2019-04-02, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Anser att det inte ska behöva vara en fråga om "val": Det blir ungefär samma sak som att i brist på vederhäftig information tvingas välja på sanning och lögn.

Att hänfalla till kvasivetenskap är ett val.
Citera
2019-04-02, 16:35
Medlem
Citat:
Man kan konstatera att 1 x kvävning + 2 x strypning kan vara resultatet av tre uppsåtliga mord utförda med kallt blod, eller med den underliggande kalkylen att morden skulle effektueras så snabbt som möjligt. - Metod/utförande kan dessförinnan också ha instuderats.

I likhet med morden kan även testamente, avskedsbrev samt spår i olika medier ha förberetts och kalkylerats in i ett sannolikhetsscenario med syftet att maximera mördarens odds och eftermäle.

De enda gemensamma mordplaner som kan skönjas ryms i en enda mening i förklaringsbrevet; ungefär mitt på sidanet är av största vikt vad som står skrivet i de därpå följande meningarna (och i synnerhet den sista meningen före ort och datum) eftersom den övre halvan av brevet lätt kunna övertäckas med t.ex. ett fastgemat C5 svarskuvert.

Det är klarlagt att brevet varit utskrivet innan det skrevs under, dvs man har t.ex. sett att utskrivaren inte kunnat producera ett i förväg underskrivet tomt brev utan att efterlämna vissa spår, alt. haft en metod att tidsmässigt kunna jämföra de olika bläckskrifterna; den tryckta resp. handskivna.

.

Klarlagt? En metod som klarar av ett så kort tidsintervall som det måste varit frågan om här mellan underskrift och utprintad text? Polisen måste förtydliga vem som analyserat hela brevet, inte bara konstaterat att handstilarna är äkta, och ffa vilken metod de syftar på. Polisen bygger upp hela sin bevisning om ”gemensam planering” kring det här brevet så det är oerhört viktigt.
Citera
2019-04-02, 16:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Klarlagt? En metod som klarar av ett så kort tidsintervall som det måste varit frågan om här mellan underskrift och utprintad text? Polisen måste förtydliga vem som analyserat hela brevet, inte bara konstaterat att handstilarna är äkta, och ffa vilken metod de syftar på. Polisen bygger upp hela sin bevisning om ”gemensam planering” kring det här brevet så det är oerhört viktigt.
Håller jag fullkomligt med om; det kan väl knappast röra sig om några "hemliga" metoder/analyser som måste sekretessbeläggas!
Citera
2019-04-02, 16:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Att hänfalla till kvasivetenskap är ett val.
Ja, det är upp till dig om du vill basera dina slutsatser på kvasivetenskap; själv föredrar jag vetenskap och beprövad erfarenhet.
Citera
2019-04-02, 16:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Man kan konstatera att 1 x kvävning + 2 x strypning kan vara resultatet av tre uppsåtliga mord utförda med kallt blod, eller med den underliggande kalkylen att morden skulle effektueras så snabbt som möjligt. - Metod/utförande kan dessförinnan också ha instuderats.

I likhet med morden kan även testamente, avskedsbrev samt spår i olika medier ha förberetts och kalkylerats in i ett sannolikhetsscenario med syftet att maximera mördarens odds och eftermäle.

De enda gemensamma mordplaner som kan skönjas ryms i en enda mening i förklaringsbrevet; ungefär mitt på sidanet är av största vikt vad som står skrivet i de därpå följande meningarna (och i synnerhet den sista meningen före ort och datum) eftersom den övre halvan av brevet lätt kunna övertäckas med t.ex. ett fastgemat C5 svarskuvert.

Det är klarlagt att brevet varit utskrivet innan det skrevs under, dvs man har t.ex. sett att utskrivaren inte kunnat producera ett i förväg underskrivet tomt brev utan att efterlämna vissa spår, alt. haft en metod att tidsmässigt kunna jämföra de olika bläckskrifterna; den tryckta resp. handskivna.

Så mot hypotesen om renodlad depression/psykosliknande tillstånd, kan ställas hypotesen om kallt (eller i vart fall kylslaget) blod inkl. självmord. - Det verkliga motivet kan ha gått upp i rök.

PT efterlämnade fler frågetecken än den besvarade relevanta frågor (som heller inte hördes i sin hehet). - "Avskeds slash förklaringsbrevet" manglades fram och tillbaka; det övriga nämndes i förbipasserande bisatser.
Pseudologen.

Fu har delgett ATT Hanna är skyldig. Att du sen anser dig förmersom mordutredare, grafolog och krim.tekniker är bara att beklaga:

"Som tur är har inte alla samma hisnande blinda tro på uniformerade auktoriteter med rätt att sekretessa in absurdum."
Citera
2019-04-02, 16:51
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Pseudologen.

Fu har delgett ATT Hanna är skyldig. Att du sen anser dig förmersom mordutredare, grafolog och krim.tekniker är bara att beklaga:

"Som tur är har inte alla samma hisnande blinda tro på uniformerade auktoriteter med rätt att sekretessa in absurdum."
Intessant sakfakta du kommer med... Det låter mer som auktoritetsbundet emotionellt dravel så länge du inte kan lägga fram annan sakfakta än en underskrift. - Vad i övrigt är, är verbalt dravel; svärtat stoff, kompromisser...
Citera
2019-04-02, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Lika svårt kanske som du har när du avsiktligt missförstod diskussionen om barnvakten där skribenterna diskrediterade föräldrarnas arrangemang och inte vänskapen som flickorna och barnvakten skapade med tiden.
Det är snarare du som vill sortera människor i olika fack, kolla dig själv hur du behandlar Solglitret (framförallt) och alla andra som inte delar dina åsikter. Varför kan inte du/ni sakligt, utan att dumförklara eller anklaga folk för att ljuga eller plantera idéer här i tråden, föra en vanlig dialog? Måste ändå ge dig cred för att du inte är vulgär som Develi är.

Vi tror olika. Punkt. Jag kan förstå att du köper hela utredningen och nöjer dig med den. Jag däremot har stora frågetecken och samtidigt önskar jag inte att FU ska avmaskas mer. Jag har tvivlat på ”i samförstånd” sedan i början. Om det beror på att det hela hemska brottet är så svårt att ta in eller om det beror på att jag och många fler med mig, finner konstigheter i hela historien av händelsen, har jag inget svar på.

Så här är det tyvärr hela tiden. Jo, Solglittret har fått tagit emot enormt mycket skit och att hon fortfarande är kvar i tråden är strongt.

Jag påstod t.ex inte att polisen hade gjort en dålig utredning, däremot att fallet blivit liggande länge innan slutrapporten pga alla skjutningar i Malmö och att det möjligen kan ha bidragit till att man inte var så noggrann som man kanske borde ha varit. Upprepar: kanske.

Att SS såg plågad ut antar jag var pga det fruktansvärda brottet, men vissa vill helt klart se det på ett annat sätt och påtvinga andra känslor om detta som de inte har. Att jag var hånfull. Bara så himla dumt och dessutom helt fel.

Dumförklaringen säger det mesta om dem som torgför dem än om den som anklagas.

Att brottet helt och hållet skulle ha gått till som det beskrivs tror jag helt enkelt inte på. Det är osannolikt. Polisen måste ha missat något, eller också är det allmänheten som inte får veta vissa saker - därav det feta maskningen.
Senast redigerad av zilvereko 2019-04-02 kl. 16:58.
Citera
2019-04-02, 17:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, du kan inte... eftersom du saknar kunskap om hypotesprövning.Tycker det är intressant att ta del av alla hjärnor inkl. de konspiratoriska: Det finns alltid guldkorn att hämta, dvs om man inte slutit sig som en tjock, kvasivetenskaplig psykogbibel.
Två instanser i Sverige, avslag ansökan HD och bedömning av rätten i Litauen. Men nog höll du på med repanalys och nån förgasare uppe vid kossorna i Martorp.

Det finns liksom ingenting som imponerar här heller gällande analyserna ni mal om sen nåt år tillbaka.

Däremot gillar jag att just du och Solglittret uppmärksammade nåt relevant:
Punkt efter årtal.
Att inte Oskar sätter punkt efter årtal vid signering ses via hans skrift.

Det vill du däremot gärna svamla bort. För tänk om Hanna skrivit avskedsbrevet?
Citera
2019-04-02, 17:12
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Det är som om de är beroende av varandra. Codependency both ways.
Jag kan inte leva utan barnen. Jag kan inte leva utan dig.

Det var nog så det låg till, en tragisk Romeo och Julia-saga i modern tappning, det idiotiska var att de valde att ta med sig sina döttrar i döden.

Men som du skriver, de kunde inte tänka sig att leva utan sina barn och de kunde inte leva med dem, tragiskt så det räcker.

P.S

Din brevkorg behöver lite vård och omsorg.

D.S
Citera
2019-04-02, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det KAN vara på andra sätt (det kan det alltid), men om det är som vanligt i utredningar om grova brott, så har man varit mycket noga med att utesluta främmande/yttre gärningspersoner.

När det gäller handstil, så gör man en handstilsanalys på prov man kan ha samlat in från t ex anhöriga eller arbetsgivare. När ett papper skrivs ut på en laserskrivare värmebehandlas det, och det går enkelt att avgöra om en underskrift kommit till före eller efter utskrift. Det finns vissa möjligheter att se detta även på andra skrivartyper, valstryck och annat.

När det gäller brottsofferundersökningarna samlar man DNA, hudrester, skraprester, tittar på avvärjningsskador och våldsskador (klämma, pressa, bryta etc) och matchar de fynd man gör, (även fingeravtryck är möjliga) mot olika hypoteser om tillvägagångssätt då det gäller dödligt våld.

Skulle det funnits minsta indikation på att någon utomstående (utanför de fyra) varit inblandad i gärningarna hade detta givetvis aldrig betraktats som en utredd händelse.

Vill man sedan tro att polisen slarvat eller har egna skäl att ljuga kan man naturligtvis göra det. Det är dock en betydligt enklare förklaring, att polisen delger endast en begränsad mängd information, för att inte i onödan drabba släktingar (anhöriga) eller andra inblandade.

Tack,
Det mesta du skriver är jag helt med på. Däremot har jag inte hittat en metod som kan bestämma kulspets på papper före utskrift annat än om det ligger en mycket lång tidsperiod emellan. Vill veta vilken metod polisen syftar på.

När polisen bygger upp sin hypotes kring ett brev och vet att allmänheten ber om förklaringar och ger ut en FUP där de uppgifterna skall stå men maskar allt så är det ju inte bra. För polisen. Är övertygad om att det finns mycket maskad text som knte skadar anhöriga mer än vad morden redan inneburit. Att utelämna namn på vittnen osv. är lika logiskt som det är att lämna ut bevisen för hypoteserna. .

Det enda som är unikt för fallet i Bjärred är gemensam planering. Dessutom att en av dem är strypt av den andre. Tror vi pratar om världsunikt och att utredningen är intressant i så många hänseenden att den kommer öppnas igen. Frågan är bara när.
Citera
2019-04-02, 17:25
Medlem
Citat:
Två instanser i Sverige, avslag ansökan HD och bedömning av rätten i Litauen. Men nog höll du på med repanalys och nån förgasare uppe vid kossorna i Martorp.

Det finns liksom ingenting som imponerar här heller gällande analyserna ni mal om sen nåt år tillbaka.

Däremot gillar jag att just du och Solglittret uppmärksammade nåt relevant:
Punkt efter årtal.
Att inte Oskar sätter punkt efter årtal vid signering ses via hans skrift.

Det vill du däremot gärna svamla bort. För tänk om Hanna skrivit avskedsbrevet?

Det sistnämnda, ja tänk om Stehlitz faktiskt även där hade rätt att avskedsbrevet var handskrivet av Hanna ...? För att ytterligare förstärka de gemensamma i beslutet om morden.

Då förstår man ännu mer att polisen kunde vara så säkra i sin sammantagna slutsats. Samt att sekretessen är så stark därvidlag.

När skrev O under det brevet? I så fall ... Vill minnas att det fanns en uppgift i tråden att Os far inte kände igen sin sons namnteckning.

Inget är förstås baserat på annat än uppgifter i tråden. Men det är inte ovanligt här.
Senast redigerad av Remark 2019-04-02 kl. 17:30.
Citera
2019-04-02, 17:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det sistnämnda, ja tänk om Stehlitz faktiskt även där hade rätt att avskedsbrevet var handskrivet av Hanna ...? För att ytterligare förstärka de gemensamma i beslutet om morden.

Då förstår man ännu mer att polisen kunde vara så säkra i sin sammantagna slutsats. Samt att sekretessen är så stark därvidlag.

När skrev O under det brevet? I så fall ...
Ja, fast det här gäller det utskrivna.
Men det är inte ett vanligt skrivsätt att sätta punkt såsom det ser ut.

Usb verkar vara av vikt då det nämns i artikeln men maskat i krim.protokoll. Där tror jag det är nåt övertygande (men anhöriga kan väl ha fått handskrivet, vi vet inte - det är mer maskat).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in