2019-04-03, 22:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Håller med. Men varför inte bara låta dem betala för sig och ha en trevlig middag istället?

Jäpp!
-Var och en beställer in vad de "vill ha" och betalar egen nota. TS kanske kan bjuda på en öl eller två?
Citera
2019-04-03, 22:43
Medlem
doktor.kaffes avatar
I mitt fall så lär vi lösa "problemet" genom att köpa pizza eller något annat enkelt.

Men jag är fortfarande nyfiken på den här no-budging attityden. Är folk så i allmänhet? Skulle aldrig i min vildaste fantasi tacka nej till att någon bjuder mig på något.

Jag orkar inte det här "övertalningsspelet" som kan uppstå när man ska betala notan eller liknande. Säger någon att den kan betala så får väl den göra det.

Det här är dock en bra idé, även om den inte kommer funka på just det här tillfället.
Citat:
Ursprungligen postat av Texy
Nästa gång någon av dom fyller år, ge dom en present att ni alla går ut och äter på resturang (Du bjuder). Detta gör ju självklart att du inte behöver ge en födelsedagspresent till dom "andra" kompisarna när dom fyller år.

Då jävlar ska du få se dom dricka och äta sig mätta
Citera
2019-04-03, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doktor.kaffe
Jag orkar inte det här "övertalningsspelet" som kan uppstå när man ska betala notan eller liknande. Säger någon att den kan betala så får väl den göra det.

Frågan är ju varför du ser någons potentiellt genuina önskemål som ett "övertalningsspel"?
Citera
2019-04-03, 22:48
Medlem
Luxuss avatar
Man säger aldrig i förväg att man tänkt bjuda. Då kommer alla att fundera på om de ses som snyltare när de beställer den dyrare förrätten osv...
sättet man gör på är stt man går ut tillsammans, beställer in vinet flaskvis osv, sen när det börjar dra ihop sig vid kaffet går du iväg till toaletten å passar på att betala bordsnotan lite diskret. Klart!
Citera
2019-04-03, 22:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Det är ju TS som är gäst, rent geografiskt!

Tja, bjuder man på "middag" så är gästerna ens gäster, oavsett om det är hemma i lägenheten/huset eller på krogen. Man är så att säga "värden" ändå.

Jätteknepigt om ens vänner/gäster känner sig obekväma över värdens generositet...
(Bäst är väl att fråga de knepiga vännerna/gästerna "vad vill ni ha", på ett snällt gentlemannamässigt sätt då..)
Citera
2019-04-03, 22:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Man säger aldrig i förväg att man tänkt bjuda. Då kommer alla att fundera på om de ses som snyltare när de beställer den dyrare förrätten osv...
sättet man gör på är stt man går ut tillsammans, beställer in vinet flaskvis osv, sen när det börjar dra ihop sig vid kaffet går du iväg till toaletten å passar på att betala bordsnotan lite diskret. Klart!

Exakt så!
-Speciellt om man känner till att ens vänner är så ängsliga/lättstötta som TS beskrev.

Lite på skämt: Hur rapporterar man ett BRA inlägg till Flashback? -Saknar den funktionen.
Citera
2019-04-03, 23:01
Medlem
doktor.kaffes avatar
Citat:
Frågan är ju varför du ser någons potentiellt genuina önskemål som ett "övertalningsspel"?

Jag var nog lite otydlig, jag ser inte direkt situationen jag beskrev som ett övertalningsspel.
Utan jag tänker främst när man är ute och äter med flera parter och i slutet av middagen så sitter alla och ska bjuda/betala och sitter och kivas om notan i 5-10 minuter..

Dock så får du gärna hjälpa mig att förstå önskemålet, förstår det inte.
Citera
2019-04-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tja, bjuder man på "middag" så är gästerna ens gäster, oavsett om det är hemma i lägenheten/huset eller på krogen. Man är så att säga "värden" ändå.

Jätteknepigt om ens vänner/gäster känner sig obekväma över värdens generositet...
(Bäst är väl att fråga de knepiga vännerna/gästerna "vad vill ni ha", på ett snällt gentlemannamässigt sätt då..)

Det handlar ju inte om att resonera precis som TS' vänner, men man bör ju kunna förstå om någon ev. inte vill agera gäst i sin egen hemstad när en vän kommer på besök från annan ort. Din egen förståelse för situationen är att de som TS besöker är "de knepiga gästerna", vilket kanske inte är hur värdparet vill spendera tiden med sin besökande vän? Generositet är ju något mer än att strö pengar omkring sig och ta kontrollen över alla situationer, föreställer jag mig.
Senast redigerad av Frigjord 2019-04-03 kl. 23:34.
Citera
2019-04-03, 23:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det handlar ju inte om att resonera precis som TS vänner, men man bör ju kunna förstå om någon ev. inte vill agera gäst i sin egen hemstad när en vän kommer på besök från annan ort. Din egen förståelse för situationen är att de som TS besöker är "de knepiga gästerna", vilket kanske inte är hur värdparet vill spendera tiden med sin besökande vän? Generositet är ju något mer än att strö pengar omkring sig och ta kontrollen över alla situationer, föreställer jag mig.

Att vara trevlig vän/tacksam innebär inte nödvändigtvis att "strö pengar omkring sig".

TS, som jag förstår det, har lite "problem" med att återgälda sin tacksamhet till sina småknepiga vänner. Då är det troligtvis rätt klokt att göra som jag föreslog i mina tidigare inlägg här i tråden.
Citera
2019-04-03, 23:15
Medlem
Citat:
Att vara trevlig vän/tacksam innebär inte nödvändigtvis att "strö pengar omkring sig".

Precis vad jag framförde. Det handlar om att förstå hur vännerna upplever situationen.
Citera
2019-04-03, 23:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Precis vad jag framförde. Det handlar om att förstå hur vännerna upplever situationen.

I sådana fall är vi rörande överens!
Citera
2019-04-03, 23:20
Medlem
Citat:
I sådana fall är vi rörande överens!

Då kanske vi även kan vara överens om att det ibland kan vara mer generöst att tillåta sig att bli bjuden på en pizza, än att i varje situation bestämma villkoren för vad man skall göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in