Citat:
Ursprungligen postat av
Mulz
Hur ska man börja ersätta det med något kul?
Idag ersatte jag det med datorspel... känner mig spyfärdig. Hade inget val, att vara uttråkad varje dag och må dåligt gör en desperat.
Det är fullt naturligt att känna obehag av att inte ha något att göra. Vi människor kräver stimulans. Inget konstigt alls. Det dumma är bara när vi fastnar i ett stimulerande beteende som inte gynnar oss.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mulz
Jag är inte fest typen.
För att?
Du ska veta att det är en farlig inställning när man säger att man "är" en viss typ av människa när det är en så dynamisk egenskap man beskriver. Jag var inte heller festtypen när jag var deprimerad. Men det "är" jag nu, och jag mår sjukt jävla bra. Och det har gett mig saker, min bekantskapskrets har fan blivit enorm, och jag får mer kärlek än vad jag någonsin hade kunnat tro för ett par år sedan.
När du säger att du "är" hur du för tillfället mår så intalar du dig själv att du aldrig kommer att förändras, och det är ingen bra inställning alls. Du skapar en kognitiv dissonans för dig själv som låser fast dig ännu mer. Du kommer att tacka nej till saker för att "det är inte du" som egentligen hade varit skitbra för dig. Även detta är en fullt naturlig psykologisk försvarsmekansim för att skydda ditt ego. Men det är sällan hälsosamt.
Du brukar alltså vanligtvis inte vara sugen på att festa. För att?
Citat:
Ursprungligen postat av
Mulz
Vad för något finns det att ersätta med?
Vad som helst som är mer produktivt än spel och som du kan finna glädje i. Du kan t.ex. bli mer attraktiv genom att börja gymma. Sätt upp ett mål, t.ex. att dejta någon bara för att lära dig i sommar.
Du kan lära dig programmering så att du kan bygga spelen istället för att spela dem, kanske joina något Meetup och lära dig mer och kanske mingla med någon.
Allt där du tvingas träffa människor skulle jag säga är hälsosamt för dig just nu. Men gärna inte via något som är spelrelaterat.