättningar och ekonomi än dem, t.o.m ensamstående, som kämpar på il ivet och klarar sånt även om det är fruktansvärt jobbigt, så det kan knappast handla om det. Självklart ligger det svår psykisk sjukdom bakom ett sånt dåd.

Bara så förbannat sorgligt.
Citera
2019-04-09, 20:00
Bannlyst
Citat:
Man måste i en tråd som denna få pröva olika hypoteser. - Även om du har din åsikt klar - och är övertygad om att den är rätt och riktig - kan andra (däribland jag själv) vara mer ambivalenta och vilja veta mer om hur olika saker kan hänga ihop.
Visst. Då måste du vara tacksam att det finns de som kan förkasta dina hypotesprövningar så tydligt och effektivt. Peka på motstridiga fakta, mellan- och bakomliggande variabler. Det är ju trots allt en vital del vid all hypotesprövning.
Citera
2019-04-09, 20:09
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
De jobbade båda hemifrån då och då och han tog ut 10% i sänkt arbetstid. Vad fan är det för uppoffring? Inte ens 1 timme en vanlig arbetsdag.

Bara så förbannat sorgligt.

Mycket av det övriga 90% lade han på att jobba hemifrån. Vad har du problem med? Ska man sluta jobba och gå på soc när man har sjuka barn? Pengar tar slut. Vad händer sen då? Jo, soc resp FK skickar ut föräldrarna på jobb. Inga bidrag där inte. Då är det nog bäst att hålla sig till de jobb man har. De kunde skifta också. De var två.
Citera
2019-04-09, 20:16
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Så när de får diagnos så drar de till Tyskland flera ggr med en utmattad Agnes?
Kan de inte ha läst eller fått tips om något som underlättade sjukdomssituationen, t.ex. en dyrbar behandling som utlovat väsentlig förbättring?
Citat:
Normalt? Inte för fem öre med tanke på vad ME innebär gällande ansträngningsutlöst och att det inte finns bot.
Därom råder de facto delade meningar. - Dock: Utfallet: en hel familjs utplåning, talar för att föräldrarna till slut övertygats om det fullständigt lönlösa och hopplösa i att fästa tilltro till några som helst behandlingsmetoder. - Man gav helt enkelt upp och skrev därefter testamente och avskedsbrev - om man ska tro på det som PT förmedlade.
Citat:
ALLT fokus har gått till sjuka barn.
Normalt? Inte för fem öre med tanke på att om vårdnadshavare klappar ihop så lär inte det blir bra på sikt:
Det förödande resultatet vet vi.
Det är lätt att säga med facit i hand; har man inte haft två barn med samma svårtacklade diagnos bör man vara mer ödmjuk inför föräldrarnas situation.
Citat:
När obearbetade krisreaktioner övergår till utmattning så finns det fara för depression. Inte bra.
Ja, det kan jag hålla med om. - Och det kan ju vara resultatet av den här utmattningen som t.ex Missan har sett när hon talar om att O psykiskt var under isen.
Citat:
Att gå och spela rollspel för omgivningen och inte ens söka stöd från kommunen vittnar ånyo om "kan själv". Inte bra beteende alls.
Nej, men mycket förståeligt att inte vilja blanda in socialen och hamna i läggen.
Citat:
I allt detta är en barnvakt på söndagar nada. Uppenbart har de inte yppat ett skit till omgivningen hur illa det var ställt.
Det stämmer ju inte heller: Fråga t.ex. O:s chef. - O plågades av sina döttrars sjukdom. - Han verkar inte ha kunnat förlikas med den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in