2019-04-08, 17:48
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredenseld
På årsmötet röstades budgeten igenom, vet inte ifall det är öppna handlingar. Skulle kunna dela med mig av den annars.. Men i egna betraktelser så tror jag huset kommer kunna dra in en hel del pengar genom butiken. "Mycket" hantverk, musik och böcker. Kläder ska de väl också utöka så småningom.

Styrkan i lokalen är inte så uppenbar till att börja med, men den kommer att ha effekter på många sätt. Det blir en knutpunkt, så placeringen blir ganska vettig på så vis. Sen sporrar den andra grupper och krafter ute i samhället, man placerar ribban lite högre helt enkelt.

Ifall detta hade varit möjligt genom enskilda "knegare" så borde någon/några redan ha gjort det. Jag blev glatt överraskad över hur bra det blev i Svenskarnas hus. Rekommenderar folk ifall de har vägarna förbi, samtidigt kommer det hända massor framöver.

De här 50 000:- som läggs in i månaden går inte in i driftskostnad, utan renovering. Styrelsen har stora visioner för huset, vilket röstades igenom på årsmötet. Många andra vettiga motioner röstades också igenom.

https://www.detfriasverige.se/protokoll-fran-arsmotet-2019/

Styrkan med huset är att det är så stort. De har inte ens använt övervåningen ännu. Nära stora städer hade ett sådant hus varit väldigt dyrt.
Citera
2019-04-08, 17:50
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perlmutter
Exakt hur vi skulle spendera pengarna i husfonden de kommande månaderna röstades igenom långt tidigare under digitala medlemsmötet. Det enda intressanta siffror som inte redovisats tidigare var svegot inkomster och utgifter. Där vi kunde se att Ingrid var den som tog ut högst lön. Föreningen Det fria sveriges ekonomi med husfonden redovisades innan årskiftet under December månad.

Men Svegot är väl en separat förening som bara hyr in sig i huset?
Citera
2019-04-08, 17:59
Medlem
ForbrytarenAnnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Inte så konstigt att hon fick mer betalt med tanke på att hon var chefredaktör kan jag tycka. Frågan är dock om den var orimligt hög?

Konsultarvoden för arbetet med Svegot räkenskapsåret 2018:
https://imgur.com/leegOsx

Resultatrapport för Svegot-DFS räkenskapsåret 2018:
https://imgur.com/RRxuUUB

Ingrid hade klart högst lön av alla och Mia hade minst som fast medarbetare. Intressant med Dans transaktion 2018-05-22, vad hände där? Prenumerationerna på Svegot lyckades samla in hela 1 030 999,45 kr under 2018.
Citera
2019-04-08, 19:11
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForbrytarenAnnie

Ingrid hade klart högst lön av alla och Mia hade minst som fast medarbetare. Intressant med Dans transaktion 2018-05-22, vad hände där? Prenumerationerna på Svegot lyckades samla in hela 1 030 999,45 kr under 2018.

Har de konsultarvoden för DFS också? 30 000 för att podda var inte dåligt.
Citera
2019-04-08, 19:44
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:

Det var inte möjligen de där 50 000 som föreningen "köpte" Dans utrustning för?

Antar att Dan sedan had plockat ut lön från DfS direkt istället för via Svegot?
Senast redigerad av Don.C 2019-04-08 kl. 19:47.
Citera
2019-04-08, 21:11
Medlem
Run3s avatar
Citat:

Antar att detta är innan sociala avgifter? För annars känns det orimligt att Conrad skulle tjäna 32-35 tkr/månaden med tanke på vad han gör om dagarna, vilket motsvarar över ingångslönen för en civilingenjör. Vad blir det brutto? Cirka 23 tkr va?

Varför fick Conrad inget utbetalt i juni och juli? Hade han sommarlov?

Känns förövrigt lite mystiskt med frilansposterna och den som bara är märkt "Dec".
Citera
2019-04-08, 22:10
Medlem
Vi var några som frågade om detta i samband med årsmötet också, uppenbarligen var ingen av er där. Jag känner mig på bra humör så ska försöka ge alla nyfikna svar.

1. Summorna är inklusive moms och sociala avgifter, alltså "hela fakturan" eftersom de inte är anställda. Det motsvarar en bruttolön på typ 22 tusen om jag inte minns fel. Märks att ingen här drivit företag förut om man tror att en faktura på 34 tusen med moms blir 30 tusen i lön.
  2. Frilans är Frilans Finans som är en tjänst man kan använda för att fakturera om man inte har ett företag, något som både Björn och Daniel använt sig av. https://www.frilansfinans.se/
  3. Dan fakturerade för två månader direkt i samband med att han flyttade eftersom det skulle ta tid att komma in i svenska systemet, starta företag och så vidare. Därför finns ingen faktura från Dan för månaden efter. Annie har heller inte lagt in hela dokumentet, där kan man också se de andra lönekostnaderna eller vad man ska kalla det som inte har varit från svegot.se
  4. Den som heter Dec var inget jag reagerade på eller frågade om men tycker det är uppenbart att det är Konrads faktura för december, det är bara följa mönstret.

Citat:
Men Svegot är väl en separat förening som bara hyr in sig i huset?

Nej det finns bara en förening https://www.allabolag.se/8025112213/svegot-dfs-ideell-forening-med-firma-svegot och den äger också svegot.se. Varför skulle det annars vara med i samma bokföring och verksamhetsplan och varför skulle vi få rösta om hur svegot.se ska styras annars?
Citera
2019-04-09, 01:35
Medlem
EveyHammonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmz
Magnus har ett stort jävla hakkors tatuerat på bröstet. Inget fel alls i det, men det är inte svårt att förstå att en del drar föreningen över den kammen.

Va? Har han? Vad trött jag blir... Själv är jag helt emot att hylla Hitler, oavsett om vissa säger att det inte var "ihjälgasningsläger" utan "ihjälarbetningsläger" - yeah, big difference! - eller om de påpekar att han gjort en del bra saker, typ byggt bra infrastrukturer och förbjudit omskärelse. Alltså, för mig räcker det med att han tvingade alla judar att bära judestjärna! En sådan person hyllar man inte.

Men, hm, kan det inte vara så att Magnus inte längre står för den där tatueringen? Att han tyckte som Svenska Motståndsrörelsen en gång, när han var del av den, men tycker annorlunda nu?
Senast redigerad av EveyHammond 2019-04-09 kl. 01:40.
Citera
2019-04-09, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EveyHammond
Men, hm, kan det inte vara så att Magnus inte längre står för den där tatueringen? Att han tyckte som Svenska Motståndsrörelsen en gång, när han var del av den, men tycker annorlunda nu?
Tatueringen som den ser ut ska nog i första hand förstås som ett uttryck för ett ungdomligt intresse för amerikanska fängelsefilmer. Knappast något som konstnärssjälen Hitler eller dandyn Hess skulle ha uppskattat. Men en ung arbetarpojkes attraktion till de uttryck för maskulinitet och systemkritik som han var bekant med, i ett ruttet, mjäkigt och sossifierat Sverige där det rådde brist på sådant.
Citera
2019-04-09, 14:19
Medlem
Citat:
Va? Har han? Vad trött jag blir... Själv är jag helt emot att hylla Hitler, oavsett om vissa säger att det inte var "ihjälgasningsläger" utan "ihjälarbetningsläger" - yeah, big difference! - eller om de påpekar att han gjort en del bra saker, typ byggt bra infrastrukturer och förbjudit omskärelse. Alltså, för mig räcker det med att han tvingade alla judar att bära judestjärna! En sådan person hyllar man inte.

Nu är det ju inte Hitler symbolen står för. Varken inom nazirörelsen eller som forntida symbol i diverse kulturer. Men lätt att tro om man är lite utav en goy.
Magnus var i unga dagar skinnskalle och ska inte behöva radera sina gamla tatueringar. Med all antivit propaganda och självhat ni antivita spridit bland våra barn här i Sverige de senaste 40 åren så är det inte konstigt att en del unga grabbar drogs till skinnskallekulturen och skaffade sig provokativa tatueringar. Det finns inga krav på att ni kulturmarxister ska radera era gamla folkmördar symboler och tatueringar. Väldigt konstigt med tanke på de folkmord ni begick på 10,20 och 30-talet, osv.
Ni marxister,sionister och övriga antivita människor vill ju desutom förbjuda de flesta fornordiska symboler. Att gråta ut över judar, dra upp tvål och lampskärmar, elektriska simbasänger med tillhörande berg och dalbanor kommer aldrig fungera inom Det fria sverige. Det ärväl inte inom Det fria sverige vi följer en bok där vi är de utvalda folket, har rätt att äga slavar, anser att gud givit oss rätten att begå folkmord etc.
Senast redigerad av Perlmutter 2019-04-09 kl. 14:25.
Citera
2019-04-09, 15:14
Medlem
EveyHammonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avblattning
Tatueringen som den ser ut ska nog i första hand förstås som ett uttryck för ett ungdomligt intresse för amerikanska fängelsefilmer. Knappast något som konstnärssjälen Hitler eller dandyn Hess skulle ha uppskattat. Men en ung arbetarpojkes attraktion till de uttryck för maskulinitet och systemkritik som han var bekant med, i ett ruttet, mjäkigt och sossifierat Sverige där det rådde brist på sådant.

Ja jag vet faktiskt inte om jag kan köpa det. Hakkorset är ju intimt förknippat med just Hitler och nazismen och så har det varit ända sedan 30-talet. Dessutom har Magnus (i en podd jag hörde härom året) sagt att han fortfarande står för ett starkt hyllande Facebookinlägg om Hitler som han skrev så sent som 2011. Och jag gillar det inte.

Jag har läst flera böcker om Hitlers barndom och uppväxt och det är sannerligen ingen vacker läsning. I princip från det att han föddes till dess att han flyttade hemifrån blev han dagligen torterad på olika sätt av sina föräldrar och andra släktingar, både fysiskt och psykiskt. En sådan uppväxt frambringar ingenting annat än ett monster, ett monster av värsta slag. Jag tror helt säkert att Hitler införde en massa bra saker under sin tid som rikskansler i Tyskland men har en känsla av att det inte nödvändigtvis var utifrån hans egna initiativ utan hade att göra med ett antal kloka och kunniga rådgivare som han omgav sig med.

Citat:
Ursprungligen postat av JackFoley
Är Magnus en....avhoppad nazist?

Ja jag vet inte vad jag ska tro. Jag skulle vilja tro det eftersom jag tycker han har otroligt vettiga åsikter om en massa annat och tycker dessutom väldigt mycket om hans humor. Har dock ännu inte sett eller hört något som tyder på ett avhoppande ifråga om detta. Men om någon här skulle känna till någon artikel eller intervju med honom som bevisar motsatsen så får ni mer än gärna upplysa mig, för det skulle göra mig mycket glad!
Citera
2019-04-09, 15:36
Medlem
DinSepsiss avatar
Citat:

är ju en rätt rejäl pjäs dessutom...LÄNK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in