2019-04-08, 12:54
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Då behöver de ju inte heller besöka
honom i något fängelse så vad är då
problemet?

Det var verkligen sorgligt att den som mördade Lena inte kunde ha nöjt sig med att skälla ut henne riktigt ordentligt .
Citera
2019-04-08, 12:56
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Alternativt:
Att han inte blir fälld.

Ja det gäller ju att vi härinne inte kastar skit på helt fel person ,det är ju det som är viktigt .
Citera
2019-04-08, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det var verkligen sorgligt att den som mördade Lena inte kunde ha nöjt sig med att skälla ut henne riktigt ordentligt .

Landbandy; menar du eller känner du till att mördaren
hade någon anledning till att skälla ut Lena, men att det
hela gick överstyr och slutade med ett hänsynslöst och
grymt mord istället för enbart en utskällning?
Citera
2019-04-08, 13:23
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Landbandy; menar du eller känner du till att mördaren
hade någon anledning till att skälla ut Lena, men att det
hela gick överstyr och slutade med ett hänsynslöst och
grymt mord istället för enbart en utskällning?

Nej jag känner inte till något sådant alls ,utan det är vad jag tror kan ha hänt ,typ uppdämda känslor som gjorde att allt gick helt över styr ...

Skulle självklart skrivit (Spekulation) på mitt inlägg ,sry ..

Ibland önskar man nästan att det är en helt random gärningsman ,för att om det är någon som kände Lena ,är det alldeles för hemskt att den kunde döda henne ...
Citera
2019-04-08, 13:36
Medlem
Citat:
Nej jag känner inte till något sådant alls ,utan det är vad jag tror kan ha hänt ,typ uppdämda känslor som gjorde att allt gick helt över styr ...

Tack, förstår vad du menar. Kan mycket väl
vara så.

Med tanke på vad som diskuterats angående ev
förlåtelse av GM så - vem än det nu är - har
mördaren barn så kommer de att ha denne kvar
i livet. Besök i fängelset och så småningom har
den dömde sonat sitt straff och kommer ut i
samhället igen och till sin familj.

Lenas barn kommer ALDRIG någonsin mer att
få träffa sin mamma, inte få mjuka kramar av
henne, inte få vara ute på roliga upptåg och
semestrar med henne, inte få njuta av hennes
goda bakverk, inte få höra hennes glada skratt.
Hon är för alltid borta. Och detta på grund av att
någon tog det beslutet att hennes liv skulle
avslutas vårkvällen den 14/5.
Citera
2019-04-08, 13:41
Medlem
Citat:

Ibland önskar man nästan att det är en helt random gärningsman ,för att om det är någon som kände Lena ,är det alldeles för hemskt att den kunde döda henne ...
Förstår verkligen att du tänker att en slumpvis galning vore bäste GM. Speciellt en som inte hade barn. Det måste vara tungt för er som kände både BO och MGM. Det blir som att förlora båda och de goda minnen du har med dem. Men jag tänker att behåll du de goda minnena. De blir ju inte mindre sanna för att det sedan skedde ett mord.
Det låter på dig som om du misstänker starkt att SD eller JG eller HD är skyldig. Om du vet ngt, friande eller fällande, som du inte är säker på att polisen vet, så berätta. För ditt samvete skull och LWs anhöriga. Jag tror att förlåtelse och komma vidare processerna går bättre för alla parter om det blir en dom mot GM. Dessutom mindre risk att någon annan möter samma öde som LW.
Senast redigerad av Elsa2018 2019-04-08 kl. 13:48.
Citera
2019-04-08, 13:50
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Tack!
Slarvigt av mig 🥺

Sorry, jag borde ha varit mer tydlig med var citatet kommer ifrån.
Citera
2019-04-08, 14:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Tack, förstår vad du menar. Kan mycket väl
vara så.

Med tanke på vad som diskuterats angående ev
förlåtelse av GM så - vem än det nu är - har
mördaren barn så kommer de att ha denne kvar
i livet. Besök i fängelset och så småningom har
den dömde sonat sitt straff och kommer ut i
samhället igen och till sin familj.

Lenas barn kommer ALDRIG någonsin mer att
få träffa sin mamma, inte få mjuka kramar av
henne, inte få vara ute på roliga upptåg och
semestrar med henne, inte få njuta av hennes
goda bakverk, inte få höra hennes glada skratt.
Hon är för alltid borta. Och detta på grund av att
någon tog det beslutet att hennes liv skulle
avslutas vårkvällen den 14/5.

Så är det.

Det finns olika slags förlåtelse. En av dem är samhällets gentemot den skyldige genom att fängsla honom. Som också kan bidra till att de drabbade i sinom tid kan förlåta gärningsmannen. Samhället (dvs vi) straffar och förlåter i den enskildes ställe, så att den enskilde frikopplas från ”utredningen” av vem som är den skyldige, och ett vendettasamhälle undviks. Den enskildes/anhöriges förlåtelse rör mer dennes förhållande till sig själv, i ljuset av ett existerande och fungerande rättssamhälle och en pågående rättsprocess. Det torde delvis handla om att omfatta det som lagen redan påbjuder — vilket då var vad GM inte gjorde. Men även kanske insikten att en minuts stollaryck inte förtjänar hur mycket fokus som helst, som tar uppmärksamhet från det som är viktigt — och som exv förlusten kanske representerade. Däremot ställs ju här i praktiken en hel del saker på sin spets om GM och GM:s barn ska tänkas leva sida vid sida med den mördades nära och barn, inför omgivningens ögon, om GM inte kan åtalas eller fällas. Det är lite för mycket begärt av vem som helst. Och det riskerar att urarta förr eller senare.

Jag hör dock till dem som anser att Örebro borde klara av att fälla GM, alternativt överväga uppgå i Västerås.
Citera
2019-04-08, 14:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
/..../ Däremot ställs ju här i praktiken en hel del saker på sin spets om GM och GM:s barn ska tänkas leva sida vid sida med den mördades nära och barn, inför omgivningens ögon, om GM inte kan åtalas eller fällas. Det är lite för mycket begärt av vem som helst. Och det riskerar att urarta förr eller senare./.../
I den mån örebroarna har getts föreställningen att brottet på något sätt skulle vara ens i närheten av "polisiärt uppklarat" så vilar väl ansvaret tungt på åklagaren Åsa Hiding. Det är lite förvånande att seriös media inte har ifrågasatt den märkliga process som Hiding i samarbete med lokaltidning och andra följare har bedrivit i snart ett års tid nu. All cred till den kyrkans man som försöker dämpa åtminstone en del av yttringarna:

På olika nätbaserade sociala forum pågår det spekulationer kring motiv och annat som rör det misstänkta mordet.

– Det är även en del av våra medlemmar i Equmeniakyrkan som skriver och kommenterar och det tycker jag känns så onödigt att göra nu, säger George Olvik, Equmeniakyrkans krisgrupp.

http://www.dagen.se/nyheter/manga-ar-fortvivlade-efter-lena-wesstroms-dod-1.1160944
Senast redigerad av Draifos 2019-04-08 kl. 15:24.
Citera
2019-04-08, 15:29
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
I den mån örebroarna har getts föreställningen att brottet på något sätt skulle vara ens i närheten av "polisiärt uppklarat" så vilar väl ansvaret tungt på åklagaren Åsa Hiding. Det är lite förvånande att seriös riksmedia inte har ifrågasatt den märkliga process som Hiding i samarbete med lokaltidning och andra följare har bedrivit i snart ett års tid nu. All cred till den kyrkans man som försöker dämpa åtminstone en del av yttringarna:

På olika nätbaserade sociala forum pågår det spekulationer kring motiv och annat som rör det misstänkta mordet.

– Det är även en del av våra medlemmar i Equmeniakyrkan som skriver och kommenterar och det tycker jag känns så onödigt att göra nu, säger George Olvik, Equmeniakyrkans krisgrupp.

http://www.dagen.se/nyheter/manga-ar-fortvivlade-efter-lena-wesstroms-dod-1.1160944

Hur många gånger har du citerat det?

Tror du att någon här bryr sig om vad
Geo*ge O*vik tycker?
Att någon av oss ska sluta skriva här
pga det citatet?

Det enda han var intresserad av var
antagligen att skydda kyrkans rykte
om han kände till något om LWs
ovanliga kristna livsstil och det hade han
säkert blivit informerad om vid det laget.
Damage control kallas det.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-04-08 kl. 15:34.
Citera
2019-04-08, 15:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
I den mån Örebroarna har getts föreställningen att brottet på något sätt skulle vara ens i närheten av "polisiärt uppklarat" så vilar väl ansvaret tungt på åklagaren Åsa Hiding. Det är lite förvånande att seriös riksmedia inte har ägnat en rad åt den märkliga process som Hiding i samarbete med lokaltidning och andra följare har bedrivit i snart ett års tid nu. All cred åt den kyrkans man som åtminstone försöker dämpa de värsta yttringarna:

Det ligger i farans riktning när man har ihjäl folk att det finns folk som tar illa upp och att folk har anknytningar och relationer i den närmare samhällsgemenskapen. Här var det påtagligen så. Man anar att det i detta fall också är en del av motivet, för någon har upplevt sig ha ett ansikte att förlora i de aktuella kretsarna, i vilka det av naturen lär tisslas och tasslas. Att de fysiska omständigheterna tycks utesluta de allra flesta andra möjliga GM från dessa kretsar som GM är ju ett förhållande som därtill knappast allmänne åklagaren bör lastas för. ”Misstanken”, som är allmänne åklagarens, reflekterar sålunda en misstanke som i alla händelser skulle vara allmänhetens, och som ändå skulle komma till uttryck. Sådana misstankar finns förstås alla skäl att lägga vissa band på, särskilt medan rättssamhället arbetar, och särskilt om de är gripna ur luften. Vilket misstanken mot MGM som så inte är.

Rättssamhället måste också förhålla sig till vad den defacto existerande situationen bjuder upp till, inte bara generaliserade mordmisstankar mot generaliserade mördare på A-kursens juristseminarier. Det går inte önska bort att MGM greps sekund två, har ett brottsligt förflutet med BO, är lite ”egen”, bor 75 m bort och uppenbarligen saknar alibi och ej kunnat avföras och sannolikt ljuger om sina whereabouts som en ekorre om sina nötgömmor inför vintern. Hur gärna man än skulle vilja så slås folk mycket sällan ihjäl av nån som inte finns på riktigt.

”Polisiärt uppklarat” blir nog aldrig en aktuell frasering utåt i detta fall, det är för djupt insyltat i de berördas tillvaro, och till slut kommer man antagligen döma den störste lögnaren inom måttbandets avstånd från händelsen. Allt annat vore orimligt.

Åklagaren hamnar alternativt i en sits där GM kan rentvås via ny eller sammantagen bevisning eller annans erkännande (som kan bekräftas), vilket då vore prima.

Till dess måste åklagaren rida den våg som omständigheterna tvingar dem (åklagarämbetet) till, och hantera det faktum att MGM troligen vore väldigt mångas MGM även utan särskilt polisiärt utpekande. Därtill får väl MGM glädja sig åt att ett utpekande åtminstone borde verka samlande på alla goda krafters ansträngningar att fria honom, om han är oskyldig...
Senast redigerad av Lonnrot 2019-04-08 kl. 15:46.
Citera
2019-04-08, 15:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
”Misstanken”, som är allmänne åklagarens, reflekterar sålunda en misstanke som i alla händelser skulle vara allmänhetens, och som ändå skulle komma till uttryck.
Nej, det där stämmer inte. De som uttrycker misstankar mot SD här i tråden grundar sina egna misstankar mot SD på just den formella misstankegraden i sig, och som alltså har bestämts av åklagaren Åsa Hiding.

Citat:
Det går inte önska bort att MGM greps sekund två, har ett brottsligt förflutet med BO, är lite ”egen”, bor 75 m bort och uppenbarligen saknar alibi och ej kunnat avföras och sannolikt ljuger om sina whereabouts som en ekorre om sina nötgömmor inför vintern.
Har du något belägg för det du skriver här om att SD skulle ha ett brottsligt förflutet, och om att han sannolikt ljuger om någonting? Står det så i lokalblaskan?
Senast redigerad av Draifos 2019-04-08 kl. 16:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in