Citat:
Ursprungligen postat av
Rumbledoll
Kan du inte bara svara och skita i otrevligheterna?
Blir ju tröttsamt för oss alla och även för dig väl? Vi vet redan vad du tycker om oss och att du står lite över oss andra. Så! Nu går vi vidare!
Eftersom jag skrev att jag tror att det är ett stort motstånd man måste igenom för att göra en orosanmälan så verkar ditt svar att man ska sätta sig och anmäla hela dagarna lite konstigt.
Nej familjer brukar inte slaktas och det är väl inte tanken heller om att orosanmälan enbart ska göras vid misstänkt slakt?
Nej man börjar nog inte med en orosanmälan men om man erbjuder hjälp för att man känner en oro och hjälpen blir avvisad så förstärker det ju oron.
Jag tror att ni har målat upp en bild av familjen perfekt och då fanns inga skäl till oro.
Men för den med känslospröten ute så fanns det nog en hel del att se. Tyvärr var det ingen som agerade på den känslan.
Med luftiga hälsningar/Rumbledoll
.... varav jag svarade att det inte överhuvudtaget behöver röra sig om nåt
motstånd.
Det är givetvis en avvägning och uppenbart med tanke på de chockartade reaktionerna var det ingen som såg detta komma.
Om man erbjuder hjälp och personen uppfattas reda upp tillvaron och ser ut att vara i kris som är överkomlig - OCH - upprätthåller fasader:
så går det inte att trolla med knäna.
Jag tillhör inget "ni".
Jag skriver helt allena med min egen uppfattning och det handlar inte ett förbannade dugg om att måla upp nån perfekt familj.
Men du kan ju förklara för mig hur missan som anser sig så förtrolig med familjen och såg så mycket inte gjorde nån orosanmälan?
Hon anade ju ugglor i mossen via Hanna som var undfallande och tyckte det var lite knäppt?
Varför reagerar inte pianofröken på att Agnes full frisk har hemundervisning?
Varför frågar hon inte Hanna kring Oskar då han beskrivs helt psykiskt instabil?
En så olämplig pappa att ha lös bland barnen?
Jag förväntar mig en hel haranger av bortförklaringar men jag är idel öra när kraven är så stora på familjens omgivning för övrigt inklusive skolan.