Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Det är klurigt, det där. Det finns nog inga generella svar. En del lider av en rad olika vaga tillstånd av värk, trötthet eller överkänslighet som inte har känd etiologi, men som förefaller vara högst verkliga och ofta verkar överlappar med varandra. Förmodligen är det åtminstone delvis något neurologiskt. De är vanligare hos kvinnor än hos män. Jag är dock själv man, men tillhör väl delvis den kategorin. Jag har haft migrän sedan jag var väldigt liten och sedan jag blev utbränd led jag länge av vad som skulle säkert klassas som "kroniskt trötthetssyndrom". Det bör dock nämnas att jag har fått en autismdiagnos och en del av det förefaller vara vanligare vid autism. Jag har dock endast någon gång i mitt liv varit sjukskriven en dag för migränanfall, förutom att jag var sjukskriven ett tag när jag blev utbränd, så det är inte som att jag normalt har varit sjukskriven. Nuförtiden håller dessutom Treo borta den riktigt våldsamma migränen, som förr slog ut mig helt för ett halvt dygn, samt idag finns det hyggligt fungerande medicinering mot en annan migränform jag har (som förvisso inte gör mig helt arbetsoförmögen, men jag mår skit, fungerar sämre och den kan sitta i många dygn).
Jag skulle gissa att många faller grovt in i följande kategorier:
1. De som verkligen lider av svår kronisk och handikappande smärta.
2. De som sannolikt lider av smärta, men säkert även andra tillstånd, som kronisk trötthet, hög ångest (och kanske ångestattacker) m.m. Det är dock socialt mer accepterat att lida av smärta än att ha (för personen) svårdefinierade tillstånd vars etiologi inte är riktigt känd, så det kan lätt bli att personen endast talar om smärtan. Jag menar, det är knappt ens smärta som inte beror på trauma ses som legitimt i mångas ögon (hos de som inte själva lider av det). Jag vet av erfarenhet att det är rätt meningslöst att ens tala om migrän med personer som inte lider av det, trots att en sorts migrän är tusenfaldigt värre än allt annat jag har upplevt (som benbrott, tandböld, lunginflammation o.s.v.).
3. De som helt enkelt inte vill jobba. Det innebär dock inte att de faktiskt ändå kan ha smärta. Eller lida av en massa annat. Tvärtom, så ökar ju sådant motivationen att vilja slippa jobba. Men samtidigt finns det ändå mer komplexa samband. Som sagt har jag själv lidit av allt möjligt och att t.ex. jobba heltid, ha en massa uppdrag parallellt m.m. när man är autistisk är inte direkt glidigt. Min sambo har en ovanlig ärftlig sjukdom som gör att hon har ständig svår smärta i leder och muskler. Likväl har vi relativt sällan varit sjukskrivna (och då i regel en dag, förutom när jag blev utbränd) och har hankat oss fram. Smärta har så klart betydelse för om man kan jobba, men jag skulle tro att även personlighet, mentalitet och ens förmåga att hantera smärta också spelar in.
Jag menar ingen illa mot de som har smärta och därför känner att de inte klarar av att jobba. Man väljer lika lite sina övriga egenskaper som man brukar välja att ha smärta. Det bör även nämnas att jag själv tål smärta bättre än de flesta andra, något som ibland har fått sjukvårdspersonal att häpna, som t.ex. när jag (efter drygt en halv vecka) gick till sjukhuset för att jag hade brutit armen.
Hejsan! Tack för ett mycket fint svar.
Min tråd talar troligtvis om typ 3 i din lista. Vi har mängder med tanter som är 40+ och inte jobbat en dag i sitt liv men ändå spenderar sina dagar oavsett väder med att göra diverse sysslor och gnälla om huvudvärk. Gubben deras går varje morgon till jobbet. Jag hälsar ofta på dem när jag kommer från jobbet.
Tanterna har uppenbart inte ont i en enda led och jag har förstått (sedan min före svärmor var likadan) att det innebär mycket ångest att vara 40+ utan en enda krona intjänad i pension.
Men kan inte dessa tanter börja jobba? Jag har själv genom hela mitt liv varit med om saker. Det betyder inte att jag kan sitta hemma hela dagarna, skvallra och vattna blommorna. Man tar sig i kragen och kämpar på natten ut om så krävs.
Alla människor går igenom något jobbigt, det betyder inte att man ska sätta sig ner som en treåring och tjura tills man får som man vill (in i döden).
Off Topic: Jag tycker att du Europe är mycket vettig!