Citat:
Ursprungligen postat av
exsist
Underligt att radioserien får berörda att tänka på KM, varför inte tidigare, indicierna var då de samma?
Varför misstänkte inte omgivningen något kring aktuell tid? Har serien fabricerats fram?
Hur tänkte din källa när PR var misstänkt?
Samt vilka tankar fanns kring BW om hans möte med Helena utanför stadt?
Det måste ha funnits flera personer som var ute denna ödesdigra kväll som sett Helena vid olika platser och klockslag. De har troligen inte sett själva brottet, men dagen därpå torde åtminstone ett antal individer fått nys om vad som hänt. Folk i ”rätt ålder” måste ha skvallrat och pratat om rykten och vad som kan ha hänt, eller hört olika rykten. Visst, några av dessa har säkert skrivit i tråden.
År 1989 var jag och en kompis i Magaluf i Spanien. Vi träffade minst fem olika personer från vår hemstad Borås som vi kände till, till utseende, men som vi egentligen inte kände, och vi träffade säkert tio personer som vi var lite bekanta med. Och då tycker jag att det borde ha varit flera som sett Helena denna kväll, särskilt särskilt när de befinner sig i sin hemstad. Visst, polisen har väl pratat med mängder av ungdomarna som var ute denna kväll, ändå tycker jag att det är märkligt att inte fler personer sett eller hört rykten.
I en mindre stad som Mariestad där nästan alla känner alla så borde det finnas fler iakttagelser. Rykten och sanningar sprids snabbt i en mindre stad som Mariestad.
Jag antar att detta trauma än idag är något som folk pratar om i Mariestad med omnejd. Det brutala knivmordet på Reijo Daag i min hemstad 1976, där en 16-årig pojke knivmördade sin bästa vän som bara var 14 år med över hundra knivhugg kommer då och då på tals än idag. Det fallet är dock polisiärt uppklarat.