2019-04-03, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Underligt att radioserien får berörda att tänka på KM, varför inte tidigare, indicierna var då de samma?
Varför misstänkte inte omgivningen något kring aktuell tid? Har serien fabricerats fram?
Hur tänkte din källa när PR var misstänkt?
Samt vilka tankar fanns kring BW om hans möte med Helena utanför stadt?
Kände inte PR. Dock trodde denna vad som skrevs i tidningar. Ingenting om BW. När Helena försvann trodde källan att hon åkt iväg med nån och skulle komma tillbaka igen efter ett tag. Många många rykten uppstod. Att motivet var att Helena var med barn har följt med under åren. Oavsett vem som var utpekad. Fast nu är det KM som gäller och motivet ett annat. Precis som det skrivits i tråden förhördes en hel del bilförare som var ute aktuell natt. Bilen på sjukhus parkeringen kom också upp. Fast vems eller märke är konstigt nog okänd. Kanske polisen har en aning nu. Nu tror jag att KM är pilot men tvekar ändå. Även om han är pilot så är det som ni skriver här. Konstigt det kommer tillrättalagt först nu. Har försökt få in källan i tråden. Men icke.
Citera
2019-04-03, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobsson
Kände inte PR. Dock trodde denna vad som skrevs i tidningar. Ingenting om BW. När Helena försvann trodde källan att hon åkt iväg med nån och skulle komma tillbaka igen efter ett tag. Många många rykten uppstod. Att motivet var att Helena var med barn har följt med under åren. Oavsett vem som var utpekad. Fast nu är det KM som gäller och motivet ett annat. Precis som det skrivits i tråden förhördes en hel del bilförare som var ute aktuell natt. Bilen på sjukhus parkeringen kom också upp. Fast vems eller märke är konstigt nog okänd. Kanske polisen har en aning nu. Nu tror jag att KM är pilot men tvekar ändå. Även om han är pilot så är det som ni skriver här. Konstigt det kommer tillrättalagt först nu. Har försökt få in källan i tråden. Men icke.

Varför en vit Opel kadett var intressant från dag ett vet jag inte. Antingen sjukhusparkeringen, eller killarna i bilen som vittnat eller något helt annat. Men det är jag iaf övertygad om. Snat eller ej? Flera som sagt det och det är inte här i tråden.
Citera
2019-04-04, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Varför en vit Opel kadett var intressant från dag ett vet jag inte. Antingen sjukhusparkeringen, eller killarna i bilen som vittnat eller något helt annat. Men det är jag iaf övertygad om. Snat eller ej? Flera som sagt det och det är inte här i tråden.

Stämmer, polis var intresserad av den vita bilen i samband med killen som parkerade den på sjukhusparkeringen tidig sön morgon...
Koppling till sjukhuset var tidigt av intresse.
Förstår att ryktesspridningen var stor i början.

Det som är av intresse blir vad som sades från vänner när PR var huvudmisstänkt. Eftersom UA och Helena övernattade hos honom i Götet innan den sista utlandsresan samma år, vilket betyder att det fanns något av en kontakt dem emellan.

Finns länk i tråden på artikel från tidning där BW berättar om mötet med Helena utanför stadt.

Kopplingar till sjukhuset vid tiden är av intresse.

Är underligt att det finns någon som påstår sej veta vad som hänt och samtidigt var bekant med UA.
Det är viktigt hur snacket gick i kretsen och bland vänner i tidig början...Om din källa vet något om detta?
Citera
2019-04-04, 23:41
Medlem
Citat:
Stämmer, polis var intresserad av den vita bilen i samband med killen som parkerade den på sjukhusparkeringen tidig sön morgon...
Koppling till sjukhuset var tidigt av intresse.
Förstår att ryktesspridningen var stor i början.

Det som är av intresse blir vad som sades från vänner när PR var huvudmisstänkt. Eftersom UA och Helena övernattade hos honom i Götet innan den sista utlandsresan samma år, vilket betyder att det fanns något av en kontakt dem emellan.

Finns länk i tråden på artikel från tidning där BW berättar om mötet med Helena utanför stadt.

Kopplingar till sjukhuset vid tiden är av intresse.

Är underligt att det finns någon som påstår sej veta vad som hänt och samtidigt var bekant med UA.
Det är viktigt hur snacket gick i kretsen och bland vänner i tidig början...Om din källa vet något om detta?

Det enda jag vet är att min jobbarkompis på den tiden och en vän till honom blev kontaktade av polisen eftersom båda ägde var sin vit Opel kadett då....trots att de bodde ca 5 mil därifrån.
Citera
2019-04-05, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Du förstod nog inte, även om jag var mycket tydlig. Om den utpekade Kl*s Malmgr*n ( han har ju pekats ut i tråden som "mannen med pilotglasögon") är verkligen oskyldig (inte inblandad, ingenting), vore det bästa som han kan göra för att upprätta sin heder att offentligt gå ut och förklara detta. Om han verkligen är oskyldig kan han ju inte gärna "göra det än mer misstänkt" eller "babbla och snärja in sig i konstiga resonemang". Det är som talesättet säger: Den som talar sanning, behöver aldrig tänka på vad han tidigare har sagt. Den som däremot ljuger, måste hela tiden tänka på vad han har sagt.

Om Kl*s helt oförskyllt har "planterats" i tråden - att han är helt oskyldig för det som tråden lastar honom för OCH att han kanske till och med kan bevisa det - är det enda rätta och gå ut och förklara det. Men, om han däremot är insyltad, kommer saken i ett annat läge: Då kan han inte gärna gå ut och börja dementera och försöka förklara - för DÅ blir det trassligt gentemot polisen, anhöriga och offentligheten.

Flashback är knappast ett ställe att bikta sig på , här sitter amatör kriminologer och de som är skyldiga och lägger upp sin historia om vad som helst . Kolla på marina i spekeröd och Madeleine Ekfalk trådarna .... båda GM skrev flitigt i tråden om att de minsan var oskyldiga . Han kanske inte är intressant för polisen längre och få låter han det vara så 🤔 jag hade gjort så .. inte satt eld på rykten och ev skitsnack .... men där tänker vi och handlar säkert olika som i allt annat .
Citera
2019-04-05, 20:51
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Flashback är knappast ett ställe att bikta sig på , här sitter amatör kriminologer och de som är skyldiga och lägger upp sin historia om vad som helst . Kolla på marina i spekeröd och Madeleine Ekfalk trådarna .... båda GM skrev flitigt i tråden om att de minsan var oskyldiga . Han kanske inte är intressant för polisen längre och få låter han det vara så 🤔 jag hade gjort så .. inte satt eld på rykten och ev skitsnack .... men där tänker vi och handlar säkert olika som i allt annat .

Inte heller du verkar förstå. Om Kl*s M*almgren - här i tråden utpekad som "mannen med pilotglasögon" - kan bevisa sin oskuld, torde Flashback-tråden om Helena vara det bästa stället att bevisa det på. Om jag vore Kl*s - och oskyldigt utpekad - hade jag tagit hjälp av ett juridiskt ombud och via den vägen begärt från Skövde-polisen att de lämnar ett pressmeddelande som säger just detta. Till exempel. Det finns andra varianter.

Lite märkligt att några som har varit aktiva stup i kvarten i den här tråden helt plötsligt håller sig undan några dagar, för att sedan dyka upp igen och - givetvis - attackera just mig. intressant! Varför måste ett sådant här förslag från mig överhuvudtaget ifrågasättas? Varför inte bara låta det passera okommenterat? Alla vill väl att vi får så mycket som möjligt klarlagt? Eller? Alla försök i denna riktning borde tas emot med öppna armar. Men icke!
Citera
2019-04-05, 21:40
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Det enda jag vet är att min jobbarkompis på den tiden och en vän till honom blev kontaktade av polisen eftersom båda ägde var sin vit Opel kadett då....trots att de bodde ca 5 mil därifrån.

Ja, det tyder ju på att polisen iaf ansträngt sig en anings i bilfrågan och det är väl det minsta man kan begära med tanke på hur betydelsefullt det är/var att försöka identifiera den bil som grabbarna på Hällristningsvägen såg. Om det nu var en lokal bil så kan man tycka att det inte borde vara omöjligt att åtminstone reducera antalet misstänkta fordon till kanske ett 10-tal bara baserat på utseende o färg. Ska inte börja rabbla statistik igen men som sagt Mariestad är/var inte så stort.

Det är nog inte helt säkert att polisen anser att det var just en Opel kadett, däremot att det var en av de modeller som kan vara intressant. Hade det de facto varit en Kadett och polisen inriktat sig bara på Kadetter undrar jag om inte de skulle lyckats hitta aktuell bil o förare, men vem vet, King o Klang osv.

Som sagts förr så borde man iaf misstänka att bilen som Carina med sällskap såg nån timme senare inte var samma som som den grabbarna såg.
Citera
2019-04-05, 21:49
Medlem
Citat:
Inte heller du verkar förstå. Om Kl*s M*almgren - här i tråden utpekad som "mannen med pilotglasögon" - kan bevisa sin oskuld, torde Flashback-tråden om Helena vara det bästa stället att bevisa det på. Om jag vore Kl*s - och oskyldigt utpekad - hade jag tagit hjälp av ett juridiskt ombud och via den vägen begärt från Skövde-polisen att de lämnar ett pressmeddelande som säger just detta.

Eller varför inte berätta vad han sa till polisen en dag i maj 2017?
Hur man löser ett korsord? Knappast! Vad som är + och - ?

Slutsats: ...Äh, ni förstår själva..! En helt oskyldig person gör allt för att bedyra sin oskuld.
(Han vill inte visa sig på stan längre, så det blir svårt att fråga honom)
Citera
2019-04-05, 21:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Eller varför inte berätta vad han sa till polisen en dag i maj 2017?
Hur man löser ett korsord? Knappast! Vad som är + och - ?

Slutsats: ...Äh, ni förstår själva..! En helt oskyldig person gör allt för att bedyra sin oskuld.
(Han vill inte visa sig på stan längre, så det blir svårt att fråga honom)

Du har givetvis en poäng och jag har nuddat vid den tidigare. Om Kl*s kan bevisa att han inte är "mannen med pilotglasögon", är han i största behov av bevisa det - och han har möjligheter att göra det. Om han ÄR "mannen med pilotglasögon", tja - då blir det knepigare! Och eftersom ingenting händer ...
Citera
2019-04-05, 22:37
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Underligt att radioserien får berörda att tänka på KM, varför inte tidigare, indicierna var då de samma?
Varför misstänkte inte omgivningen något kring aktuell tid? Har serien fabricerats fram?
Hur tänkte din källa när PR var misstänkt?
Samt vilka tankar fanns kring BW om hans möte med Helena utanför stadt?

Det måste ha funnits flera personer som var ute denna ödesdigra kväll som sett Helena vid olika platser och klockslag. De har troligen inte sett själva brottet, men dagen därpå torde åtminstone ett antal individer fått nys om vad som hänt. Folk i ”rätt ålder” måste ha skvallrat och pratat om rykten och vad som kan ha hänt, eller hört olika rykten. Visst, några av dessa har säkert skrivit i tråden.

År 1989 var jag och en kompis i Magaluf i Spanien. Vi träffade minst fem olika personer från vår hemstad Borås som vi kände till, till utseende, men som vi egentligen inte kände, och vi träffade säkert tio personer som vi var lite bekanta med. Och då tycker jag att det borde ha varit flera som sett Helena denna kväll, särskilt särskilt när de befinner sig i sin hemstad. Visst, polisen har väl pratat med mängder av ungdomarna som var ute denna kväll, ändå tycker jag att det är märkligt att inte fler personer sett eller hört rykten.

I en mindre stad som Mariestad där nästan alla känner alla så borde det finnas fler iakttagelser. Rykten och sanningar sprids snabbt i en mindre stad som Mariestad.

Jag antar att detta trauma än idag är något som folk pratar om i Mariestad med omnejd. Det brutala knivmordet på Reijo Daag i min hemstad 1976, där en 16-årig pojke knivmördade sin bästa vän som bara var 14 år med över hundra knivhugg kommer då och då på tals än idag. Det fallet är dock polisiärt uppklarat.
Senast redigerad av Pajosv 2019-04-05 kl. 23:00.
Citera
2019-04-05, 23:44
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Inte heller du verkar förstå. Om Kl*s M*almgren - här i tråden utpekad som "mannen med pilotglasögon" - kan bevisa sin oskuld, torde Flashback-tråden om Helena vara det bästa stället att bevisa det på. Om jag vore Kl*s - och oskyldigt utpekad - hade jag tagit hjälp av ett juridiskt ombud och via den vägen begärt från Skövde-polisen att de lämnar ett pressmeddelande som säger just detta. Till exempel. Det finns andra varianter.

Lite märkligt att några som har varit aktiva stup i kvarten i den här tråden helt plötsligt håller sig undan några dagar, för att sedan dyka upp igen och - givetvis - attackera just mig. intressant! Varför måste ett sådant här förslag från mig överhuvudtaget ifrågasättas? Varför inte bara låta det passera okommenterat? Alla vill väl att vi får så mycket som möjligt klarlagt? Eller? Alla försök i denna riktning borde tas emot med öppna armar. Men icke!

Ja, varför ifrågasätta. Alla intiativ för att bringa ljus åt det här tragiska försvinnandet är väl mödan värt. Efter att ha följt tråden av och till under ett par år är min känsla att flera som skriver här vet mycket mer än vad som skrivs i klartext. Detta hymlande känns minst sagt väldigt onödigt med tanke på att något brott ändå aldrig kommer att gå att styrka.. om det ens är mord... så låt den här tråden bli en aning mer klar. Det är alldeles för mycket smygande från er som vet mer.
Senast redigerad av Ejsidisi 2019-04-05 kl. 23:48.
Citera
2019-04-06, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag antar att detta trauma än idag är något som folk pratar om i Mariestad med omnejd. Det brutala knivmordet på Reijo Daag i min hemstad 1976, där en 16-årig pojke knivmördade sin bästa vän som bara var 14 år med över hundra knivhugg kommer då och då på tals än idag. Det fallet är dock polisiärt uppklarat.
ALLA över 40 minns ju det här, och det finns ungefär lika många teorier. Märkligt är dock motståndet att prata om det, något både jag och andra stött på. "Det där ska man inte rota i"-mentalitet råder ofta. Vad är folk rädda för? Är oron att förövaren står för få led bort från en själv jobbig? Jag tror, i en vidare synvinkel, att också hela Mariestad skulle må bra av att få ett avslut på det här då det fortfarande ligger lite som en blöt filt, om än längre och längre bak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in