2019-04-03, 22:09
Medlem
doktor.kaffes avatar
Jag hade tänkt att åka och hälsa på två vänner till mig, ett par i 20-årsåldern som bor 6-7 timmar bort från mig. Vi ses väldigt sällan och umgås främst över internet.
Planerade då att gå ut och äta mat någon kväll på en bra restaurang.
Jag är mat och dryck-intresserad och äter gärna, och ofta ute på ställen som säkert kan ses av många som "fina ställen".

Mina vänner är studenter som inte har CSN som inkomstkälla, jag jobbar och tjänar bra med pengar. Jag vet t.ex. att de inte skulle gått till den här restaurangen själv, för att det skulle vara för dyrt.

Hamnade i ett argument tidigare idag med en av mina vänner då jag erbjöd mig att bjuda på middag på stället jag tittat ut åt oss.
För mig så är kostnaden så långt ifrån ett problem det kan vara och betalar gärna åt mina vänner som säkert kan bjuda igen mig senare.
Men hon tokvägrar att bli bjuden på mat ute på restaurang, det är tydligen "att snylta" och hon skulle aldrig acceptera det.

Jag tar illa vid mig av deras reaktion. Jag vill göra något jag tycker om, med människor jag tycker om.

Är det alltid så här? Att vi tjänar olika bra och att vi har olika livssituationer är inget som vi inte pratar om. Utan det är rätt uppenbart hur det ser ut mellan oss.

Att tillägga med, det är ingen vanegrej att jag betalar på det här sättet, utan detta är vad man skulle kunna kalla en engångs- eller sällsynt händelse.
Citera
2019-04-03, 22:13
Medlem
Varför vill du tvinga henne eller övertala henne att bli bjuden om hon hellre betalar för sig själv?

"Hur kan man lyssna på sina vänner/vara lyhörd? (ute i livet)"

Jag gillar också att betala själv för saker.
Citera
2019-04-03, 22:13
Medlem
Nästa gång någon av dom fyller år, ge dom en present att ni alla går ut och äter på resturang (Du bjuder). Detta gör ju självklart att du inte behöver ge en födelsedagspresent till dom "andra" kompisarna när dom fyller år.

Då jävlar ska du få se dom dricka och äta sig mätta
Citera
2019-04-03, 22:22
Medlem
doktor.kaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Varför vill du tvinga henne eller övertala henne att bli bjuden om hon hellre betalar för sig själv?

"Hur kan man lyssna på sina vänner/vara lyhörd? (ute i livet)"

Jag gillar också att betala själv för saker.

Jag gillar hur du tänker.
Dock, är det inte då mer lyhört av mig att i så fall inte äta på den här restaurangen med mina vänner?
Eftersom de kommer betala själva då de vägrar att bli bjudna och det vore hänsynslöst att ta med någon med "ansträngd" ekonomi på en dyr restaurang?
Citera
2019-04-03, 22:23
Medlem
Du får dem att känna sig som fattighjon.

Varför inte bara köpa en massa gott och så lagar ni alla en middag tillsammans? Du kan ju stå för matvarorna och de hjälper till och laga. Blir både trevligt och gott.
Citera
2019-04-03, 22:25
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor.kaffe
Jag hade tänkt att åka och hälsa på två vänner till mig, ett par i 20-årsåldern som bor 6-7 timmar bort från mig. Vi ses väldigt sällan och umgås främst över internet.
Jag är mat och dryck-intresserad och äter gärna, och ofta ute på ställen som säkert kan ses av många som "fina ställen".

Mina vänner är studenter som inte har CSN som inkomstkälla, jag jobbar och tjänar bra med pengar. Jag vet t.ex. att de inte skulle gått till den här restaurangen själv, för att det skulle vara för dyrt.

Hamnade i ett argument tidigare idag med en av mina vänner då jag erbjöd mig att bjuda på middag på stället jag tittat ut åt oss.
För mig så är kostnaden så långt ifrån ett problem det kan vara och betalar gärna åt mina vänner som säkert kan bjuda igen mig senare.
Men hon tokvägrar att bli bjuden på mat ute på restaurang, det är tydligen "att snylta" och hon skulle aldrig acceptera det.

Jag tar illa vid mig av deras reaktion. Jag vill göra något jag tycker om, med människor jag tycker om.

Är det alltid så här? Att vi tjänar olika bra och att vi har olika livssituationer är inget som vi inte pratar om. Utan det är rätt uppenbart hur det ser ut mellan oss.

Att tillägga med, det är ingen vanegrej att jag betalar på det här sättet, utan detta är vad man skulle kunna kalla en engångs- eller sällsynt händelse.

Det var en extremt svensk syn som de hade. Själv utgår jag från att var och en betalar för sig själv - MEN om en person INSISTERAR att få bjuda de andra, skulle jag inte ha något emot det. Om personen (som i ditt fall) faktiskt VILL bjuda så varför inte låta personen göra det? Win-win!

Men inte ska du ta illa vid dig. Det är en uppfostringsgrej, och inte menat som en elakhet mot dig.
Citera
2019-04-03, 22:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Knepigt.. Fråga henne i så fall vad hon har för något förslag på "problemet"?
-Aldrig kul att bjuda folk på ditten och datten när de känner sig så att säga "obekväma" i situationen.. Har du frågat henne och hennes make vad de så att säga "önskar"?
Citera
2019-04-03, 22:26
Medlem
Citat:
Dock, är det inte då mer lyhört av mig att i så fall inte äta på den här restaurangen med mina vänner?
Eftersom de kommer betala själva då de vägrar att bli bjudna och det vore hänsynslöst att ta med någon med "ansträngd" ekonomi på en dyr restaurang?

Om de inte har CSN måste de ju ha någon form av inkomstkälla eller har pengar. De måste ju finansiera sina studier på något sätt.

Hur vet du att deras ekonomi är ansträngd? Och hur dyr kommer notan att bli? Finns inte jättemånga (om ens någon) restaurang i Sverige som är genomgående svindyr så att gemene Svensson inte kan äta där.
Citera
2019-04-03, 22:29
Medlem
Citat:

Eftersom du är på besök hos dem i deras stad, så tycker jag även att de ska få ha sista ordet vad gäller vilken restaurang ni äter på. Att gå till det dyrare stället, för att du är särskilt intresserad av mat och dryck, är ju mer ett önskemål från din sida, som jag ser det. Beroende på hur viktig just den restaurangen är för dig, så får ju vännerna väga in huruvida de vill ta dig dit.

Det skulle ju ev. finnas en skillnad i inställning hos vännerna om de var på besök hos dig och du tog ut dem på en dyrare restaurang i din egen hemort – och i den situationen så kanske de även skulle vara mer bekväma med att bli bjudna, vem vet!

Men det enda säkra är ju att kommunicera direkt med dem, vi på Flashback kan ju bara spekulera i hur de resonerar!
Citera
2019-04-03, 22:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Om de inte har CSN måste de ju ha någon form av inkomstkälla eller har pengar. De måste ju finansiera sina studier på något sätt.

Hur vet du att deras ekonomi är ansträngd? Och hur dyr kommer notan att bli? Finns inte jättemånga (om ens någon) restaurang i Sverige som är genomgående svindyr så att gemene Svensson inte kan äta där.

Du har god poäng i det du skriver, men å andra sidan spelar det noll roll: TS gäst/gäster känner sig obekväma, och det är där i så fall vageln i ögat, eller hur man ska säga finns.

-Aldrig kul att ha gäster som inte trivs..
Citera
2019-04-03, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du har god poäng i det du skriver, men å andra sidan spelar det noll roll: TS gäst/gäster känner sig obekväma, och det är där i så fall vageln i ögat, eller hur man ska säga finns.

Håller med. Men varför inte bara låta dem betala för sig och ha en trevlig middag istället?
Citera
2019-04-03, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Det är ju TS som är gäst, rent geografiskt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in