2019-04-01, 10:13
Medlem
Fraktazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
Vi har inte fått något besked om datum ännu men jag hoppas det kommer nu i april, det känns rimligt i nuläget.

Enligt hovrättens pressmeddelande kommer de att fatta beslut nu i april.

http://www.gotahovratt.se/Om-Gota-hovratt/Nyheter-och-pressmeddelanden/Domen-i-det-sk-hogskoleprovsmalet-har-overklagats-till-hovratten/
Citera
2019-04-01, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fraktaz
Enligt hovrättens pressmeddelande kommer de att fatta beslut nu i april.

http://www.gotahovratt.se/Om-Gota-hovratt/Nyheter-och-pressmeddelanden/Domen-i-det-sk-hogskoleprovsmalet-har-overklagats-till-hovratten/
Om det återförvisas till TR när tas det upp då?
Citera
2019-04-01, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
Stämmer, jag är inte tillräckligt insatt i playamålet men jag har sett SVTs dokumentär och där finns det många likheter.
Värt att nämna är dessutom att i detta mål är det flertalet personer som aldrig varit kända för polisen tidigare.
I playamålet tror jag åtminstånde att de misstänkta hade någon form av kriminell bakgrundshistoria. (Jag vill dock inte påstå något eftresom jag inte har en blekaste aning).
Det är svårt för mig att ta ställning till om det är mildare eller värre än playa men målet kommer garanterat att uppmärksammas i framtiden precis som man gjort med playamålet.

Vi har inte fått något besked om datum ännu men jag hoppas det kommer nu i april, det känns rimligt i nuläget.
Har någon journalist försökt kontakta dig? En intervju med Samir från Uppdrag Granskning skulle vara spännande. Ifall Hovrätten väljer att inte återförvisa ärendet, kanske det skulle vara bra att allmänheten får ta del av alla fel som begåtts?
Citera
2019-04-01, 13:21
Medlem
Fraktazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chickolina
Om det återförvisas till TR när tas det upp då?

Det beror på tingsrätten. Det är sannolikt kö. Det finns inga häktade i målet. Ett så stort mål som ska pågå i flera veckor och passas in med många advokater tar tid att planera in. Det tar säkert minst ett par månader innan det kommer upp i tingsrätten igen.
Citera
2019-04-01, 15:34
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Har någon journalist försökt kontakta dig? En intervju med Samir från Uppdrag Granskning skulle vara spännande. Ifall Hovrätten väljer att inte återförvisa ärendet, kanske det skulle vara bra att allmänheten får ta del av alla fel som begåtts?
Jag hade kontakt med SVT efter häktningen. Hade väldigt stor lust att skrivs brev till UG under häktningstiden men det struntade jag i.
Jag tänkte att jag ger åklagarna en chans till, och en chans till osv.. Nu har jag dock tröttnat och när chefsåklagaren nu ljuger friskt till hovrätten så har jag inte dåligt samvete.

En annan ”rolig” aspekt i det hela är att uppsåtet ska bevisas bortom rimligt tvivel. I förundersökningen har man inte ens undersökt vilket uppsåt jag haft. Blev skapligt provocerad när det står att jag hade uppsåt i åtalet när man inte ens tagit upp frågan i förundersökningen. Det enda man har gjort var att ställa frågan ”Innan förhöret så sa du att du trodde det här var lagligt, visste du inte om att studenterna skrev på en försäkran?” Jag svarar nej på den frågan och därefter har man struntat i att ställa fler frågor.
För att ett likgiltighetsuppsåt (den lägsta graden av uppsåt) ska finnas måste man gå längre än så. I domen går det inte heller att utläsa något om mitt uppsåt för det struntade domaren i såklart. Åklagaren kan ju inte bara påstå att man hade uppsåt utan att bevisa det på något sätt, tex genom att ställa frågor i ett förhör.

Det värsta av allt är nog hur drabbat jag blivit nu i efterhand, ni som läst förundersökningen känner nog till att jag arbetat i min pappas aktiebolag i flera år. Pga häktningen av honom så blev hans AB lidande men sista droppen blev när domen kom och jag fick näringsförbud. Jag får nämligen inte arbeta i en närståendes verksamhet om domaren inte särskilt skriver det.
Åklagarna har dessutom gjort allt dom kunnat för att jag inte ska kunna ta del av några pengar alls, trots att man har rätt att betala tex hyra osv när man sitter i häkte.
Det innebär att åklagarna/tingsrätten gjort mig arbetslös och att jag nu, ironiskt nog, måste söka bidrag av staten och leva på skattepengar. Detta TROTS att man ska behandlas som oskyldig tills dess att dom vunnit laga kraft. Jag tycker det är ett väldigt märkbart straff att göra någon arbetslös och att man saboterar ett välmående AB.
Om jag inte hade haft min familj hade jag dessutom blivit bostadslös. Helt oacceptabelt beteende av EBM.
Citera
2019-04-01, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleJagarKanin
Ni kommer väl inte outa de som betalade och kom undan, eller?

Samira taheri (Ida Samira Linnéa Hajitaheri) läser fortfarande tandläkarprogrammet på Karolinska och lägger glatt upp bilder från skolan på sin instagram _samiralin

Hur går det för Lovisa?
Senast redigerad av Rickardka 2019-04-01 kl. 15:53.
Citera
2019-04-01, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardka
Samira taheri (Ida Samira Linnéa Hajitaheri) läser fortfarande tandläkarprogrammet på Karolinska och lägger glatt upp bilder från skolan på sin instagram _samiralin

Hur går det för Lovisa?

Lovisa är körd, hon kommer åtalas så småningom.

Vilket # i 74-listan är Samira?
Citera
2019-04-01, 19:55
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardka

Hur går det för Lovisa?
Skicka nått bevis på d så ska hon se saker bland hennes kommentarer hon aldrig sett tidigare
Citera
2019-04-01, 20:45
Medlem
Gavle112s avatar
Okej hittade nåt på sidan 203. Hon är benämnd Ida i dokumentet, 74000kr för 1.75.
Citera
2019-04-01, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavle112
Okej hittade nåt på sidan 203. Hon är benämnd Ida i dokumentet, 74000kr för 1.75.

Kan du skicka PM med hennes personuppgifter från dokumentet?
Citera
2019-04-01, 22:40
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Kan du skicka PM med hennes personuppgifter från dokumentet?
Du har allt här på listan, kundnr 40
https://cdn-04.minfil.com/i477scl7b1/f0488e60-1554151268/Aktbil_258_s299.jpg
Citera
2019-04-02, 10:30
Medlem
Citat:
Lovisa är körd, hon kommer åtalas så småningom.

Vilket # i 74-listan är Samira?

Bra att hon åtalas får vänta på att också Samira blir det så man slipper se henne i skolan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in