Citat:
Ursprungligen postat av
LilleKanin
Har någon journalist försökt kontakta dig? En intervju med Samir från Uppdrag Granskning skulle vara spännande. Ifall Hovrätten väljer att inte återförvisa ärendet, kanske det skulle vara bra att allmänheten får ta del av alla fel som begåtts?
Jag hade kontakt med SVT efter häktningen. Hade väldigt stor lust att skrivs brev till UG under häktningstiden men det struntade jag i.
Jag tänkte att jag ger åklagarna en chans till, och en chans till osv.. Nu har jag dock tröttnat och när chefsåklagaren nu ljuger friskt till hovrätten så har jag inte dåligt samvete.
En annan ”rolig” aspekt i det hela är att uppsåtet ska bevisas bortom rimligt tvivel. I förundersökningen har man inte ens undersökt vilket uppsåt jag haft. Blev skapligt provocerad när det står att jag hade uppsåt i åtalet när man inte ens tagit upp frågan i förundersökningen. Det enda man har gjort var att ställa frågan ”Innan förhöret så sa du att du trodde det här var lagligt, visste du inte om att studenterna skrev på en försäkran?” Jag svarar nej på den frågan och därefter har man struntat i att ställa fler frågor.
För att ett likgiltighetsuppsåt (den lägsta graden av uppsåt) ska finnas måste man gå längre än så. I domen går det inte heller att utläsa något om mitt uppsåt för det struntade domaren i såklart. Åklagaren kan ju inte bara påstå att man hade uppsåt utan att bevisa det på något sätt, tex genom att ställa frågor i ett förhör.
Det värsta av allt är nog hur drabbat jag blivit nu i efterhand, ni som läst förundersökningen känner nog till att jag arbetat i min pappas aktiebolag i flera år. Pga häktningen av honom så blev hans AB lidande men sista droppen blev när domen kom och jag fick näringsförbud. Jag får nämligen inte arbeta i en närståendes verksamhet om domaren inte särskilt skriver det.
Åklagarna har dessutom gjort allt dom kunnat för att jag inte ska kunna ta del av några pengar alls, trots att man har rätt att betala tex hyra osv när man sitter i häkte.
Det innebär att åklagarna/tingsrätten gjort mig arbetslös och att jag nu, ironiskt nog, måste söka bidrag av staten och leva på skattepengar. Detta TROTS att man ska behandlas som oskyldig tills dess att dom vunnit laga kraft. Jag tycker det är ett väldigt märkbart straff att göra någon arbetslös och att man saboterar ett välmående AB.
Om jag inte hade haft min familj hade jag dessutom blivit bostadslös. Helt oacceptabelt beteende av EBM.