2019-04-09, 19:11
Medlem
Bergakungens avatar
Men kära hjärtanes?

Det var naturligtvis ingen som ens övervägde en orosanmälning, av helt begripliga skäl. Skolan var i full färd med att hjälpa familjen, med hemundervisning. Familjen hade synbarligen full uppbackning av vården, med diagnoser, intyg och behandlingsföreskrifter (utan läkarintyg, ingen hemundervisning, mest troligt).

När familjen hade full support av skolan och vården är det rimligtvis så att ingen där känner oro, på det sätt som avses i lagstiftningen (det är en skyldighet för skola och vård, OM MAN MISSTÄNKER ATT BARNEN FAR ILLA.

En indikation skulle ju kunna vara att man oroar sig för att barnen inte får vård i nödvändig omfattning, men går man till doktorn med barnet i tid uppstår inte den frågan. En annan indikation är (ur skolans synvinkel) är om barnen hålls undan från skolan, bakom ryggen på rektor och lärarna, men knappast om föräldrarna är måna om att barnen får maximalt med stöd och hemundervisning och skolan dessutom kan leverera.
Citera
2019-04-09, 19:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Med 2 så sjuka barn är det ytterst oroande att 2 föräldrar jobbar på för fullt på sina karriärer. De gjorde helt fel prioriteringar i livet och därför gick det också åt helvete. Plus lite psykisk instabilitet ovanpå det.

Fast det var fel. Oskar hade gått ner i tjänst, till skillnad från hans medmördare Hanna. Vad säger det dig om henne? Hon försökte inte ens. Vilket svin!
Citera
2019-04-09, 19:14
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Nu klagade hon att han lade sig i hennes spel när hon övade hemma. Inte hos pianolärarinnan. Men när hon läser detta kommer hon säkert säga att "absolut satt han och lade sig i spelet hemma hos henne", också. Där finns nämligen inga nyanser alls.

Sysslar man som förälder med musik, språk, matematik, what ever, så försöker man se till att ens barn gör det rätt och gör det bra. Man rättar, visar, förklarar. Men hemma. Och det gillade inte Moa. Enligt Missan27. Dock tar jag den senares uttalanden med en stor skopa salt.
Jag hoppas inte du har egna barn, du har skrämmande åsikter. Även om du tycker det är ok att göra så, gör inte jag det, dessutom då barnen mådde så dåligt så de var tvungen att vara hemma, det är ju du och några andra klassälskate som anser det här i tråden. Oskar borde väl uppmuntra istället för att klaga på allt! Var det nyttigt att göra så, då flickorna mådde som du tycks tro? Ja han klagade på Moa då hon spelade hos fröken med, vad jag läst?
Citera
2019-04-09, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Nu klagade hon att han lade sig i hennes spel när hon övade hemma. Inte hos pianolärarinnan. Men när hon läser detta kommer hon säkert säga att "absolut satt han och lade sig i spelet hemma hos henne", också. Där finns nämligen inga nyanser alls.

Sysslar man som förälder med musik, språk, matematik, what ever, så försöker man se till att ens barn gör det rätt och gör det bra. Man rättar, visar, förklarar. Men hemma. Och det gillade inte Moa. Enligt Missan27. Dock tar jag den senares uttalanden med en stor skopa salt.

Alla barn gillar inte att bli uppfostrade. Men dom flesta brukar uppskatta det i vuxen ålder. Övriga brukar försöka trösta sig med att dom kompenserar bristen med långa studier i ”Livets Hårda Skola”. Det är bara studiekamraterna boende i miljonprogrammen som låter sig imponeras.
Citera
2019-04-09, 19:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Oj! Har du en artikelhänvisning, text eller nåt att anknyta till?
Det är basic fakta historiskt sett om ME.
http://me-foreningen.se/sjukdomen-historia.php
Citera
2019-04-09, 19:19
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag hoppas inte du har egna barn, du har skrämmande åsikter. Även om du tycker det är ok att göra så, gör inte jag det, dessutom då barnen mådde så dåligt så de var tvungen att vara hemma, det är ju du och några andra klassälskate som anser det här i tråden. Oskar borde väl uppmuntra istället för att klaga på allt! Var det nyttigt att göra så, då flickorna mådde som du tycks tro? Ja han klagade på Moa då hon spelade hos fröken med, vad jag läst?
Jag läste läxor med mina barn. Gjorde de fel, så visade jag det rätta och hur ekvationer skulle räknas ex.vis. Jag förhörde på läxor, och sade de rätta svaren när de gav fel svar. Självklart gjorde jag det. Det gjorde säkert O också. Men det gillades inte av M. Hon tyckte han kritiserade medan han kanske tyckte han visade hur man skulle göra rätt.
Mina barn är idag välutbildade, och det hade M också blivit. Man lämnar inte barnen vind för våg. Inte med sitt lärande.
Citera
2019-04-09, 19:21
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror också att det var H som ”kläckte idén” men utan en lika nedgången O hade det aldrig hänt. Båda är precis lika skyldiga.

Givetvis, båda är lika skyldiga oavsett vem som kläckte idén om familjeutrotning, det är bara så svårt för konspirationsteoretikerna i tråden att få in det enkla faktumet.

Hela tråden är ju snart ett skolexempel på hur rättshaverism startar och uppträder.
Citera
2019-04-09, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så här betyder det:
När solglittret stöder på patrull - rejält - så kommer du och ryggar. Rätt genomskinligt.

För övrigt undrar jag vad du inte förstår?
Barnen tolkas inte fara illa, barnen tolkas inte vara i farozon.
Man upplever ingen oro.

För att vid det inte är ovanligt att föräldrar är rätt slitna om det finns sjuka barn.
För att det inte fanns andra riskfaktorer.
För att de grundlurar alla.
För att det vore väldigt otippat att TVÅ STYCKEN skulle klappa ihop och mörda barn.
...speciellt när de funktionella, sköter sina jobb, sköter kontakter, gör upp om möten i januari med skola.

Sen kan du - retroaktivt - leka redig-Berta hur mycket du önskar, det imponerar dock inte.

Nu är det uppenbart att du är lite paranoid. Uppåt och i farten igen. Race to the bottom en gång till. Bara för att någon skriver nåt du inte gillar eller håller med om, så verkar du tro att den personen tillhör nåt speciellt gäng, en falang, bara för att du själv tillhör en sån.

Alla tänker inte som du gör, typ svart eller vitt - det måste du ha klart för dig. Vi har alla olika infallsvinklar, olika livsupplevelser och livsförutsättningar. Men alla har vi rätt att få uttala oss utan att ständigt få skit från såna som tycker sig vara bättre vetande.

Sluta dela in folk i grupperingar bara för att du själv anser att du tillhör en. För det mesta hänvisar du dock till intressanta artiklar som kan appliceras på det som hände i Bjärred. Det är trots allt DET som är det intressanta i tråden. Inte vem som vet mest eller bäst.
Citera
2019-04-09, 19:25
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om artikeln skulle hinna ingå och tryckas i denna Jubileumsskrift så utgår jag från att den skulle insändas någon månad i förväg. Normalt skickas tryckförlaga till författaren för godkännande. Innan tryck. Visserligen digitalt.

Inte heller tror jag det var några nya tankar han uttryckte.
Nej, det tror inte jag heller - men ville ändå pröva tankegången. - Läser man ett urval av det O skivit (inkl. den forskning som pågick och som LU fått anslag för) finns ingenting som stöder några dubbla agendor från hans sida. - Men att parallellt med ett krävande arbete som ställde stora krav på förberedelser och koncentration, också ha en orosfylld hemsituation med en; sedan två, sjuka barn och en orolig hustru, måste med åren ha inneburit att bägge makarna tagit stryk och fått ge avkall på mycket i sina resp. yrkesliv.

Vid tiden för momsskriften bör M:s diagnos ha varit nära förestående. - Enligt en (vad jag förstår trovärdig postare) besökte H onkologen i slutet av augusti. Den 26 aug skriver O till M:s pianolärarinna att M blivit långvarigt sjuk. - Problem och orosmoment bör vid den här tiden ha hopat sig; minskat motståndskraften samt hämmat förmågan att hålla huvudet kallt. Det kan ha rått katastrofstämning i hemmet (om än på det inre planet) som fick återverkan på hela familjen och deras resp. aktiviteter.

En utlösande faktor bör ha funnits: Kanske blev något av barnen sämre under julhelgen; kanske någon av föräldrarna. - Det här med att man fattat beslut tidig höst 2017 måste nog tas med en nypa salt; det är dock möjligt att man redan då börjat penetrera olika lösningar och utfallsscenarion.

Det hela kom som något av en blixt från klarblå himmel; ingen hade kunnat förutspå en hel familjs utplåning: ingen av lärarna som så gott som varje dag besökt hemmet (3 resp. 4 dgr/vecka) och vilka regelbundet rapporterat till skolledningen; olika uppföljningssamtal hade ägt rum med föräldrarna närvarande, osv. - Och med två barn hemma med en så pass svårtacklad och i värsta fall invalidiserande sjukdom, vore det väl konstigt om inte någon av föräldrarna förr eller senare skulle finna "skälig grund" att agera på ett mer rationellt och lösningsinriktat sätt?

Sedan vad man får, bör eller förväntas göra, är en sak; vad man de facto gör, en annan - och varför är ytterligare en fråga som i det egna huvudet skiljer ont från gott.
Citera
2019-04-09, 19:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Med 2 så sjuka barn är det ytterst oroande att 2 föräldrar jobbar på för fullt på sina karriärer. De gjorde helt fel prioriteringar i livet och därför gick det också åt helvete. Plus lite psykisk instabilitet ovanpå det.
Säger du det? De borde köpt sig en nanny. De borde sökt assistanstimmar.

O har ett pågående projekt med stöd för miljonbelopp så det lär han väl knappast ha kastat i sjön.
Sen hade väl Hanna gått ner i tid, Oskar på slutet. Han ställde in flertal evenemang pga sjuk dotter.

... men det lär inte vara huvudproblemet, de vore inte de enda som jobbar parallellt med sjuka barn.

Den artikel du nyss läste med ett betydligt sjukare barn 23 timmar i mörkt rum innebar att föräldrar växlade. En tuff kamp mot myndigheter för avlastning,
Båda egenföretagare (tre totalt, varav ett IT-baserat).

Det är ett extremt engagemang i barnen, en överdriven oro i Bjärred. En jakt på bot trots diagnos ME. Då bränner man garanterat ljus i bägge ändar om man aldrig kommer till acceptans och snarare hamnar i krisreaktion.
Bror Duktigsyndrom. Kan själv. Ber inte om hjälp.
Citera
2019-04-09, 19:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu är det uppenbart att du är lite paranoid. Uppåt och i farten igen. Race to the bottom en gång till. Bara för att någon skriver nåt du inte gillar eller håller med om, så verkar du tro att den personen tillhör nåt speciellt gäng, en falang, bara för att du själv tillhör en sån.

Alla tänker inte som du gör, typ svart eller vitt - det måste du ha klart för dig. Vi har alla olika infallsvinklar, olika livsupplevelser och livsförutsättningar. Men alla har vi rätt att få uttala oss utan att ständigt få skit från såna som tycker sig vara bättre vetande.

Sluta dela in folk i grupperingar bara för att du själv anser att du tillhör en. För det mesta hänvisar du dock till intressanta artiklar som kan appliceras på det som hände i Bjärred. Det är trots allt DET som är det intressanta i tråden. Inte vem som vet mest eller bäst.
Är du snedmonterad?
Jag skriver till EN PERSON som ryggar en annan? Hur fan blev två personer en grupp?

Förklara vad jag tillhör för grupp, tack.

För övrigt kan du ägna dig åt ämnet istället.

Just nu diskuteras Oskar med svada och släkt med makt. Kontrollbehov och annat som du DÄREMOT inte svarar på, din fjant.
Citera
2019-04-09, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror också att det var H som ”kläckte idén” men utan en lika nedgången O hade det aldrig hänt. Båda är precis lika skyldiga.

Varför tror du själv att det var H som kläckte mordide'n? Berätta gärna det med dina egna ord - utifrån dina egna funedringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in