2019-04-02, 17:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det var nog så det låg till, en tragisk Romeo och Julia-saga i modern tappning, det idiotiska var att de valde att ta med sig sina döttrar i döden.

Men som du skriver, de kunde inte tänka sig att leva utan sina barn och de kunde inte leva med dem, tragiskt så det räcker.

Problemet var inte om de inte kunde leva utan sina barn.
Problemet var att de inte kunde utan sina barn.
Eller leva med dem.

Tvärtemot en Romeo och Julia-saga.
Fullkomligt oromantiskt när det gäller de stackars barnen.
Det här fallets otäckhet och totala brist på logik handlar inte om en eller två föräldrar som valde sin död. Det otäcka och obegripliga och så långt ifrån någon romatisk saga vi kan komma är varför två flickor på 11 och 14 år med hela livet framför sig mördades. Det är det verkligt tragiska - inte primärt deras mördares död.

Absolut ingen romantisk saga - kvävnings och strypmord på barn ska inte romantiseras.
Senast redigerad av Solglittret 2019-04-02 kl. 17:41.
Citera
2019-04-02, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Låter som polisens undersökning av avskedsbrevet.

Var och en får välja vad de vill, om så någon ska tvinga dom...

Ja, du har även rätt att anse att polisens samlade undersökningsresurser är mer kvasivetenskapliga än färgologer och grafologer som endast har tillgång till en skärva av utredningsmaterialet. Du får tom spå i kaffesump om du vill.
Senast redigerad av Frank-Jesus 2019-04-02 kl. 17:57.
Citera
2019-04-02, 17:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Tack,
Det mesta du skriver är jag helt med på. Däremot har jag inte hittat en metod som kan bestämma kulspets på papper före utskrift annat än om det ligger en mycket lång tidsperiod emellan. Vill veta vilken metod polisen syftar på.

Två modeller:

Om det handlar om laserskrivare utsätts bläcket för värme (=före) eller inte (=efter).

När det gäller bläckstråleskrivare blir det litet svårare, men då kan man analysera papperets kompression vid drivalsarna och bedöma om namnteckningen skrivits före eller efter genomloppet i skrivaren, eftersom papperet komprimeras en smula vid transporten genom skrivaren.

Jag tror inte att forensikerna kommer att redogöra för sin metod i detta, men är man säker på i vilken ordning utskrift och namnteckning gjorts (det är inte på något sätt den enda tänkbara indikationen på ett gemensamt beslut) så nöjer man sig, om detta inte står i motsats till andra observationer.
Citera
2019-04-02, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, fast det här gäller det utskrivna.
Men det är inte ett vanligt skrivsätt att sätta punkt såsom det ser ut.

Usb verkar vara av vikt då det nämns i artikeln men maskat i krim.protokoll. Där tror jag det är nåt övertygande (men anhöriga kan väl ha fått handskrivet, vi vet inte - det är mer maskat).

Ja polisen har ju hela utredningsmaterialet i omaskat originalskick.

Jag hur man daterar är högst personligt, O gör det uppenbarligen inte med avslutande punkt. Det var en bra observation.
Citera
2019-04-02, 17:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Det var nog så det låg till, en tragisk Romeo och Julia-saga i modern tappning, det idiotiska var att de valde att ta med sig sina döttrar i döden.

Men som du skriver, de kunde inte tänka sig att leva utan sina barn och de kunde inte leva med dem, tragiskt så det räcker.
Jag tror mer det rör sig om nåt som är likt äldre par vid Su-pakt, de är trots allt inte purunga, relationen är inte ny och det är snarare organiserat än impulsivt drama.
Däremot nån bindning som garanterat är skev med tanke på resultat - för det stannar som sagt inte vid bara pakt.
Citera
2019-04-02, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Så här är det tyvärr hela tiden. Jo, Solglittret har fått tagit emot enormt mycket skit och att hon fortfarande är kvar i tråden är strongt.

Jag påstod t.ex inte att polisen hade gjort en dålig utredning, däremot att fallet blivit liggande länge innan slutrapporten pga alla skjutningar i Malmö och att det möjligen kan ha bidragit till att man inte var så noggrann som man kanske borde ha varit. Upprepar: kanske.

Att SS såg plågad ut antar jag var pga det fruktansvärda brottet, men vissa vill helt klart se det på ett annat sätt och påtvinga andra känslor om detta som de inte har. Att jag var hånfull. Bara så himla dumt och dessutom helt fel.

Dumförklaringen säger det mesta om dem som torgför dem än om den som anklagas.

Att brottet helt och hållet skulle ha gått till som det beskrivs tror jag helt enkelt inte på. Det är osannolikt. Polisen måste ha missat något, eller också är det allmänheten som inte får veta vissa saker - därav det feta maskningen.
Det fetat. Så är det säkert. Jag tror inte att polisen missat något, däremot tror jag att, med tanke på att polisen var/är överbelastad så har de haft det ganska lätt för sig med allt bevismaterial som O och H alt. endast O (mest troligt enligt mig) lämnat i silverfat åt dem. Jag tror inte att utredningen tog lång tid för att de kallade in experter m.m. som många påstår här i tråden utan att egentligen veta. Jag tror att det tog lång tid för att de prioriterat andra brott.
Alla är döda. Varför ska man sätta in extra resurser när ”bevisen” är ”solklara”? då behöver man inte heller bevisa att det fanns bara EN gärningsman, nej! i förklaringsbrevet stod det att båda var med på det, check! Förstår du? Det är iaf det jag TROR och har såklart inga bevis på (bäst att förtydliga)
Och det där med att H fick ”hjälp” (!!!) av O att dö kommer jag aldrig att köpa.
Citera
2019-04-02, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Problemet var inte om de inte kunde leva utan sina barn.
Problemet var att de inte kunde utan sina barn.
Eller leva med dem.

Tvärtemot en Romeo och Julia-saga.
Fullkomligt oromantiskt när det gäller de stackars barnen.
Det här fallets otäckhet och totala brist på logik handlar inte om en eller två föräldrar som valde sin död. Det otäcka och obegripliga och så långt ifrån någon romatisk saga vi kan komma är varför två flickor på 11 och 14 år med hela livet framför sig mördades. Det är det verkligt tragiska - inte primärt deras mördares död.

Absolut ingen romantisk saga - kvävnings och strypmord på barn ska inte romantiseras.

Jag tror att de inte kunde leva med att ha dödat sina barn.
Citera
2019-04-02, 17:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

P.S

Din brevkorg behöver lite vård och omsorg.

D.S

Kruxet är att de tycks ta sitt eget kära svårmod som förevändning för att ta barnen med sig. De borde omvänt ha konstaterat att eftersom vi i konsekvens vill döda barnen så måste det vara vårt svårmod som är problemet.

Nu vet vi inte allt, men de tycks ha värdesatt förblivandet i sitt eget lidande högre än döttrarnas liv.

Man kan ju lätt föreställa sig att det kan trassla till sig och kan framstå som outhärdligt. Men likafulllt.
Citera
2019-04-02, 18:05
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Kruxet är att de tycks ta sitt eget kära svårmod som förevändning för att ta barnen med sig. De borde omvänt ha konstaterat att eftersom vi i konsekvens vill döda barnen så måste det vara vårt svårmod som är problemet.

Nu vet vi inte allt, men de tycks ha värdesatt förblivandet i sitt eget lidande högre än döttrarnas liv.

Man kan ju lätt föreställa sig att det kan trassla till sig och kan framstå som outhärdligt. Men likafulllt.

Att de tänkte skevt är ju självklart men likförbannat så blir det döttrarna som avgör saken om du förstår hur jag menar, de mådde dåligt för att döttrarna mådde dåligt och skräcken för att döttrarna skulle bli ännu sämre drev dem att fatta sitt galna beslut.

Helt skruvat är det ju men jag undrar fortfarande hur de bemöttes av vården.
Citera
2019-04-02, 18:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Två instanser i Sverige, avslag ansökan HD och bedömning av rätten i Litauen. Men nog höll du på med repanalys och nån förgasare uppe vid kossorna i Martorp.
Det låter som att du fått hela fallet om bakfoten! - Eller också kan du inte tillgodogöra dig olika inlägg kronologiskt.
Citat:
Däremot gillar jag att just du och Solglittret uppmärksammade nåt relevant:
Punkt efter årtal.
Att inte Oskar sätter punkt efter årtal vid signering ses via hans skrift.
Se där! - Då har du väl vid det här laget också hunnit läsa den lilla momsskriften; daterad mycket tidig höst 2017..?
Citat:
Det vill du däremot gärna svamla bort. För tänk om Hanna skrivit avskedsbrevet?
Här svamlas varken punkter eller något annat bort. - Vad talar för att H skrev avskedsbrevet:

1. Inte mycket
2. O:s namn artigt först i ordningen

Vad talar för att O skrev avskedsbrevet - och testamentstexten:

1. Malplacerad punkt - i likhet med många malplacerade tecken i momsskriften: Bl.a. gör han fel när han avslutar meningar med ellipsligatur.
2. O:s namn först - för att lättare kunna få H:s namnteckning (lägga vänsterarmen på vä sida av brevet medan hon skrev sitt namn ungefär mitt på sidan).
3. Vokabulären; meningsbyggnaden - och då är bara bråkdelen synlig.
4. Mailen till Missan; såväl H:s som O:s (i ett vänder O på bokstäver i ord). - Svaghet: Finns inget jämförelsematerial i övrigt direkt från H:s hand.
5. Likheter mellan momsskriften och testamentet: Förbiseenden, slarv, glömska (jmfr årtalet i testamentet, utelämnande av personnr, felaktigt personnr, dubbelskrivning av ord mm. - Talar för febrig brådska; tankesplittring.- Talar också för övertäckt testamente.
Citera
2019-04-02, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Två modeller:

Om det handlar om laserskrivare utsätts bläcket för värme (=före) eller inte (=efter).

När det gäller bläckstråleskrivare blir det litet svårare, men då kan man analysera papperets kompression vid drivalsarna och bedöma om namnteckningen skrivits före eller efter genomloppet i skrivaren, eftersom papperet komprimeras en smula vid transporten genom skrivaren.

Jag tror inte att forensikerna kommer att redogöra för sin metod i detta, men är man säker på i vilken ordning utskrift och namnteckning gjorts (det är inte på något sätt den enda tänkbara indikationen på ett gemensamt beslut) så nöjer man sig, om detta inte står i motsats till andra observationer.

Vi vet inte om forensikerna på NFC har analyserat brevet men det spelar ingen roll för de har ingen metod som klarar av kulspets mer än om det förlupit flera år emellan. Polisen har både utelämnat vem som har analyserat brevet och hur det är gjort. Som jag stämdigtmåterkommer till; eftersom det enda unika i det här fallet är ”gemensam planering” så borde polisen visat på mera runt den bevisningen.
Citera
2019-04-02, 18:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Processgången är intressant för den blir verkligen skev.

1. Det startar med en djup oro för sjuka barn, medkänsla (altruism, empati), rätt normalt föräldraskap med andra ord. Nu ska det botas och lindras.
2. Det uteblir och leder till kris, hårt ansatta. Tecken på utbrändhet, utmattning. Bevikelse. Känsla av misslyckande, självförtroendet dalar.
3. Detta kan ha utvecklat sig till depression som successivt fördjupas över tid.
4. Helt plötsligt så börjar omsorgen bli skev. Pseudoaltruism. Farhågor om barn och framtid. Uppförstoringar. Förvanskningar.
5. Mitt i alltihop vill de dö varav döden är lösningen mot lidande. Ångest och oro tar ut sin rätt.
6. ...och tänker ta med sig barnen. Här har de väl pratat sig själva till måtta och gjort sig oumbärliga, tror de är goda päron som tar dem med sig in i döden (skydd mot sorg och framtida lidande).

Punkt 6 innehar en sorts självbedrägeri. Från att ha känt sig misslyckade i sin föräldrarroll (punkt 2) är de återigen "goda" Guardians. Plikten kallar.

Givetvis inte är bäst att tillägga, det är vanföreställningar och pseudo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in