2019-04-02, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
En snabbdusch i såna fall. Min granne brukade köra entimmarsduschar mellan elva och tolv och jag tackar gud för att han har slutat med det. Fy fan.
Det finns faktiskt de som lider av det om det är lyhört.

Ett tips är att undvika lägenhet om man är så känslig.
Citera
2019-04-02, 20:20
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankotanko
Ett tips är att undvika lägenhet om man är så känslig.

Precis!
Men sedan är det väl som alltid, sunt förnuft, och måste man duscha, låt det gå snabbt liksom.
Citera
2019-04-02, 20:21
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmittz
Står ju i många trapphus innanför entredörren små notiser bakom glas och ram att efter 22:00 dämpar man sig där detta duschande kanske anses störa av en del.Men skulle förmoda att det idag mer gäller högt ljud från stereo, tv mm.

Jag tror som du att detta mest gäller musik och tv på högsta volym. Dunkande högtalare är inte vad grannarna vill lyssna på nattetid. Men iof sig arbetar många på natten och sover på dagen, så då vill de väl ha det tyst då också.
En liten dusch tycker i alla fall jag inte stör. Om den är rimligt lång.
Senast redigerad av Android2000 2019-04-02 kl. 20:23.
Citera
2019-04-02, 20:22
Medlem
Klart man får duscha

Jag ställer min klocka på 0230 varje dag och går upp och duschar
Sen går jag och lägger mig igen och sover till 0900.

Men det är mest för att det låter så jävligt i rören i den här lägenheten.
Och talibanen som bor under mig är dum i huvudet
Citera
2019-04-02, 20:23
Moderator
Tystnads avatar
Man får inte störa grannarna det är grundregeln.
Gällande duschande på natten så skall det till flertal ggr som det rapporteras störning innan värden reagera och säger till på skarpen.
Fortsätter störningen kan hyreskontraktet ryka.
Citera
2019-04-02, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Jag hade väldigt stränga föräldrar, och tydligen har det jag lärt mig under uppväxten varit fel.

En sak som var absolut förbjudet var att duscha efter en viss tid när vi bodde i lägenhet. Tror det var kl21 eller nåt. Jag trodde det var lagen. Man fick vänta tills dagen efter om man ville det.

OMG. Jag trodde att det bara var jag som fick lära mig det under uppväxten.
Citera
2019-04-02, 20:32
Medlem
xposures avatar
Reglerna i min BRF är att det ska vara tyst efter 22 på vardagar.
Duscha finns det ingen regel mot.
Hör enbart kranar som används när befinner mig i badrummet.
Citera
2019-04-02, 20:35
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Grundregeln är att man inte ska störa sina grannar onödigt mycket. I vissa hus är det väldigt lyhört och en generös och hedonistisk tvagningsritual kan då mycket väl ses som störande.

Detsamma gäller att köra tvättmaskin eller dammsuga. Eller de äckligt själviska skvalbombspissarna vars egocentriska manlighetsritual ekar i hela huset kl 3 på natten.

Har dock aldrig hört talas om att nån blivit vräkt pga det.

Men har man anspråk på att vara en civiliserad och anständig människa så borde man tänka på sådant.
Citera
2019-04-02, 20:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Man får inte störa sina grannar heter det. Och mellan 22-07 ska det vara tyst i huset.
Finns hyresvärdar som anser det vara skäl nog för vräkning, inte hört om nåt fall som avgjorts i hyresnämnden dock.

Citat:
I vissa hus hörs det inte om man duschar och i andra hörs det otroligt väl. Rimligen kan man nog inte förbjuda någon att duscha på natten eller gå på toaletten heller och jag tror inte man kan få igenom ett klagomål för det.
Jag skulle vilja påstå det är omständigheter som avgör saken, duscha 1 timme vs 5 minuter, fullt ös på vattnet vs lite begränsat etcetera etcetera finns mycket som kan göra det väldigt störande samtidigt finns det mycket som kan göra det mer diskret.

Duschar av o till nattetid, har monterat in en strypning som effektivt tar bort "sjungandet" i rören och undviker att komma åt en av väggarna för den är som en gigantisk bongotrumma, hittills ingen som klagat.

För några år sen skickade hyresvärden ut papper till alla hyresgäster om att duscha nattetid är ok, att duscha nattetid och sjunga opera är däremot inte ok
Citera
2019-04-02, 20:48
Medlem
Musik.mannens avatar
Du har rätt att både duscha och laga mat mitt i natten om du vill det!
Har du till ex ett jobb som innebär att du slutar kl 01:00 så är du kanske hemma vid 01:30 i bästa fall beroende på pendlingsavstånd!

Skulle du då behöva avstå från både mat och dusch så är det inte något skäl för att kallas störning sånt får grannarna vacker stå ut med!
Folk både pissar och lever om i trapphus mitt i natten inte har någon blivit vräkt pga det!

Går det att bevisa att man verkligen stör ifall man duschar mitt i natten efter ett arbetspass?
Musik har alltid vart något som är hatat och det har alltid varit strängare regler kring det om man bott i lägenhet!

Men ingen har ens fått igenom några klagomål på annat än musik då det är strängare regler trots att snöröjning med skrapande traktorskopa i marken kan förekomma 03:00 på vardagar helt ostraffat!

Så mitt svar är att spelar man inte musik mitt i natten så är det helt okej att störa på andra sätt!
Citera
2019-04-02, 21:14
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Duschar gör jag när fan jag vill, störs sig någon granne på det är det huset som är felbyggt eller fel i grannens huvud.
Citera
2019-04-02, 21:28
Medlem
Europes avatar
Man ska inte störa sina grannar i onödan. Hur problematiskt duschande är beror även på hur pass bra det hörs till grannen. I vissa hus låter det utav bara helvete, i andra är det knappt hörbart. Så helst bör man inte duscha efter 22 om det kan tänkas störa grannarna. Nu är det så klart så att en del behöver duscha sent eller väldigt tidigt på grund av arbetstider. Rimligtvis är det väldigt vanligt att t.ex. duscha någon gång mellan 05 och 07, då många stiger upp vid den tiden för att gå till jobbet, även om det t.ex. inte vore schysst att bränna på stereon på hög volym varje morgon den tiden.

Det handlar alltså om att inte störa i onödan och allmänt ta hänsyn till sina grannar. Det kanske inte står i kontraktet eller leder till vräkning (åtminstone inte i första taget), men det finns många saker som inte bryter mot några kontrakt, lagar eller annat, men som vi (eller många av oss, medan uppenbarligen kanske inte alla i den här tråden) ändå tar hänsyn till helt enkelt för att bete oss schysst mot våra medmänniskor och för att underlätta det sociala samspelet (t.ex. grannsämjan). Att utan vettig anledning störa sina grannar på nätterna är inte ett värst schysst beteende. Precis som inte heller är schysst att vara den där grannen som omedelbart startar rabalder om att andra lever ett normalt liv, som t.ex. att de duschar snabbt någon gång mellan 22-07 p.g.a. arbete, för att de ute föll i geggamojan och är täckta av lera från topp till tå, för att de har råkat bli svårt sjuka, fick diarré och sket ned sig o.s.v.

Notera att det alltså går även att vara en störande granne helt enkelt genom att orimligt klaga på det allra minsta. Eller till och med på icke-verkliga saker. Jag bodde en gång med en sambo över ett äldre par och kärringen ringde på och klagade över att vi duschade på nätterna. Nu var det inte alls sant, samt eftersom kärringen vägrade tro mig, så bad jag dem komma upp och ringa på när de trodde sig höra oss duscha på natten för att få se att vi faktiskt inte gjorde det. Av naturliga skäl gick det därför inte att klaga på det mer utan att kolla upp om vi verkligen duschade, så istället hängav sig tanten åt att stoppa ned anonyma lappar i vårt brevinkast där hon klagade på allt möjligt, t.ex. att vi hade sneddat över gräsmattan utomhus istället för att gå runt på gångvägen.
Senast redigerad av Europe 2019-04-02 kl. 21:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in