2019-04-03, 18:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Uppenbart inte - det var inte nådigt vad felaktiga påståenden det var i inlägget jag besvarade varav vederbörande inte ens begriper det.
Vad du sen försöker försvara begriper jag inte. Däremot vet jag följande:

Du vill gärna försöka plantera rent skräp som faller samman med dina pseudoanalyser att det inte är äkta. Rätt infantilt och genomskinligt.
..och otroligt misslyckat då det inte har nån bäring.
Jag rör mig varken inom pseudodiagnosernas eller pajaspsykologernas tvivelaktiga domäner. - Du förstod alltså inte andemeningen..? - Har du försökt med lite pulsometerfri KBT?
Senast redigerad av letsdoit 2019-04-03 kl. 18:56.
Citera
2019-04-03, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Just detta stycke ur texten är extra intressant:
"
. En "sammantagen bild” av brottsplatsundersökningen tillsammans med intervjuer av ca 50 släktingar och kollegor gör att polisen känner sig säkra på att det är ett "gemensamt beslut” av föräldrarna. Ett par dagar efteråt berättar polisen i en intervju att man inte kan intyga brevets äkthet men ändå känner sig säkra med tanke på den ”samlade bilden"
.

Det skrevs 29/10-2018, alltså ca 2 månader innan PT. Vilken typ av insyn i fallet som Milla200 hade vet jag inte.

"...man kan inte intyga brevets äkthet....men den samlade bilden".... osv.

https://www.expressen.se/kvallsposten/foraldrarna-i-bjarred-lamnade-avskedsbrev/

Det stämmer som du skriver. 10 dagar efter alla hittats döda så var polisen klar med sin utredning och hade bilden klar tack vare intervjuerna. Läser man Lina Isakssons uttalande så förstår man att brevet aldrig undersökts av NFC. Anhöriga hade inte heller fått läsa brevet. Utredningen skulle läggas ned.
Citera
2019-04-03, 18:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Då bör man vänta med att uttala sig tills analyssvar inkommer.Jo-jo, det låter ju väldigt betryggande... särskilt efter de besked som också lämnades på PT.
JA - självklart.
Svar om brevets äkthet lär behöva inkomma från NFC - dvs äkta handstilsforensiker och inte wannabe grafologer likt dig.

Det lär vara mer betryggande än att hänvisa till nåt förlegat uttalande bak i tråden.
Självklart väntas analyssvar in varav det sen är presenterat via pressträffen.

Att du sen konspirerar så att du nästintill slår knut på dig själv, med undermålig argumentation, lär inte göra dig mer trovärdig.
Senast redigerad av develi 2019-04-03 kl. 18:18.
Citera
2019-04-03, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är väl där det går snett för föräldrarna, barnen är duktiga på alla sätt och vis men drabbas av en sjukdom som slår ut dom fysiskt, inte mentalt. Pacing handlar inte om att vara ”väl däran” det handlar om att ransonera den begränsade energi man har. Hemundervisningen var ett sätt att ransonera den till skolarbetet. Det blir ett helvridet resonemang att hävda att ransoneringen som gav bra skolresultat är ett bevis för att ransoneringen var onödig eftersom skolresultaten var bra. Men för att förstå detta så måste man kunna tänka i flera steg och lite längre än näsan räcker.

Det är väl en fråga om prioriteringar, och jag tror nog att olika familjer skulle kunna göra olika prioriteringar. Föräldrarna i Bjärred valde att låta all A´s energi användas till hemundervisningen, med goda skolresultat som följd.

En annan familj hade kanske valt en kombination av undervisning i hemmet och undervisning i skolan, med motiveringen att ett barn behöver komma ut från sitt hem ibland, för sitt mående och sin utvecklings skull. Och då hade man accepterat att skolresultaten blev något sämre.
Citera
2019-04-03, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det är intressant, men då på ett tidigare stadium eftersom det urspungligen skrevs redan i jan - och vilket på intet sätt gör det hela mindre intressant eftersom man här genom sin presstaleskvinna ger uttryck för en förutfattad mening; man synes föregripa sina egna utredningsresultat. - Som framgår av artikeln i Sydsvenskan:
https://www.sydsvenskan.se/2018-01-19/foraldraparet-var-overens-om-att-bega-sjalvmord-enligt-avskedsbrev
...är man redan i inledningsskedet, eller den 19 jan, säkra på att föräldrarna undertecknat brevet i samförstånd, trots att man ännu inte kunde säga något om brevets äkthet, och trots att man heller inte hade något i utredningen som kunnat styrka samförståndet - annat än brevets (på hypotesstadiet antagna) äkthet.

Utredningen har varit i 2 delar: en i ett inledningsskede och långt senare i ett slutskede (det har "legat på is" länge däremellan pga att malmöpolisen var överbelastad med arbete. Inget konstigt med det, egentligen).
Citera
2019-04-03, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det är väl en fråga om prioriteringar, och jag tror nog att olika familjer skulle kunna göra olika prioriteringar. Föräldrarna i Bjärred valde att låta all A´s energi användas till hemundervisningen, med goda skolresultat som följd.

En annan familj hade kanske valt en kombination av undervisning i hemmet och undervisning i skolan, med motiveringen att ett barn behöver komma ut från sitt hem ibland, för sitt mående och sin utvecklings skull. Och då hade man accepterat att skolresultaten blev något sämre.

Undrar var vården fanns med i detta? Har inte vården någon åsikt om vad som är bra för en tonåring? Vad var skolans uppfattning? Fanns det någon oenighet kring detta? Allt är mörkat. Det är tragiskt ovanpå allt annat. Polisen feta svärta gör att det inte går att förstå något så viktigt som hur ME-diagnosen behandlas av samhällssystemet, om det har någon riktig bäring på tragiken eller ej. Vad som står i ett brev är ju närmast autistiskt att bara läsa, utan att försöka förstå vad som ligger bakom. Polisen dolda hypoteser är ett slag i ansiktet på alla i familjens omgivning, de som verkligen vill förstå, liksom alla ME-sjuka barn och deras anhöriga. Kan man inte lära sig något alls av tragiken? Det verkar vara polisen slutsats.
Citera
2019-04-03, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
https://www.expressen.se/kvallsposten/foraldrarna-i-bjarred-lamnade-avskedsbrev/

Det stämmer som du skriver. 10 dagar efter alla hittats döda så var polisen klar med sin utredning och hade bilden klar tack vare intervjuerna. Läser man Lina Isakssons uttalande så förstår man att brevet aldrig undersökts av NFC. Anhöriga hade inte heller fått läsa brevet. Utredningen skulle läggas ned.

Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Det fetat. Så är det säkert. Jag tror inte att polisen missat något, däremot tror jag att, med tanke på att polisen var/är överbelastad så har de haft det ganska lätt för sig med allt bevismaterial som O och H alt. endast O (mest troligt enligt mig) lämnat i silverfat åt dem. Jag tror inte att utredningen tog lång tid för att de kallade in experter m.m. som många påstår här i tråden utan att egentligen veta. Jag tror att det tog lång tid för att de prioriterat andra brott.
Alla är döda. Varför ska man sätta in extra resurser när ”bevisen” är ”solklara”? då behöver man inte heller bevisa att det fanns bara EN gärningsman, nej! i förklaringsbrevet stod det att båda var med på det, check! Förstår du? Det är iaf det jag TROR och har såklart inga bevis på (bäst att förtydliga)
Och det där med att H fick ”hjälp” (!!!) av O att dö kommer jag aldrig att köpa.

Exakt! Och därför tror jag som jag skrev till Zilverko häromdagen.
Citera
2019-04-03, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Låt mig förtydliga: Det är bra att tänka enligt KBT om man har problem med något specifikt. Det är bra för alla. Liksom motion. Om O och H testat sina tankar ordentligt hade barnen överlevt. Av någon anledning var det mer skamfyllt för dem att be om psykhjälp än att ta livet av barnen. Då hade man ju kunnat upptäcka att diagnoserna fyllde en funktion för åtminstone en av föräldrarna, det är jag hyfsat säker på.

"Motion" kan vara att lyfta på ett finger, om det är det enda man kan. Jag är även rätt säker på att barnen inte kom ut i friska luften så mycket som de borde ha gjort. Deras vård är höljd i dunkel.

Kanske fanns ingen vård? Inte vad vi känner till i.a.f.

Hade en KBT-terapeut eller psykolog kommit till huset och pratat med flickorna nån gång i veckan hade det säkert varit väldigt bra. Inte hade det varit skadligt, helt klart. Att de hade fått vara i trädgården (det vet vi inte) eller körda till någon naturskön plats för att få lite andra intryck än husets 4 väggar (de skulle inte behöva gå långa sträckor) så hade det säkert också varit bra för dem.

Jovisstja, enligt en granne hade de visst tjoat i poolen nån dag. Måste ha varit höjden av lycka för de stackars överkontrollerade flickorna.

Men någon ville inte att flickorna skulle få hjälp. Vad jag vet. VARFÖR INTE?

Förutom de 2 veckor då A var på Öland.
Senast redigerad av zilvereko 2019-04-03 kl. 18:49.
Citera
2019-04-03, 18:59
Medlem
develis avatar
9 januari hittas familjen död.
Krim.teknisk undersökning genomförs enligt sedvanlig rutin. Ganska omgående kan det uteslutas att det inte rör sig om nån utomstående gärningsperson.
Föräldrarna har lämnat ett flertal dokument efter sig inklusive usb.
Man kan även ta sig in i iphone samt pekdator.

Fortsatt hantering av krim.teknikers material är via NFC.

11 januari inkommer prel.svar obduktion, 50-tal förhör har hållits och den 19 januari lämnas pressmeddelande på polisens hemsida.
Polisen har fått en sammantagen bild - men man väntar in analyssvar för en FULLSTÄNDIG bild.
Extern gärningsperson är uteslutet och de misstänkta är föräldrarna:
Förundersökningens RESULTAT kommer dock presenteras först när allt är klart.

Pressmeddelande från polisens hemsida:
Citat:
Polisen har nu en sammantagen uppfattning av vad som har skett i villan men inväntar fortfarande svar på olika analyser för att kunna få en fullständig bild av händelseförlopp och dödsorsaker.

Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna.

Polisen har hållit ett femtiotal förhör med anhöriga och andra utanför familjekretsen för att få relevant information och kunskap om den situation som fanns i familjen. Det har också gjorts omfattande tekniska underökningar i huset som kommer att vara avspärrat så länge det behövs för att slutföra förundersökningen.

Familjens anhöriga är underrättade om vad som hittills framkommit i utredningen.

Förundersökningen kommer med största sannolikhet att läggas ner när den är klar, eftersom de misstänkta inte längre är i livet.
Svar från NFC är inte högprioriterat eftersom ingen är häktad - men äkthet material ska givetvis kontrolleras.

Krim.tekniker har gort sitt jobb klart förutom sammanställning av protokoll - de är överbelastade pga skjutningar i nere i Malmö och sammanfattningen är heller inte prio ett (inget spaningsmord, ingen misstänkt/häktad). Det blir klart i november.

Sen presenteras slutresultat på pressträff den 11 december:
Dokumenten är äkta, ingen av dem har blivit lurade, det är inte nån utomstående.
Detta är sen stärkt via digital media.

När pressträffen sker så informeras anhöriga FÖR ATT det råder pågående förundersökningssekretess.

Förundersökningens resultat:
Båda föräldrarna är formelllt misstänkta för att ha dödat sina döttrar.

Sen beskrivs att den kommer läggas ner, det är bara rent formella/praktiska göromål kvar och så har nu skett.
Polis hade ingen anledning att hålla pressträff överhuvudtaget:
Rättshaverister lär våndas, störningarna och syndromen är kända gällande den gruppen - och övriga misstroende som inte kvalar in där får väl lugna ner nerverna på annat sätt.
Citera
2019-04-03, 19:03
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kanske fanns ingen vård? Inte vad vi känner till i.a.f.

Hade en KBT-terapeut eller psykolog kommit till huset och pratat med flickorna nån gång i veckan hade det säkert varit väldigt bra. Inte hade det varit skadligt, helt klart. Att de hade fått vara i trädgården (det vet vi inte) eller körda till någon naturskön plats för att få lite andra intryck än husets 4 väggar (de skulle inte behöva gå långa sträckor) så hade det säkert också varit bra för dem.

Jovisstja, enligt en granne hade de visst tjoat i poolen nån dag. Måste ha varit höjden av lycka för de stackars överkontrollerade flickorna.

Men någon ville inte att flickorna skulle få hjälp. Vad jag vet. VARFÖR INTE?

Förutom de 2 veckor då A var på Öland.

Varför skulle någon tycka att flickorna inte skulle få någon hjälp? Jag ger dej samma råd som du gav mej i går kväll: ”Det är pinsamt, skriv istället att du inte har en susning, men funderar på saken”.
Citera
2019-04-03, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam

Det är samma prioriteringar som alla människor gör, en del studerar, andra spelar fotboll och några startar ett band. Hur man värderar andras val bygger på ens egna preferencer och är alltid fel eftersom man inte kan eller ska leva andras liv.

Det var en del av grunden till haveriet, det föräldrarna såg som ett liv i egentlig mening motsvarades förmodligen inte av familjemedlemmarnas förmågor. Den skillnaden mellan förväntningar och förmågor var nog inte den enda utlösande faktorn men det var den föräldrarna inte klarade av att hantera. Sen kan det ha funnits fler faktorer, det finns smärtproblematik i ME/Cfs. Man kan bara föreställa sig vad åratal av smärta i leder och huvudvärk hos ens barn kan innebära för den mentala hälsan hos föräldrarna. Det var den omständigheten som fick Solkattens släkting dekorerad. Han sköt sin vapenkamrat för att befria denne från sina plågor. Man kan fundera på hur många dagar och nätter av smärta hos ens eget barn som kan få en sån tanke att slå rot och växa.

Men allt detta kräver en hel del mentalisering och en resa in i sitt eget inre, man måste öppna dörrar och se in i dom mörkaste vrårna av sig själv. Man måste kanske rent av våga se sina egna rädslor och fasor för att få en känsla av vad som rörde sig i föräldrarnas inre.

Jag har dock kommit fram till den peronliga slutsatsen att trådens hätska stämning till stor del beror på att några mentaliserar föräldrarnas känslor och då antingen mannens eller kvinnans eller så mentaliserar man barnens känslor. Det är ganska naturligt att man har lättast att sätta sig in i känslorna hos någon som man kan relatera till. Sen finns det några som mentaliserar in egna trauman och livskriser in i denna händelse. Man tror sig se det man känner igen. En deprimerad människa ser depressionen medan en person som har erfarenhet av våld i nära relationer läser in bevis för detta i händelsen. Någon som slunkit ur klorna på en narcissist ser såna lura i vrårna.

Vi ser det vi förmår att se och förstår händelsen utifrån våra erfarenheter och våra förväntningar. Det är ingen idé att kriga för att tvinga någon annan att se händelsen på samma sätt. Vi skulle inte ens kunna enas om glaset var halvfullt eller halvtomt eller om en skymnings- eller gryningsrodnad är vackrast.

Det är som det är och vi kommer aldrig att se detta på samma sätt oavsett hur mycket eller lite den förbannade förundersöningen är maskad. För det vi läser står mellan meningarna i alla fall.

Det är lika bra att låta tråden tystna och kanske bli ett forskningsprojekt över människans tillkortakommanden och brister.
Senast redigerad av N.Armstark 2019-04-03 kl. 19:31.
Citera
2019-04-03, 19:32
Medlem
afKnollentotts avatar
Han kanske hade rätt ändå - O....

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in