2019-04-04, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
När man går igenom de 13 felaktiga morddomar eller mördarutpekanden som rivits upp under perioden 2013-2018 i Sverige, är den gemensamma nämnaren att utredarna låst fast sig från början.
Utredarna har varit så övertygade om sin tes hur det hela har gått till, att man i flertal fall inte ens följt upp andra mycket starka spår. Ofta har man inte ens förhört någon som helt uppenbart kunde vara den skyldige. Det är mycket tydligt i Kevinfallet där polisutredarna inte ens följde upp tips om annan gärningsman och inte ens lyssnade på att bröderna faktiskt hade alibi. Detsamma i saxmordsfallet där en grupp andra troligen berusade äldre ungdomar varit mycket nära och kanske i dispyt med offret, men aldrig förhördes.

Av någon orsak har utredarna i de här fallen där man hamnat helt fel, mycket snabbt bestämt sig och sedan mest letat och fiskat enbart efter det som stödjer tesen. Annat har man struntat i att utreda och hoppat över.

Precis som du skriver: i Bjärred var polisen väldigt tidigt ute med sin tes om gemensamt ansvar baserat på ett avskedsbrev som de då överhuvudtaget inte ens visste om det var äkta.
I villan fanns tre mordoffer och en suiciderad person - men ändå uttalar man sig med ledning av ett framlagt väldigt osäkert och helt overifierat dokument som man då inte ens hade analyserat.

Hur stort intresse fanns det egentligen hos utredarna att gräva djupare när den färdiga uppdukade lösningar av fallet stod serverad på köksbordet i villan?

13 andra mordutredningas utredare hade inte detta intresse - och då hade ändå dessa utredare levande gärningsmän att konfrontera som i varierande grad kunde försvara sig mot polisens avkunnade slutsats.
Utan någon som kämpar emot är det kanske väldigt lätt för hårt belastade utredare att svälja allt när man kommer till ett dukat bord? Och framförallt ändra inriktning när man redan tagit till sig det som serverats.

Jovisst, det begås allvarliga fel i Sverige också även om vi har ett av världens (?) säkraste rättssystem.

Just i bjärredfallet är det viktigt att ta upp fallet igen eftersom det finns såpass många frågetecken, inte bara här på fb skulle jag tro. Polisen har själva berättat (E-G W) att de hade väldigt mycket att göra vid den tidsperioden morden begicks (pga skjutningarna i Malmö inte minst). Det har jag full förståelse för att de ansåg att 4 döda personer utan yttre gärningsman kunde vänta lite med att utredas vidare. Även om det var kymigt för dem att behöva göra det.

Polisen kan ju naturligtvis ha missat något väsentligt. Och för att inte döma en kanske oskyldig mördad kvinna som sina egna barns mördare så borde det utredas igen.
Citera
2019-04-04, 00:49
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om inte jag kom till jobbet eller svarade i telefon så skulle inte mina kollegor nöja sig förrän dom visste hur läget var om det så innebar att kontakta polisen. Det handlar om förtroende och respekt. Mina kollegor vet att jag sköter mitt jobb och att om jag inte hör av mig så är något väldigt fel. Dom har helt rätt.

En fin tanke A. Sånt är irl dessvärre försvunnet, sen minst tjugo år tillbaka. Du är dåligt uppdaterad.
Fina ömmande tankar kring barn, deras eventuella svårigheter i skolan, i hemmet är också dåligt bemötta. Anonymiserade.
I Bjärred / Lomma kommun säger man sig ha skärpt sig.
Det vete fan....
Citera
2019-04-04, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Att skicka hem polisen gör man inte i första hand. Trots konferensen. Aldrig hört att chefer ringer till polisen. Man improviserar. Dom här kollegorna var dugliga människor. Men igen; du krigar. Du vill förvränga av nån anledning. Nyfiken på varför? Du vet själv att det jag såg och vad kollegorna såg var samma sak. En djupt deppig man.

Han hade troligen missat det allra viktigaste : Själva Livet och hur han skulle klara av att förhålla sig till det. Kunde inte han, så skulle heller inte familjen få glädje av att få känna det.

Undrar så mycket över vad som hände innan familjen flyttade till Bjärred. Hur var det då? Och varför flyttade de så ofta hit och dit? Det ger mig vissa funderingar jag ska fundera ett tag till på.
Citera
2019-04-04, 00:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jovisst, det begås allvarliga fel i Sverige också även om vi har ett av världens (?) säkraste rättssystem.

Just i bjärredfallet är det viktigt att ta upp fallet igen eftersom det finns såpass många frågetecken, inte bara här på fb skulle jag tro. Polisen har själva berättat (E-G W) att de hade väldigt mycket att göra vid den tidsperioden morden begicks (pga skjutningarna i Malmö inte minst). Det har jag full förståelse för att de ansåg att 4 döda personer utan yttre gärningsman kunde vänta lite med att utredas vidare. Även om det var kymigt för dem att behöva göra det.
Det är mer information givet än sedvanligt och det här pinsamt löjligt:
Citat:
Polisen kan ju naturligtvis ha missat något väsentligt. Och för att inte döma en kanske oskyldig mördad kvinna som sina egna barns mördare så borde det utredas igen.
Skaffa dig perspektiv. Ni är knappt en handfull personer. En klassisk flock på fb.
Det finns ingenting för övrigt förutom en blogg som är allt annat än bra journalistik. Nada.

Protesterade anhöriga vore det fullt begripligt.
Du gör inget hedersamt.
Du upprättar ingenting för barnen.
Du ältar.

Det är en nedlagd Fu. Du kommer ALDRIG få några självskapade frågetecken uträtade på bas av skeva motiv (rädda Hannas heder).
Så här ser det ut, protestera går fint med det blir nog ett evigt (zilver) eko.
Det kommer aldrig utredas ett dugg för att du är nojjig och vill läsa Fup och svepts med i konspirationerna...
Senast redigerad av develi 2019-04-04 kl. 01:06.
Citera
2019-04-04, 02:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
När du skrev att du skulle låta tråden tystna då kände jag en sorts mentaliserad glädje. Kortvarig tydligen. För en stund trodde jag att DU skulle tystna. Men du kan inte låta varken Missan eller Solglitret uttala sig förens du hugger.
Missan har träffat Oscar, Hanna och flickorna. Att det är 6 månader innan händelsen spelar mindre roll. Det är inte 10 år sedan. 6 månader innan händelsen och ca endast 3 månader innan ”de” (läs O) började planera morden
Flera vittnar om samma sak ang. Os psykiska mående precis det Missan iakttagit. Vad är ditt problem? Mentaliserar du dina känslor gentemot Missan för at??...

Föräldrarna träffade säkert många foliehattar året innan de dog. Det är dock bara en av dem som påstår sig ha klärvoajanta egenskaper. Det gör inte denna mer trovördig utan mindre och det gäller även fåntrattarna som köper dumheterna denna sprider.
Citera
2019-04-04, 03:08
Bannlyst
Citat:
Detta var till nån annan. Men allvarligt talat det är ju ingen annan än er ” armé” som pratar om fantasier Armstark. Har ni fortfarande inte läst obduktionsrapporten ?
På din fråga ” vilka fler vittnar om samma iakttagelser som Missan?
Svaret : Oskars kollegor.
Räckte det?

Har du läst vad polisen kom fram till för resultat efter att ha läst obduktionsrapporten?
Citera
2019-04-04, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Fullt medveten om det - men tråden handlar inte heller om ditt helt irrelevanta hat mot en grupp sjuka människor och deras anhöriga. Kanske du som behöver en egen tråd?

Varför hävdar du att jag hatar sjuka? Vad är det som ger dig rätt att hävda det? Jag anser att pulsklocka i duschen är galenskap ja, men det är inte samma sak som att "hata" (ditt starka ordval) sjuka. Att använda hjälpmedel som motverkar ett normalt liv är verkligen dåligt. Är man rädd för att duscha, så har man faktiskt problem. ME är inte dödligt, men föreställningarna om diagnosen är det. Det har du mycket bevis för nu. Pulsklockan utvecklades för att träna, man avsåg inte att använda klockan som ett hjälpmedel för att avsluta en dusch.

Rädsla är tröttande. Oro tröttar. Ovisshet tröttar. Relationer kan trötta. Motstånd tröttar. För mycket vila tröttar. För lite mat tröttar. Resor kan trötta. Inaktivitet tröttar. För mycket aktivitet tröttar. ME-sjuka har i allmänhet aktiverat sig för mycket, sedan inträder en fas där de gör det motsatta. De verkar ha svårt att agera "lagom". Ofta kommer historier om hur effektiva de var, för att sedan gå in i väggen och få diagnosen ME.

Barn är inte färdigutvecklade som personer. Det är helt fantastiskt fel att sätta diagnosen ME på dem, en kronisk diagnos. Det är så befängt att jag undrar vem som kom med idén ens. Det innebär inte heller att jag hatar sjuka.

Vi ser vad som hände med barnen som fick diagnoserna. Gynnade det dem att få diagnosen ME? Gynnade det föräldrarna, förutom när det kommer till en anledning att mörda barnen?

Jag hoppades att polisen skulle lätta på svärtan så att debatten om ME för barn kunde öppna upp. Det är inte ok att barn utpekas som kroniskt trötta för resten av livet, då de är beroende av sina föräldrar och deras livsmiljö. Väl medveten om att du sagt att du är förälder, men det betyder inte att jag skulle "hata" (ditt starka ordval!) just dig.
Det är ett barnsligt sätt att tala på, svartvitt tänkande. Tyvärr är det något en del självömkande narcissister gärna använder. Det behöver du inte vara. Tycker att du haft en hyfsad ton i debatten, men så kommer de där angreppen på andra...

Barnen i Bjärred dog på grund av ME, inte sjukdomen i sig, utan diagnosen... det blev en förevändning för att ha ihjäl dem! När ska detta debatteras på riktigt?

Jag tror att föräldrarna kan ha argumenterat för hur dåligt allt var i sjukvården... och att polisen inte vill sprida det... i så fall tycker jag att polisen tar på sig en för stor överrock. Det är dags nu att vi får veta vilka deras hypoteser är. Så sjukt att dölja det, lika sjukt som morden skulle jag säga. Det är smusslandet och döljandet som är sjukt. Vi lever i en demokrati. Öppna upp för tusan! Morden är så tätt sammankopplade med "ME" att det inte är någon privatsak.

En sak genomsyrar tråden: Det är paranoida föreställningar om att skeptiska skulle hata sjuka. Varför är det så?
Senast redigerad av rappytt 2019-04-04 kl. 03:24.
Citera
2019-04-04, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Oskar 45 år jämförs med skolungdomar. Tack jag har dock redan fått detta supertips från reviews. Lägger in dig i vårkollektionen för mössor.

Att en förälder avslutar pianospel bryskt och verkar tokig kan förstås vara svårt att agera på, men en signal till modern till barnen hade inte skadat. Kan tänka mig att skuldkänslor florerar och det är inget att var avundsjuk på.
Senast redigerad av rappytt 2019-04-04 kl. 04:33.
Citera
2019-04-04, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag försökte luska lite bland mina vänner på LU förra våren och det jag hörde var att det funnits en oro för Oskar. Dock från "väns vän" snarare än direkt från någon som kände/arbetade med honom.

Vad jag fick höra från flera var att det hade funnits oro och från en person mer detaljerat att det hade funnits vad hen kallade "märkligt beteende". Jag ställde inte frågan rakt ut utan sade mer "och tydligen har ingen sett några varningssignaler" och då liksom knorrade min vän och sade något i stil med "mmm jo det fanns det nog" och så det där med "märkligt" eller "annorlunda" beteende.

Hen påstod att det kom från en kollegas partner som tydligen arbetade med Oskar.

Mitt intryck var att ingen någonsin kunnat tro att något sådant här skulle hända men att det fanns en viss oro för Oskars egen mentala hälsa (jag antar att man var oroliga för en utbrändhet eller en depression, även om det på min vän lät snarare som om man var oroliga för ett psykosgenombrott men jag tar det senare med en nypa salt, skvaller är ju skvaller).

Att föräldrarna inte mådde riktigt bra tror jag att omgivningen hade märkt av, bara inte omfattningen av det.

Det är fantastiskt hur detta inlägg har förvanskats till ett bevis för att Oskars kollegor har tyckt att man agerat märkligt. Flera har uttryckt oro - det är förmodligen sant. Därav reaktionen att det som inte fick hända hände.

En partner till en kollega har sedan berättat något som partnern sedan har berättat till en tredje person som sedan återberättar detta till Harperlees informatör. Det är såna vittnesmål som Hannakramarna i tråden sedan broderar ut och gödslar så de växer till trådsanningar som i full blom blir att ”Oskars kollegor har reagerar på hans märkliga beteende”.

I genusbiasens namn, om man känner att mammor inte kan mörda sina barn, så griper man efter varje litet halmstrå och spinner en hel berättelse runt detta. När man sedan avslöjas så ropar man som forna tiders gråterskor om hur mobbade och ifrågasatta man blir av en ”maffia” som kramar mördare och vill tjäna pengar på ME.

Hela Hannakramarsysterskapets beteende är mycket märkligt och fångar upp varje liten skärva av skvaller för sin matriarkala kamp mot anklagelsen på en medsyster. För en mamma kan ju inte döda sina barn....i alla fall inte genom strypning.....i alla fall inte tonårsbarn....bara en och annan bebis.....men det är ju en helt annan sak. Lite amningspsykos har väl alla....
Citera
2019-04-04, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Har du läst vad polisen kom fram till för resultat efter att ha läst obduktionsrapporten?
Ja det gjorde jag. Jag kom fram till att polisen inte kunde läsa och saknade förmågan att fatta. Behövs mer läsförståelse på skolorna tydligen.
Hanna har blivit bragd om livet. Så enkelt att förstå. Men tydligen inte
Citera
2019-04-04, 08:11
Bannlyst
Citat:
Ja det gjorde jag. Jag kom fram till att polisen inte kunde läsa och saknade förmågan att fatta. Behövs mer läsförståelse på skolorna tydligen.
Hanna har blivit bragd om livet. Så enkelt att förstå. Men tydligen inte

Ok. Så alla inom polisen är analfabeter och därför har de kommit till fel slutsats.
Tack för att du delade med dig av dina tankar!
Citera
2019-04-04, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Alla som är sjuka önskar väl inget högre än att vara friska. Närmare kommer man om man får hjälpmedel som underlättar tillvaron och mår bättre, än utan dom.

Om en pulsklocka är en sådan och underlättar tillvaron för den som är sjuk genom att göra personen medveten om när den bör göra en paus, så är väl det bra. Då orkar den sjuke göra mer saker den dagen t.ex. träffa en kompis eller chatta. Metoden kallas Pacing dvs att hushålla med resurser.

Du tycker det är löjligt, överdrivet och rent av farlig? Det är ett hjälpmedel.

Du tror att det känner man väl att nu måste jag vila? Som när du lyft ett antal säckar cement? Nej, det gör man inte vid ME. Det är en trötthet som den som är sjuk inte kan förklara/förstå/känna igen med vanliga "måttstockar" - därför behöver man vägledning som vetenskapen ger (säger den pulsklocka får man lita på/testa det - blir effekten positiv så fortsätter den sjuke).

Du verkar tro att man BLIR sjuk av att använda ett pulsklocka. Det är totalt tvärtom! Det bidrar till att man förhindras att bli sjuk(are) genom att överutnyttja sina resurser.

Jag tror att du i grund och botten inte TROR att ME finns eller att du inte förstår riktigt vad det är? Inte märkligt alls. Finns massor med idag vedertagna sjukdomar som en gång aldrig heller funnits, förrän forskarna förstod vad symptomen berodde på. Hittade sambanden.

Jag gick, för mig överraskande nog, rejält in i Väggen. Snarast föll jag till golvet i duschen gråtandes. Istället för att sitta på flyget till en stor konferens i Amsterdam.

Efter flera månader som blev år i sängen kunde jag fortfarande inte bilda en mening eller förstå sammanhang. Jag hade tappat hjärnan. Den insikten/skräcken - att inte kunna tänka, är att förintas som person.

NÄR den hände mig, fanns ingen diagnos heller. Nu är den vedertagen sedan länge och gränsar till ME.

Det är väl lätt att konstatera att den rekommendation som ME-sjuka fått aldrig hjälpt någon och skulle förbjudas. Kan inte socialstyrelsen göra det? Tipset om pulsklocka är farligt. Om kroppens celler skriker efter syre så ska du vara tacksam att pumpen svarar och ökar slagvolymen. Räcker väl med att ha en stol i duschen...

Två systrar och deras mamma i Bjärred mördades under täckmantel av ME. DET är en skandal för svensk sjukvård men även skolan. Ju mer man tänker på skolornas agerande desto mer flata och manipulerade förstår man att dom var. Prakt-mähän! Rektorerna alltså. Bara kvinnor kan vara så blödiga. Vilka diagnoser som än tilldelas barn i framtiden så måtte det aldrig mer vara ME.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in