2019-04-06, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Du verkar dåligt påläst alternativt saknar du grundläggande matematisk förmåga. Det tar 3 månader att få en preliminär diagnos på ME och sex månader att få en slutgiltlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Fattar du? Rektor hade intyget som krävdes innan Moa fick hemundervisning. Föräldrarna var i mitten av juni säkra på att Moa fått ME så intyget borde kommit senast mitten av september. 17 september ansökte Oskar om professuren och såg hoppfullt på framtiden.

Haha, uppenbarligen både och...
Citera
2019-04-06, 10:49
Medlem
Citat:
Tack det låter lika djuplodande och med samma analytiska dissonans som barnens bibel.

Att Oskar orkade bry sig om en ny bil i oktober när han kunde fortsatt leasa den gamla. Enligt avskedsbrevet han skrev så pågick mordplaneringen samtidigt.
Citera
2019-04-06, 10:52
Bannlyst
Citat:
Finns ingen som tror att en förälder tänker mörda sin familj.

Däremot så hade Oskar en kollega som fått förhandsinformation; ”Det som inte fick hända hände”.

En chef som ringde polisen. Ovanligt. Jag kan inte tänka mig att jag hade gjort det för någon anställd annat än om han gett mig förhandsinformation.

Någon kollega mindes sorgen i hans ögon.

Rektorerna hade sett kris.

Missan såg också att Oskar mådde dåligt.

Men som sagt, finns ju ingen som tror att en familj skulle dö. Typisk familicide.

Eftersom man uttalat sig så varmt om Oskar från hans arbetsplats, tror jag att den som sa detta menade att hen visste att det var Hanna som mördade barnen utifrån information som kollegan hade. Och vem vet, hen kanske har rätt?
Senast redigerad av Frank-Jesus 2019-04-06 kl. 10:56.
Citera
2019-04-06, 10:55
Bannlyst
Citat:
Att Oskar orkade bry sig om en ny bil i oktober när han kunde fortsatt leasa den gamla. Enligt avskedsbrevet han skrev så pågick mordplaneringen samtidigt.

Ja, det finns flera tecken på att han inte var lika fast överrtygad om planen som hans hustru. Ansökan om professuren, den stora konferensen där han själv skulle vara stjärnskottet vittnar minst sagt om en stor portion tvekan och ambivalens.
Citera
2019-04-06, 11:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Håller med dig - eftersom polisen inte beskrivit någonting om hur de kunnat bevisa sanningshalten i avskedsbrev med mera, framstår hela händelsen som osannolik.
Men herre gud!
Blir händelsen osannolik?
Ta och fundera över dig själv en sväng och var problemet ligger. Några ledtrådar är ord som misstro, ältande, bristande acceptans och möjligen faktaresistent i sammanhanget.

Det är rena sandlådan här inne till skilnad från andra trådar med LIKNADE HÄNDELSER dvs där gärningsperson är död/Fu nedlagd.

1. Det är en nedlagd Fu. Det sker ALDRIG pressträff öht och det släpps inte FUP (enskilda privata).

2. Det presenteras ALDRIG detaljer hur krimteknisk undersökning sker vid pressträffar/pressmeddelanden.

3. Polis har beskrivit att dokument är undersökta= handskrifter autentiska, ingen grundlurad, ingen utomstående finns.

4. Är du intresserad av spårsäkring (krim.teknikers jobb), spåranalysundersökning DNA, fingeravrtryck (analytiker NFC) eller beträffande brevs text, bläck, material (handstilsforensiker NFC) så går det bra att förkovra sig på egen hand. IT-forensiker heter den andra. Hur noggrant de söker kan ge viss ro om man är misstänksam.

5. Denna förundersökning är stor. Det ger en viss vägledning om engagemang med många personer inblandade/insyn i aktuellt ärende.

Citat:
Och egentligen är det kanske meningslöst att gräva i vissa delar av händelsen. Vi kommer ändå aldrig att få veta sanningen - den finns möjligen under all den svarta färgen i FUPen eller så fanns den endast i föräldrarnas huvuden. Den går inte att kontrollera. Det man däremot kan kontrollera är ju familjens kontakter med sjukvård och skola.
BRA! Håll fast vid den här insikten. Läs dina egna ord om igen - för det är nämligen hit det behöver komma:

Relaterat till praxis, rutiner juridiskt/polisiärt relaterat till lagar, relaterat till sekretessskydd avlidna och efterlevande.

Vid nedlagt Fu:
1. Kammarätten. Överklaga.
2. Politiskt engagemang (motioner, propositioner). Ändring svensk lagstiftning privatperson.
Senast redigerad av develi 2019-04-06 kl. 11:24.
Citera
2019-04-06, 11:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, det finns flera tecken på att han inte var lika fast överrtygad om planen som hans hustru. Ansökan om professuren, den stora konferensen där han själv skulle vara stjärnskottet vittnar minst sagt om en stor portion tvekan och ambivalens.
Ja. Detta bör man likaväl överväga. Det finns flertal tecken på framförhållning och det kan handla om vacklande/grubblande/ambivalens snarare än fast beslut hösten 2017 som det sägs i avskeds/förklaringsbrev:

"Vi tog vårt beslut tidig höst 2107."
Senast redigerad av develi 2019-04-06 kl. 11:31.
Citera
2019-04-06, 11:33
Medlem
Citat:
Det om något tyder på ambivalens och att han knappast var drivande i planeringen.
Citera
2019-04-06, 11:34
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men herre gud!
Blir händelsen osannolik?
Ta och fundera över dig själv en sväng och var problemet ligger. Några ledtrådar är ord som misstro, ältande, bristande acceptans och möjligen faktaresistent i sammanhanget.

Det är rena sandlådan här inne till skilnad från andra trådar med LIKNADE HÄNDELSER dvs där gärningsperson är död/Fu nedlagd.

1. Det är en nedlagd Fu. Det sker ALDRIG pressträff öht och det släpps inte FUP (enskilda privata).

2. Det presenteras ALDRIG detaljer hur krimteknisk undersökning sker vid pressträffar/pressmeddelanden.

3. Polis har beskrivit att dokument är undersökta= handskrifter autentiska, ingen grundlurad, ingen utomstående finns.

4. Är du intresserad av spårsäkring (krim.teknikers jobb), spåranalysundersökning DNA, fingeravrtryck (analytiker NFC) eller beträffande brevs text, bläck, material (handstilsforensiker NFC) så går det bra att förkovra sig på egen hand. IT-forensiker heter den andra. Hur noggrant de söker kan ge viss ro om man är misstänksam.

5. Denna förundersökning är stor. Det ger en viss vägledning om engagemang med många personer inblandade/insyn i aktuellt ärende.

BRA! Håll fast vid den här insikten. Läs dina egna ord om igen - för det är nämligen hit det behöver komma:

Relaterat till praxis, rutiner juridiskt/polisiärt relaterat till lagar, relaterat till sekretessskydd avlidna och efterlevande.

Vid nedlagt Fu:
1. Kammarätten. Överklaga.
2. Politiskt engagemang (motioner, propositioner). Ändring svensk lagstiftning privatperson.

De paranoida konspirerar vilt fortfarande och de borde ställa sig frågan om varför polis och utredare valde den absolut svåraste vägen i sin utredning av fallet, nämligen att det var ett gemensamt och i samförstånd utförd gärning.

Om nu den lata och underbemannade polisen varit lite smarta hade de tagit den enkla vägen ur problemet och skyllt hela tragedin på mannen och allt hade varit frid och fröjd, statistiskt sett också.

Istället tar de den väldigt knepiga och svåra vägen och utreder noggrant händelsen och finner då att det var ett gemensamt beslut, oerhört resurskrävande men eftersom det var sanningen de sökte så blev det den vägen de fick gå.

Jag hyser inget hopp om att de paranoida ska tänka efter men det vore ju trevligt om någon i alla fall försökte.
Citera
2019-04-06, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krabbpytt
Sedan ska jag inte sticka under stol med att jag någonstans hoppas att det är O som är ensam gärningsman. Att två föräldrar "gemensamt och i samförstånd" planerar för och avrättar sina barn är en så genomvidrig handling som blir svår att ta in för mig. Om O hade spårat och dödat alla i affekt hade det förstås fortfarande varit fruktansvärt, men då hade det åtminstone bara handlat om en avskyvärd människa. Men att två föräldrar gör så här? Hur kan en sådan planering pågå i ett halvår utan att någon tar sitt förnuft till fånga och säger stopp? Så utstuderat, grymt och kallt, vilket jävla svek mot vad som borde vara det finaste man har. Man tappar ju fan tron på mänskligheten.

Det är helt enkelt för hemskt för att vara sant, och det är nog därför jag hänger här och hoppas på att något i utredningen ska visa sig vara fel. Och lite för att jag älskar konspirationsteorier mer än livet självt då.

(Jag är för övrigt inte lika bra på att uttrycka mig som många andra här i tråden, så jag hoppas att poängen gick fram och att ingen tror att jag värderar olika mord i förhållande till antal gärningsmän osv.)

Tycker inte att du verkar ha några som helt svårigheter att uttrycka dig, tvärtom!

Dessutom hade den här tråden varit betydligt mer lättdiskuterad och anständig om alla hade varit lika insiktsfulla och ärliga som du. Det är genomvidrigt att tänka sig och förstå att det som hände hände. Men att som många i tråden hänfalla till simpel magi, tyckande och barnens bibel för att slippa se verkligheten blir så fördummat och infantilt. Jag hade precis som du kunnat respektera och uppskatta en intelligent, följdriktig alternativ teori/konspirationsteori, men när man som nu bara för höra om transexualitet, ljuva Hanna, mobbing, svarta mössor, skräckaffischer, slipsars magiska betydelse, grafologiskt nonsens, pedofila nätverk, Kling och Klang-poliser samtidigt som man djupt kränker sörjande anhöriga, ME-sjuka och deras anhöriga och vänner till barnen blir det bara så korkat och genomskinligt att man inte har något substansiellt att komma med. Allihopa insvept i en varm, tjock och trygg offerkofta som adresseras så fort någon petar hål på den överkompensatoriska hybrisen. Det enda som finns kvar är människors oduglighet att ta in det genomvidriga och deras oförmåga att erkänna sin oduglighet. Ens för sig själva.

I mångt och mycket var det nog just där som Hanna och Oskar befann sig när de den där hösten fattade sitt ödesdigra beslut. Man orkade inte längre, men man klarade samtidigt inte av att erkänna det för sig själva. Då inbillade man sig istället att familjeutrotning var ett rationellt och barmhärtigt beslut. Man var liksom inte så eländig och svag eftersom man kommit på en bra lösning. Ändamålet "rationell barmhärtighet" helgade medlen "morden".

Lösningen på oförmågan att ta in det genomvidriga i det gemensamma mordet här i tråden, är att stoppa huvudet i sanden för de obestridliga fakta som presenterats, att blunda för polisens slutsats och bygga upp en parallell verklighet där allt är möjligt. Vem vet vilka våldsamma uttryck detta hade kunnat tagit om vi alla hade träffats IRL. Jag kan själv säga att jag hade undvikit ett sådant möte med tanke på hur långt galenskaperna i denna tråd visat sig kunna ta. Ändamålet "att slippa ta in det genomvidriga" helgar medlen.... och vem vet hur långt man är beredd att gå och vilka medel man är beredd att ta till...? De igångsatta primitiva försvaren är ju uppenbarligen på liv och död där moral, etik och förnuft understundom är helt satta ur spel.
Senast redigerad av Frank-Jesus 2019-04-06 kl. 12:31.
Citera
2019-04-06, 11:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
De paranoida konspirerar vilt fortfarande och de borde ställa sig frågan om varför polis och utredare valde den absolut svåraste vägen i sin utredning av fallet, nämligen att det var ett gemensamt och i samförstånd utförd gärning.

Om nu den lata och underbemannade polisen varit lite smarta hade de tagit den enkla vägen ur problemet och skyllt hela tragedin på mannen och allt hade varit frid och fröjd, statistiskt sett också.

Istället tar de den väldigt knepiga och svåra vägen och utreder noggrant händelsen och finner då att det var ett gemensamt beslut, oerhört resurskrävande men eftersom det var sanningen de sökte så blev det den vägen de fick gå.

Jag hyser inget hopp om att de paranoida ska tänka efter men det vore ju trevligt om någon i alla fall försökte.
Och främst:
Man hade inte behövt informera allmänheten ett endaste dugg.

Ja, man blundar helt för rådande omständigheter och lagstiftning vid nedlagd Fu/döda gärningspersoner.

Det är ett enda stort fett malande utifrån den egna personen. JAG vill läsa. Då blir JAG iaf nöjd.
Sen är det en lång haranger där man istället skyller på exakt allt från att "vi" är staten, myndigheter, rättsshamhällets historia, eliminera risken för ett vad som även överdrivet och melodramatiskt beskrivs som VÄRLDSUNIK händelse.

Vad har man tänkt sig? Döma de döda? Upprätta heder? Eliminera förtal från polisen är ett annat långsökt argument.

Det har gått över ett år och drygt tre månader sen det hände. Samma malande, samma intetsägande pseudoanalyser på nästintill noll insyn där man anser sig se mystiska tecken.

Det åberopas påhittad isolering som inte överensstämmer med den fakta som finns tillgänglig.

Anhöriga har inte opponerat sig. De har fått fortlöpande information hur Fu fortskridit. De vet mer än någon annan privatperson. De har varit med när pressträffen ska formas och ge allmänheten viss information. Rent unikt som sagt:

Fortsättningsvis kan man fördjupa sig i den RÅDANDE förundersökningssekretessen som gäller då pressträffen hålls och vad det innebär att släppa information under PÅGÅENDE förundersökning.
Polis skulle även rannsaka sig själva om de släppt för mycket information. Både presstalesperson samt FUL beskriver detta vid pressträffen.
Senast redigerad av develi 2019-04-06 kl. 11:51.
Citera
2019-04-06, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja. Detta bör man likaväl överväga. Det finns flertal tecken på framförhållning och det kan handla om vacklande/grubblande/ambivalens snarare än fast beslut hösten 2017 som det sägs i avskeds/förklaringsbrev:

"Vi tog vårt beslut tidig höst 2107."

Det finns dock inga tecken på denna ambivalens hos Hanna. Var hon mer övertygad om att de fattat rätt beslut? Var det därför som hon inte hade några behov av att prata om sina problem? Ungefär som lugnet som uppstår hos personer när de efter mycket grubblerier "äntligen" bestämt sig för att suicidera. Oskar fick aldrig känna det lugnet, för han hade aldrig riktigt bestämt sig...
Citera
2019-04-06, 12:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Det finns dock inga tecken på denna ambivalens hos Hanna. Var hon mer övertygad om att de fattat rätt beslut? Var det därför som hon inte hade några behov av att prata om sina problem? Ungefär som lugnet som uppstår hos personer när de efter mycket grubblerier "äntligen" bestämt sig för att suicidera. Oskar fick aldrig känna det lugnet, för han hade aldrig riktigt bestämt sig...
Det råder tystnad kring Hanna. Man vill inte ens uttala sig om det fanns några tecken, några varningssignaler. Det enda som framkommer är att hon inte pratar öppet med kollegorna om de sjuka barnen såsom Oskar gör.

Hon lär i sig vara mer introvert som person när det kommer till det som berör barnen kopplat till sjukdom och krisreaktioner.
Vad det beror på att sen omgivningen är så tyst vet vi inte. Men tystnad kan vara talande likaväl. Det är rätt märkligt eftersom det går att uttala sig kring henne likaväl som honom.
Att båda mådde dåligt behöver man inte ens fundera över när det kommer till önskan om att dö och avsluta sina barns liv och nånstans på vägen så går dessa två psykiskt icke välmående föräldrar samman och beslutar sig gemensamt att sätta den hemska tanken i bruk.
Senast redigerad av develi 2019-04-06 kl. 12:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in