Citat:
Ursprungligen postat av
Ambrovink
Jag har följt tråden från start och vill tacka för många bra och lärorika kommentarer och ofta då från piloterna som skriver här.
Men det finns en gnagande känsla hos mig gällande en del av piloterna och även några andra, känslan är nästan att de är betalda av Boeing (vilket dom ju inte är).
Det finns några psykologiska fenomen som vi människor inte klarar av att värja oss helt emot, dock kan vi med aktiva tankeprocesser försöka motverka dom.
Jag tänker framförallt på priming och konfirmeringsbias.
Min känsla är att vissa är starkt påverkade av detta och framförallt piloterna som skriver här.
Alla påverkas naturligtvis av både priming och konfirmeringsbias, det kommer man inte ifrån.
Möjligtvis kan i viss mån minska effekten av det genom att medveten om det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ambrovink
Dessa försvarar Boeing och även det som är väldigt besvärande för Boeing avfärdas i en mening och sedan hamnar fokus återigen på piloterna agerande och Ethiopan airlines.
Fast det är ingen som försvarar Boeing.
Däremot är den länken i felkedjan den som både är enklast att identifiera och åtgärda - vilket redan sker.
För mig som yrkesman är det viktigt att försöka förstå vad som skett och utifrån det dra lärdomar.
Piloter är inte bara systemövervakare, utan lägger ett yrkesliv på att försöka vara beredd den där osannolika gången man riktigt hamnar i smeten.
Lite som en brandman som över inför den osannolika branden i en skyskrapa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ambrovink
DI många branscher finns det en känsla av att vissa är bättre och andra sämre. Jag kan tänka mig att den rangordningen återfinns ibland piloter också, flyger man för Norwegian eller Ryanair är man längs ned, flyger man för SAS så är man några pinnhål upp och flyger man för Lufthansa kan man sträcka på sig lite ytterligare. Sedan ser man ner på bolag från T ex Afrika och höjer sin egna bolag till skyarna jämfört med dessa ”obskyra bolag.”
Jag kan alla dagar i veckan hålla med om att säkerhetskulturen ofta är sämre i vissa delar av världen.
Min poäng med detta är dock att jag upplever att vissa piloter här och även vissa andra är så starkt påverkade av konfirmeringsbias att de inte kan se att det finns flera dimensioner i detta.
Eller så är det att vi
vet att förutsättningarna är långt sämre överlag där.
Det har absolut inget att göra med att piloter där skulle vara av ett sämre virke, naturligtvis. Däremot ges de överlag betydligt sämre förutsättningar.
Detta är något vi
vet och som med full tydlighet tyvärr framgår av olycksstatistiken.
Jag har full förståelse för att det för utomstående kan vara svårt att ta till sig vilken stor betydelse sådant som bolagskultur och god CRM har. Det är därför jag försökt förklara det i tråden.
Detta betyder absolut
inte att vi i vår del av världen kan sitta passivt och konstatera att de gjorde bort sig och att detta inte skulle kunna hända här. Tvärtom!
Vi har massor att lära från olyckor som dessa.
Kanske är det så att vi underskattat svårigheten vid runaway trim och behöver träna mer på det?
Vi såg hur de felaktigt gång på gång försökte slå på autopiloten. Men en yngre generation i cockpit kanske vi fått för stor tillit till automatiken?
I så fall måste vi anpassa vår utbildning framöver till detta.
tantigheter var inne på just detta tidigare i tråden.
Men om vi inte analyserar och försöker förstå, kommer vi inte heller kunna lära oss något.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ambrovink
För min del hamnar en väldigt stor skuld hos Boeing även om piloterna inte gjort exakt rätt i en utsatt situation.
Javisst.
Och här har vi kanske en del av förklaringen till skillnaden i inriktning i tråden.
Vi piloter tittar på felkedjor och försöker förstå förloppet för att kunna lära - inte för att leta syndabockar och peka ut skyldiga.
Alltså samma som en oberoende haveriutredning gör.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ambrovink
Två helt nya plan som kraschar för att man implementerat ett nytt system som piloterna inte till fullo förstod, ja då hamnar ansvaret tillbaka i knä på Boeing enligt min mening.
Saknades det utbildning på MAX modellen?
Återigen då är det Boeings ansvar samtidigt vet vi att det var ett säljargumentet de använde, att det inte skulle behövas någon utbildning för att gå från 737 till nya Max modellen.
Jag kan därför inte förstå hur vissa med en dåres envishet kan bortse så starkt från Boeings ansvar och hela tiden vilja skjuta den mot piloterna och Ethiopian Airlines.
Ni som läser på andra forum är det även så att piloterna på dessa forum hela tiden gör ner piloternas agerande?
Återigen, så pratar vi nog om olika saker.
I diskussioner på pilotforum handlar det mestadels inte om vems felet är, utan om länkar i felkedjan.
En önskan försöka förstå förloppet för att kunna lära från det.
Termen "pilotfel" existerar inte, så det handlar inte om att "göra ned". I den mån piloter gör fel och begår misstag, utgår man alltid från att felet ligger på högre nivå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ambrovink
Kan det vara något hos svenska piloter som gör att de tycker att de är så mycket bättre än andra?
Vi är naturligtvis inte bättre, men om vi arbetar i Europa eller USA har vi ofta givits bättre förutsättningar.
Det finns gott om europeiska kollegor som jobbar/jobbat på Ethiopian också och de vittnar om att förutsättningarna är sämre där.
Om du och ger dig ut och cyklar i trafiken i Thailand, har du betydligt sämre odds än om gör motsvarande i Stockholm. Det har inget att göra med att du som svensk skulle vara någon gudabenådad cyklist, utan helt enkelt på att omständigheterna skiljer sig åt.
Citat:
Ursprungligen postat av
tantigheter
Från en läsare till en annan: det är inte helt rättvist att se det som att "göra ner" när trådens piloter nagelfar agerandet i cockpit. Jag vill inte uppfatta det så, men erkänner att jag hajar till ibland. Ibland undrar jag också om inte lite mer ödmjukhet skulle göra "kritiken" lite mer lättsmält.
Där har du säkert en poäng.
Att vi piloter listar sådant som gjorts fel, kan nog missuppfattas som brist på ödmjukhet inför den pressade situation de befann sig i. För vår del är den biten så självklar att vi inte ens nämner den.
Ingen pilot kan förväntas fungera optimalt i en pressad situation och alla gör misstag. Även det så självklart att det inte nämns.
När vi fokuserar mer på de sakliga förhållandena, kanske det uppfattas som känslokallt?