• 1
  • 2
2019-04-08, 20:14
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
https://mittkok.expressen.se/recept/...asta-tomatsas/

eller finare:

INGREDIENSER

Mynta och parmesan, intressant kombo. Har du testat det?
Citera
2019-04-08, 21:03
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Mynta och parmesan, intressant kombo. Har du testat det?

Jo men det var ett tag sen, mynta står mer för fräshhet typ methol mint i bakgrunden och parmesan är ju extra sältan

https://www.afamilyfeast.com/italian-tomato-sauce/

Gör ju egen pizza hemma men man orkar ju inte laga tomatsås så länge oftast
Senast redigerad av TraXzman 2019-04-08 kl. 21:09.
Citera
2019-04-09, 10:47
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Jo men det var ett tag sen, mynta står mer för fräshhet typ methol mint i bakgrunden och parmesan är ju extra sältan

Parmesan har ju tyvärr blivit alldeles för uttjatat och överanvänt här i Sverige.

Det är nästan som att svenskarna inte riktigt förstår att det faktiskt finns Andra italienska hårdostar som lämpar sig lika bra - och bättre - än Parmesanen.

Men eftersom det är just Parmesan folk har "gört talas om," så har de fått för sig att det bara Måste, Måste, Måste vara Parmesan i allt.

Jag rekommenderar försiktighet istället.
Och, att prova andra sorter.

Gran Biraghi är ett alternativ som jag - och inte bara jag, untan även en majoritet av italienarna - kan rekommendera istället för Parmesanen.

Gran Biraghi har inte den sältan som Parmesanen och Pecorinin har, utan den har en Sötma istället.
Och det funkar så jädra underbart tillsammans med tomatsås.

Häll tex ner en deciliter Gran Biraghi i tomatsåsen, så ska du får se på annat.
Sen går det naturligtvis utmärkt att strössla den ovanpå också, vid serveringen.
Citera
2019-04-09, 21:36
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Får kanske testa att göra en liten burk med mnta och testa vad den passar till. Kebab och indiskt låter givet, men som t.ex. bolognese är jag mer osäker på. Men ska prova.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Parmesan har ju tyvärr blivit alldeles för uttjatat och överanvänt här i Sverige.

Det är nästan som att svenskarna inte riktigt förstår att det faktiskt finns Andra italienska hårdostar som lämpar sig lika bra - och bättre - än Parmesanen.

Men eftersom det är just Parmesan folk har "gört talas om," så har de fått för sig att det bara Måste, Måste, Måste vara Parmesan i allt.

Jag rekommenderar försiktighet istället.
Och, att prova andra sorter.

Gran Biraghi är ett alternativ som jag - och inte bara jag, untan även en majoritet av italienarna - kan rekommendera istället för Parmesanen.

Gran Biraghi har inte den sältan som Parmesanen och Pecorinin har, utan den har en Sötma istället.
Och det funkar så jädra underbart tillsammans med tomatsås.

Häll tex ner en deciliter Gran Biraghi i tomatsåsen, så ska du får se på annat.
Sen går det naturligtvis utmärkt att strössla den ovanpå också, vid serveringen.

Gran Biraghi är väl en billigare variant som inte smakar lika mycket? Har bara provat den där gula påsen från ICA och tyckte den var för smaklös. Grana Padano gillar jag på min pasta.
Citera
2019-04-10, 08:37
Medlem
Citat:
1 tesked färskhakad mynta, uppdelad.

Vad då "uppdelad"? Färskhackad mynta förstår jag, men uppdelad?

Spelar det för övrigt vilken roll vilken mynta som man använder sig av? Nu är nog grönmynta den vanligaste myntan i matlagning, men jag gillar verkligen inte den. Både lukten och smaken påminner mig alldeles för mycket om tuggummi, vilket i sig inte är konstigt. Då det finns gott om tuggummin med just den smaken. Nu råkar jag odla olika myntasorter, och just marockansk mynta är den som jag brukar använda till matlagning (medan de andra används till te eller efterrätter). Men om det är just grönmynta som avses, så avstår jag.
Citera
2019-04-11, 20:43
Medlem
Ovcharkas avatar
Har mynta som växer fritt ute. Gjorde misstaget att sätta ner en stam från ICA. Nu växer det som fan där ute. På gott och ont.

Nåväl, tack för fina recept. Ska prova.

Fråga kvarstår; Hur förvara skiten? Om jag kokar ett lass - är det bara att frysa in? Dra i en lime och hoppas på det bästa?
Citera
2019-04-11, 23:12
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Fråga kvarstår; Hur förvara skiten? Om jag kokar ett lass - är det bara att frysa in? Dra i en lime och hoppas på det bästa?

Jag tycker till att börja med att du ska undvika att ha lime i tomatsåsen om inte såsen är för en väldigt speciell applikation eller maträtt. Då är det bättre att göra en basic tomatsås som du sedan krydda upp eller tillsätter saker till när du vet vad du specifikt ska laga eller behöver tomatsåsen för.

En egengjord tomatsås håller i kylen upp till två veckor om den är tillagad, d.v.s kokt och förvaras i en glaskonserv med tätslutande lock eller liknande. Du kan ju också konservera den själv enligt gängse metod och då håller såsen säkert ett par år oöppnad.

Det går också bra att frysa in tomatsåsen i lämpliga portionsstorlekar för att sedan ta fram vid behov.
Senast redigerad av SadEyes 2019-04-11 kl. 23:20.
Citera
2019-04-11, 23:25
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Jag tycker till att börja med att du ska undvika att ha lime i tomatsåsen om inte såsen är för en väldigt speciell applikation eller maträtt. Då är det bättre att göra en basic tomatsås som du sedan krydda upp eller tillsätter saker till när du vet vad du specifikt ska laga eller behöver tomatsåsen för.

En egengjord tomatsås håller i kylen upp till två veckor om den är tillagad, d.v.s kokt och förvaras i en glaskonserv med tätslutande lock eller liknande. Du kan ju också konservera den själv enligt gängse metod och då håller såsen säkert ett par år oöppnad.

Det går också bra att frysa in tomatsåsen i lämpliga portionsstorlekar för att sedan ta fram vid behov.

Något som är lite av ett projekt men mycket applicerbart är att reducera såsen och frysa in i kuber. Kuberna hamnar sedan i en större låda eller påse, mycket enkla att dosera i en kastrull.
Citera
2019-04-11, 23:44
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Något som är lite av ett projekt men mycket applicerbart är att reducera såsen och frysa in i kuber. Kuberna hamnar sedan i en större låda eller påse, mycket enkla att dosera i en kastrull.

Absolut, det funkar säkert och är ett bra tips. Har aldrigt gjort så eller testat den metoden själv. Brukar göra en egen form av tomatpure för sådana applikationer.
Citera
2020-02-20, 15:54
Medlem
Jag vill göra en rökig och riktigt djup tomatsås. Typ bbq hållet fast inte så söt. Försökte med bla worcestershire och oxfond men kom inte någonvart. Några tips? Whiskey och liquid smoke? Tror inte det tar mig hela vägen.
Senast redigerad av Neurotypisk 2020-02-20 kl. 15:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in