Citat:
Ja - det är dit man bör komma:Jag tror att hon kände det hon beskriver när hon hade kontakt med familjen.
Jag tror att nu när det värsta har hänt så tänker hon mkt på vad hon kunde ha gjort.
Man skuldbelägger sig.
Det är hemskt och sorgligt.
Nu med facit i hand att det fanns grund för det hon kände så kommer en vrede.
Över hela situationen.
Att det blev som det blev.
Jag skuldbelägger bara föräldern/föräldrarna.
Jag önskar att rektorn hade orosanmält men jag förstår att hon tyckte det var svårt.
När det gäller dom anhöriga så tror jag att kontakten var bristfällig så vad kunde dom göra?
Om dom hade haft närmre kontakt så hade dom åkt dit och trängt sig in. Sett igenom fasaden.
Detta är vad jag tror. Därför är deras sorg så tung att bära.
Jag tror att nu när det värsta har hänt så tänker hon mkt på vad hon kunde ha gjort.
Man skuldbelägger sig.
Det är hemskt och sorgligt.
Nu med facit i hand att det fanns grund för det hon kände så kommer en vrede.
Över hela situationen.
Att det blev som det blev.
Jag skuldbelägger bara föräldern/föräldrarna.
Jag önskar att rektorn hade orosanmält men jag förstår att hon tyckte det var svårt.
När det gäller dom anhöriga så tror jag att kontakten var bristfällig så vad kunde dom göra?
Om dom hade haft närmre kontakt så hade dom åkt dit och trängt sig in. Sett igenom fasaden.
Detta är vad jag tror. Därför är deras sorg så tung att bära.
Bara skuldbelägga föräldrarna.
Varav ingen i omgivningen så detta komma.
Vad rektorn skulle ha anmält är ju frågan om det inte framkommer nåt via barnen? Att de inte far illa, att betygen inte dalar.
Det är mycket troligt att de spelade rollspel inför barnen (föräldrar brukar rent generellt inte vilja beblanda barn i bekymmer) och var fortsatt hur överdrivet omsorgsfulla som helst.
Familjer är i kris och om de som sagt inte visar andra riskfaktorer och upprätthåller fasader om att ändå mäkta med så går det liksom inte att lägga sig i allt även om man är rektor.
Missan beskriver vad hon såg redan innan händelsen varav Oskar beskrivs enlig följande termer:
"han befann sig i ett väldigt dåligt skikt."
Vore det inte läge att ta upp det med Hanna? Att vara bekymrad för hans hälsotillstånd?
Sen begriper jag inte varför vederbörande är så på hugget gällande hemundervisningen/skola och själv inte reagerar öht att Agnes är hemma och hon anser henne frisk.
Det är väl ändå nåt som är väldigt kontroversiellt.
Men senmoralen är att det är väldigt lätt att sitta och vara efterklok långt bortom händelsen.