Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-04-07, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Att jag tagit upp Katerina Janouchs roll i den här historien beror på, att jag vill försöka förstå varför etablerade medier i Sverige fortfarande 14 månader efter avslöjandet att familjen Nujens anlitat Rakhmat Akilov för renoveringen av sina fastigheter på Gotland och betalat honom svart för arbetet vägrar att ta upp saken i sin rapportering. Alla större mediahus i landet har dessutom fått ta del av rätt övertygande bevis för att Özz Nujen och Debbie Nujen har gjort sig skyldiga till sådana lagöverträdelser som "normalt" renderar gärningspersonerna fängelsestraff. Det är alltså inte alls frågan om att skjuta någon budbärare. Det är inte heller frågan om vem som läckte uppgifterna i förväg från polisens förundersökning. Det har egentligen ingen betydelse alls i sammanhanget men den som tänker logiskt inser nog att det måste vara en polis - en bankkassörska eller några grannar till Nujens i Nacka eller på Gotland har knappast tillgång till NOA:s datautskrifter. Hursomhelst har jag kommit fram till att den nattsvarta tystnaden kring Nujens brottsliga verksamhet på Gotland delvis har sin grund i ett klart avståndstagande från de åsikter som Katerina Janouch och hennes så kallade sverigevänner står för. Det pågår just nu en kamp mellan Özz Nujen och hans vänner i media - och den här trådens skribenter på FB. Jag tror att vi till slut vinner den kampen - just genom att vi till skillnad från motparten stödjer oss på gällande lagar och förordningar.

(min fetning)

KJ var snabbt ute med information rörande Akilovs koppling till Nujens, det tål att undersökas hur det kom sig.

Ordet ”Sverigevän” kan i min begreppsvärld aldrig vara något negativt. Det jag vet om KJ inskränker sig i huvudsak till vad jag läst på wikipedia. Jag anser att var och en ska dömas för sina egna handlingar, den som vill brunsmeta KJ måste vara mer precis i sina anklagelser än svepande formuleringar typ ”Sverigevän” för att vinna mitt gehör.
Citera
2019-04-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(det fetade, längst ned)
Jag vill inte vara en 'party pooper', men för egen del stannar jag vid ett "Jag hoppas att vi till slut vinner kampen.."
Jag vill så gärna tro att vi vinner, men för varje vecka som går utan att MSM ens antyder att klanen Nujen är i bygglovsmässigt blåsväder med hänvisning till att det inkommit anmälningar om en mängd olovliga åtgärder, desto dystrare blir jag.

Den här tråden ligger inte under 'Medier och Journalistik', så jag passar mig för att breda ut mig för mycket i resonemang i hur MSM förhåller sig till Flashback, men eftersom MSM betraktar Flashback som journalistikens r*vhål, förvisso dessutom inte alltid helt ogrundat, kommer starka mediala krafter att göra allt för att hjälpa till med att skademinimera för Nujens och för sin egen ovilja att granska och rapportera vad som framkommit under mer än ett år, särskilt när all Nujens smutsbyk har stått att finna för varenda svensk journalist. Just i denna tråd.

Så trots att kvarnarna börjat mala, är jag rädd för att resultatet, i e att MSM kanske känner sig tvingade att rapportera om Nujens flagranta överträdelser av PBL, de grova skattebrotten, det långvariga penningtvätteriet m m, kommer det inte att leda till att vare sig statsministern eller ÖB tvingas bort.

Nujens, särskilt då Özz Nujen, har i sanning under lång tid intensivvårdats av (S) och av svensk MSM; inte minsta lilla obehag har fått hota dem eller den bild av dem som skall vara rådande här i detta Nordkorea-light.
Det som nu pågår är alltså "Flashback vs Svenska staten". Den matchen vill inte svensk gammelmedia rapportera om.
Vi får hoppas på belgisk och brittisk. Den brittiska skandalpressen gör i alla fall sitt jobb, sen må man tycka vad man vill om det.

Jag har inga som helst förväntningar eller ambitioner i den vägen (det fetade). För mig är det fullt tillräckligt att Nujens utreds och ställs till ansvar för sina brottsliga handlingar. När beslut har fattats i de tre tillsynsärendena kommer givetvis lokalpressen och etablerade media att rapportera om detta. Och om Skatteverket därefter fattar beslut om revision och Nujens blir fällda för skattebrott kommer givetvis svenska media att rapportera även om detta. Det spelar ingen roll hur många soffprogram ROA Stockholm AB ordnar åt Özz Nujen - som fastighetsägare och byggherre kan han enligt gällande lag ställas till ansvar för alla oegentligheter som skett på och med hans fastigheter under perioden 2013-2018. Det hjälper inte att skylla på svågern och gång på gång upprepa att han själv inte haft något med det hela att göra. Det är Özz Nujen och hans syster som är fastighetsägare och därmed även juridiskt ansvariga som byggherrar. Om svågern lett själva byggnadsarbetet eller ej spelar ingen som helst roll i sammanhanget. Det är som med Özz Nujens falskdeklarationer - det hjälper inte att påstå att medhjälparna på ROA Stockholm AB har skött allt, juridiskt så är det ändå Özz Nujen som är ansvarig.
Senast redigerad av medianox 2019-04-07 kl. 11:27.
Citera
2019-04-07, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
(min fetning)

KJ var snabbt ute med information rörande Akilovs koppling till Nujens, det tål att undersökas hur det kom sig.

Ordet ”Sverigevän” kan i min begreppsvärld aldrig vara något negativt. Det jag vet om KJ inskränker sig i huvudsak till vad jag läst på wikipedia. Jag anser att var och en ska dömas för sina egna handlingar, den som vill brunsmeta KJ måste vara mer precis i sina anklagelser än svepande formuleringar typ ”Sverigevän” för att vinna mitt gehör.

Om du uppfattar de inlägg där jag tar upp Katerina Janouchs roll i det här ärendet som anklagelser mot henne, har du helt missuppfattat mig och mina formuleringar. Jag har försökt förstå och spekulerat om orsaken till 14 månaders nattsvart tystnad om Nujens lagöverträdelser från i stort sett alla etablerade mediers sida. Jag visste i december när artikeln i SvD publicerades inte ens vad en "Sverigevän" betecknade (uttrycket förekom märkligt nog som en ingress till hyllningsartikeln). Lennart Weiss, som ju försvarade SvD-artikeln och Özz Nujen, använde sig av samma uttryck, alltså "Katerina Janouch och hennes Sverigevänner" men helt säkert i en rent avståndstagande och nedsättande mening. Jag tror det är just så etablerade medier har uppfattat och reagerat på nyheten om Nujens svartbetalningar till terroristen Rakhmat Akilov - som ett avståndstagande från i första hand budbäraren.
Senast redigerad av medianox 2019-04-07 kl. 11:17.
Citera
2019-04-07, 11:20
Medlem
Citat:
Jag har inga som helst förväntningar eller ambitioner i den vägen (det fetade). För mig är det fullt tillräckligt att Nujens utreds och ställs till ansvar för sina brottsliga handlingar. När beslut har fattats i de tre tillsynsärendena kommer givetvis lokalpressen och etablerade media att rapportera om detta. Och om Skatteverket därefter fattar beslut om revision och Nujens blir fällda för skattebrott kommer givetvis svenska media att rapportera även om detta. Det spelar ingen roll hur många soffprogram ROA Stockholm AB ordnar åt Özz Nujen - som fastighetsägare och byggherre kan han enligt gällande lag ställas till ansvar för alla oegentligheter som skett på och med hans fastigheter under perioden 2013-2018. Det hjälper inte att skylla på svågern och gång på gång upprepa att han själv inte haft något med det hela att göra.
Inte jag heller egentligen.
Det vill säga att hävda att full och slutlig rättvisa uppnåtts först när Stefan Löfven resp Micael Bydén under förnedrande former tvingats avgå.
MSM har ju sin alldeles egna körplan dessutom, så att man där som kollektiv skulle ändra inriktning är nog att hoppas på för mycket.

Även jag skulle sitta nöjd med att veta att Nujens blivit väl utredda och ställts till ansvar och dömts. Ännu nöjdare skulle jag bli om straffet, fr f a det sociala, blev kännbart för dem. Då skulle knappast Malou låta Özz och Debbie få sitta i soffan och gråta ut. Det skulle inte hålla att påstå att de är utsatta för rasism. Har man som Özz avslöjats vara en värsta sortens hycklare (från scen håna svennen som skattesmiter när han själv hållt undan många miljoner) och storasyster Debbie (vid det laget blivit utslängd ur Advokatsamfundet), har man nog ingen större sympati att inhämta.

Men jag får väl försöka tro att det här projektet, att få Nujens inför domstol, att det ändå går vägen. Ända fram.
Till den sociala schavotten, den som även de mycket rika kan få "huvudvärk" av..
Citera
2019-04-07, 11:29
Medlem
Citat:
Om du uppfattar de inlägg där jag tar upp Katerina Janouchs roll i det här ärendet som anklagelser mot henne, har du helt missuppfattat mig och mina formuleringar. Jag har försökt förstå och spekulerat om orsaken till 14 månaders nattsvart tystnad om Nujens lagöverträdelser från i stort sett alla etablerade mediers sida. Jag visste i december när artikeln i SvD publicerades inte ens vad en "Sverigevän" betecknade (uttrycket förekom märkligt nog som en ingress till hyllningsartikeln). Lennart Weiss, som ju försvarade SvD-artikeln och Özz Nujen, använde sig av samma uttryck, alltså "Katerina Janouch och hennes Sverigevänner" men helt säkert i en rent avståndstagande och nedsättande mening. Jag tror det är just så etablerade medier har uppfattat och reagerat på nyheten om Nujens svartbetalningar till terroristen Rakhmat Akilov - som ett avståndstagande från i första hand budbäraren.
Kampen om semantiken; somliga vill göra ”Sverigevän” till ett skällsord.
Citera
2019-04-07, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LookingBackInAnger
Nu är det ju så att Uppdrag Granskning och Janne Josefsson tog upp Nûjens betalningar till Akilov. Men det resulterade bara i en intervju som inte gav några som helst svar, och där Özz gjorde bort sig å det grövsta. En tid senare går Özz ut i Expressen och ber Josefsson om en ny intervju, vilket Josefsson tackar nej till.

Men senare, i Svenska Dagbladets intervju med Özz kompis Lars Berge, hävdar Özz att “Janne Josefsson jiddrade med fel kille”.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Förmodligen borde jag gråta.

Nej, du ska ta chansen att skratta
Citera
2019-04-07, 15:47
Medlem
Det har nu gått två år plus en timme sen attacken på Drottninggatan.
SR P1 sänder just nu en dokumentär om ett påkört offer (Saga) och hennes familjs upplevelser av den dagen och efterförloppet.

Skall vi tro att Özz Nujen sitter och lyssnar?
-Nej, det är knappast troligt. Enl kalendern stod Özz på scen med Måns Möller igår på Draken i Göteborg. 'Världens Historia'. De spelar inte pjäsen idag. Det skall vi nog inte tolka som att det är av respekt för dem som dödades och skadades av Rahkmat Akilovs, den person som Özz Nujen hade svartanställd på Gotland för att arbeta på familjens sommarhus.

Har nån sett om hycklaren Özz Nujen idag har twittrat nåt hycklande om offren?
Citera
2019-04-07, 16:16
Medlem
[quote=medianox|66561504]

Uppdatering för nytillkomna läsare
Följande skrivelser och anmälningar (av Medianox & son) i Nujen-Akilovärendet har hittills utgått till myndigheter och andra mottagare. De tre senaste saknar tyvärr länkar, då jag ännu inte lärt mig hur man förfar praktiskt.

2019:

28/2
Tillsynsgruppen, Samhällsbyggnadsförvaltningen,
Region Gotland

(inlägg 9176)

31/1
helagotland.se

(inlägg 9016)

30/1
Expressen, nyhetsredaktionen
(inlägg 8994)

8/1
Styrelsen Veidekke

(inlägg 8777)
(FB) Familjen Nujens penningtransaktioner med Rakhmat Akilov (utbrutet)

7/1
Styrelsen Advokatsamfundet
(inlägg 8746)

4/1
Polismyndigheten i Visb
y
(inlägg 8717)

4/1
Byggnadsnämnden, Visby
[komplettering av tidigare anmälan]

(inlägg 8711)

4/1
Skattekontoret i Stockholm, Skatteverket
(inlägg 8681, 8700, 8709)

2018:

10/12
Styrelsen Veidekke
(inlägg 8371)

10/12
Sändlista:
Expressen
Chefredaktör Thomas Mattsson
Aftonbladet
Chefredaktör Lena K. Samuelsson
Dagens Nyheter
Chefredaktör Peter Wolodarski
(inlägg 8426)

3/12
Svenska Dagbladet
Chefredaktör Fredric Karén
(inlägg 8250)

30/11
Region Gotland
Sändlista:
Regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius
Byggnadsnämndens ordförande Karl-Allan Nordlund
Tekniska nämndens nuvarande ordförande Tommy Gardell
Tekniska nämndens föreslagna ordförande Karl-Johan Boberg
Miljö- och hälsovårdsnämndens ordförande Isabel Enström
Miljö- och byggnämndens föreslagna ordförande Eva Ahlin
Samhällsbyggnadsförvaltningens chef Johan Åberg
Tillsynsgruppen
Företagsgruppen
(inlägg 8154)

14/11
Styrelsen Advokatsamfundet
(inlägg 8093-95)

15/10
Styrelsen Advokatsamfundet, Justitiekanslern, Ekobrottsmyndigheten
(inlägg 7979, 7984, 7986, 7990, 7991)

Nujen-Akilovärendet, Flashback
Senast redigerad av medianox 2019-04-07 kl. 16:18.
Citera
2019-04-07, 16:18
Medlem
Citat:
... Jag har försökt förstå och spekulerat om orsaken till 14 månaders nattsvart tystnad om Nujens lagöverträdelser från i stort sett alla etablerade mediers sida.. ...

Kan det här inlägget, i en annan tråd, ge en förklaring?

" ...I mitt tjejgäng har vi en tjej som Özz Nujjen tafsade på förra sommaren. När hon polisanmälde honom, så fick hon den Kurdiska maffian på sig. Hon tvingades dra tillbaka sin polisanmälan..."

https://www.flashback.org/sp65872863"][

Journalister kanske vet att ÖN har beskydd och aktar sig för att skriva ofördelaktigt om honom?
Citera
2019-04-07, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sounion

" ...I mitt tjejgäng har vi en tjej som Özz Nujjen tafsade på förra sommaren. När hon polisanmälde honom, så fick hon den Kurdiska maffian på sig. Hon tvingades dra tillbaka sin polisanmälan..."

Journalister kanske vet att ÖN har beskydd och aktar sig för att skriva ofördelaktigt om honom?

Det räcker nog om jag säger att detta är en huvudanledning till att jag uppträder här på FB. Det är också skälet till att jag och min son för ovanlighetens skull är anonyma skribenter och anmälare.
Citera
2019-04-07, 16:29
Medlem
Citat:
Det räcker nog om jag säger att detta är en huvudanledning till att jag uppträder här på FB. Det är också skälet till att jag och min son för ovanlighetens skull är anonyma skribenter och anmälare.
Då nöjer jag mig med att säga varmt tack för det ni båda gör för att rättvisan förhoppningsvis ska ha sin gång, förr eller senare.
Citera
2019-04-07, 17:11
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sounion

Det du citerar om "tjejgäng" är ett trollinlägg och inget som berör den här tråden, då det är ren dikt. Kolla vederbörande skribents posthistorik om du är intresserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in