Citat:
Ursprungligen postat av
hasenfrasen
6dB är 6dB än hur man mäter - vilka parametrar högtalaren än har.
Du kan ändå få en större bas att ge högre ljudtryck, och känna den där baskaggen nästan fysiskt. Det kan du glömma med en mindre bas som spelar i samma frekvensområde. Baskaggen hörs, men det låter mer som ett pop än en riktig baskagge.
Jag körde nu i veckan en dragbil mellan Norge och Sverige, så jag hade några dagar på mig för att justera ljudet. I den sitter en 8" JL audio bas, men det lät förfärligt, tills jag ändrade alla inställningar, och nu funkar den som en djupbas ska, dvs den ger mer oomph till Volvons originalhögtalare, och det åstadkom jag genom att sänka lpf på slutsteget, så subben tar över där originalhögtalare har sin nedre gräns (frekvens), och boosta nivån på basen i det lägsta frekvensområdet. En riktig bas klarar en sån boost, en midbas gör inte det, även om original är 6,5" och basen bara en 8", så det är inte så stor skillnad på lägsta frekvens de emellan. 6,5" ska dessutom klara av att spela långt upp i mellanregistret, vilket 8" inte behöver göra.
Dindoo Nuffin, som flyttar luft åt folket! Jag tror jag är redo för en gasbil nu.