2019-04-05, 10:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Fast det gör man ju. Tydligast om du går nästan 2000 bredvid ekvatorn, vilket blir en relativt liten cirkel runt någon av polerna.

Effekten finns även nära ekvatorn. Startar du 1 m norr om ekvatorn och följer en exakt storcirkel, så borde du ju hamna 1 m söder om ekvatorn efter ett halvt varv.

Hur initialt parallella geodeter (t ex storcirklar) böjer in eller ut från varandra, beskrivs matematiskt av den s k krökningstensorn. Och det funkar t o m för krökta rum i 3 eller fler dimensioner. I vår 4D rumtid är det den som motsvaras av tidvattenkraften.

Jo jag insåg det när jag tänkte på exemplet när någon går runt på Nordpolen.

Resten där passerar tyvärr över mitt huvud.
Citera
2019-04-05, 11:23
Medlem
nerdnerds avatar
Det hela är väldigt ironiskt. Smarta människor har genom historian utvecklat vetenskap och teknik allt mer, ofta i ett internationellt och globalt samarbete. Förr krävde detta samarbete lite mer resurser för att kunna genomföras. Som en frukt av utvecklingen av ffa datorer och mobiler och internet, har det dock blivit lättare för alla att nå ut internationellt och globalt, inkl fiender till vetenskap och utveckling.

Plattjordare själva är förstås för obildade och korkade för att se sammanhangen. Varför skulle man inte kunna ha internet om jorden är platt och gravitation inte finns? Visst, i något hypotetiskt parallellt universum kanske. Men i vårt verkliga universum, började själva den moderna vetenskapen med Galileis noggranna undersökningar av fritt fall, med Keplers lagar för planeternas rörelser, och med Newtons lagar för kraft och rörelse och gravitation. Detta är den faktiska grunden för själva de vetenskapliga metoderna som sedan har gett oss kunskaper om elektromagnetism och radiovågor och el. Och som har gett oss kvantfysik, därifrån transistorer, därifrån den allt mer extrema miniatyriseringen av integrerade kretsar, och därmed ett allt kraftfullare internet.

Och därmed en massa vetenskapsfientligt SKIT som platt jord, galna konspirationsteorier, tRump, ...
Citera
2019-04-05, 11:40
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Jag tror platta jord grejen är till för att understryka hur lättlurade vi människor är.
Det är en alarmklocka för oss alla. Dags att börja tänka över allt. Vad vet jag egentligen om någonting?
Citera
2019-04-05, 11:52
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jag tror platta jord grejen är till för att understryka hur lättlurade vi människor är.
Det är en alarmklocka för oss alla. Dags att börja tänka över allt. Vad vet jag egentligen om någonting?
Du vet att din dator fungerar och att internet fungerar. Hur kommer det sig att det fungerar? En rimlig gissning är att forskarna och ingenjörerna som har åstadkommit detta nog faktiskt har lite koll. Hur fick de det?

SCIENCE

It works, bitches.
Citera
2019-04-05, 11:55
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Du vet att din dator fungerar och att internet fungerar. Hur kommer det sig att det fungerar? En rimlig gissning är att forskarna och ingenjörerna som har åstadkommit detta nog faktiskt har lite koll. Hur fick de det?

SCIENCE

It works, bitches.
Skulle man inte kunna påstå att Jesus måste vara Gud. Rom finns ju och nämns i Bibeln.
Därmed måste Jesus ha gått på vatten och Jona måste ha levt i en stor fisk i 3 dagar.
Citera
2019-04-05, 12:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Skulle man inte kunna påstå att Jesus måste vara Gud. Rom finns ju och nämns i Bibeln.
Därmed måste Jesus ha gått på vatten och Jona måste ha levt i en stor fisk i 3 dagar.
Rom fanns ju långt innan Jesus ens blivit född så Rom skulle ju garanterat ha funnits även utan Jesus.
SatelitTV skulle ju däremot inte kunna existera på en platt jord utan satelliter.
Citera
2019-04-05, 12:22
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Rom fanns ju långt innan Jesus ens blivit född så Rom skulle ju garanterat ha funnits även utan Jesus.
SatelitTV skulle ju däremot inte kunna existera på en platt jord utan satelliter.

Citat:

SCIENCE

It works, bitches.
Tråden handlar väl inte om Jordens form?
Varför finns plattajordenteorin och varför är den så pass omfattande idag?

Jag sa att det tjänar oss alla som en varning.
Människan är en lättledd dåre.

Vad kan vi tänkas ha köpt för andra lögner?

OBS. Notera att jag inte påstår att jorden är platt.
Senast redigerad av Talking-Donkey 2019-04-05 kl. 12:25.
Citera
2019-04-05, 12:23
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
[Argumentation på ämnesanpassad nivå]
Alla vägar bär till Rom heter det ju - men det skulle ju inte funka på en platt jord där du kommer trilla över kanten om du går åt fel håll.
Citera
2019-04-05, 12:28
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
[Argumentation på ämnesanpassad nivå]
Alla vägar bär till Rom heter det ju - men det skulle ju inte funka på en platt jord där du kommer trilla över kanten om du går åt fel håll.
En plattjordare behöver inte nödvändigtvis tro att Jorden är platt.
Han kanske har andra anledningar till att sprida det.
Som att visa världen hur dum den är.
Citera
2019-04-05, 12:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Tråden handlar väl inte om Jordens form?
Varför finns plattajordenteorin och varför är den så pass omfattande idag?

Jag sa att det tjänar oss alla som en varning.
Människan är en lättledd dåre.

Vad kan vi tänkas ha köpt för andra lögner?

OBS. Notera att jag inte påstår att jorden är platt.
Misstänker att det är lite en allmän misstro mot allt officiellt och mot myndigheter. ”Har NASA påstått något så måste det ju vara för att lura oss för dom är ju frimurare/Illuminati osv”.
Är ju liknande vid dom flesta större händelser som terroristattacker t ex. Är det en terroristattack så kan man vara säker på att det dagen efter dyker upp en tråd på det här forumet som hävdar att det är fejk, utfört av amerikanarna osv.
Vad alla dessa trådar brukar ha gemensamt är ju att det brukar vara väldigt mycket spekulationer och noll fakta. Är samma sak med plattjorden. Väldigt mycket spekulationer om perspektiv, densitet som ersätter gravitationen, elektrisk tyngdkraft av ett slag som inga elektriska apparater kan mäta men väldigt få riktiga fakta.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-04-05 kl. 12:35.
Citera
2019-04-05, 12:37
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Misstänker att det är lite en allmän misstro mot allt officiellt och mot myndigheter. ”Har NASA påstått något så måste det ju vara för att lura oss för dom är ju frimurare/Illuminati osv”.
Är ju liknande vid dom flesta större händelser som terroristattacker t ex. Är det en terroristattack så kan man vara säker på att det dagen efter dyker upp en tråd på det här forumet som hävdar att det är fejk, utfört av amerikanarna osv.
Men har folk god anledning att vara misstänksamma mot det officiella?
Med tanke på krig, miljöförstöring, måttlöst slösande, idiotisk underhållning osv osv.?
Vem ska man tro på, när allt är så här?
Som Di Leva sjunger?
Citera
2019-04-05, 12:53
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okenratta
Problemet är att de fejkade månlandningarna.
Hade de inte gjort det så tror jag inte särskilt många hade ansett att jorden är platt.
Nu öppnade fejken upp för detta.

Dagens teknik avslöjar att de fejkade månlandningen. Alltså måste man förstöra alla bevis, dvs ritningar, konstruktioner, negativ, originalfilmer osv.

Citat:
En plattjordare behöver inte nödvändigtvis tro att Jorden är platt.
Han kanske har andra anledningar till att sprida det.
Som att visa världen hur dum den är.

Jag tror snarare att många plattjordare försöker sprida desinformation i syfte att få oss att inte titta på de riktiga dåden tex Fed Reserv, förintelsen, JFK, sionismen osv. Då slänger man in jorden styrs av ödlor och jorden är platt. Du hittar alltid dessa två argument när de andra konspirationerna diskuteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in