2019-04-06, 00:35
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
ALLA över 40 minns ju det här, och det finns ungefär lika många teorier. Märkligt är dock motståndet att prata om det, något både jag och andra stött på. "Det där ska man inte rota i"-mentalitet råder ofta. Vad är folk rädda för? Är oron att förövaren står för få led bort från en själv jobbig? Jag tror, i en vidare synvinkel, att också hela Mariestad skulle må bra av att få ett avslut på det här då det fortfarande ligger lite som en blöt filt, om än längre och längre bak.

Kan du förtydliga det fetade ovan för jag förstår inte vad du menar?
Citera
2019-04-06, 02:05
Medlem
[quote=Ugglan.|67234814]Inte heller du verkar förstå. Om Kl*s M*almgren - här i tråden utpekad som "mannen med pilotglasögon" - kan bevisa sin oskuld, torde Flashback-tråden om Helena vara det bästa stället att bevisa det på. Om jag vore Kl*s - och oskyldigt utpekad - hade jag tagit hjälp av ett juridiskt ombud och via den vägen begärt från Skövde-polisen att de lämnar ett pressmeddelande som säger just detta. Till exempel. Det finns andra varianter.

Lite märkligt att några som har varit aktiva stup i kvarten i den här tråden helt plötsligt håller sig undan några dagar, för att sedan dyka upp igen och - givetvis - attackera just mig. intressant! Varför måste ett sådant här förslag från mig överhuvudtaget ifrågasättas? Varför inte bara låta det passera okommenterat? Alla vill väl att vi får så mycket som möjligt klarlagt? Eller? Alla försök i denna riktning borde tas emot med öppna armar. Men icke

Är denne kl... pilot så skrev han ju i somras i tidningen att han skulle ta hjälp av en advokat för att bli rentvådd . Hade hoppats på att om han gjort så , vad kom polisen fram till ? Mer misstänkt eller försvagad misstanke .
Istället för att ” bikta sig här så gör den misstänkte helt rätt ... låter Advokaten sköta snacket .
Sedan om denne ” pilot skulle bli avskriven helt som misstänkt vore det ju en ide att då gå ut i sociala medier och berätta att nu är han inte misstänkt längre och han var den stora snackisen här på Fb .

Nej har inte varit skriv här på ett tag . Är man borta här ifrån ett par veckor så står allt och går på repeat . ... inget händer 😕
Har kört serier på visplay istället .
Citera
2019-04-06, 02:06
Medlem
[quote=Rotvagen|67237310]
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Inte heller du verkar förstå. Om Kl*s M*almgren - här i tråden utpekad som "mannen med pilotglasögon" - kan bevisa sin oskuld, torde Flashback-tråden om Helena vara det bästa stället att bevisa det på. Om jag vore Kl*s - och oskyldigt utpekad - hade jag tagit hjälp av ett juridiskt ombud och via den vägen begärt från Skövde-polisen att de lämnar ett pressmeddelande som säger just detta. Till exempel. Det finns andra varianter.

Lite märkligt att några som har varit aktiva stup i kvarten i den här tråden helt plötsligt håller sig undan några dagar, för att sedan dyka upp igen och - givetvis - attackera just mig. intressant! Varför måste ett sådant här förslag från mig överhuvudtaget ifrågasättas? Varför inte bara låta det passera okommenterat? Alla vill väl att vi får så mycket som möjligt klarlagt? Eller? Alla försök i denna riktning borde tas emot med öppna armar. Men icke

Är denne kl... pilot så skrev han ju i somras i tidningen att han skulle ta hjälp av en advokat för att bli rentvådd . Hade hoppats på att om han gjort så , vad kom polisen fram till ? Mer misstänkt eller försvagad misstanke .
Istället för att ” bikta sig här så gör den misstänkte helt rätt ... låter Advokaten sköta snacket .
Sedan om denne ” pilot skulle bli avskriven helt som misstänkt vore det ju en ide att då gå ut i sociala medier och berätta att nu är han inte misstänkt längre och han var den stora snackisen här på Fb .

Nej har inte varit skriv här på ett tag . Är man borta här ifrån ett par veckor så står allt och går på repeat . ... inget händer 😕
Har kört serier på visplay istället .

Vart något konstigt på sidan 😕 allt blev hoprört .
Citera
2019-04-06, 07:44
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Kan du förtydliga det fetade ovan för jag förstår inte vad du menar?

Judaland menar (säkert) att folk är rädda för att gm kanske är en på något sätt "närstående", därför mörkas det och folk är rädda och kniper k-ft.

Något Judaland säkert har rätt i.
Suck! Ibland undrar jag om ens familjen Andersson egentligen vill ha en lösning av fallet?
Citera
2019-04-06, 09:16
Medlem
Ejsidisis avatar
Till greensky apropå fam: Vad får dig att tänka så?
Senast redigerad av Ejsidisi 2019-04-06 kl. 09:20.
Citera
2019-04-06, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ejsidisi
Till greensky apropå fam: Vad får dig att tänka så?
Kanske 27 års erfarenhet av att inget verkar förändras.

Familjen verkar ju inte vilja lyssna på GW, kanske de vet/tror att de GW har i åtanke är alldeles för nära och de vill inte tro det är sant.

Det är ju inte allt för ovanligt att brottslingars nära och kära är helt oförstående till att någon kan vara skyldig. "Vi känner ju X, hen skulle ALDRIG kunna göra så"
Citera
2019-04-06, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Judaland menar (säkert) att folk är rädda för att gm kanske är en på något sätt "närstående", därför mörkas det och folk är rädda och kniper k-ft.

Något Judaland säkert har rätt i.
Suck! Ibland undrar jag om ens familjen Andersson egentligen vill ha en lösning av fallet?
Just precis så. Det är en liten stad där "alla känner alla", och en GM finns inte många led bort från någon av oss boende här.
Ta KM som exempel. Hade aldrig hört talas om honom innan namnet kom upp här, men så visar det sig att jag känner folk som känner (till) honom, och flera som känner hans fru. Ungefär så där ser det ut överlag.
Citera
2019-04-06, 20:40
Medlem
Ejsidisis avatar
Ok, förstår..ja man kan undra..

Men precis på samma sätt som det i små samhällen kan finnas just en sådan rädsla/oförmåga att se klart när skuldfrågan kryper nära ngn man känner, måste det i Mariestad finnas en ganska klar uppfattning om vem eller vilka som har flest bockar på checklistan av att vara inblandade i Helenas försvinnande... Tror inte riktigt på att det handlar om tio lika heta kandidater eller scenarier, som man ibland får intrycket av här i tråden... nej betydligt färre... Ni som bor i M-stad och har kännedom... hur ser er uppfattning ut? Inte topp tio utan snarare topp 1 eller 2..
Senast redigerad av Ejsidisi 2019-04-06 kl. 20:42.
Citera
2019-04-06, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ejsidisi
Ok, förstår..ja man kan undra..

Men precis på samma sätt som det i små samhällen kan finnas just en sådan rädsla/oförmåga att se klart när skuldfrågan kryper nära ngn man känner, måste det i Mariestad finnas en ganska klar uppfattning om vem eller vilka som har flest bockar på checklistan av att vara inblandade i Helenas försvinnande... Tror inte riktigt på att det handlar om tio lika heta kandidater eller scenarier, som man ibland får intrycket av här i tråden... nej betydligt färre... Ni som bor i M-stad och har kännedom... hur ser er uppfattning ut? Inte topp tio utan snarare topp 1 eller 2..

Baserat på min personliga uppfattning och erfarenheter (såklart):

Till att börja med har nästan ingen någon "checklista", väldigt få verkar lagt någon energi att logiskt resonera kring det här fallet, alternativt talar man inte om det. Topp två potentiella GM utanför flb skulle jag säga är "Dansken" och "XX" (där dansken kan vara en handfull olika personer, och XX är den egna teorin med ofta inte helt specificerad GM). Har t.ex aldrig hört ngn som inte har kännedom om den här tråden säga BW eller PU.

Hur ser det ut för er andra boende i stan?
Citera
2019-04-08, 01:32
Medlem
Pajosvs avatar
Sveriges mest ineffektiva utredning?

Helena Andersson har med största sannolikhet bragts om livet år 1992, och fallet är år 2019 ännu inte uppklarat. År 2007 startades en tråd på Flashback om fallet. Idag, måndagen den 8 april, har 32373 inlägg skrivits i tråden. Många äro de som försökt lösa och bringa klarhet i Fallet Helena Andersson. Skövde-polisen samt Sveriges mest meriterade kriminolog, GW Persson, har ”arbetat” med fallet under dessa år, får man förmoda.

Nu har det snart gått 27 år sedan Helena miste livet. Den ödesdigra kvällen och natten 1992 var det många unga ute som roade sig i sommarnatten. Personer som kände Helena väl, och personer som bara kände till henne till utseende och namn. Flertalet unga torde ha sett och kanske även språkat med henne. Vittnen bör ha funnits. Nu står man och stampar på samma plats som 1992.

Det har gjorts en radiodokumentär om fallet. Vi har fått ta del av förhör och vittnesmål med mera. Men hur många av hennes närmsta vänner har uttalat sig, vänner som var med Helena den kvällen? Kan det vara så att de som var bland hennes nära också är gärningsmännen. Jag tror tyvärr att så är fallet.

Vad återstår att göra? Ja, ett omtag med ett antal nya hungriga utredare som inte är varit involverad i Helenafallet. De får börja på ”ny kula”. Det är det minsta de kan göra för familjen Andersson. Tyvärr tror jag att inget kommer att förändras... År 2030 finns det några få tappra individer som fortfarande hänger kvar i tråden. Men lösningen skiner med sin frånvaro...
Senast redigerad av Pajosv 2019-04-08 kl. 01:49.
Citera
2019-04-08, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Det måste ha funnits flera personer som var ute denna ödesdigra kväll som sett Helena vid olika platser och klockslag. De har troligen inte sett själva brottet, men dagen därpå torde åtminstone ett antal individer fått nys om vad som hänt. Folk i ”rätt ålder” måste ha skvallrat och pratat om rykten och vad som kan ha hänt, eller hört olika rykten. Visst, några av dessa har säkert skrivit i tråden.

År 1989 var jag och en kompis i Magaluf i Spanien. Vi träffade minst fem olika personer från vår hemstad Borås som vi kände till, till utseende, men som vi egentligen inte kände, och vi träffade säkert tio personer som vi var lite bekanta med. Och då tycker jag att det borde ha varit flera som sett Helena denna kväll, särskilt särskilt när de befinner sig i sin hemstad. Visst, polisen har väl pratat med mängder av ungdomarna som var ute denna kväll, ändå tycker jag att det är märkligt att inte fler personer sett eller hört rykten.

I en mindre stad som Mariestad där nästan alla känner alla så borde det finnas fler iakttagelser. Rykten och sanningar sprids snabbt i en mindre stad som Mariestad.

Jag antar att detta trauma än idag är något som folk pratar om i Mariestad med omnejd. Det brutala knivmordet på Reijo Daag i min hemstad 1976, där en 16-årig pojke knivmördade sin bästa vän som bara var 14 år med över hundra knivhugg kommer då och då på tals än idag. Det fallet är dock polisiärt uppklarat.

Precis så är det - varför kan inte de 2 vittnen som sett den vita bilen...förmodligen en vit opel kadett bara säga vem det är....för de måste veta detta. BW hade en sådan...
Citera
2019-04-09, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Precis så är det - varför kan inte de 2 vittnen som sett den vita bilen...förmodligen en vit opel kadett bara säga vem det är....för de måste veta detta. BW hade en sådan...

Ja det tycker man ju..... Men det gick säkert väldigt snabbt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in