Citat:
Ursprungligen postat av
tantigheter
Det är det jag fetat som inte blir entydigt. Informationen var otillräcklig, men MCAS var otillfredsställande programmerat? Eller något i den stilen.
De kan ha suttit i den nya simulatorn hur många timmar som helst, men om det scenario som uppstod inte fanns med där, då var det ju ganska meningslöst?
Man får inte glömma att Boeing gjort ett halvt medgivande redan, om inte rent av ett trekvarts, i och med att de öppet erkänt och genomfört en rejäl revidering av programmet för MCAS.
Ja, jag har också föreställt mig att kalabalik kan ha utbrutit i cockpit, att senior har blivit rent hysteriskt förb. och att rookien tryckt på fel knappar och dragit i fel spakar åt fel håll, eller satt sig ner storgråtande. Vad som helst är möjligt.
Men det får inte övertrumfa de grundläggande säkerhetsfrågorna. Förvandlas det till en prejudicerande princip, då kan vi inte känna oss säkra inom något livsavgörande område - läkemedel, livsmedel, bilar av alla de slag... Jag kan inte på rak arm hitta de par tillfällen då olyckor och tillbud inträffat i Sverige (SJ, SL och/ eller andra? ) där de ansvariga rivit sig i håret och sagt att "det kunde inte hända!" Men det hände!
Inget kan göras idiotsäkert, det förstår vi - men man måste försöka förstå vad som är idioti och vem som är den verkliga idioten.
Om höjdrodret trimmas oönskat av eltrimmen finns där rutiner att följa för att åtgärda problemet, detta skulle gjorts i både Lionair och ET händelserna. Efter Lionair händelsen reviderade Boeing rutinen för att det skulle vara mer tydligt vad som gäller ifall MCAS flippar ur, det förändrar inte att Lionair piloterna borde identifierat problemet på de 10 minuterna dom hade problem, och att ET piloterna borde varit fullt beredda att göra detta så fort saker och ting gick fel. Detta skulle dom haft i bakhuvudet vid varje start då där fanns en bulletin dom ska ha läst, i princip ett facit på vad som kan gå fel och vad man ska göra. Jag tvivlar dock på att en pilot med 200 timmar flygtid har erfarenhet och kompetens nog att tänka på sånt när denna personen troligtvis är fullt upptagen med att bara flyga planet under normala omständigheter. Jag är av åsikten att MCAS inte har kraschat några plan på egen hand, det krävs en avsaknad av åtgärder från piloterna för att det ska hända. Visst är inte MCAS perfekt utformat, visst finns där brister, men det är delvis därför vi har piloter i planet, för att lösa problemen som kan uppstå. Denna gången var det MCAS som började fippla med eltrimmen, nästa gång är det något annat, ska de planet också krascha då? Boeing är tvungna att göra så planet i princip löser detta problemet på egen hand eftersom detta tydligen är för mycket begärt av en del piloter i dagsläget. Kör du runt i en bilmodell som varit inblandad i en krasch för att farthållaren fått fnatt och börjat accelerera bilen, så kanske du ser till att vara vaksam om du använder farthållaren och stänger av den så fort du märker att något inte stämmer, istället för att försöka hålla tillbaka gaspedalen med tårna när den börjar strula.
Det finns gott om olyckor där människan varit den felande länken, i alla möjliga branscher. Folk verkar vilja att planen ska byggas så pass självflygande att piloten i princip blir överflödig. Detta är det värsta tänkbara scenario jag kan tänka mig, piloten är där för att flyga planet, all teknik i planet är bara hjälpmedel, piloten ska vara beredd att stänga av all teknik och flyga planet om så krävs, när som helst under flygningen. Att komma till slutsatsen att två plan har kraschat för att ett tekniskt system ballade ur, och helt frita piloterna från allt ansvar är i mina ögon väldigt kontrakproduktivt, för dom spelade en lika stor roll i krascherna som tekniken. Jag har aldrig motsatt mig att Boeing ska göra systemet bättre, men man måste också jobba på piloternas insats, det finns uppenbara brister där med. Jag säger inte att individerna som flög planen var inkompetenta idioter och det borde skrivas på deras gravsten att dom kraschade sina plan, men man måste utvärdera varför dom agera som dom gjorde och se till att det beteendet ändras.