2019-04-04, 12:02
Medlem
Gällande fordran så försvinner den antagligen inte. Men i nuläget saknar dom exekutionstitel mot dig så visst, du kan dra en chansning och ignorera den om du så vill. Risken är dock att inkassobolaget vänder sig till svenska KFM (med ytterligare salt på beloppet). Då blir du delgiven betalningsföreläggandet och du får ett nytt val: Betala eller Bestrid. Om du väljer det sistnämnda så blir det domstol, så du får överväga dina chanser att nå framgång där. Om det är värt den långa vägen? Det är upp till dig. Om du vet med dig att du är skyldig, vilket verkar vara fallet, så hade jag betalat om jag var du.
Citera
2019-04-04, 12:53
Bannlyst
Att ta en parkeringsbot till domstol gör inga inkassoföretag. Beloppen är så små att det inte lönar sig.
Citera
2019-04-04, 13:17
Medlem
miikoss avatar
Är det böter ifrån myndighet i Danmark?

Eller kontrollavgift ifrån en privat markägare?

Om det är böter så kan dessa drivas in i Sverige, då felparkering är ett riktigt brott i Danmark. Alla brott i EU-länder kan drivas in i andra EU-länder.

Om det istället är en kontrollavgift (låter som mest troligt här), så räknas det som en vanlig faktura. Danmark, har vad jag förstår inte sammarbete med andra EU-länder om betalningsförlägganden, så som jag förstår det så måste de vända sig till domstol i Sverige eller ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden i Sverige. Bestrider du ev. betalningsföreäggande, så måste de stämma i domstol för att kunna kräva betalt.

Oklart om vilka belopp de kan kräva dock, men hamnar det vid domstol i Sverige, så tillkommer nog minst 900 kr, vet inte om det räknas ihop med danska inkassolagets kostnader eller ej.
Citera
2019-04-04, 13:42
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2019-04-04, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsdonator
Att ta en parkeringsbot till domstol gör inga inkassoföretag. Beloppen är så små att det inte lönar sig.
Menar du i något visst land eller generellt? I Sverige sker det då dagligen.
Citera
2019-04-04, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Menar du i något visst land eller generellt? I Sverige sker det då dagligen.

Och så många svenska bilar som kör runt och parkerar i Köpenhamn lär de danska parkeringsbolagen vara vana att hantera svenska fall.
Citera
2019-07-11, 13:17
Medlem
TetraQuarks avatar
Kanske har frågats tidigare men har någon erfarenhet av att fortkörningsböter från Italien verkligen lett till ett svenskt inkassokrav? Jag har googlat och läst flashback men hittar inget om att ngn verkligen fått inkasso.
Citera
2019-07-14, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TetraQuark
Kanske har frågats tidigare men har någon erfarenhet av att fortkörningsböter från Italien verkligen lett till ett svenskt inkassokrav? Jag har googlat och läst flashback men hittar inget om att ngn verkligen fått inkasso.

Jag fick överraskande en fortkörningsbot från italien. Kom i rekommenderat brev som jag hämtade ut. Kravet var på 800sek med hot om 2000 om jag inte betalade snarast. Bifogat fanns en bild på min bil och mig. Jag kunde inte konstatera om det var en äkta bot eller bara någon som fotat bilen. Jag bestämde mig för att betala. Troligtvis körde jag fortare än 50 där.
Två år senare fick jag ett nytt rekommenderat brev (är i italien varje sommar) men har struntat i att hämta ut det. Har inte hört nått sen dess.
Citera
2019-07-15, 11:41
Medlem
TetraQuarks avatar
Tack för svaret, problemet är att nu är det en advokatfirma i Italien som skickat krav till mig och dom hotar med inkasso och extra avgifter. Finns det ngn som fått inkassokrav från en svenskt inkassoföretag baserat på att man ej betalat? Om jag ändå kommer få betala detta i slutändan så kan jag lika bra göra det nu annars om det finns hopp om att slippa så fortsätter jag att låtsas som ingenting Notera att min förseelse är från sommaren 2016.
Senast redigerad av TetraQuark 2019-07-15 kl. 11:43. Anledning: Mer info
Citera
2019-07-22, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TetraQuark
Tack för svaret, problemet är att nu är det en advokatfirma i Italien som skickat krav till mig och dom hotar med inkasso och extra avgifter. Finns det ngn som fått inkassokrav från en svenskt inkassoföretag baserat på att man ej betalat? Om jag ändå kommer få betala detta i slutändan så kan jag lika bra göra det nu annars om det finns hopp om att slippa så fortsätter jag att låtsas som ingenting Notera att min förseelse är från sommaren 2016.

Jag har fått liknande brev, från någon advokatfirma i Florens. Påstår att jag fastnat i en fartkamera, och bilder finns på polisens hemsida. Jag kan dockningen då ut några bilder, ingen av de olika tjänsterna för att ta ut bilder ger någon träff med de koder jag fått i brevet. Detta ska ha inträffat 2016, visst var jag där då, men det känns oseriöst. Har någon kommit vidare i detta? Min bit har växt från 200 euro till nu över 500 euro. Detta är dock första gången jag blir meddelad om det påstådda brottet.
Citera
2019-11-14, 14:25
Medlem
HybridOlofs avatar
Felaktig böter från Italien

Var på semester i Italien i somras och fick nu brev om att vi körde in i en ZTL zon strax norr om Gardasjön den 20/6. Bortsett från att vi är övertygade om att vi aldrig körde in i någon ZTL zon så åkte vi aldrig så långt upp i landet med våran hyrbil, plus att vi den 20 juni befann oss strax över Pisa och kom inte i närheten av Gardasjön förrän 4 dagar senare. Onekligen en felaktig bot så hur går man tillväga för att inte betala denna skiten? Insåg försent att försändelsen var från Italien, om jag hade vetat hade jag aldrig hämtat ut brevet.
Citera
2019-11-14, 14:27
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HybridOlof
Var på semester i Italien i somras och fick nu brev om att vi körde in i en ZTL zon strax norr om Gardasjön den 20/6. Bortsett från att vi är övertygade om att vi aldrig körde in i någon ZTL zon så åkte vi aldrig så långt upp i landet med våran hyrbil, plus att vi den 20 juni befann oss strax över Pisa och kom inte i närheten av Gardasjön förrän 4 dagar senare. Onekligen en felaktig bot så hur går man tillväga för att inte betala denna skiten? Insåg försent att försändelsen var från Italien, om jag hade vetat hade jag aldrig hämtat ut brevet.

Är väl bara att skita i att betala då? Tror inte Italien kommer att skicka någon efter dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in