2019-04-08, 09:06
Medlem
Tobin properties lägger ner projekt Birka i Nacka
https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/tobin-properties-drar-sig-ur-projekt-i-nacka-6954318
Verkar som de ger varje villaägare 1 miljon för att få dra sig ur.

Pressmeddelande från när de påbörjade projektet
https://www.tobinproperties.se/investerare/pressmeddelanden/tobin-properties-forvarvar-blivande-byggratter-i-centrala-nacka-2541555/

Det verkar vara en del riktigt stora kåkar de skulle riva
https://sv.wikipedia.org/wiki/Birka,_Nacka_kommun
2019-04-08, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alcantario
Finns även som video-intervju för den som har mer än radio:
https://www.efn.se/privatekonomi/kvadrat-28-29-mar-2019-video/

Wallenstam är ju perfekt positionerad idag där hyresrätten idag är en pålitlig inkomstkälla givet en efterfrågan som kraftigt överskrider tillgången. Mkt informativt reportage.

På kapitalmarknadsdagen sa Wallenstam att dom skall öka investeringarna rätt så markant under den närmaste 5-års perioden(ny affärsplan), i GBG kommun har dom igång 4 bostadsprojekt nu tror jag, jag kanske har missat något, sedan bygger dom även i några av kranskommunerna, t ex Mölndal och Härryda. Har även för mig att Wallenstam var en av 6 utvalda byggherrar för första etappen av megaprojektet Södra Landvetter(också Härryda).

I Kallebäck startades officiellt det största rätt nyligen, det kommer omfatta ca 1800 lägenheter, sedan är det ett rätt stort projekt vid Elisedal(lite söder om Liseberg Nöjespark) som startades typ i Augusti, kontorsbyggrätten såldes till Castellum(den byggnaden ser jag fram emot), ett projekt i Majorna, och ett påbyggnadsprojekt vid Skånegatan. Det pågår även nyproduktion av ett kontor vid Lorensbergsgatan/Avenyn.

Framtida byggrätter för kontor och/eller bostäder i portföljen är bland annat Ullevi Tennis tomten, byggrätter ovanpå Götaleden när överdäckningen är klar och ett höghus i Gårda.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-04-08 kl. 12:56.
2019-04-08, 12:57
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
och kommunerna kan inte släppa mark billigt eftersom de är ålagda en socialbidgradsnorm (försörjningsstöd heter det kanske numera) som sätts av staten. Att släppa mark billigt och få in bidragstagare riskerar att haverera den kommunala ekonomin på sikt. Så det offentliga spelar Svarte Petter där ingen vill sitta med slutnotan för migration av lågutbildade och ingen heller vill tala om att det är det man gör. Sedan har vi naturligtvis (haft) kommuner som inte förstått ekonomiska samband som Sandviken...
Men "billigt" Menar du under marknadsvärdet?

Varför skulle kommunen sälja invånarnas egendom till privata företag "billigt"?
2019-04-08, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Men "billigt" Menar du under marknadsvärdet?

Varför skulle kommunen sälja invånarnas egendom till privata företag "billigt"?

Ideologiskt betingat eller som ren stöld från folket. Se ombildningarna och försäljningen av vårdinrättningar och golfbanor och annat ut till det privata.
2019-04-08, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Ideologiskt betingat eller som ren stöld från folket. Se ombildningarna och försäljningen av vårdinrättningar och golfbanor och annat ut till det privata.

Bara för att nån i senare led lyckas göra en vinst behöver inte betyda att försäljningen skedde under MV. Jag läser gärna mer om de kommunala golfbanor som du skriver om.
2019-04-08, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Bara för att nån i senare led lyckas göra en vinst behöver inte betyda att försäljningen skedde under MV. Jag läser gärna mer om de kommunala golfbanor som du skriver om.

Avseende golfbanor, leta själv om du vill. Jag håller på det privata här.

Du insinuerar alltså att tiotusentals svenskar som köpte sina hyresrätter inte gjorde det till kraftiga rabatter? Och varför skulle de annars ha köpt dessa hyresrätter? Och inga S- och moderatkompisar till politikerna gjorde sig förmögenheter när vården såldes ut? Här har du en snygg hint:

"STOCKHOLM. I januari avslöjades att den borgerliga alliansen i Stockholms landsting låtit sex läkare köpa vårdcentralen Serafen för 694 500 kronor - som sedan sålt den vidare för runt 20 miljoner. Nu inleder chefsåklagare Alf Johansson vid riksenheten mot korruption en förundersökning för att gräva djupare i skandalen, rapporterar Sveriges Radio Ekot." / Nyheter24

Fast oligarker finns väl bara i Ryssland, har jag hört.
Senast redigerad av Mertillen 2019-04-08 kl. 19:32.
2019-04-08, 19:34
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Du insinuerar alltså att tiotusentals svenskar som köpte sina hyresrätter inte gjorde det till kraftiga rabatter? Och varför skulle de annars ha köpt dessa hyresrätter? Och inga S- och moderatkompisar till politikerna gjorde sig förmögenheter när vården såldes ut?
Hyreshusen säljs som regel till liknande nivå som om fastigheten skulle säljas till någon privat värd. Men visst. en öppen budgivning på fastigheten innan försäljning borde vara obligatoriskt.
2019-04-08, 20:24
Medlem
Citat:

Du insinuerar alltså att tiotusentals svenskar som köpte sina hyresrätter inte gjorde det till kraftiga rabatter? Och varför skulle de annars ha köpt dessa hyresrätter? Och inga S- och moderatkompisar till politikerna gjorde sig förmögenheter när vården såldes ut? Här har du en snygg hint:

"STOCKHOLM. I januari avslöjades att den borgerliga alliansen i Stockholms landsting låtit sex läkare köpa vårdcentralen Serafen för 694 500 kronor - som sedan sålt den vidare för runt 20 miljoner. Nu inleder chefsåklagare Alf Johansson vid riksenheten mot korruption en förundersökning för att gräva djupare i skandalen, rapporterar Sveriges Radio Ekot." / Nyheter24

Fast oligarker finns väl bara i Ryssland, har jag hört.

Jag letade själv men hade svårt att hitta nåt avseende golfbanor, därav min förfrågan. Vad det gäller ombildningar så har jag aldrig hört talas om nån som sker till marknadsvärdet av en framtida bostadsrätt; isf sitter man självfallet kvar som hyresgäst. Samma sker när privata värdar säljer så inget konstigt där.
2019-04-08, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Hyreshusen säljs som regel till liknande nivå som om fastigheten skulle säljas till någon privat värd. Men visst. en öppen budgivning på fastigheten innan försäljning borde vara obligatoriskt.

Husen? Jag skriver förstås om lägenheterna. Det jag invänt mot har varit de kraftiga rabatterna om det så avsett hyresrätter som vårdavrättningar eller golfbanor. Delvis på det här viset också har Sverige fördärvats (med sossarnas goda minne därför att de är ett gäng skurkar de också).
2019-04-08, 22:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Husen? Jag skriver förstås om lägenheterna. Det jag invänt mot har varit de kraftiga rabatterna om det så avsett hyresrätter som vårdavrättningar eller golfbanor. Delvis på det här viset också har Sverige fördärvats (med sossarnas goda minne därför att de är ett gäng skurkar de också).
Det är fastigheten som säljs, hur skulle det annars gå till? Förbjuda nyblivna Brf-ägare ifrån att flytta?
Eller sparka ut alla hyresgäster så att lägenheterna kan säljas en och en ?
Förstår du ens vad du skriver?
2019-04-09, 05:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är fastigheten som säljs, hur skulle det annars gå till? Förbjuda nyblivna Brf-ägare ifrån att flytta?
Eller sparka ut alla hyresgäster så att lägenheterna kan säljas en och en ?
Förstår du ens vad du skriver?

Ja det förstår jag väl. Det bildas en bostadsrättsförening.
2019-04-09, 07:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ja det förstår jag väl. Det bildas en bostadsrättsförening.
Och hur skall man få ut värdet ut fastighetens enskilda lägenheter vid en försäljning av fastigheten?
Hur skall det värdet bestämmas?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in